Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Modularbygge?

Tråden skapades och har fått 4410 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-29 13:12

Efter att jag nu blev klar med sequencern så har självförtroendet växt ganska rejält. Och jag har bestämt mig för att ta itu med nya utmaningar.

Jag har nog pratat både länge och väl om att jag ska bygga mig en modular. Men har nu gjort slag i saken.

Förutom de moduler som jag redan har, Ett moogfilter, en adsr och en lfo, så har jag beställt 4st CGS-moduler, en waveshaper, en Analogue shift register och ett synthacon filter, i början på veckan.

Kanske en liten tunn början?

Målet är att ha följande moduler i modularen till sommaren.
2 XR-VCO (Fungerar även som LFO)
2 VCO-1
1 Moog filter
1 Synthacon filter
1 PS3100 resonator (Hoppas jag)
1 ASR
1 ADSR
1 VCA
1 LFO
1 Klee sequencer

Planen är att använda eurorack formatet - köpa tomma 48HP frontpaneler från doepfer och sedan borra hål i dem (Den idéen har jag snott från Frebrik!). Har bara 1 3HE rack just nu - tips på var man kan köpa nya till ett ganska billigt pris?? (Elfa tar 700:- + moms för sitt 6HE - det borde gå att hitta biligare?). Jag har redan hittat rattarna som jag vill använda, och det är nog nästan det viktigaste för mig

Idéen är lite här att även använda MS-10:an och Micromoogens in och utgångar.. plus SEKU sequencern såklart

Jag återkommer när det börjar röra på sig.

Känner bara att jag måste få mina planer ur systemet! :">

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-29 13:23

Hejja Zthee!
F*n man får bygg-ångest när det går så fort för vissa...måste själv ta tag i ASM-projektet igen och fixa den sista trasiga VCAn och Enveloperna - sen är det bara att dra kablar igen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-29 13:27

Fast nu är jag inne i en byggpeak. Det är nästan bara byggandet som är intressant - det är nästan lite så att jag undrar vad jag ska med det till när jag är klar.. Men sen svänger det och det är musiken som är mer intressant än byggandet. Så pendlar det fram och tillbaka. Bara man gör det man brinner mest för för stunden så borde det bli bra?

Och byggg klart din ASM nu! Du vet att du kan.

Även fast sladdar och sånt är det värsta som finns..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-29 14:02

Måste dra en beställning till ELFA igen då...eller kanske lilla lokala butiken har det jag behöver...*hmmm*

Zthee..
Skitfin desajn... lite Serge'isk :)..
Sitter oxo å funderar på hur man skall lägga upp sin modular... å jag lutar å hållet att bygga/köpa moduler tills man har en kombination man gillar.. å sen göra en enda panel till alla.. å sätta korten i en korthållare bakom.
Liksom för att få trångt mellan potarna (gillar trångt.. vill ha nåt kompakt lixs... bukkla/serge rörigt)

Men finfin desajn iallafall.. ere bananer eller vad?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-29 14:08

freddp, Skriv ner dina modularidéer i den här tråden! Så kan vi ha den som gemensam sammlingspunkt för allt som har med DIY-modularer att göra. (Det är lite det jag känner att jag har saknat. Ett tråd där alla kan prata om det - så slipper man inkräkta på andras idéer). Så kör friskt här!

Det är faktiskt vanliga 1/4" jack. Panelen är ganska spaciös. Rattarna är 16.2mm i diameter och den svarta cirkeln runt alla hål är 22mm så det är ganska mycket svängrum. Hela alltet är ju 19" brett.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-29 14:10

Jag har en fundering så här på direkten, men den gäller inte modularer egentligen.

Men rattar och potentiometerskaft - what's teh deal liksom!?

Futurlec säljer pottar med 5.5mm skaft? Varför? Får man tag på rattar så har de 6mm? Iofs så borde en diff på 0.5mm inte göra något? Eller gör det det? Man skruvar väl ändå åt med skruv i sidan?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-29 14:16
Ursprungligen av zthee:

Futurlec säljer pottar med 5.5mm skaft? Varför? Får man tag på rattar så har de 6mm? Iofs så borde en diff på 0.5mm inte göra något? Eller gör det det? Man skruvar väl ändå åt med skruv i sidan?

5,5 mm vad är det för standard?

Det finns ju annars de som är 1/4 tum också (6,35 mm) vilket kan ställa till det. Det funkar att sätta en ratt på ett mindre skaft men ratten kommer "wobbla" när du vrider den.

Annars tror jag du kommer vilja ha fler modulationskällor, en envelopp till och ett par LFOer kanske?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-29 14:25

Är det så? Hm, tycker det verkar som om alla rattar är 6,35mm... Man kanske kan sätta lite papper mellan eller något, det borde ju lösa glappandet?

Ang. modulationskäller så känner jag att 5 LFOs borde jag klara mig med (1st dedikerad, 2st från oscillatorerna, 1 från micromoogens och en från MS-10:an). Men ang. env. så är det väl där skon klämmer. Men just nu får jag inte plats med några fler..

Jag glömde! Det är en LFO i PS3100 filtret också Fast den är ganska basic. Men med lite waveshaper och lite ASR så borde man kunna få fason på den med?

Senast redigerat 2008-02-29 14:45
  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-03-01 16:49

>zthee;1471779]Är det så? Hm, tycker det verkar som om alla rattar är 6,35mm...

Trodde du ja!;)

Det finns pott axlar i standard mått från 3mm upp till 8mm med 0.1mm mellan rum!
6,35mm är US radio standard år 1940 eller nått sådant som har överlevt tidens tand.
Det är en väldig vinkel och mått spridning på D axel. D axel finns i flertalet olika
grovlekar, tandad finns i 12-18- 20-24-32-36-48 tänder där 18 tänder är den mest
förekommande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-29 16:13

Jag fyller på med lite fler frågor.

Skillnaden mellan en audiomixer och en dc-mixer? Eller är det skitsamma egentligen? (Bara det att det kanske är bra at ha en inverterad utgång på dc-mixern?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-29 17:02

Är det LFOer i vcoerna eller kan du bara switcha om dem i lfo-läge? Du har ju ett par iaf stycken då. Jag har annars en pcblayout för 4 lfoer om du vill ha.

DC-mixern är väl bara dc-kopplad. Dvs inga kondingar i signalkedjan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-29 17:23

Makari, http://www.musicfromouterspace.com/analogsynth/dcmixer.html den hade det.. (Du menar väl feedback kondingen? Eller ska det sitta fler kondingar på andra ställen?).

LFOn i XRVCOn är swtichande. Så antingen VCO eller LFO.. Nu är jag iofs ingen LFO-kille (tror jag), utan mer en sequencer/s&h kille Men visst måste man ha LFO också!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-29 17:36

Nä, just det du har ju sequencer, den ultimata modulationskällan

Återkopplingskondingen i det här fallet begränsar förstärkningen för höga frekvenser. För att förhindra att den råkar självsvänga antar jag. Hade den suttit i serie med ingångsmotståndet så hade den stoppat för låga frekvenser (och DC)

brus, ringmodulator och nån till vca + lfo, annars ser det rätt bra ut !

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-29 21:41

Brus kan jag plocka ur MS-10:an och MicroMoogen tänkte jag. VCA kommer jag verkligen sakna dock. Funderar på att försöka klämma in en till.. Men jag vet inte hur det ska gå till..

det är kanske bra att du satt en gräns till att börja med, annars kan det ju faktiskt bära iväg hur långt som helst, du får väl bygga ett mindre kabinett sen när allt i detta är klart, som kan stå ovanpå det större och fylla det med kompletterande moduler......sånt du kommer på att du verkligen behöver när du har patchat ett tag liksom....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-29 21:58

Det är lite det som är planen..
Jag menar - redan innan jag ens börjat bygga så ser jag tio moduler jag saknar (pulse divider / boolean logic, mer vca, jag har inga mixers, jag behöver mer cv processing, mer av allt typ..). Men som sagt, sätter man ingen gräns, då blir det en vägg av moduler som man behöver. Och då kommer man aldrig någonsin igång. Då sitter man bara och räknar på vad allt ska kosta - sen lägger man ner.

Och som start känner jag att det räcker ganska långt. Det finns möjlighet till att skapa ljud enbart med de modulerna, samt att det går att processa externa ljud.

Grymt med modular-frossa på 99! Jättefin design, lycka till!
Jag har drivor med färdiga/halvfärdiga/kretskort till moduler i skåpen och önsakar att även jag kunde få tummen ur!
Om du har en ratt med 5,5 eller 6 och rattar som är 6.35 så finns det nåt som heter schims, det är väldigt tunn kopparfolie som du lindar runt axeln tills den har önskad dimension.
Jag har säkert några rack som är 6 eller fler HE, PM:a om du är intresserad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-01 00:10

jag måste erkännande att jag aldrig riktigt gillat polyvoxfiltret - visst det er jäkligt smutsigt osv. Men det är någonsin i ljudet som inte når gram till mig...

Jag ska posta länkarna till ps3100 filtret imorgon - där är ett filter som låter nästan lite för bra

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-01 12:50

MS-50 Filter? Personlig favorit...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-02 00:30

Heualia, Standars är bra, alla borde ha en?

I övrigt; När man letar så hittar man mer och mer konstigt som man vill bygga..
För kändes den här ball http://home.comcast.net/~ijfritz/ch_cir1.htm
Men sen kändes den här ballare http://frank.harvard.edu/~paulh/misc/lorenz.htm
Nu kan jag ungefär ingenting om tredjegradsekvationer, men jag tror att om man sätter pottar på R1, R3 och R7 så borde man kunna ändra värdena på s, r och b? Men jag kan ju vara helt ute och cykla också

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-03-02 01:08
Ursprungligen av zthee:

Heualia, Standars är bra, alla borde ha en?

I övrigt; När man letar så hittar man mer och mer konstigt som man vill bygga..
För kändes den här ball http://home.comcast.net/~ijfritz/ch_cir1.htm
Men sen kändes den här ballare http://frank.harvard.edu/~paulh/misc/lorenz.htm
Nu kan jag ungefär ingenting om tredjegradsekvationer, men jag tror att om man sätter pottar på R1, R3 och R7 så borde man kunna ändra värdena på s, r och b? Men jag kan ju vara helt ute och cykla också

Du kan ju sätta pottar på alla R om du behagar.Men särdeles effektivt blir det
ju inte. R2,R5,R7 sätter gain de kan du lika väl ändra på skåpet. Ians lösning
är ju om inte i alla fall billigare för samma sak. De e små tråkiga , de är visuellt
snygga men audioellt så händer det inte så fasligt mycket mest bara sinus
multiplikation.

Senast redigerat 2008-03-02 01:19
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-02 01:12
Ursprungligen av zthee:

Men sen kändes den här ballare http://frank.harvard.edu/~paulh/misc/lorenz.htm
Nu kan jag ungefär ingenting om tredjegradsekvationer, men jag tror att om man sätter pottar på R1, R3 och R7 så borde man kunna ändra värdena på s, r och b? Men jag kan ju vara helt ute och cykla också

Fan va coolt! Jag vill också bygga en sån, fast jag vet inte riktigt vad jag ska ha den till egentligen. Har inget oscilloskop att koppla in heller så att han kan titta på den. Din ide om värdena stämmer nog, fast för s så måste du ha en dubbelpot som kontrollerar både R1 och R2 samtidigt.
Wikipedia hade lite bilder för olika värden på konstanterna annars http://en.wikipedia.org/wiki/Lorentz_attractor

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-23 10:08
Ursprungligen av zthee:

I övrigt; När man letar så hittar man mer och mer konstigt som man vill bygga..
För kändes den här ball Driven Double-Well Chaos
Men sen kändes den här ballare build a lorenz attractor -- electronic circuit -- chaos
Nu kan jag ungefär ingenting om tredjegradsekvationer, men jag tror att om man sätter pottar på R1, R3 och R7 så borde man kunna ändra värdena på s, r och b? Men jag kan ju vara helt ute och cykla också

Lämnade du den här idéen bakom dig?

Saknar den här tråden. Abstinens...
Får komponenter idag

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-23 10:45
Ursprungligen av Dego:

Lämnade du den här idéen bakom dig?

Saknar den här tråden. Abstinens...
Får komponenter idag

Jo, den idéen lämnade jag. Kanske lite sugen på en wogglebug. Men det är väl den enda "kaoskretsen" som jag är någorlunda intresserad av..

Satt och ritade på modularen igår. Men hittar liksom inga fler moduler som jag egentligen är intresserad av.. Behöver en kvantiserare - det är väl mest det.. Och det är svårbyggt. AD7245:or är inte lätta att hitta. Borde gå med en anna DA - men jag vet inte om det är värt att labba på egen hand. Kanske bättre att fixa det som en AVR eller något.

Jag borde få komponenter idag eller imorgon.
Får se hur mycket jag har missat den här gången >.<

zthee: vilket program gör du dina paneldesigner i? designen här är verkligen i min smak. Jag hoppas att du letat reda på annat än svart/alu/mög-rattar till denna, kolla in Elma byggbara rattar i mattsvart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-02 10:17

Gah, fan - jag hade skrivit världens länga inlägg som försvann när jag tryckte på cmd+8 - skit också.

Hur som helst; så här någonting var det:

Heulia, Du har rätt i att det inte blir billigt då en MPY634 kostar typ $20. Sen är nog Ians design enklare att få ihop på ett stripboard.

Makari, Ja den är cool som fan Men jag tror nog som sagt Ians lösnignar är lite nyttigare- kolla in hans andra projekt också. Jag gillar The jerkster skarpt - lyssna på ljudklippen.

Bionik, Jag ritar alla paneler i Illustrator Den här gången ska jag köra på sånna här rattar

(28mm varianten för Coarse på oscillatorerna - det blir snyggt!) Antingen med grå eller svart topp. Men vi får se

Senast redigerat 2008-03-02 10:59
Bevaka tråden