Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använder du Handelsbanken Internet på Mac?

Tråden skapades och har fått 1051 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-08-15 13:54

Instämmer helt! Det är därför jag tycker det är synd att de så småningom ska slopa både e-legitimation och skrapkoder och bara kör dosa! Med skrapkoderna är det så enkelt att ha med sig bara det och kunna logga in varifrån man än är, istället för att behöva ha både ett kort och en dosa som det nu kommer bli.

Ursprungligen av MacxD:

Handelsbanken till låter mig att använda både engångskoder och e-legitimation. Hade lite problem med e-legitimationen i början men nu fungerar det utan några som helt problem! Det enda med e-legitimationen är att man måste använda Firefox istället för Safari då handelsbanken anser att Safari inte är tillräckligt "säkert"!

Tycker det är riktigt bra att ha möjlighet att använda både och, tex om det skulle vara så att man skulle behöva tillgång till banken fast man inte ha tillgång till datorn med e-legitimationen så kan man använda en annan dator med engångskoderna.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-08-15 16:13
Ursprungligen av CEk:

Instämmer helt! Det är därför jag tycker det är synd att de så småningom ska slopa både e-legitimation och skrapkoder och bara kör dosa! Med skrapkoderna är det så enkelt att ha med sig bara det och kunna logga in varifrån man än är, istället för att behöva ha både ett kort och en dosa som det nu kommer bli.

Precis, men förhoppningsvis är det säkrare och på så sätt värt besväret! ;D

Det var skarpt gjort att hitta problemet med shiftkänslig formatering men på samma gång dumt att blanda in journalförd formatering. Det senare är default i OS X sedan länge så det kan ju bli lite jobbigt för både deras support och alla användare som ska formatera om sina hårddiskar.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Det var skarpt gjort att hitta problemet med shiftkänslig formatering men på samma gång dumt att blanda in journalförd formatering. Det senare är default i OS X sedan länge så det kan ju bli lite jobbigt för både deras support och alla användare som ska formatera om sina hårddiskar.

Sant!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-14 22:16

Där ser man nu fick jag svar på min fråga också tackar

Nu har jag blivit van att köra dosa utan sladd mer bök och inget jag tänker använda om jag inte är hemma o det är ju synd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-20 12:38

Någon som fått Personal att funka under 10.6 eller vet vart man skall rapportera att appen inte fungerar?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-08-20 13:23
Ursprungligen av eric:

Någon som fått Personal att funka under 10.6 eller vet vart man skall rapportera att appen inte fungerar?

Har 10.5.8 och Personal rullar på utan några problem.

Ursprungligen av eric:

Någon som fått Personal att funka under 10.6 eller vet vart man skall rapportera att appen inte fungerar?

Jag tror du ska vända dig till Nexus som är företaget bakom programmet. Men jag utgår från att de redan jobbar med en version som stödjer 10.6 när den släpps. När jag kontaktade Handelsbanken och frågade om stöd för 10.6 svarade de att et kommer att komma.

Ursprungligen av Mikael E:

Jag tror du ska vända dig till Nexus som är företaget bakom programmet. Men jag utgår från att de redan jobbar med en version som stödjer 10.6 när den släpps. När jag kontaktade Handelsbanken och frågade om stöd för 10.6 svarade de att et kommer att komma.

Där fick man för att man installerade 10.6 då ...
*suck*

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2009-08-26 11:27

Jag har dosa sen ett tag tillbaka och skaffade företagskonto idag. Dosan fungerar ju inte med företagskonto så det blir att köra vanligt cert då (jag har fått en kod på banken just). Problemet är att när jag trycker på "logga in företag" så får jag bara felmeddelande
"Ett fel uppstod under anslutning till eleg.handelsbanken.se.Den andra SSL-parten kunde inte förhandla fram en acceptabel uppsättning säkerhetsparametrar."

haft problem tidigare med Personal och mac (som i princip alla) men jag trodde att det var slut på det.

Någon med samma problem?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-26 11:35
Ursprungligen av carpark:

Jag har dosa sen ett tag tillbaka och skaffade företagskonto idag. Dosan fungerar ju inte med företagskonto så det blir att köra vanligt cert då (jag har fått en kod på banken just). Problemet är att när jag trycker på "logga in företag" så får jag bara felmeddelande
"Ett fel uppstod under anslutning till eleg.handelsbanken.se.Den andra SSL-parten kunde inte förhandla fram en acceptabel uppsättning säkerhetsparametrar."

haft problem tidigare med Personal och mac (som i princip alla) men jag trodde att det var slut på det.

Någon med samma problem?

Kör du firefox? Installerade från scratch på virtuell mac os x (server) 10.5.8 för några dagar sedan och det fungerade rakt av..

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2009-08-26 11:40
Ursprungligen av eric:

Kör du firefox? Installerade från scratch på virtuell mac os x (server) 10.5.8 för några dagar sedan och det fungerade rakt av..

Jepp firefox. Som sagt har det funkat fint tidigare. Körde med e-leg först och beställde dosa direkt det kom, då ska man ju installera Personal på nytt och rensa allt gammalt, vilket jag gjorde. Dosan works lite charm och e-leg på andra siter funkar fint men på företagskontot tog det stopp....

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2009-08-26 12:34

Jag är en idiot som hade glömt aktivera mig.
Förlåt! Nu funkar det...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-08-27 11:36

Funkar INTE i 10.6

Handelsbankens nya dosor fungerar INTE i 10.6, vare sig med Safari eller Firefox.

Ursprungligen av monoman:

Handelsbankens nya dosor fungerar INTE i 10.6, vare sig med Safari eller Firefox.

Utveckla vad du menar med att det inte fungerar, är det inloggningen eller något annat? Gäller det med eller utan kabel till dosan? Utan kabel borde fungera eftersom datorn inte behöver kommunicera med dosan.

Sen var det väl väntat att det inte skulle fungera, dock vad jag läst så spärrar inte handelsbanken några webbläsare, utan de rekomenderar webbläsare som tjänsten är prövad mot.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-27 19:39
Ursprungligen av Mikael E:

Utveckla vad du menar med att det inte fungerar

Den som postade hade gjort hela tre inlägg på 3.5 år. Räkna inte med något snabbt svar.

Ursprungligen av planB:

Den som postade hade gjort hela tre inlägg på 3.5 år. Räkna inte med något snabbt svar.

Vilken tur att det ovan ditt inlägg kom ett inlägg med lite mer info. Men jag förmodar att det kommer att fungera med handelsbanken i os x 10.6 om man kör utan sladd till dosan innan det finns en ny persion av programmet Personal samt samt drivrutiner til dosan.

  • Medlem
  • Mörbylånga
  • 2009-08-27 19:20
Ursprungligen av monoman:

Handelsbankens nya dosor fungerar INTE i 10.6, vare sig med Safari eller Firefox.

Precis installerat deras dosa på min mac 10.5.8 och hade problem med Safari. Fungerade med Firefox varav jag ringde deras support. Fick veta att dom fortfarande har problem med Safari och dosa med sladd. När man försöker logga in så öppnas inte Personal och sidan förblir vit. Buggen är att det fungerar ifall man använder back-knappen och sen försöker igen.

Det kommer att fungera med 10.6 ifall man inte använder sladden och loggar in därefter. Står även på deras hemsida under hjälp!

  • Medlem
  • Solna
  • 2009-08-27 21:08

Enbart Bank ID rullar inte i 10.6 Personal kraschar vid start. Kan logga in efter några försök men kan inte signera överföringar. Hoppas Nexus löser detta snart. Kör skrapkoder så länge..

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-27 21:23
Ursprungligen av zamson:

Enbart Bank ID rullar inte i 10.6 Personal kraschar vid start. Kan logga in efter några försök men kan inte signera överföringar. Hoppas Nexus löser detta snart. Kör skrapkoder så länge..

Skrapkoder? Har du inte dosa?

  • Medlem
  • Solna
  • 2009-08-28 09:19
Ursprungligen av planB:

Skrapkoder? Har du inte dosa?

Inte fixat dosa än, kört med enbart cert. Vilket har funkat bra i firefox och 10.5.8 - men kanske blir till att skaffa en dosa nu om det funkar bättre i Snow Leopard.

Behöver dosa också att nexus personal är igång? Då borde man ju få samma strul...

Ursprungligen av zamson:

Behöver dosa också att nexus personal är igång? Då borde man ju få samma strul...

Nej då, du behöver inte ha nexus personal igång när du använder dosa utan sladd. Däremot verkar handelsbanken ha missat i programeringen, eftersom när man loggar ut då startar nexus personal. Men jag tror inte ens du behöver installera programmet om du bara tänker köra dosan utan sladd.

Däremot om du använder dig av bank-id på fil behöver du fortfarande nexus personal.

Dosa utan sladd.

Allt funkar

Suveränt.

Slängde ut Nexus - förmodligenfår jag problem med att kanske beställa saker som baseras på ID.
Men som privatperson fungerar alla betalningar och överföringar utan Personal.

Jag har också "Dosa utan sladd" valt, så slipper jag mögiga drivrutiner och koppling till Webläsaren.

Alla ärenden jag gör som privatperson fungerar. (Betala räkningar, överföra etc)

Ursprungligen av Goflorp:

Slängde ut Nexus - förmodligenfår jag problem med att kanske beställa saker som baseras på ID.
Men som privatperson fungerar alla betalningar och överföringar utan Personal.

Jag har också "Dosa utan sladd" valt, så slipper jag mögiga drivrutiner och koppling till Webläsaren.

Alla ärenden jag gör som privatperson fungerar. (Betala räkningar, överföra etc)

Jättebra rapport Goflorp, då kan jag byta till snow leopard utan större problem. Och hur ofta använder man sig egentligen av bank-id på fil som kräver nexus personal, för min del endast när det är dags att deklarera.

  • Medlem
  • Solna
  • 2009-08-28 09:29

Har företagskonto men är sällan inne där, kan styra det mesta från mitt privatkonto så det låter som en idé att skaffa en dosa. Dock tappar man kopplingen till Skatteverket med Bank ID och det är inget vidare när jag ska in och läsa av mitt skattekonto.

Ursprungligen av zamson:

Har företagskonto men är sällan inne där, kan styra det mesta från mitt privatkonto så det låter som en idé att skaffa en dosa. Dock tappar man kopplingen till Skatteverket med Bank ID och det är inget vidare när jag ska in och läsa av mitt skattekonto.

Just kombinationen Företagskund + Dosa men UTAN Nexus... verkar det inte vara ngn som testat än. Jag har tyvärr inget företag så..

Som du säger har man ju andra krav på grejorna då.

Kan det vara värt ringa Handelsbanken support?
de måste ju veta en del nu när 10.6 lanseras

Jag vet att jag får problem med CSN, men jag får hoppas att det löser sig snart, annars får jag väl (huga) RINGA CSN...

Tills deklarationenn skall väl t o m Nexus ha fått tummen ur....

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-08-28 20:02

Nå. Fungerar det eller fungerar det inte med Nexus Personal och OS X 10.6 Snow Leopard?

Specifikt vill jag veta om Nexus Personal i kombination med Handelsbankens egna certifikat för företagsinloggning. (inte BankID, ingen dosa, inget annat)

Ursprungligen av Mija:

Nå. Fungerar det eller fungerar det inte med Nexus Personal och OS X 10.6 Snow Leopard?

Specifikt vill jag veta om Nexus Personal i kombination med Handelsbankens egna certifikat för företagsinloggning. (inte BankID, ingen dosa, inget annat)

Nexus personal fungerar inte med os x 10.6, programmet kraschar direkt.

Bevaka tråden