Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa iPhone olåst utomlands

Tråden skapades och har fått 1757 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-09-23 19:09

Jag är i staterna just nu och funderar på att köpa en 3GS medan dollarn är så pass låg. Hur som helst, kan man köpa en iPhone här och sedan be Tre i Sverige låsa upp den för 350kr?

Ursprungligen av Jayzee:

Jag är i staterna just nu och funderar på att köpa en 3GS medan dollarn är så pass låg. Hur som helst, kan man köpa en iPhone här och sedan be Tre i Sverige låsa upp den för 350kr?

Nej. Och det finns redan trådar om att köpa iPhone utomlands. Dessutom kan du inte köpa en utan ett abonnemang i USA. Sedermera låser ju inte heller Tre upp någon ANNAN operatörs telefon.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-09-23 19:22
Ursprungligen av Jayzee:

Jag är i staterna just nu och funderar på att köpa en 3GS medan dollarn är så pass låg. Hur som helst, kan man köpa en iPhone här och sedan be Tre i Sverige låsa upp den för 350kr?

Pratade med Tre nyss och det går inte. Telefonen måste vara låst av Tre för att de skall kunna låsa upp den. AT&T erbjuder ingen sådan service så det är typ kört.

EDIT: Tänkte köpa lätt begagnat, ca. 3600kr här

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-23 22:04

Köpte 2 st iphones i två olika affären i usa, en till farsan och en till mig , 16gb låg på 700$ och 32gb på 800$. Så först köpte vi den första gick bra min bror köpte även en nokia n97 och det blev ett bra paketpris ! sen när farsan skulle köpa sin , va la en lite oseriösare affär men vi fick iallafall testa och allt fungerade.

Pappa var så facinerad så att han bara skrev på direkt, och vips precis när det är köpt så står det 850 dollar på pappret, och det blir ett helvetes liv. Han skyllde på att dem 150 han hade lagt på var tax, men han sa klart och tydligt innan att 700 var priset med allt inräknat. Turister som vi var så kunde vi inte göra något och fick ta det. Lite tråkigt så akta er om ni går in i de här "sunkiga" affärerna, där man kan pruta till sig ett bra pris. Men vi är nöjda och allt fungerade perfekt, fortfarande lite sur över 150 $
Men men man lär sig utav sina misstag och hoppas att ingen annan ska råka ut för detta

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-23 23:23
Ursprungligen av Banan11:

Köpte 2 st iphones i två olika affären i usa, en till farsan och en till mig , 16gb låg på 700$ och 32gb på 800$. Så först köpte vi den första gick bra min bror köpte även en nokia n97 och det blev ett bra paketpris ! sen när farsan skulle köpa sin , va la en lite oseriösare affär men vi fick iallafall testa och allt fungerade.

Pappa var så facinerad så att han bara skrev på direkt, och vips precis när det är köpt så står det 850 dollar på pappret, och det blir ett helvetes liv. Han skyllde på att dem 150 han hade lagt på var tax, men han sa klart och tydligt innan att 700 var priset med allt inräknat. Turister som vi var så kunde vi inte göra något och fick ta det. Lite tråkigt så akta er om ni går in i de här "sunkiga" affärerna, där man kan pruta till sig ett bra pris. Men vi är nöjda och allt fungerade perfekt, fortfarande lite sur över 150 $
Men men man lär sig utav sina misstag och hoppas att ingen annan ska råka ut för detta

Var det i New York? Jag blev lurad i en pak-butik på 6 ave men ställde till ett himla liv och fick tillbaka pengar nästa dag sedan jag nedkallat diverse förbannelser. De sålde kameraobjektiv till tre gånger listpriset (på internet). Om man betalar sales tax i New York bör man väl få tillbaka en del vid utresa.

Ursprungligen av jonasolof:

Var det i New York? Jag blev lurad i en pak-butik på 6 ave men ställde till ett himla liv och fick tillbaka pengar nästa dag sedan jag nedkallat diverse förbannelser. De sålde kameraobjektiv till tre gånger listpriset (på internet). Om man betalar sales tax i New York bör man väl få tillbaka en del vid utresa.

Ja, om du betalar svensk moms som är nästa 3 ggr så mycket.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-24 23:22
Ursprungligen av theplague:

Ja, om du betalar svensk moms som är nästa 3 ggr så mycket.

Deklarerar du införseln slipper du inte att betala svensk moms bara för att du betalat en utom-EU moms. Innan Sverige kom med i EU fick jag betala svensk moms på belgiska varor inklusive på den belgiska momsen när jag kom till Trelleborg. Enligt uppgift från tullarna därför att moms och grundbelopp stod på samma faktura. De tyckte faktiskt lite synd om mig.

Ursprungligen av jonasolof:

Deklarerar du införseln slipper du inte att betala svensk moms bara för att du betalat en utom-EU moms. Innan Sverige kom med i EU fick jag betala svensk moms på belgiska varor inklusive på den belgiska momsen när jag kom till Trelleborg. Enligt uppgift från tullarna därför att moms och grundbelopp stod på samma faktura. De tyckte faktiskt lite synd om mig.

Jag vet, men jag har för mig att i processen att dra av utländsk moms(man gör det väl inte ens vid gränsen utan hemma i efterhand?) informeras svenska myndigheter om fallet och värdet, vilka i sin tur beskattar dig för varorna? Då är det dessutom större chans att man åker på att betala tull för det.
Jag tänker så här: amerikansk moms är så pass låg att den inte är värd att krångla om. Det är liksom inte en bil man köper.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-25 10:13
Ursprungligen av theplague:

Jag vet, men jag har för mig att i processen att dra av utländsk moms(man gör det väl inte ens vid gränsen utan hemma i efterhand?) informeras svenska myndigheter om fallet och värdet, vilka i sin tur beskattar dig för varorna? Då är det dessutom större chans att man åker på att betala tull för det.
Jag tänker så här: amerikansk moms är så pass låg att den inte är värd att krångla om. Det är liksom inte en bil man köper.

När man köper en momsad vara utanför EUs tull- och momsunion, t ex i Dubai, Schweiz eller USA så kan man som turist ibland få tillbaka en del av momsen då man lämnar landet, i den mån det finns en tax free service som åtar sig hanteringen. Denna momsåterbäring rapporteras knappast till EU. För pappan som fick ett påslag på 150 dollar på inköpspriset 700 dollar var det en kännbart påslag. Sales tax i New York är 8,25 procent så han blev lurad även där. De slog på europeiska momsnivåer (21,5 procent). Men en sales tax bör specificeras separat på kvittot. Pappan blev nog för paff för att reagera.

Bottom line: Du blir inte hederligare bemött i små elektronikbutiker i New York än i vilken basar som helst. De som har butikerna kommer från basarkulturer. Engångskunder utnyttjas gärna. Å andra sidan behöver kunden bara vara med om att bli blåst en gång för att lära sig. Ett motdrag kan vara att be dem skriva ned det totala priset innan köp för när kortet väl är draget är det svårt att få rättelse.som tafatt utlänning. Eller så vägrar man skriva på slippen.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-27 08:25

Sist jag kollade så måste man få ett skrivet kvitto för att få momsen tillbaka. I USA finns inte blanketterna i butikerna och frågar man någon så har de aldrigt hört talas om det.

När man köper något i USA så se till att summan stämmer innan du skriver på. Sales tax varierar mellan staterna från några % till ca 10%. Behåll kvittot och tar affären mer pengar kan du i många fall spärra köpet.

//Rob

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-10-02 22:01
Ursprungligen av jonasolof:

När man köper en momsad vara utanför EUs tull- och momsunion, t ex i Dubai, Schweiz eller USA så kan man som turist ibland få tillbaka en del av momsen då man lämnar landet, i den mån det finns en tax free service som åtar sig hanteringen. Denna momsåterbäring rapporteras knappast till EU. För pappan som fick ett påslag på 150 dollar på inköpspriset 700 dollar var det en kännbart påslag. Sales tax i New York är 8,25 procent så han blev lurad även där. De slog på europeiska momsnivåer (21,5 procent). Men en sales tax bör specificeras separat på kvittot. Pappan blev nog för paff för att reagera.

Bottom line: Du blir inte hederligare bemött i små elektronikbutiker i New York än i vilken basar som helst. De som har butikerna kommer från basarkulturer. Engångskunder utnyttjas gärna. Å andra sidan behöver kunden bara vara med om att bli blåst en gång för att lära sig. Ett motdrag kan vara att be dem skriva ned det totala priset innan köp för när kortet väl är draget är det svårt att få rättelse.som tafatt utlänning. Eller så vägrar man skriva på slippen.

Det är väl bara att göra som i arabländerna, såga att då är man inte intresserad igen och gpå mot dörren. När man har öppnat den brukar de ropa en tillbaka. Gör de inte det, gå till en annan affär...
Lite svårt om man är stressad kanske.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-09 15:45

Jag sitter just nu i USA och har möjlighet att gå in hos en Apple Store och köpa en iPhone. Enligt apple.com så ska det gå att köpa en som "en gåva" och då få den utan krav. Jag har försökt gå igenom hela den här tråden för att hitta svar på några frågor, men det verkar vara så många olika varianter. En del säger att det inte går att köpa olåsta telefoner, andra säger att dom har köpt telefoner osv..

Så här står det hos Apple:

"Requires new two-year AT&T wireless service contract, sold separately to qualified customers; credit check required; must be 18 or older. Existing AT&T customers who want to upgrade from another phone or replace an iPhone 3G should check with AT&T or use Apple - iPhone - Buy iPhone 3G to find out if they are eligible for early upgrade pricing: $299 (8GB), $399 (16GB), or $499 (32GB) with a new two-year contract. For those who are not eligible for an early upgrade or who wish to buy iPhone as a gift, the prices are $499 (8GB), $599 (16GB), or $699 (32GB). "

Notera fetstilt..

Nu undrar jag, är det någon som gjort detta? Hur reagerade personalen i butiken? Hur fungerade telefonen när ni kom hem? Kan jag köpa saker i AppStore utan problem med en sådan här telefon?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-09 16:24
Ursprungligen av dgothe:

Jag sitter just nu i USA och har möjlighet att gå in hos en Apple Store och köpa en iPhone. Enligt apple.com så ska det gå att köpa en som "en gåva" och då få den utan krav. Jag har försökt gå igenom hela den här tråden för att hitta svar på några frågor, men det verkar vara så många olika varianter. En del säger att det inte går att köpa olåsta telefoner, andra säger att dom har köpt telefoner osv..

Så här står det hos Apple:

"Requires new two-year AT&T wireless service contract, sold separately to qualified customers; credit check required; must be 18 or older. Existing AT&T customers who want to upgrade from another phone or replace an iPhone 3G should check with AT&T or use Apple - iPhone - Buy iPhone 3G to find out if they are eligible for early upgrade pricing: $299 (8GB), $399 (16GB), or $499 (32GB) with a new two-year contract. For those who are not eligible for an early upgrade or who wish to buy iPhone as a gift, the prices are $499 (8GB), $599 (16GB), or $699 (32GB). "

Notera fetstilt..

Nu undrar jag, är det någon som gjort detta? Hur reagerade personalen i butiken? Hur fungerade telefonen när ni kom hem? Kan jag köpa saker i AppStore utan problem med en sådan här telefon?

Är du i en Apple Store så är det bara att fråga. Inte för att man får något bra svart, personalen i Apple Store är inte så kunniga som många hoppas. Men även om du skulle köpa en så kommer den vara låst utan möjlighet att låsa upp den senare som i andra länder.

//Rob

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-26 19:01

Fått det testat i USA!

Ursprungligen av dgothe:

[...] For those who are not eligible for an early upgrade or who wish to buy iPhone as a gift, the prices are $499 (8GB), $599 (16GB), or $699 (32GB). "

Notera fetstilt..

Nu undrar jag, är det någon som gjort detta? Hur reagerade personalen i butiken? Hur fungerade telefonen när ni kom hem? Kan jag köpa saker i AppStore utan problem med en sådan här telefon?

Tjabba

Efter att ha läst ditt inlägg så bad jag en bekant som är i USA att kolla detta. Första gången hade de ingen aning om vad hon menade. Andra gången hade jag sammanställt ett papper med skrämdump och förtydligande ifrån Apples egna hemsida i frågan som hon skrev ut och hade med sig. Det hade tydligen fått dem att själva kolla, och slutligen gått med på att sälja den som "gift". Dock fortfarande låst till AT&T!

SÅ, nu går jag själv i valet och kvalet eftersom jag av ett antal skäl ändå funderar på att jailbreaka den å jag har läst att man kan "låsa upp" den på fuskvis då. Dock så blir det ju utan garanti å utan chans att köra vanligt OS. Får ställa lite frågor i andra trådar.
För även om jag har Telia och hade kunna köra den låst till dem utan jailbreak så budas priserna för högt på tradera för min studentbudget.

Men nu vet ni att det går att handla... om man man har med papper som får dem att titta själva!

Lycka till i iPhone-djungeln!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-26 21:07
Ursprungligen av Roquen:

Tjabba

Efter att ha läst ditt inlägg så bad jag en bekant som är i USA att kolla detta. Första gången hade de ingen aning om vad hon menade. Andra gången hade jag sammanställt ett papper med skrämdump och förtydligande ifrån Apples egna hemsida i frågan som hon skrev ut och hade med sig. Det hade tydligen fått dem att själva kolla, och slutligen gått med på att sälja den som "gift". Dock fortfarande låst till AT&T!

SÅ, nu går jag själv i valet och kvalet eftersom jag av ett antal skäl ändå funderar på att jailbreaka den å jag har läst att man kan "låsa upp" den på fuskvis då. Dock så blir det ju utan garanti å utan chans att köra vanligt OS. Får ställa lite frågor i andra trådar.
För även om jag har Telia och hade kunna köra den låst till dem utan jailbreak så budas priserna för högt på tradera för min studentbudget.

Men nu vet ni att det går att handla... om man man har med papper som får dem att titta själva!

Lycka till i iPhone-djungeln!

Det går inte att operatörsupplåsa den om den är ny och har senaste basebandet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-12 10:16
Ursprungligen av zappee:

Det går inte att operatörsupplåsa den om den är ny och har senaste basebandet.

Kan du förklara för mig som inte kan sånt här alls? De företag som erbjuder tjänsten att låsa upp iPhone 3g S kan inte göra det alltså? Jag hade planerat en resa till USA i januari och tänkte köpa en iPhone då, men då är den ju som tidigare nämnts låst till AT&T och skulle behöva låsas upp härhemma.

Edit: Fixar inte det här alla tänkbara hakar? http://www.ifun.se/2009/11/

Senast redigerat 2009-11-12 11:04

Jag måste bara fråga: Varför köpa den i USA?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-12 13:10

Snålhet helt enkelt. Räknade ut att $599 + 6.5% sales tax + 250 spänn i upplåsning här hemma blev sisådär 4500:-. Så billigt hittar jag den inte här hemma. Om du inte har bra tips förstås

Ursprungligen av Zyper:

Snålhet helt enkelt. Räknade ut att $599 + 6.5% sales tax + 250 spänn i upplåsning här hemma blev sisådär 4500:-. Så billigt hittar jag den inte här hemma. Om du inte har bra tips förstås

Hur löser du det med abonnemanget? De säljs ju inte utan abonnemang.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-12 13:42

Du menar AT&T-abonnemanget den är bunden till? Det kan de ju låsa upp, hittade åtminstone ett ställe här i Sthlm som gör det. Förstår kanske inte din fråga eller?

Zyper:
Jag hade också för mig att man binder sig vid ett abonnemang med x $ i månadsavgift?!

Sedan, hur du gör du med garantin om den går sönder?

Ja precis, du binder dig till ett abonnemang. Hur skaffar du det utan Social Security Number? Hur betalar du det och hur blir det då billigare än att köpa en telefon här?

Dessutom, som theplague skriver, garanti har du ju ingen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-12 15:29

Det jag kan läsa mig till är att man kan köpa en iPhone "as a gift" och därför inte knyter den till ett specifikt abonnemang. Däremot är den ju förstås operatörslåst till AT&T men det verkar det som sagt också finnas lösningar på.

Ursprungligen av Zyper:

Det jag kan läsa mig till är att man kan köpa en iPhone "as a gift" och därför inte knyter den till ett specifikt abonnemang. Däremot är den ju förstås operatörslåst till AT&T men det verkar det som sagt också finnas lösningar på.

Det är sant att man kan göra det, men enligt andras utsago här får man tjata lite för att få det så, om jag förstår rätt. Verkar vara väldigt begränsad information kring just det.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-12 16:10

Den nyaste versionen utav 3GS kommer med en ny bootrom som inte kan jailbreakas så lätt som förut. Telefonen kan endast startas med hjälp av en extern källa (typ miniräknare eller din dator). Det betyder att om du skulle stänga av iPhonen så måste du ha en dator med dig så att du kan starta din iPhone igen. Inte alltid praktiskt. Du kommer inte heller att kunna låsa upp den officiellt eftersom Apple och AT&T gör inte det. Men visst du sparar någon tusenlapp.

//Rob

Man kan tydligen köpa en upplåst (lagligt enligt säljaren) iPhone 3GS 32GB för $660 på eBay.
Finns många säljare som säljer till ungefär samma pris.

Det blir 4750 med dagens dollarkurs.
Och även med momsstraff och frakt blir det ju väldigt lågt pris.

Men kan jag använda den här hemma bara genom att hoppa på valfritt abonnemang?
Eller vilka nackdelar följer med en iPhone som kommer från USA?
Det står att det är en "USA version" av fånen. Spelar roll?

Ursprungligen av sirugo:

Man kan tydligen köpa en upplåst (lagligt enligt säljaren) iPhone 3GS 32GB för $660 på eBay.
Finns många säljare som säljer till ungefär samma pris.

Det blir 4750 med dagens dollarkurs.
Och även med momsstraff och frakt blir det ju väldigt lågt pris.

Men kan jag använda den här hemma bara genom att hoppa på valfritt abonnemang?
Eller vilka nackdelar följer med en iPhone som kommer från USA?
Det står att det är en "USA version" av fånen. Spelar roll?

Det är bara garantin det kan bli problem med om du nu skulle behöva använda den.

Den funkar lika bra här som i USA om den är upplåst.

Men vad innebär "USA version". Något måste väl skilja dem åt - annars skriver man väl inte så?

Och det blir inget problem att få abonnemang bara för att den är konstruerad och köpt från USA?

Gäller inte Apple's garanti över hela världen?
Apple - One Year Limited Warranty - Worldwide

Ursprungligen av sirugo:

Men vad innebär "USA version". Något måste väl skilja dem åt - annars skriver man väl inte så?

Och det blir inget problem att få abonnemang bara för att den är konstruerad och köpt från USA?

Gäller inte Apple's garanti över hela världen?
Apple - One Year Limited Warranty - Worldwide

Skiljer ingenting. Varför man skriver så får du nog fråga den som skrivit det.
Nej, den gäller inte iPhone.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-02-11 14:40
Ursprungligen av sirugo:

Men vad innebär "USA version". Något måste väl skilja dem åt - annars skriver man väl inte så?

Och det blir inget problem att få abonnemang bara för att den är konstruerad och köpt från USA?

Gäller inte Apple's garanti över hela världen?
Apple - One Year Limited Warranty - Worldwide

Apple har ingen garanti på iPhone över huvud taget.
Dom är inte återförsäljare, det är den du köpt telefonen av.

Abbonemang kan du teckna utan att ens ha en mobiltelefon. Operatören bryr sig inte om vad du har för telefon, bara att teckna och sedan stoppa in sim kortet du får i telefonen.

Så vitt jag vet så skiljer sig ingenting mellan telefonerna i världen.

Bevaka tråden