Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya detaljer om Mac OS X 10.7 Lion

Tråden skapades och har fått 1090 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-07-07 23:03
Ursprungligen av Konrad:

På vilket sätt har det blivit svårare?

Jaha, trodde jag hade förstått vad han skrivit. Var inget, det är jag som snurrat ihop allting. Ska vara tyst nu.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-07-06 12:46

Kommentarer på moderering tas via PM, i Feedback eller via anmälningsformuläret.
Ett par inlägg raderade.
/Mod

Hur är det att scrolla med mus default? Är det också ändrat?

Jag tycker att grafiken och animeringen är vackrare än någonsin - detta är nog så mjukt flödande och snyggt man kan göra på en dator 2011.
Det estetiska undantaget är iCal och Adressbok. När det gäller Adressbok så kan jag leva med det - det vidriga uringulbruna syns knappt och Adressboken är sällan framme - att den inte går att minimera med dubbelklick är också ett minus.
Når det gäller den vidriga listen längst upp på iCal - och dom kitchiga flärparna som visar "avrivna sidor" - så är det värre än jag trodde. Det ser verkligen för jävligt ut, men jag är säker på att det kommer en hack snart - eller den där lilla raden man skriver i terminal - som tar bort skiten och lägger dit en stilren list. Det finns ju t.o.m. en rad som gör docken vacker - det har jag på alla Macar sedan "3D"-dockvansinnet kom i OSX (Leopard?).

So far har endast ett program vägrat starta - Telestreams Episode (mediakompression). Dom jobbar tydligen på saken på Telestream. Ett par licenser för videopluggar har jag också fått återinstallera. Annars flyter allt finemang och jag tycker det är rappare - men det är nog bara den skickligt genomtänkta illusionen Apple kodar fram :-D.

AirDrop har jag redan använt mig av mellan iMacen och MBP'n. Det är rappare än DropBox trots att DropBox tar genväg mellan datorer på samma LAN. Tyvärr kan man ju inte göra sig av med DropBox då Win-världen inte har AirDrop och då AirDrop bara funkar lokalt…detta blir det nog ändring på så småningom (jag gissar att man kan skyffla via iCloud i framtiden, men detta förutsätter att andra har iCloud och Lion med AirDrop…så DropBox blir kvar…påminner om situationen FaceTime/iChat och Skype).

Launchpad och Mission Controll är nog inget jag kommer att använda. Jag har aldrig haft problem med att hålla reda på saker på en dator.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-07-06 22:24
Ursprungligen av Zimmerman:

[---] Mission Controll är nog inget jag kommer att använda. Jag har aldrig haft problem med att hålla reda på saker på en dator.

Använde du aldrig Exposé?

Nope. Never. Har aldrig använt Spotlight heller. :-D.
(Spotlight har verkligen fått ett ansiktslyft...så vacker att jag kanske låtsas söka något någongång :-). Man kan direkt se alla träffar - video, bilder, pdf, etc - helt otroligt hur Apple lyckas utnyttja burken för visning utan att den däckar - det började med Coverflow...)

Ursprungligen av Adzam 1:

Använde du aldrig Exposé?

Ursprungligen av Zimmerman:

Nope. Never. Har aldrig använt Spotlight heller. :-D.
(Spotlight har verkligen fått ett ansiktslyft...så vacker att jag kanske låtsas söka något någongång :-). Man kan direkt se alla träffar - video, bilder, pdf, etc - helt otroligt hur Apple lyckas utnyttja burken för visning utan att den däckar - det började med Coverflow...)

Spotlight använder inte jag heller. Primärt för att spotlight är totalt värdelöst och förmodligen är det som fungerar sämst i hela mac os x.

Ursprungligen av PeeMaN:

...spotlight är totalt värdelöst och förmodligen är det som fungerar sämst i hela mac os x.

Er, nej.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Er, nej.

Er, jo.

=P

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-07 09:58
Ursprungligen av Zimmerman:

Når det gäller den vidriga listen längst upp på iCal - och dom kitchiga flärparna som visar "avrivna sidor" - så är det värre än jag trodde. Det ser verkligen för jävligt ut, men jag är säker på att det kommer en hack snart - eller den där lilla raden man skriver i terminal - som tar bort skiten och lägger dit en stilren list. Det finns ju t.o.m. en rad som gör docken vacker - det har jag på alla Macar sedan "3D"-dockvansinnet kom i OSX (Leopard?).

Jag vi får hoppas att någon kan ordna ett hack, iCal blir inte snyggt och det är ett program som ialla fall jag ofta använder. Det känns helt fel med nya designen, undra varför Apple gjort en sån försämring när man i övrigt är så bra på att göra allt snyggt och funktionellt.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-07-07 10:00
Ursprungligen av stile:

Jag vi får hoppas att någon kan ordna ett hack, iCal blir inte snyggt och det är ett program som ialla fall jag ofta använder. Det känns helt fel med nya designen, undra varför Apple gjort en sån försämring när man i övrigt är så bra på att göra allt snyggt och funktionellt.

Det kan väll inte vara så svårt att fixa, bara att gå in i .app filen och ta ut bilderna och göra om dom.
Lite tid lär det ta däremot.

Gillar Läslistan i Safari. Har alltid kört med en speciell mapp i bokmärken - "Temp" - för sådant. Nu är det inbyggt :-). MEN...den verkar inte synka över MobileMe till andra Macar - så jag får nog fortsätta med min Temp-mapp.

Ursprungligen av Zimmerman:

Gillar Läslistan i Safari. Har alltid kört med en speciell mapp i bokmärken - "Temp" - för sådant. Nu är det inbyggt :-). MEN...den verkar inte synka över MobileMe till andra Macar - så jag får nog fortsätta med min Temp-mapp.

Jag antar/gissar att synken kommer med Icloud

(Fast jag är nog helt ute och cyklar)

Något som känns ogenomtänkt med adressboken är också att olika visningslägen har kontakterna på antingen höger eller vänstersidan av "90-tals Filofaxen". Inte konsekvent.

Ett sidospår om hur man startar program har flyttats hit:
http://www.99.se/mac-os-x/288089-hur-startar-program.html

/Mod

Jag tycker att även en del apps kickar igång snabbare med Lion. T.ex. Photoshop (har byst med pluggar).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-07-08 10:08
Ursprungligen av Zimmerman:

Jag tycker att även en del apps kickar igång snabbare med Lion. T.ex. Photoshop (har byst med pluggar).

Hur fungerar CS 5 i Lion? Är det "smärtfritt" att kliva på Lion?

Ursprungligen av rk:

Hur fungerar CS 5 i Lion? Är det "smärtfritt" att kliva på Lion?

Jag har tyckt att de olika Developer seedsen som varit ute har haft lite harda kanter. Men när väl GM kom sa var det ett lyft för mig.

Jag brukar alltid vara rätt nitisk med att formattera och göra rena installationen av nya operativsystem, men Lion pa 10.6.8 har varit en mycket positiv erfarenhet.

Jag har ocksa en uppdaterad CS5.5 och där funkar allt perfekt.

Det som stör (jag använder inte mus) är att jag inte kan navigera i Findern med min trackpad. Fram och tillbaka fungerar inte. Precis när jag installerat Lion sa kunde jag swipa med 4 fingrar. Men jag vill egentligen att 4 fingrar skall vara mission control. När jag ändrade pa det sa förlorade jag min Findernavigering. Nu kan jag inte aterställa ordningen, även om jag konfigurerar allt rätt i systeminställningarna. En bug alltsa.

CS 5.5 funkar fint hos mig på en iMac och en MBP.

Ursprungligen av rk:

Hur fungerar CS 5 i Lion? Är det "smärtfritt" att kliva på Lion?

Lion har ännu extremare insomnia - vägrar totalt att somna - inte ens mitt Applescript som tvingade Snöleoparden att somna enligt energisparinställningar hjälper. Lion somnar bara om man trycker in den fysiska startknappen. Jisses. Det är värre än någonsin. Att detta ska vara så svårt...Apple har kämpat sedan Tiger med detta och inte lyckats fixa biffen. Herregud så ynkligt.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-07 19:24

Min Lion sover utan problem och extra hjälpmedel.

PleaseSleep från DragonOne har alltid räddat mig, men det är universalbinärt och Lion har ju helt lämnat sådant (AJA's speedtest funkar inte heller...men who cares?). Så - jag mailade DragonOne och ta mig fn - fick just svar och jo, dom håller på med PleaseSleep 2.0 för Lion och undrade om jag ville testa en developerversion. Jeze - gudarna finns. Nu väntar jag på en länk där jag kan ladda ner filen. Det är shareware och gissa om dom får en fet peng :-).
Nå - detta bevisar väl om något hur omfattande insomnia-problemet är i OSX. Det finns en uppsjö lösningar därute (PleaseSleep slår alla). Varför? Varför skyndar sig t.ex. DragonOne att fixa stöd till nytt OSX? Jo, dom har säkert fått 10 000 mail. Typ.

Det är inte bara USB som håller Macar vakna eller väcker dom närsomhelst. Det är daemons, startupitems (licens managers t.ex.), etc. Har man en massa dyra pluggar installerade (FCP, Photoshop) så får man problem. Har man timers som sköter backup (prefessionella backupprogram) så får man problem. Dessa program ska egentligen bara väcka burken när en backup ska göras, men håller maskinen vaken jämt istället.

Är det Apples fel att tredjepartare skriver usel kod som stör burken? Är det Apples fel att tredjepartare producerar USB-tillbehör som stör datorn? Nej, men det är Appples uppgift att se till att energy-saving-inställningar följs i den miljö burken lever i. En biltillverkare kan inte skita i stötdämpare även om det inte är hans fel att vägarna är gropiga.
Apple borde köpa PleaseSleep (eftersom dom uppenbarligen inte orkar/klarar av att fixa det själv). Lägga in det i Strömspararen som extra. PleaseSleep är ett program som - jag tror - är baserat på ett AppleScript - TVINGAR Macen att somna enligt Strömspararens inställningar. Man kan också enkelt ställa in undantag (jag har t.ex. undantag för Compressor, Transmit, etc - program som tuggar på grejer lång tid och som inte bör avbrytas och som jag inte har uppstartade jämt).

Detta är som sagt bara problem i iMacen hemma. MBP'n stänger man ju locket på och Mini'n (mediaserver/filserver) står på 24/7. MacPro'n och Minin (FCP Server) på jobbet står på jämt utom helger jag inte jobbar (nej, inte nu när jag har semester) :-D.

Ursprungligen av Zimmerman:

Lion har ännu extremare insomnia - vägrar totalt att somna - inte ens mitt Applescript som tvingade Snöleoparden att somna enligt energisparinställningar hjälper. Lion somnar bara om man trycker in den fysiska startknappen. Jisses. Det är värre än någonsin. Att detta ska vara så svårt...Apple har kämpat sedan Tiger med detta och inte lyckats fixa biffen. Herregud så ynkligt.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-07 19:26

En fråga till Zimmerman; har du installerat Lion på en befintlig Snökatt med alla program installerade innan, eller har du gjort en ren installation?

På befintlig snökatt.

Ursprungligen av Konrad:

En fråga till Zimmerman; har du installerat Lion på en befintlig Snökatt med alla program installerade innan, eller har du gjort en ren installation?

Jag har egentligen aldrig haft problem med "sömnfunktione", i någon version. Utom på sistone då jag försökte använda mig av Wake On Wireless (http://www.99.se/macbook/287496-problem-med-att-datorn-vaknar-ur-vilolage-wake-wireless.html).

Ni som har Lion: Markera ett ord - högerklicka och välj "Slå upp...". Jezez så vackert :-). Beautiful. The state of the art 2011.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-07-09 21:52
Ursprungligen av Zimmerman:

Ni som har Lion: Markera ett ord - högerklicka och välj "Slå upp...". Jezez så vackert :-). Beautiful. The state of the art 2011.

Det är inget nytt.

Ursprungligen av Mija:

Det är inget nytt.

Precis. Den funktionen har väl funnits jättelänge. Trodde jag alla visste...

Jag talar inte om funktionen. Ser ni inte förändringen? Det är oerhört snyggt. Ser inte alls ut som i SL. Trist för Apple när ni inte uppskattar - eller ens ser - dessa små estetiska pärlor :-D.

Ursprungligen av Mija:

Det är inget nytt.

Bevaka tråden