Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya detaljer om Mac OS X 10.7 Lion

Tråden skapades och har fått 1090 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Zimmerman:

Det blir inte denna GM som släpps. Det blir nog en GM2. Förseningar. Detta är unikt för ett OSX-släpp. Har inget minne att det skett förr.

Apple har enligt #948 släppt nya versioner i slutet av månaderna varje gång. Vi är bara i mitten av juli. Känns inte så troligt att det kommer en Golden Master 2 då.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-07-16 12:48

Hehe, snart vet vi allt om Lion, dess funktioner mm, men vi har inte en susning om när det släpps

Jag vet i princip allt om Lion nu - har kört det ett tag. Ni som kört evaluations tidigare - är det krux att uppdatera en GM om final är en GM2? Det har väl i.o.f.s. aldrig hänt förut, men ser ni något krux i teorin?

Ursprungligen av Drakfot:

Hehe, snart vet vi allt om Lion, dess funktioner mm, men vi har inte en susning om när det släpps

Jag petade in Lion GM igår och körde FileVault inatt, men det slog mig nu att jag hade ju krypterad hemmamapp sedan SL. Det står Legacy FileVault i säkerhetsinställningarna vilken jag kan stänga av. Nu har jag krypterat hela disken samt krypterat den krypterade hemmamappen, tror jag. Tror ni det har någon praktisk betydelse?

En sak som kanske har diskuterats redan, är att Apple har skippat SAMBA, och snickrat ihop något eget. Detta p.g.a GPLv3 enligt uppgift.
Rapporterna jag har fått är att Apples variant är väldigt ofärdig/buggig.

Betyder det att det kan bli problem att synka tex iTunes- och Aparturebibliotek mot en NAS via SMB?

Ursprungligen av Christopher Anderton:

En sak som kanske har diskuterats redan, är att Apple har skippat SAMBA, och snickrat ihop något eget. Detta p.g.a GPLv3 enligt uppgift.
Rapporterna jag har fått är att Apples variant är väldigt ofärdig/buggig.

Min MBP uppför sig annorlunda beträffande vila med Lion. När jag stänger locket får jag inte den vita LED'n i framkanten att pulsera och jag hör att hårddisk etc fortfarande snurrar. Drar jag däremot ur MagSafe-kontakten går den helt ner i vila. Är detta en bugg eller feature?

Ursprungligen av pmarriott:

Min MBP uppför sig annorlunda beträffande vila med Lion. När jag stänger locket får jag inte den vita LED'n i framkanten att pulsera och jag hör att hårddisk etc fortfarande snurrar. Drar jag däremot ur MagSafe-kontakten går den helt ner i vila. Är detta en bugg eller feature?

Har du en extern skärm kopplat till datorn?! Jag tror att det är en feature, eftersom många klagat på att när man har extern skärm inkopplat och vill stänga MBP skärm så går hela datorn ner i vila och man måste väcka upp datorn igen med ett externt tangentbord eller mus. Med denna feature behöver man inte längre göra så. Jag har sett en film på youtube om detta och insåg hur praktiskt det var (under förutsättning att den kan känna av om det finns en skärm tillkopplat

Ursprungligen av The Real Viking:

Har du en extern skärm kopplat till datorn?! Jag tror att det är en feature, eftersom många klagat på att när man har extern skärm inkopplat och vill stänga MBP skärm så går hela datorn ner i vila och man måste väcka upp datorn igen med ett externt tangentbord eller mus. Med denna feature behöver man inte längre göra så. Jag har sett en film på youtube om detta och insåg hur praktiskt det var (under förutsättning att den kan känna av om det finns en skärm tillkopplat

För stunden ingen extern skärm. Minns också att jag sett att de har ändrat detta med extern skärm. Kanske är detta en bieffekt. Det viktigaste är för mig att den går i vila när den går på batteri. Lagom kul att ha den igång i väskan, alstrande värme och tuggande batteri. Läste om en Dell för ett par år sedan som höll på att sätta eld på ett passagerarflygplan på det viset.

Ursprungligen av The Real Viking:

Har du en extern skärm kopplat till datorn?! Jag tror att det är en feature, eftersom många klagat på att när man har extern skärm inkopplat och vill stänga MBP skärm så går hela datorn ner i vila och man måste väcka upp datorn igen med ett externt tangentbord eller mus. Med denna feature behöver man inte längre göra så. Jag har sett en film på youtube om detta och insåg hur praktiskt det var (under förutsättning att den kan känna av om det finns en skärm tillkopplat

Testar med min externa skärm nu. Funkar jättebra att bara smälla igen locket på MBP'n. Skärmen blinkar till lite bara. Jag kör annars alltid med dubbla skärmar, har VMWare Fusion med Windows på den interna där jag kör vårt administrationssystem.

Nu märkte jag att Apples SMB inte fungerade så bra med XBMC (Till en Xbox). Det kopplar upp sig som vanligt, det går att läsa utdelningen, men det går inte spela eller skriva till den, trots att rättigheterna är stämmer. Lite störande.

En annan sak om man har den senaste MacBook Pro, så kan Java (som man laddar ner via SW Update) bugga ur helt och ta runt 70% av processorkraften. Har märkt det på tre st olika MacBook Pros (alla av den senaste serien).

Ursprungligen av Christopher Anderton:

Nu märkte jag att Apples SMB inte fungerade så bra med XBMC (Till en Xbox). Det kopplar upp sig som vanligt, det går att läsa utdelningen, men det går inte spela eller skriva till den, trots att rättigheterna är stämmer. Lite störande.

En annan sak om man har den senaste MacBook Pro, så kan Java (som man laddar ner via SW Update) bugga ur helt och ta runt 70% av processorkraften. Har märkt det på tre st olika MacBook Pros (alla av den senaste serien).

Svarar mig själv. Man kan dra ner SAMBA via MacPorts och installera. Lite mer bök dock.
OSX Lion Samba SMB shares broken – XBMC not working | John Large – Technology & life Blog

Lion har också en del problem med att rita upp ikoner och tumnaglar. Det känner jag igen från Leopard 1 och Snow Leopard 1. Undrar varför detta alltid är krux i början.
Safari är inte 100% stabilt. Vid två tillfällen har fönstret som jag just sitter och fyller i något i - t.ex. ett inlägg här - bara försvunnit - det går så snabbt att man inte tror på sitt eget psyke :-D. Plötsligt är bara sidan borta - sidan man just satt och skrev i.
Lion återgår till sömn efter uppväckande inom 40 sekunder om man inte rör på musen. Detta innebär att inga timer-funktioner funkar. Om man t.ex. sätter automatisk väckning kl. 04:00 för att datorn ska utföra något - en backup t.ex. - så hinner uppgiften inte utföras ty Macen somnar in igen efter ca. 40 sekunder :-D. Ty ingen rörde ju musen - alla sov - ingen vid datorn.
Om detta är en feature så har intelligensen i Cupertino sjunkit dramatiskt senaste året :-D. Isåfall kan dom ta bort alla möjligheter att ställa in timer (finns i Strömsparare). Allt sådant är nu obrukbart.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-07-17 12:08

Zimmerman: Jag hoppas du har rapporterat allt detta till Apple också?

Jodå - jag rapporterar allt. Det mesta handlar dock om problem med ljudkort och vissa videospecifika saker - som jag inte orkar dra här. Jag tillhör dom som alltid varit rapp med rapporter till Cupertino :-D. Inte för jag tror det har någon betydelse (vid vanligt användande - developersituationen är ju annorlunda), men det är det lilla man kan göra. Liksom.

Ursprungligen av kainen:

Zimmerman: Jag hoppas du har rapporterat allt detta till Apple också?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-07-17 18:27
Ursprungligen av Zimmerman:

Lion har också en del problem med att rita upp ikoner och tumnaglar. Det känner jag igen från Leopard 1 och Snow Leopard 1. Undrar varför detta alltid är krux i början.
Safari är inte 100% stabilt. Vid två tillfällen har fönstret som jag just sitter och fyller i något i - t.ex. ett inlägg här - bara försvunnit - det går så snabbt att man inte tror på sitt eget psyke :-D. Plötsligt är bara sidan borta - sidan man just satt och skrev i.
Lion återgår till sömn efter uppväckande inom 40 sekunder om man inte rör på musen. Detta innebär att inga timer-funktioner funkar. Om man t.ex. sätter automatisk väckning kl. 04:00 för att datorn ska utföra något - en backup t.ex. - så hinner uppgiften inte utföras ty Macen somnar in igen efter ca. 40 sekunder :-D. Ty ingen rörde ju musen - alla sov - ingen vid datorn.
Om detta är en feature så har intelligensen i Cupertino sjunkit dramatiskt senaste året :-D. Isåfall kan dom ta bort alla möjligheter att ställa in timer (finns i Strömsparare). Allt sådant är nu obrukbart.

Intressant det här. Då ser jag alla tecken på att Lion är helt omskriven system?. Alltså inte vidare utveckling från 10.6 ?

Ursprungligen av REP:

Intressant det här. Då ser jag alla tecken på att Lion är helt omskriven system?. Alltså inte vidare utveckling från 10.6 ?

Delar av Lion är nog helt omskriven, t.ex. SMB/CIFS delen. Andra är uppdaterade. Sen kan det finnas latenta buggar som dyker upp först när andra delar av koden uppdateras/skrivs om, vilket gör det omöjligt att utveckla 100% buggfri mjukvara

Senast Apple skrev ett helt "omskrivet" OS var när OSX kom :-D. Skriva OS från scratch gör man ju inte så gärna och ofta. MS har tydligen aldrig tänkt göra det...någonsin.

Buggarna jag nämner är vanliga och ganska typiska. Säger inget om "omskrivet" OS.

Ursprungligen av Zimmerman:

Senast Apple skrev ett helt "omskrivet" OS var när OSX kom :-D. Skriva OS från scratch gör man ju inte så gärna och ofta. MS har tydligen aldrig tänkt göra det...någonsin.

Buggarna jag nämner är vanliga och ganska typiska. Säger inget om "omskrivet" OS.

Inte ens OS X är helt omskrivet!
Det finns väldigt många spår kvar från NextStep och OpenStep. Det tydligaste bevisen är API:erna. De har fortfarande NS som prefix… Grafikmotorn är dock helt utbytt, från Display Postscript till PDF (för att slippa betala licens, samt öka stabiliteten i interpretern och öka snabbheten. Delar av machkernel tror jag också blev utbytt kring 2005, är dock lite osäker på det…

Jo, jag tänkte på att det i alla fall inte fanns något av gamla AppleOS i OSX :-D. Jobs hade väl med sig basen till OSX när han kom in från kylan?

Ursprungligen av The Real Viking:

Inte ens OS X är helt omskrivet!
Det finns väldigt många spår kvar från NextStep och OpenStep. Det tydligaste bevisen är API:erna. De har fortfarande NS som prefix… Grafikmotorn är dock helt utbytt, från Display Postscript till PDF (för att slippa betala licens, samt öka stabiliteten i interpretern och öka snabbheten. Delar av machkernel tror jag också blev utbytt kring 2005, är dock lite osäker på det…

Ursprungligen av Zimmerman:

Jo, jag tänkte på att det i alla fall inte fanns något av gamla AppleOS i OSX :-D. Jobs hade väl med sig basen till OSX när han kom in från kylan?

Ganska mycket från gamla Mac OS fördes faktiskt över till Mac OS X (De mesta hamnade under Blue Box och ett fåtal under Yellow Box). Numera (Mac OS X Lion) är nästan allt i BlueBox borta.
Apple ville egentligen inte ha med Blue Box, men Adobe och några fåtal bolag till protesterade… Har kvar hemma Mac OS X utan Bluebox (Rhapsody)!

Det är sant att det kan bektraktas som "rejäl omskrivning" när basen byts ut.

Hade jag ingen aning om :-D. Vet föga om kod som sagt.

Ursprungligen av The Real Viking:

Ganska mycket från gamla Mac OS fördes faktiskt över till Mac OS X (De mesta hamnade under Blue Box och ett fåtal under Yellow Box). Numera (Mac OS X Lion) är nästan allt i BlueBox borta.
Apple ville egentligen inte ha med Blue Box, men Adobe och några fåtal bolag till protesterade… Har kvar hemma Mac OS X utan Bluebox (Rhapsody)!

Det är sant att det kan bektraktas som "rejäl omskrivning" när basen byts ut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-17 19:42

Någon som har någon mer info på just SMB/CIFS-delen? Är den bättre, sämre, licensierad från MS?

Ursprungligen av acke:

Någon som har någon mer info på just SMB/CIFS-delen? Är den bättre, sämre, licensierad från MS?

iClarified - Apple News - Apple to Replace Samba for Windows Networking

Handlar nog mest egentligen om att Apple vill hänga med i utvecklingen och stödja mer modernt SMB (CIFS) än vad som fanns i XP (precis som övriga öppna operativsystem på marknaden redan gör).

edit: Det var längesen det hette Samba, 14-15 år eller nåt? Sen blev det CIFS.

Detta hittade jag snabbt: http://iphone.appleinsider.com/articles/11/03/23/inside_mac_os_x_10_7_lion_server_apple_replaces_samba_for_windows_networking_services.html

Verkar på många sätt vara en modernare implementering av SMB men är det nyskrivet förstår jag om det buggar...

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-07-18 02:53

Litet tips gällande saved states om någon applikation skulle krångla: Delete Specific Application Saved States from Mac OS X 10.7 Lion Resume

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-07-18 17:42

Tror ni att det kommer släppas imorgon?

Ursprungligen av Drakfot:

Tror ni att det kommer släppas imorgon?

Ryktena pekar på det. Men ryktena pekade på Torsdags förra veckan också så vem vet...

Ursprungligen av PeeMaN:

Ryktena pekar på det. Men ryktena pekade på Torsdags förra veckan också så vem vet...

Få se om det kommer att fungera med "meddela mig knappen" på Apples hemsida. När den finns att ladda ner.......

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-07-18 20:30

Vissa säger Onsdag, andra säger Fredag.
Apple Block Sales Staff From Taking Friday The 22nd Of July As A Holiday Day | MacTrast

Oft: Jag hoppas att det kommer denna vecka iaf. F.r.o.m nästa vecka är jag bortrest i fjällen utan chans till internetanslutning på närmare 2 veckor. Det vore gött att ha "klarat av" Lejonet före Tisdag.

Bevaka tråden