Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för oss som har installerat Mac OS X 10.6 Snow Leopard

Tråden skapades och har fått 834 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Jfm010:

Fick problem med Plex efter 10.6. Varje gång man använder Apple-fjärren startar Itunes. Lite irriterande. Tycker också .mkv-filer blir lite ryckiga. Kommer väl snart en uppdatering.

Jag använder min mac mini som mediacenter, och så fort jag använder min fjärr så startar iTunes. Fruktansvärt irriterande, men förhoppningsvis kommer väl en fix så småningom.

Någon som har problem med canonskrivare kopplade till Airport Extreme? Jag var tvungen att hämta en driver från Canon och patcha bort "InstallationCheck", göra en manuell installation och starta om Airporten för att få kontakt med skrivaren.

Och Nexus uppför sig konstigt. Jag får en dialogbox om att den kraschat men den verkar på något sätt fungera i alla fall... (Men jag har bara loggat in på Handelsbanken, inte provat BankId)

Har precis installerat och testat BankID på Försäkringskassans hemsida, funkar fint.

Kanske är all info om att Personal inte funkar i SL bara nys. Och Nexus har också gått på det och jobbar frenetiskt på en update. :-D.

Ursprungligen av lilledanne:

Har precis installerat och testat BankID på Försäkringskassans hemsida, funkar fint.

Ursprungligen av Zimmerman:

Kanske är all info om att personal inte funkar i SL bara nys. Och Nexus har också gått på det och jobbar frenetiskt på en update. :-D.

Nexus personal fungerar inte i SL, programmet avslutas lika fort som det startas. Men tydligen verkar vissa delar av bank-id på fil fungera utan att behöva starta nexus personal. Dock kommer man nog att behöva nexus personal den dag man ska förnya sitt bank-id på fil, och tills dess har det nog kommit en uppdatering.

Aha, nu fattar jag. Personal behövs bara när man hämtar cbt-filerna (en gång per år ungefär för mig).

Ursprungligen av Mikael E:

Nexus personal fungerar inte i SL, programmet avslutas lika fort som det startas. Men tydligen verkar vissa delar av bank-id på fil fungera utan att behöva starta nexus personal. Dock kommer man nog att behöva nexus personal den dag man ska förnya sitt bank-id på fil, och tills dess har det nog kommit en uppdatering.

Ursprungligen av lilledanne:

Har precis installerat och testat BankID på Försäkringskassans hemsida, funkar fint.

Intressant, det fungerar även för mig bank-id på fil och logga in på försäkringskassan, men även och logga in på skatteverket fungerar klockrent.

Då klarar jag mig bra utan nexus personal, det enda jag saknar är att använda mig av dosan från handelsbanken kopplad till datorn via usb. Men det är mest en lite bonus den delen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-28 19:17

Ingen som har Logic 9 med massa 3:e partspluggar som vågat installera?

Mitt SnöLejon står här i kartongen bredvid men jag vågar inte hoppa...

...eller Logic 8 med massa 3:e partspluggar som vågat installera?

Jag väntar också med att slänga in SL p.g.a. Logic och pluggar (och FCP och pluggar). Dessa brukar rasa ihop varje update. Hur är det t.ex. med Omnisphere och Absynth 4? Hur är det med Red Ginat's Looks i FCP?

Nå - jag väntar några veckor...

Ursprungligen av zelari:

Ingen som har Logic 9 med massa 3:e partspluggar som vågat installera?

Mitt SnöLejon står här i kartongen bredvid men jag vågar inte hoppa...

nån som testat Telenor Stay Connected
(för övrigt ett dumt namn på något som kopplar ner sig lite då och då)

  • Medlem
  • 2009-08-28 22:47
Ursprungligen av ill_chrill:

nån som testat Telenor Stay Connected
(för övrigt ett dumt namn på något som kopplar ner sig lite då och då)

Icke Telesnor! Men 3Connect har ju blivit riktigt enkel i installationen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-29 15:44
Ursprungligen av ill_chrill:

nån som testat Telenor Stay Connected
(för övrigt ett dumt namn på något som kopplar ner sig lite då och då)

Jag chattade med Telenors kundtjänst om detta:

Citat:

08/29/2009 03:39:10PM Daniel: "Hej! Jag installerade Mac OS X 10.6 Snow Leopard idag och nu fungerar inte längre min 3G-puck. Har du någon aning om hur lång tid det kan ta innan drivrutiner finns tillgängliga?"

08/29/2009 03:39:50PM Kundservice (Anna): “Nej det har vi ingen information om.”

08/29/2009 03:41:34PM Daniel: "Synd, i och med att jag (och alla andra på jobbet som använder ert mobila bredband) nu sitter med 3G-dongles som i bästa fall kan användas som dörrstoppar."

08/29/2009 03:42:19PM Kundservice (Anna): “Skulle det dyka upp några fler frågetecken är du välkommen att höra av dig till oss igen. Jag önskar dig en trevlig dag.”

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-08-29 15:48

Hehe, lät mer som att du chattade med en bot >_>

Ursprungligen av berdan:

Jag chattade med Telenors kundtjänst om detta:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-29 16:04
Ursprungligen av Drakfot:

Hehe, lät mer som att du chattade med en bot >_>

Som heter Anna, Anna heter hon

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-28 22:31

Många svar på SL och Logic 9 här...

Nästan så man vågar sig på en installation...

The Logic 9 on Snow Leopard thread - Gearslutz.com

Ursprungligen av zelari:

Ingen som har Logic 9 med massa 3:e partspluggar som vågat installera?

Mitt SnöLejon står här i kartongen bredvid men jag vågar inte hoppa...

Tack. Har just uppdaterat till Logic 9

Ursprungligen av zelari:

Många svar på SL och Logic 9 här...

Nästan så man vågar sig på en installation...

The Logic 9 on Snow Leopard thread - Gearslutz.com

Katalogtjänster borta

En förändring som jag inte sett noterad någonstans är att Katalogtjänster försvunnit från Verktygsmappen. Dessa inställningar kommer man nu åt via Konton i Systeminställningar.

Apple mail kraschar vid uppstart efter installation av Snow Leopard

Uppdaterade mitt 10.5.8 till 10.6 och det mesta fungerar bra förutom Apple Mail och Huawei för uppkoppling av mitt 3G-modem till Telia. Apple mail försöker ladda postlådorna och symbolen för arbete pågår snurrar men sedan stängs programmet av. Har startat i felsäkert läge och kört skivkontroll 3 ggr, har kört skivreparation via Skivkontroll på Snow Leopardskivan men inga förändringar. Tips på hur man fixar mejlen och uppkoppling av 3G-modemet? Sitter fast.

"Minst 4 tim Mac om dagen sedan 1987"

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-08-29 17:34

Den Huawei-app som jag hade installerad var PPC only.
Dock har jag för ett tag sedan lagt den till handlingarna och har kört med Telia Connect istället.

Varför mailen strular vet jag inte. Det jag märkte när jag uppgraderat var att Mail ville uppgradera databasen, men det tog c:a 10 sekunder som mest innan det startade som vanligt.

Ursprungligen av [email protected]:

Uppdaterade mitt 10.5.8 till 10.6 och det mesta fungerar bra förutom Apple Mail och Huawei för uppkoppling av mitt 3G-modem till Telia. Apple mail försöker ladda postlådorna och symbolen för arbete pågår snurrar men sedan stängs programmet av. Har startat i felsäkert läge och kört skivkontroll 3 ggr, har kört skivreparation via Skivkontroll på Snow Leopardskivan men inga förändringar. Tips på hur man fixar mejlen och uppkoppling av 3G-modemet? Sitter fast.

"Minst 4 tim Mac om dagen sedan 1987"

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-09-01 20:34
Ursprungligen av [email protected]:

Uppdaterade mitt 10.5.8 till 10.6 och det mesta fungerar bra förutom Apple Mail och Huawei för uppkoppling av mitt 3G-modem till Telia. Apple mail försöker ladda postlådorna och symbolen för arbete pågår snurrar men sedan stängs programmet av. Har startat i felsäkert läge och kört skivkontroll 3 ggr, har kört skivreparation via Skivkontroll på Snow Leopardskivan men inga förändringar. Tips på hur man fixar mejlen och uppkoppling av 3G-modemet? Sitter fast.

"Minst 4 tim Mac om dagen sedan 1987"

Hittade en tråd hos Apple support som fixade mailproblemet:
Gå till ~/library/mail. Släng RSS-mappen. Starta Mail.

10.6 Adobe CS4, Handelsbanken m fl

Uppgraderingen MacOS 10.6 tog knappt en timme, utan några problem. I med skivan o tuta o kör. Uppgraderade både en Mac Book Pro och en Mac Book. Här kommer lite info om vilka program jag har testat. Ingen fördjupad test, utan kollat att de kan öppna gamla filer, spara, och lite små tester av olika funktioner i programmen.

Handelsbanken E-legitimation: Personal ville inte starta men konstigt nog gick det att logga in ändå. Har beställt dosa med kort som skall fungera. Det enda man skall tänka på är att inte ha kortet i när man påbörjar inloggningen (enligt Handelsbankens support). Här finns BankID på kortet vilket skall fungera.

Adobe CS4 dvs Photoshop, Illustrator, Acrobat Pro, InDesign, DreamWeaver, Bridge, Flash, FireWorks: Ok
Microsoft Office 2008: Ok
Super Duper 2.6.1 v86: Ok
Carbon Copy Cloner 3.2.1: Ok
FileMaker Pro Adv 10.0 v3: Ok
Drive Genius 2.2.1 (2299-27.79): Ok
VLC Media Player 1.1: Ok
Bredband: Telia ADSL, XyXEL P-660H-D1 Tripple Play Modem: Ok
Finder: Natt o Dag - Mycket snabbare. Nu visas alla miniatyrer korrekt. Hade problem tidigare med vissa eps-filer från Illustrator. Troligtvis skapades vissa i PC innan jag bytte till Mac.

Såg att någon hade problem med webbradio från sr.se. Jag kör detta via iTunes och en plugg In som heter NetRadio vilket fungerar bra även i 10.6. Ett annat alternativ är att lyssna via VLC.

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2009-08-28 20:36

Appzapper verkar inte fungera som det skall? Hittar ingen lista över program!

Ursprungligen av x-per:

Appzapper verkar inte fungera som det skall? Hittar ingen lista över program!

App<apper fungerar alldeles utmärkt för mig. I appzapper ska du inte se någon lista av program, utan du drar det program du vill avinstallera till appzapper-fönstret när du startat programmet.

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2009-08-28 20:43
Ursprungligen av Mikael E:

App<apper fungerar alldeles utmärkt för mig. I appzapper ska du inte se någon lista av program, utan du drar det program du vill avinstallera till appzapper-fönstret när du startat programmet.

Jadu, inte skulle jag nämna att programmet inte hittar någon lista över program om den funktionen inte fanns.

Trycker man på zappikonen utan att ha dragigt in något program så skall en lista över alla installerade program visas....

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2009-08-28 20:49

airport

Airport har slutat att fungera den hittar nätverket men inte ut på internet , nån som vet va jag ska göra ?
Nu surfar jag via min Iphone och usb kabel...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-01 19:07
Ursprungligen av anneli76:

Airport har slutat att fungera den hittar nätverket men inte ut på internet , nån som vet va jag ska göra ?
Nu surfar jag via min Iphone och usb kabel...

Jag kunde inte heller ansluta till internet via Airport efter installationen. Verkar vara en del som fått problem med det men en lösning, som funkade för mig, är:

Öppna nätverksinställningar och välj Redigera platser under Plats. Lägg till en ny plats, kalla den vad som helst och tryck OK, sedan Utför. Sen funkar det.

Spaces fungerar inte riktigt som jag vill nu efter uppdateringen. Innan hade ajg alltid WoW i ett utav fönsterna och Safari osv. i ett annat, men nu kan jag inte tabba bort från wow längre helt plötsligt.
Någon som har lösning på detta?

  • Medlem
  • City
  • 2009-08-28 21:02

Fläkten verkar gå upp mycket snabbare nu vid belastning, lite b.
Allt ser gråblått ut, kanske en vanesak men märkbart på t.ex. 99.se bakgrunden...
Annars rappt och piggt men ingen wowkänsla (än).

  • Medlem
  • 2009-08-28 21:51

Har installerat idag. Allt fungerar utmärkt, och ca 10 gig utrymme frigjordes. Spännande.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2009-08-28 22:04

någon som kör med:
visa visningsalternativ -> visa info om object
på skrivbordet för att se information om ledigt utrymma på diskar?

jag har 2st 1tb diskar vilket visar typ 999gb.. så hela texten under ikonen blir för lång och "klipps" i mitten.. någon som vet lösning på det..

många har ju diskar med 3siffrig gigabyter storlek.. drygt att det inte får plats..

förut fixade leopard de fint om man drog ner storleken på texten i samma fönster.. men nu på minsta och testat alla olika rutnätstorlekar får det inte plats tycker den..

Bevaka tråden