Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som har köpt iPhone 4 via Borderlinx i England

Tråden skapades och har fått 1940 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-16 19:22

Tack Ollebro och studiox, för era svar. Då var det jag som inbillade mig
Status: Idag släppte reservationen av pengar. De har inte _dragits_ på riktigt än.
Jag hoppas att de kommer skicka den på måndag från Apple. Har absolut ingenting att gå på, bara hoppet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-16 21:51
Ursprungligen av josie:

Tack Ollebro och studiox, för era svar. Då var det jag som inbillade mig
Status: Idag släppte reservationen av pengar. De har inte _dragits_ på riktigt än.
Jag hoppas att de kommer skicka den på måndag från Apple. Har absolut ingenting att gå på, bara hoppet

Det var inte bara inbillning. Nu är texten borta..

Senast redigerat 2010-07-16 22:39
  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-16 15:53

Paketet dök nu upp på Borderlinx sida. Betalade och väntar nu på att Borderlinx ska skicka det vidare till mig. Hoppas det dröjer inte för länge.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-16 18:37
Ursprungligen av Robo-X:

Paketet dök nu upp på Borderlinx sida. Betalade och väntar nu på att Borderlinx ska skicka det vidare till mig. Hoppas det dröjer inte för länge.

//Rob

Mitt blev tydligen inte reggat hos BLinx innan helgen. Bara idel fördröjningar i den där leveransen, det är snart ingen idé att förvänta sig den ens efter semestern.

kan meddela att apple precis drog pengarna av mig, det blir då alltså 5 dygn efter de skickat iPhonen till mig.

gött som fan att jag nu också kommer få tillbaka pengarna som jag betalade för bumpern med!
tack apple!

  • Medlem
  • Haninge
  • 2010-07-16 23:39
Ursprungligen av Ollebro:

gött som fan att jag nu också kommer få tillbaka pengarna som jag betalade för bumpern med!
tack apple!

Kommer man få tillbaka de pengarna automatiskt? Eller måste man kontakta Apple på något sätt?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-16 23:42
Ursprungligen av dermike:

Kommer man få tillbaka de pengarna automatiskt? Eller måste man kontakta Apple på något sätt?

Du måste givetvis kontakta Apple. Kommer mer info på deras hemsida. Om du privatimporterat telfonen är det nog kört.

  • Oregistrerad
  • 2010-07-17 01:57
Ursprungligen av ibish:

Du måste givetvis kontakta Apple. Kommer mer info på deras hemsida. Om du privatimporterat telfonen är det nog kört.

är du full eller? om jag köper en bmw i tyskland och den går sönder så har jag inte rätt att få den lagad?

  • Medlem
  • Sandviken
  • 2010-07-17 02:54

Fick min levererad idag klockan 10. Sjukt läcker telefon. Inga som helst problem heller!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-17 00:01

Varför skulle det vara kört om du privatimporterat telefonen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-17 00:12
Ursprungligen av ridax:

Varför skulle det vara kört om du privatimporterat telefonen?

För att du köpt den på eget bevåg? Om du köper något som inte säljs officiellt i Sverige, och du inte köpt den i Sverige, vem tar ansvar för den förutom du själv om det skulle bli något kajko? SKulle man ändå få ett skal så är det ju super-goodwill, och inget man ska förvänta sig.

Ursprungligen av ibish:

För att du köpt den på eget bevåg? Om du köper något som inte säljs officiellt i Sverige, och du inte köpt den i Sverige, vem tar ansvar för den förutom du själv om det skulle bli något kajko? SKulle man ändå få ett skal så är det ju super-goodwill, och inget man ska förvänta sig.

men jag har ju köpt skalet redan så de behöver bara sätta över pengar på mitt konto, de behöver inte ens veta att jag inte bor i england.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-17 00:25
Ursprungligen av ibish:

För att du köpt den på eget bevåg? Om du köper något som inte säljs officiellt i Sverige, och du inte köpt den i Sverige, vem tar ansvar för den förutom du själv om det skulle bli något kajko? SKulle man ändå få ett skal så är det ju super-goodwill, och inget man ska förvänta sig.

Va? Jag har väl samma rätt som alla andra? Om jag har privatimporterat en iPhone 4 och köpt en bumper samtidigt, så vet ju Apple ingenting om var jag eller telefonen befinner sig. Det är ju bara att kontakta Apple och be dem betala tillbaka pengarna för bumpern som jag redan betalat. Vari skulle svårigheterna ligga?

Det är ju inte ens så att man på något sätt har lurat Apple eller överskridit deras köpevillkor. De skriver klart och tydligt på sin hemsida att man från andra länder kan logga in på Apple Store-sidor i andra länder och lägga beställning för leverans i det landet (t.ex. som present till vänner).

Alltså ett helt legitimt köp, helt sanktionerat och accepterat av Apple och det skulle förvåna mig storligen om Apple protesterade det allra minsta mot att betala tillbaka pengar för en bumper som jag köpt samtidigt som en iPhone 4. De lägger ju bara tillbaka pengarna på kortet som jag använde vid köpet då antar jag.

För övrigt, tror du att Apple skulle vilja skapa en massa badwill med dessa bumper-refunds när de införde refund-programmet för att få goodwill?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-17 00:58
Ursprungligen av ridax:

Va? Jag har väl samma rätt som alla andra? Om jag har privatimporterat en iPhone 4 och köpt en bumper samtidigt, så vet ju Apple ingenting om var jag eller telefonen befinner sig. Det är ju bara att kontakta Apple och be dem betala tillbaka pengarna för bumpern som jag redan betalat. Vari skulle svårigheterna ligga?

Det är ju inte ens så att man på något sätt har lurat Apple eller överskridit deras köpevillkor. De skriver klart och tydligt på sin hemsida att man från andra länder kan logga in på Apple Store-sidor i andra länder och lägga beställning för leverans i det landet (t.ex. som present till vänner).

Alltså ett helt legitimt köp, helt sanktionerat och accepterat av Apple och det skulle förvåna mig storligen om Apple protesterade det allra minsta mot att betala tillbaka pengar för en bumper som jag köpt samtidigt som en iPhone 4. De lägger ju bara tillbaka pengarna på kortet som jag använde vid köpet då antar jag.

För övrigt, tror du att Apple skulle vilja skapa en massa badwill med dessa bumper-refunds när de införde refund-programmet för att få goodwill?

Är det inte så att dina rättigheter gäller i Sverige, på varor köpta i svenska varuhus? Sen att Apple inte bråkar är ju ren goodwill. Vad är annars poängen med lanseringen i olika länder? Om det inte vore så skulle det ju räcka med en internationell hemsida, där hela världen kunde beställa sina iPhones i den mån som de hann tillverkas. (här freestylar jag, har inte orkat kolla upp några källor eller regler. Men om jag lagligt har samma rätt på varor köpta i England, varför i helvete spelar lansering i Sverige någon roll?)

Ursprungligen av ibish:

Men om jag lagligt har samma rätt på varor köpta i England

Det har du, konsumentskydd inom EU eller vad det heter.

Mer info här om du vill läsa: http://www.konsumenteuropa.se/

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-17 01:27
Ursprungligen av keptang:

Det har du, konsumentskydd inom EU eller vad det heter.

Mer info här om du vill läsa: Konsument Europa - Startsida - Konsument Europa

Innebär det här att om jag köper en Macbook i London, att de kommer och hämtar den om det blir något fel, eller att jag måste åka till London igen och lämna in den (utan Apple Care)?

Ursprungligen av ibish:

Innebär det här att om jag köper en Macbook i London, att de kommer och hämtar den om det blir något fel, eller att jag måste åka till London igen och lämna in den (utan Apple Care)?

Det beror väl på vilken garanti du köper, har du världsgaranti så spelar det ju ingen roll vart du är.. Fråga Apple

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-17 01:38
Ursprungligen av keptang:

Det beror väl på vilken garanti du köper, har du världsgaranti så spelar det ju ingen roll vart du är.. Fråga Apple

Jag pratar inte om Apples garantier. Vad har jag som svensk konsument för rättigheter när jag köper en Macbook i London, utan några tilläggstjänster? Om inga, varför är det en självklarhet att jag ska förvänta mig en gratis "bumper" för att jag köper min iPhone från England genom att fejka min adress via Borderlinx?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-17 01:40
Ursprungligen av ibish:

Är det inte så att dina rättigheter gäller i Sverige, på varor köpta i svenska varuhus?

Mina rättigheter när jag köper något i UK regleras av UK lagstiftning och i viss mån EU-lagstiftning. Men som SVENSK har jag PRECIS lika stor rättighet som en ENGELSK konsument att hävda min rätt mot en engelsk affärsidkare. De kan inte diskriminera mig på grund av nationalitet.

Alltså har jag som svensk samma rättighet som vem som helst som köper från Apple Store UK. I det här fallet gäller det alltså en återbetalning av 30$ för en bumper. Vari skulle problemet ligga? Det är inte ens något som skall skickas...

DESSUTOM är det så att Apple Store UK accepterat MIG som köpare, fullt medveten om att jag är bosatt i Sverige då jag har angivit mitt egna namn och min egna address under beställningen och enbart begärt leverans till en annan adress.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-17 01:49
Ursprungligen av ridax:

DESSUTOM är det så att Apple Store UK accepterat MIG som köpare, fullt medveten om att jag är bosatt i Sverige då jag har angivit mitt egna namn och min egna address under beställningen och enbart begärt leverans till en annan adress.

Men vad fyller företag som Borderlinx för funktion om jag har rätt att beställa en iPhone från England till Göteborg?

Att jag har samma rättigheter som en engelsman i england förstår jag. Men om jag fejkat min identitet för att kunna köpa ut, har jag ändå mage att kräva en gratis bumper? "Hej, jag har lurat er, och nu vill jag ha ersättning för att det blev fel!".

Ursprungligen av ibish:

Men vad fyller företag som Borderlinx för funktion om jag har rätt att beställa en iPhone från England till Göteborg?

Att jag har samma rättigheter som en engelsman i england förstår jag. Men om jag fejkat min identitet för att kunna köpa ut, har jag ändå mage att kräva en gratis bumper? "Hej, jag har lurat er, och nu vill jag ha ersättning för att det blev fel!".

Du har inte fejkat någon köpare. Har du beställt en själv så du vet hur det går till? Leveransadressen går till Borderlinx. Fakturaadressen är din svenska adress =köpare.

Nog läge att starta en ny topic för detta är väldigt off-topic.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-17 17:40
Ursprungligen av keptang:

Du har inte fejkat någon köpare. Har du beställt en själv så du vet hur det går till? Leveransadressen går till Borderlinx. Fakturaadressen är din svenska adress =köpare.

Nog läge att starta en ny topic för detta är väldigt off-topic.

OK. My bad. Då har jag missat poängen med Borderlinx. Trodde att det var gråzon, på gränsen till olagligt, då Apple tidigare ogiltigtförklarat deras ordrar från USA, till förmån för beställningar som gjordes av lokalbefolkningen.

  • Oregistrerad
  • 2010-07-17 18:25
Ursprungligen av ibish:

OK. My bad. Då har jag missat poängen med Borderlinx. Trodde att det var gråzon, på gränsen till olagligt, då Apple tidigare ogiltigtförklarat deras ordrar från USA, till förmån för beställningar som gjordes av lokalbefolkningen.

Apple kan ju bestämma själva vem dom vill sälja till och under vilka villkor. Om jag vill köpa din cykel på blocket och kommer hem till dig full och luktandes sprit så kan du ju säga nej - Jag har ingen rätt att tvinga dig att köpa cykeln.

Ursprungligen av studiox:

Apple kan ju bestämma själva vem dom vill sälja till och under vilka villkor. Om jag vill köpa din cykel på blocket och kommer hem till dig full och luktandes sprit så kan du ju säga nej - Jag har ingen rätt att tvinga dig att köpa cykeln.

Kan du tvinga honom att sälja den då?

Och visst är det så, alla företag/privatpersoner bestämmer ju själva om man vill sälja något och till vem/vilka.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-17 01:55
Ursprungligen av ibish:

Men vad fyller företag som Borderlinx för funktion om jag har rätt att beställa en iPhone från England till Göteborg?

Att jag har samma rättigheter som en engelsman i england förstår jag. Men om jag fejkat min identitet för att kunna köpa ut, har jag ändå mage att kräva en gratis bumper? "Hej, jag har lurat er, och nu vill jag ha ersättning för att det blev fel!".

1. Jag har inte fejkat någon identitet. Jag har angivit mitt namn och adress i Sverige (och till och med orgnr) när jag gjorde beställningen. Med Apples goda minne så lade jag en sådan beställning, med leverans till någon annan i UK. Det är Apple själva som tipsade om att man kunde göra så. Jag har alltså inte lurat någon och för övrigt hade jag ju inte behövt tala om att jag bor i Sverige *OM* jag nu lurat någon när jag skall ringa upp för att få tillbaka mina pengar, eller hur?

2. Företag som Borderlink fyller den funktionen att fysiskt förflytta telefonen från UK till Sverige eftersom Apple UK bara vill skicka telefoner till UK (men fullt medvetet accepterar KÖPARE från andra länder).

Jag tror inte du har någon rätt alls när det gäller goodwill.
Vad du har för övriga rättigheter som konsument inom EU står troligen på den siten, Konsument Europa - Startsida - Konsument Europa Ska vara samma som du har i sverige, då det är inom EU.

Det finns personlig rådgivning där om du önskar:
Tel: 054-19 41 50
Måndag till fredag kl 9-12,
måndagar även kl 13-16.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-17 01:49

Nej, jag och ingen annan heller, oavsett fysisk placering, har någon rättighet till goodwill. Alltså har jag samma rättighet som alla andra.

Nu är det så att Apple har utlovat att återbetala kostnaden för bumpern och jag ser inte en chans i världen att Apple skulle neka detta till någon, bara för att man är bosatt utanför UK.

  • Oregistrerad
  • 2010-07-17 01:55
Ursprungligen av ridax:

Nej, jag och ingen annan heller, oavsett fysisk placering, har någon rättighet till goodwill. Alltså har jag samma rättighet som alla andra.

Nu är det så att Apple har utlovat att återbetala kostnaden för bumpern och jag ser inte en chans i världen att Apple skulle neka detta till någon, bara för att man är bosatt utanför UK.

medhåll, det föreligger inga som helst hinder,däremot lär du ite få cash utan mest troligt en chargeback på ditt bankkort.

  • Medlem
  • Arjeplog
  • 2010-07-17 11:24

Beställdes igår 20:30 iPhone 4 16Gb

Estimated Shipping: 06 Aug, 2010
Estimated Delivery: 13 Aug, 2010

6 aug ... jaaaaaaaaaahhhhh

Ursprungligen av crotall:

Beställdes igår 20:30 iPhone 4 16Gb

Estimated Shipping: 06 Aug, 2010
Estimated Delivery: 13 Aug, 2010

6 aug ... jaaaaaaaaaahhhhh

Släpps i Sveriges om två veckor!

Bevaka tråden