Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken kalender använder ni?

Tråden skapades och har fått 120 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av A.K.O.A:

Synkar den även åt andra hållet? Om jag skriver ngt i den inbyggda kalendern, kopieras det till appen?

Den använder ju samma databas, så ingenting behöver kopieras/synkas någonstans.

Så det som syns i den inbyggda syns i denna och vice versa naturligtvis.

Ursprungligen av keptang:

Den använder ju samma databas, så ingenting behöver kopieras/synkas någonstans.

Så det som syns i den inbyggda syns i denna och vice versa naturligtvis.

ok, tack!

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-08-23 23:10

Några reflektioner efter att ha läst reviews och sett den.

Interfacet är icke-Apple. (ser ut som en ganska ful Android-app tycker jag)
Har ingen vecko-vy, endast dag/månad.
Klarar bara av en kalender.

Nu vart det tyvärr bara negativa saker..

Någon annan kanske har testat och har mer feedback om den, förhoppningsvis positiva.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-08-24 07:35
Ursprungligen av keptang:

Några reflektioner efter att ha läst reviews och sett den.

Interfacet är icke-Apple. (ser ut som en ganska ful Android-app tycker jag)
Har ingen vecko-vy, endast dag/månad.
Klarar bara av en kalender.

Nu vart det tyvärr bara negativa saker..

Någon annan kanske har testat och har mer feedback om den, förhoppningsvis positiva.

+ Som jag förstått använder den sig av samma kalender som den inbyggda så man enkelt kan synca med iCal
+ Jag använder inte veckovy
+Tycker interfacet är mycket snyggt och stilrent även om det inte är a la Apple.

Ursprungligen av kainen:

+ Som jag förstått använder den sig av samma kalender som den inbyggda så man enkelt kan synca med iCal
+ Jag använder inte veckovy
+Tycker interfacet är mycket snyggt och stilrent även om det inte är a la Apple.

Berätta mer!
Jag har inte sett dett förut, så jag trodde Apple inte tillät detta. Det stämmer alltså inte?

Ursprungligen av theplague:

Berätta mer!
Jag har inte sett dett förut, så jag trodde Apple inte tillät detta. Det stämmer alltså inte?

Jag har inte riktigt koll men hade för mig att tidigare så kunde 3rd party läsa men inte skapa nya poster.

Jag kan dock ha fel eftersom jag hade min workaround via Google Calender. Jag körde Pocket Informant som skapade entryn i Google Kalendern och synkade mot den. Sedan så körde jag med automatisk "exchangesynkning" mellan Google kalendern och den inbyggda. På så sätt har jag alltid den interna kalendern synkad så gott som ögonblickligen.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-08-24 10:00
Ursprungligen av theplague:

Berätta mer!
Jag har inte sett dett förut, så jag trodde Apple inte tillät detta. Det stämmer alltså inte?

På hemsidan står det "It works with the built-in iPhone calendar but it’s faster.".

Sedan såg jag också att nästa version kommer att innehålla möjlighet att ha flera

Edit: ville bara tillägga att jag mailat dom som gör calvetica och frågat om det kommer iPad stöd.

Senast redigerat 2010-08-24 12:10
Ursprungligen av keptang:

Några reflektioner efter att ha läst reviews och sett den.

Interfacet är icke-Apple. (ser ut som en ganska ful Android-app tycker jag)
Har ingen vecko-vy, endast dag/månad.
Klarar bara av en kalender.

Nu vart det tyvärr bara negativa saker..

Någon annan kanske har testat och har mer feedback om den, förhoppningsvis positiva.

Jag håller med dig - den såg ful och oattraktiv ut:)

Ursprungligen av keptang:

Några reflektioner efter att ha läst reviews och sett den.

Interfacet är icke-Apple. (ser ut som en ganska ful Android-app tycker jag)
Har ingen vecko-vy, endast dag/månad.
Klarar bara av en kalender.

Nu vart det tyvärr bara negativa saker..

Någon annan kanske har testat och har mer feedback om den, förhoppningsvis positiva.

Vilken negativ inställning...

Jag tyckte appen såg riktigt skön ut, men kan ju vara kalkon för det. Någon som testat den får gärna skriva några rader om vad ni tycker.

  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2010-08-23 23:38

SaiSuke valde jag till iPod och numera även i iPad. Anledningen var att jag gillade dess månadsvy bättre än Pocket Informant, som jag oxå köpte vid en tillfällig prissäkning till iPod.
Mvh
Janptr

Den som känns positivt är att det är en del nya kalenderappar på gång nu med synkning mot ical.

Sedan iOS 4 kan tredjeparts-appar använda den inbyggda kalendern.

Jag använder fortfarande den inbyggda kalendern. Jag har ganska små krav på kalendrar - eller, jag är för dålig på att använda dem. I jobbet gör jag det i Outlook mot en Exchangeserver, men privat är jag rätt kass på att använda kalendrar. Kanske därför livet ter sig så stökigt ibland.

Får tredjeparts-appar använda siffran i appikonen också så att man ser vilket datum det är idag i ju med ios 4?

Saknar veckonummer i Apples eget kalenderprogram både på iPhone och maccen!

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-08-24 12:25
Ursprungligen av The Real Viking:

Saknar veckonummer i Apples eget kalenderprogram både på iPhone och maccen!

Som jag har förstått det så är vi i stort sett ensamma i Sverige på att använda veckonr. Personligen gillar jag inte veckonr, använd datum istället. Hur många standarder skall man behöva hålla reda på?

Ursprungligen av kainen:

Som jag har förstått det så är vi i stort sett ensamma i Sverige på att använda veckonr. Personligen gillar jag inte veckonr, använd datum istället. Hur många standarder skall man behöva hålla reda på?

När vi bokar in tid för ett framtida möte brukar vi fråga: "Är det någon som kan vecka 43?". Då spelar datum ingen roll utan när man hittat någon lämplig datum, då skriver vi exakt datum och tid. Man spar mycket tid med denna metod.

Vi är inte ensamma om veckonummer, men vi är en av väldigt få länder (bl.a. Norge) som utnyttjar det och det finns redan en standard i Europa. Samma sak med datumformatet vi använder ÅÅÅÅ-MM-DD som är ISO standard.

Veckonummer är vidriga, haha.. Varje gång någon säger, jag har semester V23, har jag ingen aning om när det är. Förutom att jag kan räkna ut att det är ganska i mitten av året med en diff på 3 veckor.

Använd datum snälla svenska folket.

Lätt att göra om man bara jobbar med typ sverige och norge..

Jag jobbar med länder runt om i världen och blir förvirrad när svenskar kommer och pratar om veckonummer.

Likaså gällande datumformat, finns ingen global standard som alla använder. Vissa länder ligger t.ex 500 år före oss i tideräkningen.

Ursprungligen av keptang:

Lätt att göra om man bara jobbar med typ sverige och norge..

Ja, det är sant det.

Ursprungligen av keptang:

Jag jobbar med länder runt om i världen och blir förvirrad när svenskar kommer och pratar om veckonummer.

Även USA har veckonummer, men deras veckonummer ligger lite annorlunda jämfört med vårt. Jag tror att det har med att de börjar med söndag som första dag, men helt säker är jag inte. Det är inte många i USA som använder det och korreponderar man med någon i USA som använder veckonummer blir det förvirring ändå… Här skulle man också använda en global ISO standard!

Ursprungligen av keptang:

Likaså gällande datumformat, finns ingen global standard som alla använder. Vissa länder ligger t.ex 500 år före oss i tideräkningen.

Ja, Det finns bara en godkänd ISO standard och märkligt nog är det bara vi som använder den. Jag hade gärna sett övriga länder följa ISO standarden. Lustig nog vill Israel eller muslimska länder ha egna datum. Det blir kaos när man korresponderar med dem!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-24 18:59
Ursprungligen av keptang:

Lätt att göra om man bara jobbar med typ sverige och norge..

Jag jobbar med länder runt om i världen och blir förvirrad när svenskar kommer och pratar om veckonummer.

Likaså gällande datumformat, finns ingen global standard som alla använder. Vissa länder ligger t.ex 500 år före oss i tideräkningen.

Både mina tyska och engelska kollegor kör med veckonummer... fast nu är vi ganska off topic

Om vi nu ska göra en lite annan off-topic avvikelse så fattar jag inte varför inte alla kör med år-månad-dag ordning... då blir det lätt att sortera allt i datumordning. Till nöds kan jag förstå dag-månad-år men inte månad-dag-år (det är väl så som USA kör eller är jag ute och cyklar?)...

Å andra sidan... länder som kör med yards och miles kan man inte förvänta sig logik av:)

Och för att behålla lite topic: Jag rekommenderar verkligen Pocket Informant - både för Iphone och Ipad (där den är ännu bättre)

Ursprungligen av BlackSmp:

Till nöds kan jag förstå dag-månad-år men inte månad-dag-år (det är väl så som USA kör eller är jag ute och cyklar?)...

Jag är inte säker på om det är därför, men när man pratar om datum på engelska säger man ju t ex August 24th, 2010, vilket blir MM-DD-ÅÅÅÅ.

Ursprungligen av Capeman:

Jag är inte säker på om det är därför, men när man pratar om datum på engelska säger man ju t ex August 24th, 2010, vilket blir MM-DD-ÅÅÅÅ.

Skall man bara skriva siffror är det brittiska datumsystemet bättre än det amerikanska. Britter och amerikaner missförstår ofta varandras datum och det vet jag då jag bott i USA en tid.

Allra bäst vore om alla i hela världen gick vet till ett format (när man bara använder siffror) som är standardiserat, nämligen ISO 8601/ISO 2014, då skulle mycket missförstånd försvinna. Dessutom skulle livet för programmerare och vanliga människor vara lättare när vi skall sortera saker i kronologisk ordning, eller omvänd kronologisk ordning.

Nu är ju världen som den är…

Ursprungligen av The Real Viking:

Skall man bara skriva siffror är det brittiska datumsystemet bättre än det amerikanska. Britter och amerikaner missförstår ofta varandras datum och det vet jag då jag bott i USA en tid.

Allra bäst vore om alla i hela världen gick vet till ett datum format (när man bara använder siffror) som är standardiserat, nämligen ISO 8601/ISO 2014, då skulle mycket missförstånd försvinna. Dessutom skulle livet för programmerare och vanliga människor vara lättare när vi skall sortera saker i kronologisk ordning, eller omvänd kronologisk ordning.

Nu är ju världen som den är…

Oj, va off-topic det blev… :">

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-08-24 23:38

Jag har i alla fall fått svar på mitt mail till de som gör calvetica ang iPad support och svaret är som följer:

We don't have any plans right now,
 but we may decide to do it later.

Cheers,
Rob Foster
Adam Kirk
Nimble Studio
[email protected]

Jo det blev tyvärr så, skulle gärna vilja höra från någon som använder den och har feedback på saknad vy av vecka etc.

Jag hade gärna sett vecko vy i Apples egna Kalender app:en.

Ursprungligen av The Real Viking:

Jag hade gärna sett vecko vy i Apples egna Kalender app:en.

Man kan iaf fixa veckonummer i alla datumuppgifter

Gå in på "Språk och text", välj "Format"

Vid "Datum", klicka på anpassa.

Dra sedan lämplig ljusblå info till fälten ovan.

Volo-standard för att uttrycka vecka är t ex
W012 Vilet utläses där, W= Vecka , 0=2010 (sista siffran), 12= Veckonumret.

En sådan sak är en baggis fixa till här.

Lägger man in Vecka överallt i alla format syns det tydligt när du bokar en tid i t ex iCal!

Bevaka tråden