Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag skiter i skydd till min iPhone 4. Gör någon likadant?

Tråden skapades och har fått 141 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-10 02:54

Jag har haft min iPhone 4 ett par veckor nu. Några rätt grova, tjusiga och "jag använder min iPhone"-artade repor har uppstått på baksidan.

På framsidan syns inget förutom klegget från hundratals händer. (Vem fan trodde på skitsnacket om kladdfritt glas?)

Är det någon mer än jag som tänker använda sin iPhone utan något som helst skydd och ta smällen. Det vill säga förmodligen tvingas köpa en ny iPhone efter ett halvår eller så?

Eller köper ni fula, designförstörande skydd?

Skydd är smaklöst och en förolämpning mot designen och dess upphovsmän. För mig är det helt otänkbart - helt absurt. Som att linda in en Harley Davidson i plastsäckar, spänna fast gummiringar runt Ferrarin, plastlock som täcker en Rolex, skyddsbrillor utanpå RayBan, etc, etc. Det ger också en löjlig signal - att man är en tönt som inte kan hålla i sina grejer, ett klumpigt barn som tappar allt, en nörd som värderar prylar osunt högt. Det är helt enkelt fruktansvärt osexigt. Blöjigt.

En telefon - även en smartphone/dator - är ett massproducerat verktyg, en bruksapparat - inte ett unikt samlingsobjekt, klenod eller en onanifetisch. Det är en löpande band industrimojäng. Finns i miljoners miljoner ex.

Hallelujah!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-10 07:37
Ursprungligen av Zimmerman:

Skydd är smaklöst och en förolämpning mot designen och dess upphovsmän. För mig är det helt otänkbart - helt absurt. Som att linda in en Harley Davidson i plastsäckar, spänna fast gummiringar runt Ferrarin, plastlock som täcker en Rolex, skyddsbrillor utanpå RayBan, etc, etc. Det ger också en löjlig signal - att man är en tönt som inte kan hålla i sina grejer, ett klumpigt barn som tappar allt, en nörd som värderar prylar osunt högt. Det är helt enkelt fruktansvärt osexigt. Blöjigt.

Jag kör med skydd och tycker just attityd som ovanstående är blöjigt...:cool: Jag har telefonen för att använda den och bryr mig inte om vad andra tycker om den. De flesta tittar inte ens åt den ändå. Nästan alla har ju ändå iPhone så det är ju inte ett dugg exklusivt. Det är som att köra Volvo numera...

Jag tycker skalet är bra då det gör telefonen mindre glidbenägen (i båten skulle den ju bara glida omkring en massa när man lägger den ifrån sig) och dessutom skyddar den telefonen mot att gå sönder.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-18 00:21
Ursprungligen av Zimmerman:

Skydd är smaklöst och en förolämpning mot designen och dess upphovsmän. För mig är det helt otänkbart - helt absurt. Som att linda in en Harley Davidson i plastsäckar, spänna fast gummiringar runt Ferrarin, plastlock som täcker en Rolex, skyddsbrillor utanpå RayBan, etc, etc. Det ger också en löjlig signal - att man är en tönt som inte kan hålla i sina grejer, ett klumpigt barn som tappar allt, en nörd som värderar prylar osunt högt. Det är helt enkelt fruktansvärt osexigt. Blöjigt.

Men om man nu inte gillar designen, är det OK att dölja den med ett skal då? Jag förstår inte riktigt vart det är du vill komma. Huvudfrågan som jag har till dig är väl främst om din motvilja mot skal är utseendemässigt (dvs du tycker det är fult) eller om det är för att du har något principiellt emot att man är rädd om sina saker och du tycker det är bättre att man sliter på dem så fort som möjligt?

Eftersom du inte verkar tycka att alla iPhones har varit snygga, så skulle det ju inte ligga något hinder ivägen för att ha skal på de designer som är fula då, eller? Så det är helt OK att sätta skal på en iPhone 3G? Och om man inte tycker iPhone 4 är så väldigt snygg, så är det helt OK att sätta skal på den också?

Det är svårt att förstå hur du resonerar och din indignation är helt missriktad, speciellt med tanke på hur du uttrycker dig i den här tråden. Tycker närmast att det är du som är skyldiga en mängd människor en ursäkt för hur du uttrycker dig, om man nu skall ta det så allvarligt...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-18 12:11
Ursprungligen av ridax:

Tycker närmast att det är du som är skyldiga en mängd människor en ursäkt för hur du uttrycker dig, om man nu skall ta det så allvarligt...

Håller med utan att nämna specifika inlägg, användare eller trådar.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-08-10 05:44

Skulle aldrig drömma om att förpacka min iPhone i en kondom. Förstår inte alls vitsen med det. Möjligtvis om man vill ha den som samlarobjekt när den lägger av helt i framtiden. Prylar är förbrukningsvaror och inget annat.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2010-08-10 06:59

Jag kommer köpa skydd. Vissa dagar jobbar jag i hård bygg-miljö, och jag förolämpar hellre Ive än att köpa ny telefon NÄR jag tappar den.

Jag har beställt ett läderfodral, men det är det enda jag kommer använda, allt annat går helbort.

Jag är lite inne på att köra utan skydd, men ibland åker nog den där bumpern på (om Apple skickar den någon gång).

Angående fettfläckarna upplever jag att 4:an är mycket mera "fett-fri" än min gamla 3G. Den fick man ju sanera efter en dags användning.

Jag kommer att köra utan. Har ett skydd på min 3GS för att hindra den att glida ur mitt grepp som om det vore en blöt tvål.

Apple har aldrig påstått att glaset skulle vara kladdfritt, utan bara att det skulle vara med resistent mot fettfläckar.

Den ytbehandling av glaset (oleophobic coating) som man introducerade på 3Gs (tror jag det var) är också mycket mer resistent mot fett från fingrarna och blir inte alls lika fort lika kladdig som tidigare iPhone blev. Men helt kladdfria är de inte nej.

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-08-10 08:45

Personligen tyckte jag som Zimmerman när jag hade 3G'n men nu med 4an, så har jag klätt på en InvisibleShield på baksidan. Mest för att motverka just TS liknande repor.
3G'n blev ganska repig iomed att den var rundad och man såg till att spinna den någon gång i bland och att det var plast
Med 4an är det mer av rädsla, att en repa ska bli till en spricka, som jag har skyddet.
Utöver det så har jag ett fake-skinnfodral(pung?) från Teknikmagasinet, som jag drar in och ur telefonen när jag ska använda den, hjälper även mot kladdet då insidan har en tendens att torka av telefonen

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-10 09:36

Jag kommer ha ett par st (2) ett skinfodral när jag t.ex. klipper gräset och har luren i fickan och inte vill få svett mm. på den.

Jag kommer beställa ett från iPhone 4 case program, mest för att det är "gratis" men också för att det är bra som skydd när man ska tuffa till sig lite och spänna musklerna eller annat skoj.

Annars kommer jag köra utan skydd.. Vill ju kunna titta på skönheten.

Håller med Zimmerman indirekt, det finns miljontals där ute..

Jag kommer ha ett skydd på baksidan av telefonen. För mig är det en självklarhet att man ska ta hand om sin ögonsten. Till er som struntar i skydd etc, skiter ni i att ta hand om er bil också? Tvätta den, vaxa den etc för att skydda lacken?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-10 16:52
Ursprungligen av Specias:

Jag kommer ha ett skydd på baksidan av telefonen. För mig är det en självklarhet att man ska ta hand om sin ögonsten. Till er som struntar i skydd etc, skiter ni i att ta hand om er bil också? Tvätta den, vaxa den etc för att skydda lacken?

Nu har jag ingen bil dagsläget, men då jag hade en så både tvättade och vaxade jag den. Precis som jag putsar och rengör min oskyddade iPhone. Tycker liknelsen är lite haltande, det skulle eventuellt gå att jämföra med någon som lägger på solfilm på en Volvo 240

Kör med läder ficka på min 3gs när jag jobbar. Kommer göra likadant på 4an. Annars är den naken.

En telefon som haft fodral på sig kan man sälja för ett par tusen på Tradera. Det är bra för då känns det inte lika tungt att byta upp sig till nästa modell. Men i princip är det ju knas att man ska behöva använda skydd öht.

Jag har skyddet mest för att iPhone är ganska hal utan. 2 gånger har jag mulat iPhone utan skal - en gång när den gled ur väskan när jag körde motorcykel och en gång ur handen rätt ner i diskhon full med vatten. Båda gångerna hade ett skal hindrat detta från att hända eftersom skalen inte är lika hala.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-08-10 11:10

Först cykelhjälm först därefter mobilskydd. Annars prioriterar man konstigt.

Motiveringen framgår också av Zimmermans inlägg.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-10 11:55
Ursprungligen av jahve:

Först cykelhjälm först därefter mobilskydd. Annars prioriterar man konstigt.

Brukar inte hålla huvudet i händerna och även om jag skulle göra det så är det inte lika halt som en iPhone. Alltså mindre risk att tappa huvudet än iPhonen... En annan skillnad är ju att iPhonen får bättre mottagning med skalet medan huvudet för det mesta får sämre mottagning med cykelhjälm... För övrigt vet jag inte om cykelhjälmen hjälper så bra i bilen...

Inte blir en Iphone billigare för att man har skydd. Den var exakt lika dyr att köpa oavsett om den har lite repor eller inte efter 6 månader. Jisses.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-10 12:01
Ursprungligen av Zimmerman:

Inte blir en Iphone billigare för att man har skydd. Den var exakt lika dyr att köpa oavsett om den har lite repor eller inte efter 6 månader. Jisses.

Och detta konstaterande föranledes av vadå? Vet inte vem du ev. kommenterar och förstår inte vart det är du vill komma...

Tyvärr så konstrueras det mesta i elektronikväg utan ngt som helst hänseende till att vi lever på en planet som har gravitation.

Om alternativet; Oj, jag tappade min lur. Klirr! och får KÖPA en ny och
Oj, jag tappade min lur, tur bumpern tog smällen

Så vet jag vad jag väljer.

Att sedan ge sig på att så kategoriskt idiotförklara andra för att de inte gör som en själv tycker jag är ta i.

Det finns mer eller mindre snygga skydd med, allt är inte bara absurt och smaklöst.

Sedan kan jag ju nämna att t ex BMW har skydd till sina GS-hojar som förhindrar att handtagen går av om man lägger den ner, som skyddar toppar, som skyddar blinkers etc.
var och en får ju välja.

Sitter man i madrasserade miljöer kanske man inte behöver ett skydd.

lever man och rör på sig kanske man behöver ett skydd?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-10 16:46

Använder inget skydd till min 3GS och kommer inte heller att använda för nästa telefon när det blir aktuellt.

Håller med Zimmerman om att skydd är en skymf mot designen.

För övrigt finns det någon annan mobiltelefon (än iPhone) där användarna i lika stor utsträckning använder skydd?

Sen tycker jag att iPhone får en väldigt vacker patina med tiden om den används oskyddad

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-10 13:45

Jag fick en bumper från Apple och använde den ca 1 vecka. Jag tog av det för att iPhonen passade inte i docken och iPhone hållaren i bilen. Så det får bli utan skydd. Funderar på att i alla fall sätta en film på baksidan men det kommer nog att vara allt.

Någon som har sånt på sin bil kör med skydd på iPhonen.

//Rob

Jag är också lite inne på att bara sätta något plastskydd på baksidan. Jag vill inte ha något på själva skärmen, skärmen och känslan till den är ju för mej det som gör att Apple har på ett sätt lyckats tycker jag. Är baksidan på 4:an mer känslig än tidigare modeller? Man lär väl i alla fall slippa detta elände med spruckna baksidor..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-08-11 12:32
Ursprungligen av westerlu77:

Jag är också lite inne på att bara sätta något plastskydd på baksidan. Jag vill inte ha något på själva skärmen, skärmen och känslan till den är ju för mej det som gör att Apple har på ett sätt lyckats tycker jag. Är baksidan på 4:an mer känslig än tidigare modeller? Man lär väl i alla fall slippa detta elände med spruckna baksidor..

Jag har aldrig tidigare, inte med 3G'n och inte heller med 3GS'en, haft någon form av skydd men nu valde jag att köpa ett Artwizz Scratchstopper-paket och sätta den skyddsfilmen på baksidan. Den märks fasen inte ett enda dugg så jag satte på framsidan också, det ångrar jag inte.

Jag har tidigare sett vänner och kollegor som haft diverse skyddsfilmer och alla dessa har sett usla ut, skrovliga och små bubblor över skärmen samt skapat en slags "kletig" känsla när man tog på skärmen. Det jag har nu påverkar inte känslan ett enda dugg, skärmen känns exakt som om man rörde direkt på glaset.

Perfekt, helt enkelt.

Ursprungligen av zinned:

Jag har aldrig tidigare, inte med 3G'n och inte heller med 3GS'en, haft någon form av skydd men nu valde jag att köpa ett Artwizz Scratchstopper-paket och sätta den skyddsfilmen på baksidan. Den märks fasen inte ett enda dugg så jag satte på framsidan också, det ångrar jag inte.

Jag har tidigare sett vänner och kollegor som haft diverse skyddsfilmer och alla dessa har sett usla ut, skrovliga och små bubblor över skärmen samt skapat en slags "kletig" känsla när man tog på skärmen. Det jag har nu påverkar inte känslan ett enda dugg, skärmen känns exakt som om man rörde direkt på glaset.

Perfekt, helt enkelt.

Man skall veta att Apple själva slutat sälja dessa skyddsfilmer, en del av den billigare "kinaskit"-typen hade för starkt lim. När man tog bort dem lossade de även på den oleofobiska ytbehandlingen med fula streck som följd. Ngt som Apple givetvis skulle fixa på garanti då....
Så, köp en av bra kvalisort bara.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-08-11 14:16
Ursprungligen av Goflorp:

Man skall veta att Apple själva slutat sälja dessa skyddsfilmer, en del av den billigare "kinaskit"-typen hade för starkt lim. När man tog bort dem lossade de även på den oleofobiska ytbehandlingen med fula streck som följd. Ngt som Apple givetvis skulle fixa på garanti då....
Så, köp en av bra kvalisort bara.

Menar du skyddsfilmer i allmänhet eller Artwizz i synnerhet?

det blir nog film på baksidan men annars utan.. tycker min 3Gs klarat sig väldigt bra trots ett par vändor i golvet..

Bevaka tråden