Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använder du Handelsbanken Internet på Mac?

Tråden skapades och har fått 1051 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av BlackSmp:

Men detta innebär att jag nu inte längre kan beställa grejer från jobbet enkelt. Jag måste ha med mig dosan kors och tvärs om jag ska kunna använda kortet...

Jag ringde SHB:s internetsupport och sa att jag behöver använda internetbanken på andra platser än hemma och då har jag inte med mig dosan. Då skickade de en extra dosa utan kostnad. Kortet får jag förstås ha i plånboken.

När jag gjorde "lumpen" krypterade vi meddelanden. Sändare och mottagaren har varsin krypteringstabell. Skickar man bara korta medlande är det så gott som omöjligt att lista ut hur krypteringstabelen ser ut. Denna fina gamla SKITBILLIGA och säkra teknik använder min spanska bank. Svenska banker fnyser i sin okunnighet - det är ju kunderna som i slutändan får betala för deras avancerad teknik som alltför ofta fallerar.

Ursprungligen av Björn Wahlsten:

När jag gjorde "lumpen" krypterade vi meddelanden. Sändare och mottagaren har varsin krypteringstabell. Skickar man bara korta medlande är det så gott som omöjligt att lista ut hur krypteringstabelen ser ut. Denna fina gamla SKITBILLIGA och säkra teknik använder min spanska bank. Svenska banker fnyser i sin okunnighet - det är ju kunderna som i slutändan får betala för deras avancerad teknik som alltför ofta fallerar.

Det var ju det som handelsbanken hade förut, engångskoder, s k "skraplotter".
men det ansågs inte vara "tekniskt nog", det var också mkt kostnader runt framställningen av koder och skicka ut dem. Detta gjorde att Handelsbanken gick över till dosa.
Rent säkerhetsmässigt ger jag mg fasen på att engångskoder är vassare.

Skraplotter - njet!

Jag menade inte Handelsbankens "skraplotter" utan ett plastkort med 80 st treställiga tal. Först när jag uppgett rätt användarnamn och rätt inloggningskod, få jag upp en bild som slumpmässigt pekar ut en position som jag skall hitta på mitt kort.

Antag att positionen D4 pekas ut. På mitt kort hittar jag exempelvis det treställiga talet 856, vilket jag knappar in. Et voilá - jag kommer in på mitt konto.

Ett treställigt tal ger 1000 möjligheter, med 80 treställiga tal blir det 80.000 kombinationer. Men det är inte det värsta, om jag försöker göra en utbetalning måste jag uppge ytterligare en kod.

Det gläder mig att även en Finsk bank utnyttjar detta geniala system.

Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Jag menade inte Handelsbankens "skraplotter" utan ett plastkort med 80 st treställiga tal. Först när jag uppgett rätt användarnamn och rätt inloggningskod, få jag upp en bild som slumpmässigt pekar ut en position som jag skall hitta på mitt kort.

Antag att positionen D4 pekas ut. På mitt kort hittar jag exempelvis det treställiga talet 856, vilket jag knappar in. Et voilá - jag kommer in på mitt konto.

Ett treställigt tal ger 1000 möjligheter, med 80 treställiga tal blir det 80.000 kombinationer. Men det är inte det värsta, om jag försöker göra en utbetalning måste jag uppge ytterligare en kod.

Det gläder mig att även en Finsk bank utnyttjar detta geniala system.

Ungefär som handelsbanken körde på, de körde turordning på gissningsvis 100 koder, 4 siffrors från korten. När korten var använda var de slut och man fick ett nytt kort i godan tid. Samma där, inloggning först, sedan ange en skrapkod. Sedan var man inne. Man fick ju signera med en kod med....

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-14 04:01

Min australiensiska bank (CBA) har inloggning med lösenord. Och om det är från en okänd IP-adress får jag svara på en av fem självvalda frågor. Ungefär som Hotmails tappabortlösenordsfråga. Mycket smidigt. Det bästa är dock att det går att logga in med iPod:en (eller iPhone för de som har det - eller vanliga mobilen) så man slipper gå ur sängen för att kolla banken.

Säkerhetsmässigt tror jag att Handelsbankens dosa är i runda slängar 1000 gånger säkrare (än CBA) men ack så osmidigt. När jag kunde logga in med Bank-ID:t kollade man ju ett par gånger i veckan men de senaste månaderna har det varit max tre gånger i månaden - allra helst bara en. Det blir byte snarast vid hemkomst om de inte fixar nåt.

Handelsbanken hade 100 koder med fyra siffror. Det motsvarar ett långt tal med 400 siffror i följd. Siffrorna måste betas av i följd och inte i en slumpmässig ordning.
Det medförde för vår del att om en siffra inte gick att läsa så var hela kortet förbrukat. Det råkade vi ut för flera gånger utan att vi skrapade med stämjärn.

Om man är på resande fot är det inte så kul om man skrapar bort en siffra eller tappar bort sin dosa. Jag har all mina treställiga siffror väl skyddade i min iPod. Har man ingen sådan, går det bra att lägga kortet i en kopieringsapparat och sedan låsa in det i kassaskåpet.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2009-12-16 15:20

Certifikatlösningen fungerade u.a för både mig och min fru i Firefox. Nu de prackat på oss varsin dosa och kort. Laddar ner Personal 4.10.3.3 och drivrutinerna för Mac. Sätter in dos-jävulen och loggar in med kort och sladd och får felmeddelandet: "Tillåten kortläsare saknas. Kontrollera att Handelsbankens kortläsare är korrekt ansluten. Om den är det prova att ta ur sladden och sätt i den igen. Om detta inte hjälper finns här fler lösningsförslag."

När dosan anslutes så står det med 1-bits svartvit fyrkantig text "Handelsbanken" så den verkar få ström. Det spelar ingen roll om jag har i kortet innan eller efter jag sätter in den i USB-uttaget. Jag får samma problem på min MacBook som inte hade våra BankID installerade för jag tänkte på något sätt att iMacen och Nexus krånglade när man går över från en lösning till en annan. Nexus är ett mycket obehagligt och fult program som saknar vettigt gränssnitt. Jag hatar det.

Det lustiga är att jag första gången jag försökte på iMacen så fungerade det för mig. Men inte smärtfritt. Det kom felmeddelande flera gånger och sedan fick dosan kontakt och jag ombads skriva in min PIN-kod vid fel tillfälle trots att dosan inte var redo men så till sist fick jag skriva in koden och då låste sig något skript och allt såg konstigt ut vipps var jag vipps inloggad i min bank. Kändes ju väldigt SÄKERT!

Kör Mac 10.5.8 och det ska tydligen fungera enl Handelsbanken.
Någon som har ett förslag, förutom att byta bank?

Ursprungligen av gmail:

Sätter in dos-jävulen och loggar in med kort och sladd och får felmeddelandet: "Tillåten kortläsare saknas. Kontrollera att Handelsbankens kortläsare är korrekt ansluten. Om den är det prova att ta ur sladden och sätt i den igen. Om detta inte hjälper finns här fler lösningsförslag."

Jag har varit med om det några gånger men då har det hjälpt att avsluta Personal och webbläsaren. Sedan startar jag webbläsaren och låter den dra igång Personal när jag loggar in. Problemet verkar uppstå om Personal är igång innan webbläsaren startar.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-12-16 19:42
Ursprungligen av gmail:

Någon som har ett förslag, förutom att byta bank?

Kör utan sladd och certifikat.

Så jävla jobbigt är det inte.

Macworld har en "test" "Bank-kampen", vilka banker som är bra respektive kass för macanvändare.

Bankkampen - MacWorld

Handelsbanken, Nordea, Skandiabanken och SEB är med.

Jag skulle vilja sammanfatta det hela. De som skriver ihop Personal är en klantig samling huvudlösa kompletta idioter.
De som gör det är nollor, klåpare, idioter och att kalla dem mentalt efterblivna är en saftig förlämpning åt alla som jobbar på samhall.

jag har ALDRIG fått det att funka problemfritt NÅGONSIN.

Just nu SLIPPER jag Personal på handelsbanken, men tror du inte man behöver dra igång helvetet (rätt version på personal, rätt version på rätt jävla webbläsare och sedan rätta lösenord kopplat till rätta jävla djungel av uttryck (BankID, Certifikat, E-Legitimation)).

Nu senast är det Apoteket som strular för gumman.
Jag startar på min burk, allt funkar.

Hon får upp en liten symbol i Personal med ett lås på.
Jag ser bara ett dokument som heter ngt ytterst maskinframställt.

Är det e-leg, Bank-ID eller "certifikat"

I hennes dator kan man INTE Välja Certifikat, eller Bank-ID från en lista - den är gråad, men det går UTMÄRKT att trycka på "Jag identifierar mig" (med INGENTING) - vilket givetvis leder till att apoteket ballar ur å det grövsta....

Personal är det mest RANDOM fungerande program jag vart med om i hela MacVärlden!

Jag vågar knappt peta på skiten i min dator, för JUST NU fungerar det med CSN....

vad är det för jävla säkerhet? Att det funkar så dåligt att ingen vill använda dyngan?

Det var ord och inga visor

I princip håller jag med även om jag skulle välja andra ord.

Vad är det ni vill göra som kräver att ni använder Nexus Personal?

Personligen har jag inte haft det eländet installerat sen Handelsbanken kom med engångskoderna. Jag inser att man missar vissa funktioner, men personligen är de inga funktioner jag någonsin använt.

Ursprungligen av Capeman:

Vad är det ni vill göra som kräver att ni använder Nexus Personal?

Personligen har jag inte haft det eländet installerat sen Handelsbanken kom med engångskoderna. Jag inser att man missar vissa funktioner, men personligen är de inga funktioner jag någonsin använt.

Alla kräver ju att man skall legitimera sig på det sättet.
CSN, Apoteket, Skatteverket, bilregistret etc etc
man kan ju inte drämma Personal i tunnan för att man fått en dosa av SHB ....

Ursprungligen av Goflorp:

Alla kräver ju att man skall legitimera sig på det sättet.
CSN, Apoteket, Skatteverket, bilregistret etc etc
man kan ju inte drämma Personal i tunnan för att man fått en dosa av SHB ....

Okej. Jag har personligen inget behov av någon av dessa organisationers tjänster, så jag klarar mig helt enkelt då. Ja, med undantag för Skatteverket då, men med förenklad deklaration behöver man ju ändå inte legitimera sig på annat sätt än via koderna i deklarationsdokumenten.

Lyllos du. Jag är student, har ett hate&Love-förhållande med CSN ...

Ursprungligen av Goflorp:

Lyllos du. Jag är student, har ett hate&Love-förhållande med CSN ...

Förstår det, det hade även jag när jag pluggade, fast då fanns det inte så mycket till webbtjänst från CSN.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2009-12-16 21:38

Tack för tipset, ska pröva. Saken med en dosa utan manual är att det finns nästan en oändlig kombination av tänkbara lösningar. Jag förstod direkt att "This means trouble" när jag såg alla lösa delar och att dosan dessutom skulle kommunicera med Nexus Personal(Disorder) som beter sig som en lynnig EMO-brud.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2009-12-16 22:17

morgan_a: Tack för tipset, för det fungerade! Jag får väl lära mig att leva med att behöva stänga ner webläsaren och manuellt starta Nexus Personal. Jag kunde haft en dödlig sjukdom, jag ska inte klaga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-24 11:13

Själv så får jag Handelsbanken att lira med Safari utan problem. Kör med dosan utan sladd. Bad dessutom om två stycken då jag periodvis reser mycket och sen vill jag alltid ha en liggande på jobb om det skulle bli akut att gör några bankärenden.

Dock så var det en hel del problem i början. Slår man ex. vis fel kod 3ggr i rad så kan man bara använda dosan med sladd. Vilket gjorde att jag fick slänga kortet och skaffa nytt tillsammans med ny kod.

  • Medlem
  • 2010-01-05 19:21

Usch! Nu har jag tvingats in i detta träsk eftersom de nu skrotar engångskoderna. Vill inte!
Någon som vet vad det kostar om man vill ha en trådlös dosa?

Ursprungligen av Dalle:

Usch! Nu har jag tvingats in i detta träsk eftersom de nu skrotar engångskoderna. Vill inte!
Någon som vet vad det kostar om man vill ha en trådlös dosa?

Du får en dosa OCH en USB-sladd.
Det är ett steg högre säkerhet på att ha sladden i, men då skall man ha massa drivutiner och sådan skit som bara ställer till det)

Därför kör man dosan som sladdlös och får OK'a en extra gång ibland.

Ursprungligen av Goflorp:

Du får en dosa OCH en USB-sladd.
Det är ett steg högre säkerhet på att ha sladden i, men då skall man ha massa drivutiner och sådan skit som bara ställer till det)
Därför kör man dosan som sladdlös och får OK'a en extra gång ibland.

När ställer drivrutiner etcetera till det vad gäller Handelsbankens BankID-lösning via dosan? Har aldrig någonsin haft några som helst problem med detta och då har jag nästan uteslutande kabeln i varje gång som jag använder deras internettjänst.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

När ställer drivrutiner etcetera till det vad gäller Handelsbankens BankID-lösning via dosan? Har aldrig någonsin haft några som helst problem med detta och då har jag nästan uteslutande kabeln i varje gång som jag använder deras internettjänst.

Gjorde som de sa, sladd i, drivrutiner i, ingen kontakt med dosa.
Körde på frugans maskin ett par dagar senare, sladd i, drivrutiner i, funkade ibland.
Ofta ingen kontakt.

Då tycker jag det är sopig programmering och kör utan sladd.

Känslan att både Personal och Drivrutinerna till dosan har knåpats ihop av en bunte Windowskodare där två killar fick gå en dagskurs i vad OSX är infinner sig omedelbart.

Just nu fungerar det, vågar inte gå in och nysa ens i samma mapp som de grejerna ligger.
Då slutar det med (igen) att jag får hystam månadens räkningar i en mapp och åka ut till banken med dem - 2 mil.

Dosa med sladd utan sladd

Ursprungligen av Goflorp:

Gjorde som de sa, sladd i, drivrutiner i, ingen kontakt med dosa.
Körde på frugans maskin ett par dagar senare, sladd i, drivrutiner i, funkade ibland.
Ofta ingen kontakt.

Då tycker jag det är sopig programmering och kör utan sladd.

Känslan att både Personal och Drivrutinerna till dosan har knåpats ihop av en bunte Windowskodare där två killar fick gå en dagskurs i vad OSX är infinner sig omedelbart.

Just nu fungerar det, vågar inte gå in och nysa ens i samma mapp som de grejerna ligger.
Då slutar det med (igen) att jag får hystam månadens räkningar i en mapp och åka ut till banken med dem - 2 mil.

Jag har aldrig fått det att fungera med Safari men med Firefox går det alldeles utmärkt, t.o.m. bättre när jag uppdaterade till Snow Leopard. Med sladd är det enklare att logga in, utan sladd är det flera moment, vilket krånglar till det. Beträffande säkerheten så har jag ingen aning om vilket som är säkrast? Frugan kör med Windows Vista, där fungerar det också utan problem, jag kan också ta mitt kort och logga in på hennes maskin men med hennes dosa, inga problem.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-06 04:41
Ursprungligen av Tobias Schelin:

När ställer drivrutiner etcetera till det vad gäller Handelsbankens BankID-lösning via dosan? Har aldrig någonsin haft några som helst problem med detta och då har jag nästan uteslutande kabeln i varje gång som jag använder deras internettjänst.

Tillochmed när man kör med sladdlös dosa spökar det ibland. Varje gång jag loggar ut startas Personal och Safari låser sig tills dess att det är uppstartat - oftast bara några sekunder men ibland får man tvångsavsluta Safari, vilket är synd och ganska onödigt.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-06 05:37
Ursprungligen av imaster:

Tillochmed när man kör med sladdlös dosa spökar det ibland. Varje gång jag loggar ut startas Personal och Safari låser sig tills dess att det är uppstartat - oftast bara några sekunder men ibland får man tvångsavsluta Safari, vilket är synd och ganska onödigt.

Och allt det här gäller mara Snö Katten ? eller ?

Ursprungligen av imaster:

Tillochmed när man kör med sladdlös dosa spökar det ibland. Varje gång jag loggar ut startas Personal och Safari låser sig tills dess att det är uppstartat - oftast bara några sekunder men ibland får man tvångsavsluta Safari, vilket är synd och ganska onödigt.

Tror det beror på att du skickas till en "säker" sida, och så går Personal igång av bara farten.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-06 10:15
Ursprungligen av Keithan:

Och allt det här gäller mara Snö Katten ? eller ?

Jaa när jag körde Leopard så hade jag vanlig bankinloggning och engångskoder, de stängde av det lagom till jag hade installerat Snow Leopard och ingen form av inloggning funkade just då. Det var lite kris faktiskt, samma natt åkte vi till Australien - lite tråkigt att inte kunna administrera banken eller besöka ett bankkontor när man ska vara borta ett år. Men ja, nu med dosan utan sladd funkar det men det är ju inte i närheten av så smidigt som min australiensiska bank som jag kan logga in på via mobilen.

Ursprungligen av Goflorp:

Tror det beror på att du skickas till en "säker" sida, och så går Personal igång av bara farten.

Fast det är bara då Personal går igång, andra säkra sidor startar det inte på. Och bara när jag loggar ut, det tycker jag är lite skumt...

Bevaka tråden