Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använder du Handelsbanken Internet på Mac?

Tråden skapades och har fått 1051 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Mikael E:

Nexus personal fungerar inte med os x 10.6, programmet kraschar direkt.

Hmm, då blir det till att pätala räkningarna på jobbet tills det finns en uppgardering. Jag tänker inte låta SHB styra när jag får snowie wowie i min dator.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Hmm, då blir det till att pätala räkningarna på jobbet tills det finns en uppgardering. Jag tänker inte låta SHB styra när jag får snowie wowie i min dator.

Om du har fått den nya dosan tillsammans med bank-id kortet som shb skickar/skickat ut, kan du använda dig av den, för och logga in och betala. Alla shb kunder kommer att få en dosa och ett bani-id kort, utifrån vad jag förstått.

Ursprungligen av Mikael E:

Om du har fått den nya dosan tillsammans med bank-id kortet som shb skickar/skickat ut, kan du använda dig av den, för och logga in och betala. Alla shb kunder kommer att få en dosa och ett bani-id kort, utifrån vad jag förstått.

Jag har inte fått dosan men jag har också dubbel inloggning med både privat och företag så det kanske är därför.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-09-02 09:40

10.6 och Personal

Kör 10.6 och använder ju Firefox.

Personal krachar vid inloggning, men om jag provar att trycka på "Öppna igen" 2-4 gånger så lyckas jag logga in! Däremot går jag bet på att göra några transaktioner som kräver lösenord (dvs att Personal körs igen), då kraschar nämligen Personal hela tiden. Då hjälper inte "Öppna igen"-tricket, Exv att lägga upp nya betalningar går bra, men inte godkänna dessa.

Leve Handelsbanken, en bank för 2000-talet, förutsatt att man inte skall göra sina bankaffärer via nätet.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-09-02 10:04
Ursprungligen av gate:

Leve Handelsbanken, en bank för 2000-talet, förutsatt att man inte skall göra sina bankaffärer via nätet.

Jag gör mina Handelsbankaffärer på nätet med dosa utan sladd, och tänker fortsätta med det oavsett.

Ursprungligen av gate:

Kör 10.6 och använder ju Firefox.

Personal krachar vid inloggning, men om jag provar att trycka på "Öppna igen" 2-4 gånger så lyckas jag logga in! Däremot går jag bet på att göra några transaktioner som kräver lösenord (dvs att Personal körs igen), då kraschar nämligen Personal hela tiden. Då hjälper inte "Öppna igen"-tricket, Exv att lägga upp nya betalningar går bra, men inte godkänna dessa.

Nexus som är företaget bakom programmet personal är medvetna om att personal inte fungerar i os x 10.6 och de jobbar på en ny version.

Om du fått den nya dosan, med tillhörande bank-id på kort kan du logga in via det. Sen som kund hos handelsbanken i många år, vet jag att de ofta varit den bank som tagit längst tid på sig och fixa stödet för mac när det kommer en ny version av os x.

Men med den nya inloggingen med dosa som man kan använda både med eller utan slad kopplad till datorn, tycker jag att de verkligen ryckt upp sig en bra bit mot tidigare. Dessutom har de tydligt gått ut och sagt att de inte spärrar några versioner av webbläsare eler operativsystem i sitt system.

Vill man vara säker på att en uppdatering till en ny version av ett operativsystem fungerar bör man vänta några versioner, och se till och kolla upp vilka program som kan behöva uppdateras.

Ursprungligen av gate:

Kör 10.6 och använder ju Firefox.

Personal krachar vid inloggning, men om jag provar att trycka på "Öppna igen" 2-4 gånger så lyckas jag logga in! Däremot går jag bet på att göra några transaktioner som kräver lösenord (dvs att Personal körs igen), då kraschar nämligen Personal hela tiden. Då hjälper inte "Öppna igen"-tricket, Exv att lägga upp nya betalningar går bra, men inte godkänna dessa.

Leve Handelsbanken, en bank för 2000-talet, förutsatt att man inte skall göra sina bankaffärer via nätet.

Det är väl snarare Nexus som skall ha stryk istf SHB.
Fixa dosa, skit i dåliga program och välkommen in i 2000-talet själv.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-08-28 20:10

Tack det var ett bra svar.

Ringde precis supporten på Handelsbanken och följande gäller: Måste man även ha företagstjänsten så kommer det inte att fungera med dosa (med eller utan sladd) De tror att en lösning dröjer till årskiftet. Och skraplotter går inte heller att använda liksom tidigare.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-09-02 10:47

"Vill man vara säker på att en uppdatering till en ny version av ett operativsystem fungerar bör man vänta några versioner, och se till och kolla upp vilka program som kan behöva uppdateras"

Väl medveten om detta, men jag är ju en sucker, och det är ju inte direkt första gången jag ställs inför denna problematik. Lyckligtvis kan jag ju även sköta bankaffärer från jobbdatorn.

Direktlänk till Handelsbankens sida med information om de problem som uppstått för oss som uppdaterat till snow leopard.

Ett steg i rätt riktning för och få det att fungera i väntan på uppdaterade versioner av nexus personal. Har testat båda lösningar, men lyckas endast få den ena att fungera.

Bank-id på fil fungerar i nexus personal med lösingen, men inte inloggning dosa med kabel. Kortet dyker upp i nexus personal, men dock verkar kommunikationen mellan webbläsaren och nexus personal inte fungera fullt ut.

  • Medlem
  • 2009-09-02 20:44

Men Personal kraschar ju direkt vid start för mig. Handelsbankens workaround säger inget om det.

Ursprungligen av bbus:

Men Personal kraschar ju direkt vid start för mig. Handelsbankens workaround säger inget om det.

Nä, de är lite otydliga på den punkten. Macworld skriver lite utförligare om hur man löser problemet med att programmet kraschar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-02 21:20

Har man något inloggnings-ID på fil i ctb-mappen så måste man även flytta ur dem ur cbt-mappen för att Personal skall starta, när Personal väl är igång är det bara att stoppa in både filer i cbt-mappen och kort i kortläsaren.

Någon annan än jag som har bank-id både på kort och på fil, och som fått allt att funka med denna tillfälliga workaround? Och sen fattar jag inte riktigt om man måste ta ut fil-bank-id på usb varje gång man ska starta Personal? Låter ju ofantligt omständligt. Kanske lika bra att vänta…

Ursprungligen av Stinky:

Någon annan än jag som har bank-id både på kort och på fil, och som fått allt att funka med denna tillfälliga workaround? Och sen fattar jag inte riktigt om man måste ta ut fil-bank-id på usb varje gång man ska starta Personal? Låter ju ofantligt omständligt. Kanske lika bra att vänta…

Har bara fått bank-id på fil att fungera. Däremot får jag inte det att fungera bank-id på kort med det förslag som finns.

  • Medlem
  • 2009-09-02 21:58

Nu har jag tagit bort alla cbt-mappar från datorn, avinstallerat Personal mha "Handelsbanken Uppdatering" och sedan installerat Personal igen. Det kraschar fortfarande. I kraschrapporten finns följande fel:

*** Terminating app due to uncaught exception 'NSInternalInconsistencyException', reason: 'rowHeight must be > 0'

Now what?

Ursprungligen av bbus:

Nu har jag tagit bort alla cbt-mappar från datorn, avinstallerat Personal mha "Handelsbanken Uppdatering" och sedan installerat Personal igen. Det kraschar fortfarande. I kraschrapporten finns följande fel:

*** Terminating app due to uncaught exception 'NSInternalInconsistencyException', reason: 'rowHeight must be > 0'

Now what?

Det beror på att det är skrivet för en helt annan version av ditt operativsystem. Att installera om det hjälper inte. Det är den körabara filen som är kass alltså.

  • Medlem
  • 2009-09-03 07:12
Ursprungligen av Goflorp:

Det beror på att det är skrivet för en helt annan version av ditt operativsystem. Att installera om det hjälper inte. Det är den körabara filen som är kass alltså.

Men uppenbarligen funkar det för vissa. Skumt är det, men jag klarar mig sladdlöst tills vidare

Jag har precis loggat in på SHB och döm om min förvåning med Firefox/BankID UTAN några förändringar efter uppdateringen till SL: SÅ FUNKAR DET HELT KLOCKRENT!!!
(å jag som förberedde med att föra över en förmögenhet till plusgirot...)

Hej,

funkar handelsbanken e-legitimation och firefox med snow leopard ??

Jag har läst igenom alla trådar nu, och alla tycks ge olika svar.

Funkar det eller funkar det inte ??

//E

Ursprungligen av everlast:

Hej,

funkar handelsbanken e-legitimation och firefox med snow leopard ??

Jag har läst igenom alla trådar nu, och alla tycks ge olika svar.

Funkar det eller funkar det inte ??

//E

Läs tråden igen!! Bland annat mitt inlägg med länk till macworld men även detta inlägg med länk till handelsbankens sida med information. På båda dessa sidor beskrivs vad som behöver göras för att få bank-id att fungera.

Ursprungligen av Mikael E:

Läs tråden igen!! Bland annat mitt inlägg med länk till macworld men även detta inlägg med länk till handelsbankens sida med information. På båda dessa sidor beskrivs vad som behöver göras för att få bank-id att fungera.

Tänk om man bara kunde få ett ja, eller ett nej...

//E

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-09-04 12:08
Ursprungligen av everlast:

Tänk om man bara kunde få ett ja, eller ett nej...

//E

Om det fungerar. Ja och nej.

Det beror på hur du har dina Bank-ID och SHB certifikat. Dosa, med eller utan sladd.

Ursprungligen av Mija:

Om det fungerar. Ja och nej.

Det beror på hur du har dina Bank-ID och SHB certifikat. Dosa, med eller utan sladd.

Jag har ingen dosa eller sådant. Bara vanlig e-legitimation på handelsbanken, med nexus personal på min macbook.

//E

Har man som jag bank-id både på fil och på kortet står det faktiskt varken hos MacWorld eller SHB exakt hur man ska göra.

Ursprungligen av Stinky:

Har man som jag bank-id både på fil och på kortet står det faktiskt varken hos MacWorld eller SHB exakt hur man ska göra.

Den enkla lösningen är då att du sparar ner bank-id på fil på ett usb-minne, och först när du startat nexus personal matar in usb-minnet i datorn. Detsamma gäller när du vill använda dig av kortet, mata in kortet först när du startat nexus personal.

Det få inte finnas något bank-id på fil eller bank-id på kort aktivt i datorn för att nexus personal ska kunna starta i os x 10.6.

Först efter man startat nexus personal får man mata in usb-minnet med bank-id på fil, eller stoppa in kortet i kortläsaren.

Läser man vad som står både på handelsbanken men även macworld, är det ganska lätt och förstå det.

Så här gör du för att få bank-id att fungera i OS X 10.6, både bank-id på fil samt bank-id på kort.

Sedan mac os x 10.6 släpptes förra veckan har det inte varit möjligt att använda sig av bank-id på fil och bank-id på fil med hjälp av programmet nexus personal. Detta efter förändringar som apple gjort i den nya versionen av operativsystemet, tyvärr har programtilverkaren nexus inte hängt med i dessa förändringar vad gäller deras program personal som används i första hand vid skapande av bank-id på fil, användning av bank-id på kort samt inloggning på handelsbankens internetbank (En metod som kommer att bytas ut under året till en lösning med kortläsare och bank-id på kort.)

Innan du börjar följa denna anvisning, till och börja med se till att du har den senaste versionen av nexus personal, 4.10.2.24 (1321). Den finns att ladda ner från bank-id https://install.bankid.com/installbankidcom/, laddar du ner den från handelsbanken kommer du att få en tidigare version.

Se även till och installera drivrutinerna för kortläsaren http://handelsbanken.se/shb/inet/icentsv.nsf/vlookuppics/installation_handelsbanken_card_reader_mac/$file/shbecr.pkg, bara för säkerhetsskull efter uppdateringen till 10.6.

Efter det är det bara och följa den anvisning som handelsbanken presenterat på sina sidor för hur du loggar in med bank-id på kort.
Senaste nytt om Os och webbläsare - Läs mer - Personal - Handelsbanken

Citat:

Senaste nytt om systemkrav
MacOs X 10.6 - Snow Leopard
2009-09-02
Problemet med BankID säkerhetsprogram Nexus Personal är lokaliserat. En rättad version av programmet beräknas finnas tillgängligt under vecka 38.

Workaround
Tills vidare finns följande workaround för inloggningen för inloggning med Kortläsare med sladd.Nexus Personal fungerar i FireFox och 32-bitars Safari.

Safari
Om du vill använda Safari behöver du starta den i 32-bitarsläge, eftersom Snow Leopard levereras med 64-bitars Safari, enligt följandei:

1. Öppna Finder och gå in i Program-mappen.
2. Högerklicka (Ctrl-klicka) på Safari och välj Visa Info.
3. Bocka för alternativet Öppna i 32-bitarsläge.
4. Stäng Info-dialogen.

BankID på kort
Problemet med Nexus Personal 4.10.2.24 i Mac OS X 10.6 är att programmet inte startar när det finns ett BankID tillgängligt. Den tillfälliga lösningen är att inte sätta in sitt kort i kortläsaren förrän Personal redan har startat.
Gör så här:

* Starta Personal utan att sätta in kortet i kortläsaren.
* Sätt in kortet i kortläsaren.
* Använd ditt BankID som vanligt.

När du har avslutat Personal måste du ta ut kortet ur kortläsaren innan du startar Personal på nytt. När programmet väl är startat sätter du in kortet och då kommer ditt BankID upp som vanligt.

För dig som använder dig av bank-id på fil skrev macworld tidigare en workaround för och få inloggningen att fungera.
Tillfällig lösning på BankID-problemet - MacWorld

Citat:

BankID på fil

Problemet med Personal 4.10.2.24 i Mac OS X 10.6 är att programmet inte startar när det finns ett BankID tillgängligt. Den tillfälliga lösningen är att lägga ut sitt/sina filbaserade BankID på ett USB-minne som man ansluter först när Personal redan har startat. Gör så här:

1. Flytta (kopiera och sedan ta bort originalet) cbt-mappen (användarnamn/cbt) till ett USB-minne.

2. Mata ut USB-minnet.

3. Starta Personal.

4. Anslut USB-minnet.

1. Svara Ja om följande dialog visas:

2. Använd ditt BankID som vanligt.

Om Personal inte visar något BankID i huvudfönstret klickar du på ”Personal”-menyn och välj menyalternativet ”Inställningar”. Under rubriken ”E-legitimationer” klickar du på knappen ”Lägg till” och lägger till sökvägen till det anslutna USB-minnet. Stäng sedan inställningsdialogen.

När du har avslutat Personal måste du mata ut USB-minnet innan du startar Personal på nytt. När programmet väl är startat ansluter du USB-minnet och ditt BankID kommer upp som vanligt.

Om du använder dig av en mac som har fullt stöd för 64-bitars safari, behöver du även ställa in safari så att det startar i 32-bitars läge för och få det att fungera.

Citat:

Tillfällig lösning för användning av BankID i Personal 4.10.2.24 under Mac OS X 10.6 (Snow Leopard)
BankID-tillämpningarna fungerar i FireFox och 32-bitars Safari. Om du vill använda Safari behöver du starta den i 32-bitarsläge enligt följande eftersom Snow Leopard levereras med 64-bitars Safari:

1. Öppna Finder och gå in i Program-mappen.

2. Högerklicka (Ctrl-klicka) på Safari och välj Visa Info.

3. Bocka för alternativet Öppna i 32-bitarsläge.

4. Stäng Info-dialogen.

Avslutningsvis, en del säger att deras inloggning till csn, försäkringskassan eller skatteverket fungerar utan problem med nexus personal. Detta beror sannolig på att dessa myndigheter använder sig av den webbaserade inloggningen av bank-id på fil, en metod som inte är beroende av att använda nexus personal för inloggningen.

Jag har själv följt macworlds och handelsbankens lösningar och båda dessa fungerar för mig.

Käre Mikael E

Laddar ner senaste versionen av BankID och hela jävla Firefox bobar ur, samma med Nexus.

Vad ÄR det där för sabla amatörer och döskallar. Skall sådana vara BETRODDA att hantera säkerhet?

Det blir nog till att vänta på en update.

Alla dessa kilometerlånga listor i detalj på hur "workarounds" fungerar... det blir ju löjligt.

Ursprungligen av Goflorp:

Käre Mikael E

Laddar ner senaste versionen av BankID och hela jävla Firefox bobar ur, samma med Nexus.

Vad ÄR det där för sabla amatörer och döskallar. Skall sådana vara BETRODDA att hantera säkerhet?

Det blir nog till att vänta på en update.

Alla dessa kilometerlånga listor i detalj på hur "workarounds" fungerar... det blir ju löjligt.

Vaknat på fel sida Goflorp idag!!!

Med tanke på hur många som skriver här och säger att bank-id inte fungerar, säg mig vad är det då för fel att meddela de workaround som finns? Även om dessa står tidigare i tråden, kan det ju inte vara fel och samla lösningen i ett inlägg.

Tycker du det är jobbigt att läsa, så står det dig fritt att inte läsa tråden.

Om du tagit dig tid och läsa på, skulle du se att vi vet varför nexus kraschar. Man behöver inte följa hela den kilometerlånga listan för och få det och fungera, utan det beror helt och hållet på vilken metod som används för och logga in.

Om firefox kraschar för dig, kanske du skulle se över din installation av firefox uppdatera till senaste versionen kanske, du kanske har något inkompatibelt tillägg installerat. Men jag förmodar att nexus kraschar för dig eftersom du har kvar bank-id på fil på hårddisken, om du ser till så att inga bank-id filer finns kvar på hårddisken ska du se att nexus kommer att starta.

Är det inte bättre att när folk frågar varför det inte fungerar att vi delar med oss av den lösning som finns, än och hänvisa dessa och söka svaret på annan sida. Tycker du inte de kan hantera säkerheten, byt till en annan bank med annan säkerhetslösning, men tyvärr är det nog så att allt fler banker allt eftersom kommer att byta till just den här säkerhetslösningen i framtiden.

Detta problem som uppstått gör ju inte din bank osäkrare, den är ju lika säker som innan os x 10.6, har varit med om liknande på windows när det kom nya versioner av windows som inte nexus hängde med i.

Bevaka tråden