Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använder du Handelsbanken Internet på Mac?

Tråden skapades och har fått 1051 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Går inte att ladda ner senaste versionen av Personal, sidan står bara och snurrar under "versionskontroll".

Men jag klarar mig med dosa utan kort så länge.

Ursprungligen av Mikael E:

Vaknat på fel sida Goflorp idag!!!

Med tanke på hur många som skriver här och säger att bank-id inte fungerar, säg mig vad är det då för fel att meddela de workaround som finns? Även om dessa står tidigare i tråden, kan det ju inte vara fel och samla lösningen i ett inlägg.

Tycker du det är jobbigt att läsa, så står det dig fritt att inte läsa tråden.

Om du tagit dig tid och läsa på, skulle du se att vi vet varför nexus kraschar. Man behöver inte följa hela den kilometerlånga listan för och få det och fungera, utan det beror helt och hållet på vilken metod som används för och logga in.

Om firefox kraschar för dig, kanske du skulle se över din installation av firefox uppdatera till senaste versionen kanske, du kanske har något inkompatibelt tillägg installerat. Men jag förmodar att nexus kraschar för dig eftersom du har kvar bank-id på fil på hårddisken, om du ser till så att inga bank-id filer finns kvar på hårddisken ska du se att nexus kommer att starta.

Är det inte bättre att när folk frågar varför det inte fungerar att vi delar med oss av den lösning som finns, än och hänvisa dessa och söka svaret på annan sida. Tycker du inte de kan hantera säkerheten, byt till en annan bank med annan säkerhetslösning, men tyvärr är det nog så att allt fler banker allt eftersom kommer att byta till just den här säkerhetslösningen i framtiden.

Detta problem som uppstått gör ju inte din bank osäkrare, den är ju lika säker som innan os x 10.6, har varit med om liknande på windows när det kom nya versioner av windows som inte nexus hängde med i.

Nu är jag ju inte förbaskad på dig, utan att de som kokar ihop Nexus personal inte verkar ha helt koll på läget. De måste ju ha känt till det hela i flera månader i förväg.

Jättebra att du fixar ihop en workaround, credos till dig.

Jag får den inte att fungera och blev aningens upprörd över det, sorry.

Jag har en annan workaround.

Om man väntar med att uppdatera tills man fixat kvittensen på dosan så behöver man inte ha Nexus alls sedan. Har man inte ordnat kvittensen blir det till att besöka sin bank (det skall vi göra idag).

Logga in med nexus i 10.5.x och kvittera (aktivera?) dosan, sedan uppgradera till 10.6.

Efter det lär vi inte behöva krusa en bunte dåliga programmerare för att göra våra bankaffärer. Det känns skönt..

Handelsbanken i övrigt är förbannat bra och har vart min bank i snart 20 år, problemfritt.

Så, fredspipa och Kram på dig ikael för att du bryr dig.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-13 07:55
Ursprungligen av Goflorp:

Nu är jag ju inte förbaskad på dig, utan att de som kokar ihop Nexus personal inte verkar ha helt koll på läget. De måste ju ha känt till det hela i flera månader i förväg.

Jättebra att du fixar ihop en workaround, credos till dig.

Jag får den inte att fungera och blev aningens upprörd över det, sorry.

Jag har en annan workaround.

Om man väntar med att uppdatera tills man fixat kvittensen på dosan så behöver man inte ha Nexus alls sedan. Har man inte ordnat kvittensen blir det till att besöka sin bank (det skall vi göra idag).

Logga in med nexus i 10.5.x och kvittera (aktivera?) dosan, sedan uppgradera till 10.6.

Efter det lär vi inte behöva krusa en bunte dåliga programmerare för att göra våra bankaffärer. Det känns skönt..

Handelsbanken i övrigt är förbannat bra och har vart min bank i snart 20 år, problemfritt.

Så, fredspipa och Kram på dig ikael för att du bryr dig.

Mycket bra inlägg Goflorp:)
Jag har varit kund hos Handelsbanken i "alla tider". (30 år eller mera).
Deras internetsupport är fantastisk. Deras Kundsupport är jättebra.:)
Deras lokalkontor i Åkersberga svarar dock ALDRIG på e-mail.:'(
Dom nya dosorna ska ju börja skickas ut till alla nu i dagarna, så jag väntar på det innan jag uppdaterar och då ska man ju tydligen kunna köra Safari också.

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-09-05 04:24

Om jag inte redan hade en annan bank skulle jag bytt för länge sen. Mer än 2,5 år enligt starten på tråden och säkerligen längre än så.
Det är ju löjligt att ett så pass rikt företag inte kan anställa nån som har en aning.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-09-05 07:23

Eller så kan man ge fan i Bank-ID: övht och vara glad alla dagar i veckan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-05 11:40

Själv tycker jag att HSB strular till det med att de har ungefär samma lösning för Bank-ID (som är en sak) och e-legitimation (som är en annan), och att i alla fall jag blandar ihop dem...

Nu har jag i alla fall följt råden ovanför:
1. senaste versionen av Personal 4.10.2.24
2. Lagt mappen cbt på ett usb som är uttaget ur datorn.
3. Startat om (windowsfasoner)
4. Startat dator och personal igen.
5. samma felmeddelande

och jag inser att workarounds är endast till för att jag ska ha något att göra tills dess att en uppdatering kommer

En tanke jag har är om det gömmer sig ett BankId någonannanstans på datorn. Men jag gör en sökning på *.p12 eller på cbt så hittas inget...

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-09-05 11:43
Ursprungligen av Sebastu:

En tanke jag har är om det gömmer sig ett BankId någonannanstans på datorn. Men jag gör en sökning på *.p12 eller på cbt så hittas inget...

Titta i ~/bibliotek/application support/se.nexus.personal/ där måste också vara tomt, vissa versioner av Nexus Personal lagrade Handelsbankens egna certifikat där.

  • Medlem
  • 2009-09-05 13:01
Ursprungligen av Mija:

Titta i ~/bibliotek/application support/se.nexus.personal/ där måste också vara tomt, vissa versioner av Nexus Personal lagrade Handelsbankens egna certifikat där.

Äntligen ett råd som fungerade! Där hittade jag en fil "4.ngp" som jag tog bort och nu startar Personal utan att krascha.

Tack!!

Ursprungligen av Sebastu:

En tanke jag har är om det gömmer sig ett BankId någonannanstans på datorn. Men jag gör en sökning på *.p12 eller på cbt så hittas inget...

Kolla om det finns några filer i Användare/dittanvändarnamn/Bibliotek/Application Support/se.nexus.Personal/

Ta i så fall bort dessa, eller spara på ett usb-minne. Om du hittar filer där trots att du sökt, tror jag beror på att spotlight inte söker i dessa mappar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-05 12:57

Japp. Mikael och Mija, ni hade rätt. Det låg en fil där .ngp. När den tas bort så startar personal.

Men det går inte att logga in på Handelsbanken på grund av ssl-certification_failure_alert.

20 minuter i kö till support på handelsbanken, där sa de att det beror på att jag har importerat certificatet från en annan dator (vilket är sant) och att jag behövde följa instruktionerna från handelsbanken.se (sök på Mac och välj Guide för uppdatering av säkerhetsprogram för Mac OS X.

Det funkade inte.

Supportteknikern sa att jag skulle radera ngp-filen från usb-minnet och sen lägga p12 filen direkt i roten på usb-minnet istället för att det låg kvar i cbt-mappen. (Vad nu det skulle göra för skillnad, Personal hittar ju p12 filen, utan problem.

Sagt och gjort. Nu kan inte personal (efter av och nyinstallation) inte kan importera p12-filen längre. Supportteknikern sa att tyvärr behövde jag nu gå och hämta nya koder från banken

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-05 13:08

Efter en mer strul så frågade supporten en kollega, var borta i 10 minuter, jag trodde banne mig jag var bortkopplad (vilket inte skulle gjort mig glad efter 20 minuters kö, 10 minuters samtal, och sen 10 minuters väntan på hans prat med kollegar. Men han kom tillbakakanske det var giltighetstiden på certificatet som var problem, men när jag angav det och vi pratade om det så kopplade samtalets ned.

YES!

Men, för er andra, testa att köra Handelsbankens lilla program under
Handelsbanken.se -> sök på Mac och välj "Guide för uppdatering av säkerhetsprogram för Mac OS X"

Lycka till!

Handelsbanken för mig funkade inte sen uppgraderade till SL då fick jag upp felmeddelande. Fick dock det att fungera men det tog tid.

Senast redigerat 2009-09-28 10:11
Ursprungligen av Galaxy:

Min handelsbank funkade inte sen uppgraderade till SL för när jag ska över föra så kraschar det. Någon som har fått samma fel med sitt nexus?

Om du läser den här tråden så ska du se att det skrivits en hel del om handelsbanken och snow leopard. Till exempel mitt inlägg, som sammanfattar vad man behöver göra för att få ordning på inloggningen både bank-id på kort samt bank-id på fil.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-09-09 15:25

Efter att ha flyttat alla gamla certifikat, inklusive det under application support/se.nexus.Personal, har Personal slutat att krascha. Personal hittar mitt certifikat på usb-minnet utan problem.

Nu har det blivit strul med Handelsbankens hemsida istället. När jag försöker logga in får jag bara nedanstående felmeddelande.

Någon som har tips hur jag löser det?

Ursprungligen av Anton S:

Efter att ha flyttat alla gamla certifikat, inklusive det under application support/se.nexus.Personal, har Personal slutat att krascha. Personal hittar mitt certifikat på usb-minnet utan problem.

Nu har det blivit strul med Handelsbankens hemsida istället. När jag försöker logga in får jag bara nedanstående felmeddelande.

Någon som har tips hur jag löser det?

Detta är väl vad vi får betala för att använda en "seriös bank"... Jag får samma fel och blir lätt vansinnig... "Vänta en vecka..." jo, men om jag behöver betala räkningarna nu då???

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-13 17:11
Ursprungligen av Anton S:

Efter att ha flyttat alla gamla certifikat, inklusive det under application support/se.nexus.Personal, har Personal slutat att krascha. Personal hittar mitt certifikat på usb-minnet utan problem.

Nu har det blivit strul med Handelsbankens hemsida istället. När jag försöker logga in får jag bara nedanstående felmeddelande.

Någon som har tips hur jag löser det?

Jag fick samma fel.

Enligt supportkillen på Handelsbanken så berodde det på att mitt certifikat inte var aktiverat på den här datorn, jag hade nämligen importerat det från min förra dator.

Det låter lite konstigt tycker jag...

Lösning: Gå till banken, be om dosa. Efter ca 3 dagar kommer dosan, inom en vecka kommer kort och kod.

Ursprungligen av Sebastu:

Jag fick samma fel.

Enligt supportkillen på Handelsbanken så berodde det på att mitt certifikat inte var aktiverat på den här datorn, jag hade nämligen importerat det från min förra dator.

Det låter lite konstigt tycker jag...

Lösning: Gå till banken, be om dosa. Efter ca 3 dagar kommer dosan, inom en vecka kommer kort och kod.

Bra ide... Borde göra det i morgon...

Och det där med att cerifikatet inte är aktiverat på min dator... Glöm det, det är samma dator som tidigare då det fungerade men nu med 10.6.1

  • Medlem
  • Mullsjö
  • 2009-09-14 10:48

Jag kommer byta bank till våren om inte Handelsbankens internettjänst förändras rejält innan dess. Utformningen på sidorna är under all kritik! Gör om tillsammans med en reklambyrå denna gång! Nya inloggningssätt med dosa och sladd känns som 1990.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-09-14 11:37
Ursprungligen av BlackSmp:

Bra ide... Borde göra det i morgon...

Och det där med att cerifikatet inte är aktiverat på min dator... Glöm det, det är samma dator som tidigare då det fungerade men nu med 10.6.1

Att certifikatet inte är aktiverat låter som struntprat. Mitt certifikat har jag bara användt på en och samma dator och har funkat finfint framt till och med uppgraderingen till SL.

Jag har alltid gillat SHB, men allt strul med internetbanken och deras höga kortavgifter samt löjliga räntor gör att tålamodet börjar tryta.

Nu ska jag traska iväg till bankkontoret och kräva att jag får en dosa istället för att slippa eländet med certifikat.

Enligt prat med banken så skall det "lösa sig inom en vecka med Nexus".
Osäker på hur korrekt info de har ute i skyttegravarna men...

Jag pratar ovan om "kvittensen på dosan", det är alltså pinkoden som avses.
Frun halkade nog till i nomenklaturen

Går man in med "det gamla" , alltså med certifikat och Nexus i 10.5.8 och hämtar ut sin pinkod så går det bra sedan att uppdatera och köra med dosa.

Enligt banken är det skillnad på "Dosa utan sladd" och "Dosa med sladd", det skall vara en HÖGRE säkerhetsnivå på "Med sladd"... men han kunde inte nämna på rak arm vad det var som man BARA kunde göra på denna högre säkerhetsnivå...

Dosa ansluten med sladd.

Jag använder senaste versionen av firefox samt använder handelsbankens internetdosa ansluten med sladd och det fungerar alldeles utmärkt, inget jag kan klaga på. Skulle väl vilja att det var kompatibelt med Safari men man kan inte få allt här i världen

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-09-10 21:00

Är det bara mig det fungerar för utan att behöva göra nåt alls? Visst, Firefox tar lite längre tid på sig men efter en stund kommer Nexus-inloggningsrutan upp och jag loggar in som vanligt.

Ursprungligen av CEk:

Är det bara mig det fungerar för utan att behöva göra nåt alls? Visst, Firefox tar lite längre tid på sig men efter en stund kommer Nexus-inloggningsrutan upp och jag loggar in som vanligt.

Håll inte andan... så gick det för mig först men senare så slutade även det att fungera...

Jo... jag väntar också på att få dosan...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-17 19:26

Anton S, jag gav dig ett dåligt råd...
Dosa/kod (som tog 10 dagar på sig att anlända) fungerar inte heller.

Samma fel, eftersom det är programmet Personal som är struligt, inget annat.

I alla fall: Enligt Handelsbankens support på telefon, ikväll torsdag så ska uppgraderingen släppas i morgon fredag.
Hämtas enklast på Handelsbanken eller BankID:s egen sida.

Lycka till.

Vi har också märkt att det tog ett jädra tag att leverera en ny kod.

När det väl kom så funkade allt tills man loggar av, då vill den ha igång Personal, hela FF hänger sig då.
Lösning; kasta Personal.

Låter bra att det kommer en update imorrn.

Hoppas man kan använda samma p12-fil då....

Enligt Handelsbankens support ska nya versionen av Personal komma idag fredag som fungerar med 10.6. Tror ni det är en lögn eller kan vi se fram emot ett fungerade banksystem idag?

Såg just detta på Handelsbankens hemsida, Länk

Citat:

2009-09-18
Den nya version av BankID säkerhetsprogram Nexus Personal genomgår nu sluttester. Tyvärr har dessa dragit ut något på tiden varför leverans kommer att ske v.39.

Surprise! Vi får vänta ännu en vecka (minst).

Måste säga att Handelsbanken har varit urusla när det gäller information, kan det vara så svårt att lägga upp en länk på hemsidan som säger "Information om Snow Leopard"?

Att de har tagit så lång tid på sig att fixa säkerhetsprogrammet är också förvånansvärt, Snow Leopard har varit ute i en månad nu, utvecklare har haft tillgång till det sedan i mars/maj, de kan inte säga att de inte har haft gott om tid på sig att fixa programmet.

Ursprungligen av Possan:

Såg just detta på Handelsbankens hemsida, Länk

Att de har tagit så lång tid på sig att fixa säkerhetsprogrammet är också förvånansvärt, Snow Leopard har varit ute i en månad nu, utvecklare har haft tillgång till det sedan i mars/maj, de kan inte säga att de inte har haft gott om tid på sig att fixa programmet.

Vill minnas att jag som utvecklare har haft tillgång till Snow Leopard i 1 år! Det är helt enkelt så att Handelsbanken är en rejäl skandal!

Dosa utan sladd fungerar för mig, SL + Safari 4.
Däremot fungerar det inte med sladd, men jag känner inte att det är nödvändigt just nu. Dosa utan sladd fungerar väldigt smidigt

Innan jag hade dosan fungerade ingenting förutom engångskoder dock.

Bevaka tråden