Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa iPhone olåst utomlands

Tråden skapades och har fått 1757 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-13 07:46
Ursprungligen av jonasolof:

Kan lägga till att regeringen varit oväntat snabbmed att komma med en lagprop som tillåter bundling av abonnemang och telefon i Belgien i enlighte med EU-domolens beslut. MEN, det det får inte vara uteslutande bundling, dvs telefonerna måste erbjudas utan abonnemang också.

Men är den fortfarande olåst?

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-15 06:45
Ursprungligen av Robo-X:

Men är den fortfarande olåst?

//Rob

Nu är den helt olåst men Mobistar talar om att den kan användas med valfritt belgiskt abonnemang. Man kan inte utesluta att Apple och Mobistar i framtiden kommer att försöka begränsa till operatörer inom landet. Antar att detta går teknískt. EftersomMobistar uttrycker sig på angivet sätt även om nu sålda telefoner så skulle de förmodligen vara juridiskt täckta om de i framtiden begränsade nu sålda telefoner till enbart belgiska operatörer, t ex via uppgradering.

När 3GS började säljas hade Mobistar en web-annons i vilken det angavs att telefonen kunde användas med valfri belgisk operatör (en liten text). Denna text togs sedan bort och ersattes inte av någon annan utsaga om låst/olåst.

Eller så uttrycker de sig som de gör för att minska det utländska intresset för lurarna. I butikerna vilseleder de kunderna hejdlöst, säger t ex att man måste ha två års abonnemang för att kunna ha datakommunikation fast kunden hävdar att det går med prepaid kort. (från foruminläg). Jag köpte min 3GS den dag den släpptes. De som då såldes var redan akvierade, det var bara att stoppa i valfrtitt simkort. Antar att Apple gjorde så för att undvika det pinsamma trasslet man haft i USA med att kunderna inte kunde aktivera sina telefoner pga överbelastade servrar.

Det har ännu inte kommit ngra uppgifter om att telfonerna skulle vara begränsade till belgiska operatörer.

Senast redigerat 2009-07-15 12:15

Jag har väntat hur länge som helst för att få veta hur priserna kommer att ligga här i Sverige. Ganska less på att vänta!!!
Jag är från Italien och bor i Sverige, min familj bor kvar i Milano bl a min syster som skulle kunna köpa åt mig 3Gs. Anledningen att jag har inte köpt den än är att jag är osäkert om den kommer att fungera utan problem i Sverige med min telia abbonamang. Samt för att jag vill avvakta och se svenska priser, och ifall man tjänar på att köpa den i Italien istället.

Jag behöver goda råd...
- vad skulle ni har gjort?
- Om jag köper den i Italien är det nåt jag ska tänka på?

/StevenO:-)O:-)O:-)O:-)

Ursprungligen av Steven H:

Jag har väntat hur länge som helst för att få veta hur priserna kommer att ligga här i Sverige. Ganska less på att vänta!!!
Jag är från Italien och bor i Sverige, min familj bor kvar i Milano bl a min syster som skulle kunna köpa åt mig 3Gs. Anledningen att jag har inte köpt den än är att jag är osäkert om den kommer att fungera utan problem i Sverige med min telia abbonamang. Samt för att jag vill avvakta och se svenska priser, och ifall man tjänar på att köpa den i Italien istället.

Jag behöver goda råd...
- vad skulle ni har gjort?
- Om jag köper den i Italien är det nåt jag ska tänka på?

/StevenO:-)O:-)O:-)O:-)

Köp i italien så slipper du även bekymmer i framtiden om du väljer att inte använda Telia, eftersom den är upplåst till vilken leverantör du vill.

Ursprungligen av keptang:

Köp i italien så slipper du även bekymmer i framtiden om du väljer att inte använda Telia, eftersom den är upplåst till vilken leverantör du vill.

Fast det spela ingen roll för min del då jag bor i norrland och telia är den operatör som funkar bäst:tveksam::tveksam:

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-15 19:04
Ursprungligen av Steven H:

Jag har väntat hur länge som helst för att få veta hur priserna kommer att ligga här i Sverige. Ganska less på att vänta!!!
Jag är från Italien och bor i Sverige, min familj bor kvar i Milano bl a min syster som skulle kunna köpa åt mig 3Gs. Anledningen att jag har inte köpt den än är att jag är osäkert om den kommer att fungera utan problem i Sverige med min telia abbonamang. Samt för att jag vill avvakta och se svenska priser, och ifall man tjänar på att köpa den i Italien istället.

Jag behöver goda råd...
- vad skulle ni har gjort?
- Om jag köper den i Italien är det nåt jag ska tänka på?

/StevenO:-)O:-)O:-)O:-)

Den omöjliga frågan att svara på, som endast du kan svara på.

Vill du vänta, så vänta. Har du inte tid att vänta så köp i Italien.

Du behöver inte tänka på något eftersom den är upplåst.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-07-15 23:30
Ursprungligen av Steven H:

Jag har väntat hur länge som helst för att få veta hur priserna kommer att ligga här i Sverige. Ganska less på att vänta!!!
Jag är från Italien och bor i Sverige, min familj bor kvar i Milano bl a min syster som skulle kunna köpa åt mig 3Gs. Anledningen att jag har inte köpt den än är att jag är osäkert om den kommer att fungera utan problem i Sverige med min telia abbonamang. Samt för att jag vill avvakta och se svenska priser, och ifall man tjänar på att köpa den i Italien istället.

Jag behöver goda råd...
- vad skulle ni har gjort?
- Om jag köper den i Italien är det nåt jag ska tänka på?

/StevenO:-)O:-)O:-)O:-)

Skulle jag vara dig skulle jag vänta, vad har du att förlora på att vänta 2 veckor till? 1 månad har du ju väntat nu. Inte direkt hur länge som helst om du frågar mig.
Kan du tjäna tusen kronor på det och garanterat slippa tull som du kan råka på om du har otur från italien vilket gör att den kommer kosta dig ändå mera. Förstår jag inte varför inte vänta 2 veckor till? Tänka är på att du har din garanti i sverige med, om du köper den i sverige.

Ursprungligen av Exstaz:

Skulle jag vara dig skulle jag vänta, vad har du att förlora på att vänta 2 veckor till? 1 månad har du ju väntat nu. Inte direkt hur länge som helst om du frågar mig.
Kan du tjäna tusen kronor på det och garanterat slippa tull som du kan råka på om du har otur från italien vilket gör att den kommer kosta dig ändå mera. Förstår jag inte varför inte vänta 2 veckor till? Tänka är på att du har din garanti i sverige med, om du köper den i sverige.

Jag tror att du har en poäng, det är bara två veckor kvar.;)
Anledning att jag känner att jag har vänta hur länge som helst är för att jag har haft strul med min förra mobilen som har blivit ersatt 4 gånger och till slut tog Sony Ericsson tillbaka den. Butiken som plåster på såret har erbjudit mig att få köpa en iphone 3G 16gig för inköps priset. Allt detta sedan februari. jag har inte kunnat köpa 3g förrän den 11 juni pga att jag redan hade en abbonamang. Den 8 juni, dvs 3 dagar innan jag kunde förlänga min abbonamang annonserade apple den nya iphone 3Gs. Självklart vill jag den nya inte minst för video funktionen då med små barn är alltid bra att spontant och snabbt kunna spela in en filmsnutt.
Så efter allt detta 2 veckor känns en evighet för mig. Men visst 2 v till och sen få jag köpa den utan ytterliggare komplikationer hoppas jag:D
Jag försöker att döda tiden med att fundera om jag ska köpa den vita eller svarta, jag gillar båda...

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-07-16 12:12
Ursprungligen av Steven H:

Jag tror att du har en poäng, det är bara två veckor kvar.;)
Anledning att jag känner att jag har vänta hur länge som helst är för att jag har haft strul med min förra mobilen som har blivit ersatt 4 gånger och till slut tog Sony Ericsson tillbaka den. Butiken som plåster på såret har erbjudit mig att få köpa en iphone 3G 16gig för inköps priset. Allt detta sedan februari. jag har inte kunnat köpa 3g förrän den 11 juni pga att jag redan hade en abbonamang. Den 8 juni, dvs 3 dagar innan jag kunde förlänga min abbonamang annonserade apple den nya iphone 3Gs. Självklart vill jag den nya inte minst för video funktionen då med små barn är alltid bra att spontant och snabbt kunna spela in en filmsnutt.
Så efter allt detta 2 veckor känns en evighet för mig. Men visst 2 v till och sen få jag köpa den utan ytterliggare komplikationer hoppas jag:D
Jag försöker att döda tiden med att fundera om jag ska köpa den vita eller svarta, jag gillar båda...

Den vita verkar det vara mindre riv efter då jag skulle köpa en från italien så var det lättare att hitta en vit än en svart. Sen är ju vit ändå mer apple än en svart måste jag säga.

Sen vad är det man säger. Den som väntar på något gott kan inte vänta för länge.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2009-07-10 22:42

Tjenare, jag funderar på att köpa Iphone 3Gs i Japan och har lite frågor som jag skulle bli jätte glad om jag kunde få svar på

1. Vad kostar Iphone 3Gs i Japan?
2. Kan jag köpa den utan att den blir oanvändbar i sverige eller kan man Jailbreaka den hur man än köper den?
3. Vart kan man köpa den? Vilka är de vanligaste återförsäljarna (Ska till Tokyo)
4. Är det något annat jag ska tänka på?

PS: Jag har kollat google och inte funnit något.

Tack för hjälpen!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-13 21:07
Ursprungligen av Taruz:

Tjenare, jag funderar på att köpa Iphone 3Gs i Japan och har lite frågor som jag skulle bli jätte glad om jag kunde få svar på

1. Vad kostar Iphone 3Gs i Japan?
2. Kan jag köpa den utan att den blir oanvändbar i sverige eller kan man Jailbreaka den hur man än köper den?
3. Vart kan man köpa den? Vilka är de vanligaste återförsäljarna (Ska till Tokyo)
4. Är det något annat jag ska tänka på?

PS: Jag har kollat google och inte funnit något.

Tack för hjälpen!

De är låsta i Japan så antar att du ej kan köpa utan att vara japansk medborgare m.m.

Ursprungligen av Taruz:

Tjenare, jag funderar på att köpa Iphone 3Gs i Japan och har lite frågor som jag skulle bli jätte glad om jag kunde få svar på

1. Vad kostar Iphone 3Gs i Japan?
2. Kan jag köpa den utan att den blir oanvändbar i sverige eller kan man Jailbreaka den hur man än köper den?
3. Vart kan man köpa den? Vilka är de vanligaste återförsäljarna (Ska till Tokyo)
4. Är det något annat jag ska tänka på?

PS: Jag har kollat google och inte funnit något.

Tack för hjälpen!

Ett enda inlägg, en bunt frågor. Vill ha svar fort som fan.

det känns som jag VERKLIGEN vill hjälpa dig.

Du skiter i oss här och skiter i att hjälpa andra, ändå gapar du på svar.

På Fråga 4 kan jag ju säga; Du skall tänka på att kanske lägga ner lite tid på att hälpa andra med det du kan svara på. Här är ju så många frågvisa människor.

Fråga inte vad 99 kan göra för dig, frågan är vad du kan göra för 99......

Ursprungligen av Goflorp:

Ett enda inlägg, en bunt frågor. Vill ha svar fort som fan.

det känns som jag VERKLIGEN vill hjälpa dig.

Du skiter i oss här och skiter i att hjälpa andra, ändå gapar du på svar.

På Fråga 4 kan jag ju säga; Du skall tänka på att kanske lägga ner lite tid på att hälpa andra med det du kan svara på. Här är ju så många frågvisa människor.

Fråga inte vad 99 kan göra för dig, frågan är vad du kan göra för 99......


Post of the day!

Ursäkta OT

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-11 18:44

3gs skickas från australien till sverige på måndag, 879 AUD blev cirka 5550 SEK, cirka 200 SEK tillkommer nu i frakt och förhoppningsvis ingen tull

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-07-11 20:54
Ursprungligen av arne123:

3gs skickas från australien till sverige på måndag, 879 AUD blev cirka 5550 SEK, cirka 200 SEK tillkommer nu i frakt och förhoppningsvis ingen tull

Direkt från Apple.com.au eller via kompis i AU? Om från apple. hur utformade du adressen?

Ursprungligen av arne123:

3gs skickas från australien till sverige på måndag, 879 AUD blev cirka 5550 SEK, cirka 200 SEK tillkommer nu i frakt och förhoppningsvis ingen tull

Vilket bolag använder du för frakten Australien-Sverige och vad kostar det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-11 23:35

Direkt från apple.com.au till en kompis i AU, hon skickar den med auspost.com.au , cirka 200 kr i frakt.
Om 5-6 arbetsdagar är den i Sverige och förhoppningsvis utan tullavgifter!

Jag har en kusin som bor i USA. Vad är det enklaste och billigaste sättet för mig och fixa en iphone 3GS?

Ursprungligen av specialdelivery:

Jag har en kusin som bor i USA. Vad är det enklaste och billigaste sättet för mig och fixa en iphone 3GS?

E-bay.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-19 19:56
Ursprungligen av specialdelivery:

Jag har en kusin som bor i USA. Vad är det enklaste och billigaste sättet för mig och fixa en iphone 3GS?

http://www.99.se/koepa-iphone/224347-traden-foer-usa-import-iphones.html kan vara ett tips annars.

Men varför inte be min kusin bege sig till butiken och köpa den själv, nån som vet vad det kostar?

Ursprungligen av specialdelivery:

Men varför inte be min kusin bege sig till butiken och köpa den själv, nån som vet vad det kostar?

Med alla abonnemangskostnader, runt 9-10.000:- skulle jag gissa.

Ursprungligen av theplague:

Med alla abonnemangskostnader, runt 9-10.000:- skulle jag gissa.

Inte direkt "det billigaste" alternativet som vissa verkar tro... Enklast och mest ekonomisk för de flesta (inte alla) av oss svenskar är helt enkelt att köpa en bunden telefon till den operatör som man tänker använda.

Ursprungligen av BlackSmp:

Inte direkt "det billigaste" alternativet som vissa verkar tro... Enklast och mest ekonomisk för de flesta (inte alla) av oss svenskar är helt enkelt att köpa en bunden telefon till den operatör som man tänker använda.

Vad krävs det när man tecknar ett abonnemang i USA för en ny Iphone 3GS? Kan jag köpa deras telefon med ett abonnemang om jag är där på besök. Vad kostar telefonen att köpa obunden i USA?

Ursprungligen av specialdelivery:

Vad krävs det när man tecknar ett abonnemang i USA för en ny Iphone 3GS? Kan jag köpa deras telefon med ett abonnemang om jag är där på besök. Vad kostar telefonen att köpa obunden i USA?

Det krävs att du har ett social security number, att du klarar kreditprövningen och att du betalar räkningen.

Nej, inte om du inte har ett SSN.

Det går inte att köpa den obunden.

Summa summarum, det blir dyrare än att köpa den i Sverige.

Köpte en svart 16 GB på Fnac i Bryssel i fredags. Inga konstigheter, bara att aktivera och i med SIM-kortet. 575 euro. 32 GB var dock slutsåld.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-20 12:08

Kan bespara eventuella Milanobor en som skall köpa 32Gb:ars en lång promenad. Polaren gick tomhänt hem efter varit inne på ett tiotal affärer i lördags.

Det blir beställa från Italienska Apple-store istället vilket tar lite mer tid.

Är det något man missar när man köper den i Bryssel, Italenien mm. Kan man ändra tangentbordet till svenska? Med andra ord, kommer den funka precis likadant som en Iphone 3gs som kan köpas från telia, telenor och tre om ca. 2 veckor (förutom att den är obunden)? Ex, hur blir det med supporten vid mjuk/hårdvarufel? Prata med apple o de berätta att man ringer sin operatör om den strular, hur blir det då om man köper obunden iphon i Italien, vem ringer man?

Btw, kan man köpa fler än en i Italien, Bryssel mm? Någon som har koll på vilka länder som säljer obundet? Blir det tullproblem om man har 5+?

Senast redigerat 2009-07-20 19:37
  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-07-20 19:43
Ursprungligen av specialdelivery:

Blir det tullproblem om man har 5+?

Tullproblem inom EU? - Skulle inte tro det.

Ursprungligen av Jeppe_E:

Tullproblem inom EU? - Skulle inte tro det.

Iförsig. Men vi har ju högre skatt i Sverige:tveksam:. Jag ringer tullverket imorgon.

Men fortfarande kvarstår dessa frågetecken:

- Vad är skillnaden mellan en Iphone 3GS i Italien och Sverige (bortsett från upplåst)?

- Hur blir det med supporten, i Sverige ska vi ringa operatören som vi köpte telefonen ifrån om den skulle knasa?

Tack på förhand;)

Bevaka tråden