Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken kalender använder ni?

Tråden skapades och har fått 120 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Gävle
  • 2012-05-13 12:10

Jag kör också endast den inbyggda numer. Fungerar hyfsat, enda jag riktigt stör mig på är att man inte kan byta färger.

  • Medlem
  • Prag
  • 2012-05-13 12:46

Kör inbyggda i iPad 2, google och ical på MBPn. gör sitt jobb och är relativt smärtfritt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-13 15:43

Jag har kört iCal sen iPhone kom till Sverige i juli 2008. Tycker det funkar kanonbra och den smidiga synken mellan enheter gör att jag inte behöver någon annan kalender.

Jag kör annars efter den Gregorianska - funkar siiitbra.

Någon som tycker Kalender i iPaden är buggig och långsam?
jag kör iPad 3 och iPhone 4.
På min iPhone 4 fungerar kalendern mycket snabbare, speciellt när man drar kalendernoteringar med fingret för att ändra tid...
sen önskade jag att jag kunde koppla bilder till respektive kalenderpost. Använder kalendern i mitt jobb som rörmokare/kylmontör...
Vore bra att både kunna ha både bilder och ljudinspelningar till respektive kalenderpost (om jag tänker efter)...
Hoppas Apple spänner musklerna med Stock-Apparna iom iOS 6.0...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-06-05 12:57

Buggig? Vad har du för buggar?

Ursprungligen av kenjon:

Buggig? Vad har du för buggar?

Ibland när jag flyttar fram en tidspost med fingrarna (istället för enkelpeka och trycka på ändra-knappen) kan det ganska ofta bli knas.
först fastnar posten på plats, för att efter en stund vara tillbaka på sin originslplats... Irriterande!
dessutom kraschar Kalender-appen helt ibland och stänger ner...
detta händer ibland, och hände dessutom på min iPad 2 (så det är inte relaterat till min iPad 3 eller iOS 5.11)...

Appropå veckonr, så kommer Mountain Lion att ha med veckonummer i kalendern (iCal). Hoppas kalendern i iOS 6 även får veckonummer.

Hoppas även att kalendern iOS 6 får lite andra nyttiga efterfrågade "lull-lull" som konkurrerande kalendrar har…

Ursprungligen av The Real Viking:

Appropå veckonr, så kommer Mountain Lion att ha med veckonummer i kalendern (iCal). Hoppas kalendern i iOS 6 även får veckonummer.

Hoppas även att kalendern iOS 6 får lite andra nyttiga efterfrågade "lull-lull" som konkurrerande kalendrar har…

Hittar tyvärr inte veckonummer i iOS6 men i Mountain Lion.

Upptäckte ytterligare en stor brist i Kalender för iPad...!
i helgen köpte jag äntligen en skrivare med Airprint-stöd.
Upptäcker nu att det inte går att skriva ut från Kalender-appen... Trist!
Hade tänkt mig kunna skriva ut min jobbkalender veckovis för arkivering...
jag har intensivt försökt mig ett liv utan Mac och bara klara mig med min iPad 3 (64GB/3G).
Har upptäckt att det går utmärkt för mig utan OSX, med några små små undantag... Att kunna skriva ut blev just ett sådant...

  • Medlem
  • växjö
  • 2012-06-11 07:40
Ursprungligen av ErrkaPetti:

Upptäckte ytterligare en stor brist i Kalender för iPad...!
i helgen köpte jag äntligen en skrivare med Airprint-stöd.
Upptäcker nu att det inte går att skriva ut från Kalender-appen... Trist!
Hade tänkt mig kunna skriva ut min jobbkalender veckovis för arkivering...
jag har intensivt försökt mig ett liv utan Mac och bara klara mig med min iPad 3 (64GB/3G).
Har upptäckt att det går utmärkt för mig utan OSX, med några små små undantag... Att kunna skriva ut blev just ett sådant...

Kanske inte bästa lösningen, men du kan ta en screenshot (home + sleep/wake) och skriva ut den från bilder-appen. Då kommer förvisso massa annat med som du kanske inte vill ha (ikonerna i toppen och övrigt interface från appen ifråga) men kanske duger ändå?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-06-11 07:45
Ursprungligen av ErrkaPetti:

Upptäckte ytterligare en stor brist i Kalender för iPad...!
i helgen köpte jag äntligen en skrivare med Airprint-stöd.
Upptäcker nu att det inte går att skriva ut från Kalender-appen... Trist!
Hade tänkt mig kunna skriva ut min jobbkalender veckovis för arkivering...
jag har intensivt försökt mig ett liv utan Mac och bara klara mig med min iPad 3 (64GB/3G).
Har upptäckt att det går utmärkt för mig utan OSX, med några små små undantag... Att kunna skriva ut blev just ett sådant...

Detta säger jag i all välmening - varför skriva ut?

Vi borde alla göra vårt yttersta för att bidra till det papperslösa samhället så varför skriva ut detta? Speciellt när det bara handlar om arkivering. Det som finns i kalendern försvinner inte, behöver du titta tillbaka vid något tillfälle så finns det där. Dessutom smidigare då du alltid har tillgång till det.

Ursprungligen av zinned:

Detta säger jag i all välmening - varför skriva ut?

Vi borde alla göra vårt yttersta för att bidra till det papperslösa samhället så varför skriva ut detta? Speciellt när det bara handlar om arkivering. Det som finns i kalendern försvinner inte, behöver du titta tillbaka vid något tillfälle så finns det där. Dessutom smidigare då du alltid har tillgång till det.

Inte försvinna! Hmmm...

Ett scenario som uppstod på firman: En jobbarkompis vill kolla lite i kalendern och lyckas flytta runt en massa poster när han "leker"...
ett lås på iPaden har man ju vid "upptändning" av padden (pinlås), men vad händer om man lägger ifrån sig den hastigt utan att låsa den?
barn eller idioter i största allmänhet kan ju radera poster i kalender-appen hur enkelt som helst...(!)
Varför Apple inte har fixat pinkod till både Kalender och Mail är en gåta (samt fleranvändarstöd)...?
finns alltid förbättringar att göra...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-08-17 11:18
Ursprungligen av zinned:

Detta säger jag i all välmening - varför skriva ut?

Vi borde alla göra vårt yttersta för att bidra till det papperslösa samhället så varför skriva ut detta? Speciellt när det bara handlar om arkivering. Det som finns i kalendern försvinner inte, behöver du titta tillbaka vid något tillfälle så finns det där. Dessutom smidigare då du alltid har tillgång till det.

För min familj gäller det inte arkivering utan att vi vill ha en veckoöversikt på tavlan i hallen så att man snabbt kan få en överblick på veckans händelser. Jag vill kunna printa ut en snygg veckokalender med anteckningarna för varje händelse. Tyvärr fixar inte Calendar det, man får använda List View vilket inte ger samma översikt.
Eftersom jag inte tycker att en 7-åring ska ha en iPhone så är denna lösning bättre än den helt digitala, men kanske det bara är jag som är snål ... ?

Du menar PIN-kod på PIN-kod? Det kan det ju omöjligt vara många som efterfrågar... Lite ansvar får man väl ta själv också, att trycka på en knapp när man lägger ifrån sig den framstår ju inte direkt som något oöverstigligt...

Håller med zinned här ovan. Att skriva ut kalendersidor för arkivering känns väldigt otidsenligt och miljöovänligt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-06-11 17:45

Och även om det var pinkod på Kalendern, och du lägger ifrån dej iPaden med Kalendern öppen/igång?

Ursprungligen av kenjon:

Och även om det var pinkod på Kalendern, och du lägger ifrån dej iPaden med Kalendern öppen/igång?

Ok, håller med, till viss del...;-)

Men, ibland lämnar man över sin iPad till någon som bara vill "kolla en grej på nätet" och man tappar kontrollen över sitt Mail och sin Kalender... Ett möjligt scenario...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-06-12 16:03

Givetvis, kanske en inställning "Pinkod", där man listar sina appar som kräver pinkod innan de kan startas.

Eller en inställning "Pinkod", där man listar sina appar som kräver pinkod innan informationen kan ändras.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-17 12:14

Kör själv med CalenGoo på iOS samt BusyCal på OSX med sync via Google Apps.

Har inte sett någon annan lösning som fungerar så bra mellan fler användare. Apples egna lösning är under all kritik om inget stort skett IOM 10.8 / iOS 6.

Jag undrar kan fixa iCal så man ser tydligare hur långa aktiviteterna är? Som det är nu i veckovy så kan man väl se om nåt är en timme men om det är 45 minuter eller 2,5 timmar då blir det svårare.

Kalendern har sina brister, håller med - men lägger jag ner iPhone i landscape ändras vyn till veckovy.
/bert

Jag upprepar, använder miCal.
Mycket nöjd. Många alternativ till vyer och olika inställningar; snygg och trevlig.
Rekommenderas.
Billiga 15:-

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-13 11:23

miCal använder dessvärre iOS inbyggda funktioner för synk mot bl.a. Google vilket gör den begränsad. Annars såg Appen bra ut!

Ursprungligen av Erik.dv:

miCal använder dessvärre iOS inbyggda funktioner för synk mot bl.a. Google vilket gör den begränsad. Annars såg Appen bra ut!

Jag använder ett gäng Googlekalendrar(egna och delade) och ser inte någon särskild begränsning. Allt synkas som det ska.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-13 11:42

Då kanske miCal presenterar detta bättre? Tidigare har det i iOS stått typ "Deligate:" ovanför varje delad Google-kalender vilket är frustrerande. Vidare har iOS inte synkat färgkodning likt Google och inte haft en möjlighet att byta färgerna på kalendrarna. Men det har kanske blivit bättre nu?

iCal på OSX 10.8 är lika dåligt som tidigare så jag antog iOS led av liknande problem.

Ursprungligen av Erik.dv:

Då kanske miCal presenterar detta bättre? Tidigare har det i iOS stått typ "Deligate:" ovanför varje delad Google-kalender vilket är frustrerande. Vidare har iOS inte synkat färgkodning likt Google och inte haft en möjlighet att byta färgerna på kalendrarna. Men det har kanske blivit bättre nu?

iCal på OSX 10.8 är lika dåligt som tidigare så jag antog iOS led av liknande problem.

Hmm, jag använder knappt kalendern i OSX så jag har inte koll där. Det där om färgerna du valt i Google följer med vet jag inte, brukar inte bry mig om färgerna. Har jag en händelse spelar det ingen roll vilken färg den har, vill ha lika mycket koll på den ändå.
Hur som helst kan du byta färger på kalendrarna i miCal.

Det där med "Deligate:" känner jag inte igen. Så står det inte över händelserna varken i miCal eller iCal.
Men jag undrar, hur har du lagt in ditt Googlekonto i iPhonen? Som en Exchange Server (vilket är det absolut bästa sättet)?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-13 12:03

Jag får undersöka det där igen.

iCal på OSX (även 10.8) är inget vettigt alternativ om man delar många kalendrar via Google. Problemet tror jag är om man har fler än 1 kalender där. En kalender står under ditt konto, alla andra kommer stå under ett diffust Google-konto. Här gör som ska desktop-iCal jäkligt fula saker.

Har man bara en kalender (sin egna) på google så ser det bra ut i varje fall på en iPad vet jag.

Ursprungligen av Erik.dv:

Jag får undersöka det där igen.

iCal på OSX (även 10.8) är inget vettigt alternativ om man delar många kalendrar via Google. Problemet tror jag är om man har fler än 1 kalender där. En kalender står under ditt konto, alla andra kommer stå under ett diffust Google-konto. Här gör som ska desktop-iCal jäkligt fula saker.

Har man bara en kalender (sin egna) på google så ser det bra ut i varje fall på en iPad vet jag.

Ok, kolla gärna in det jag markerat nedan ifall det är det som är fallet.

Ursprungligen av theplague:

Hmm, jag använder knappt kalendern i OSX så jag har inte koll där. Det där om färgerna du valt i Google följer med vet jag inte, brukar inte bry mig om färgerna. Har jag en händelse spelar det ingen roll vilken färg den har, vill ha lika mycket koll på den ändå.
Hur som helst kan du byta färger på kalendrarna i miCal.

Det där med "Deligate:" känner jag inte igen. Så står det inte över händelserna varken i miCal eller iCal.
Men jag undrar, hur har du lagt in ditt Googlekonto i iPhonen? Som en Exchange Server (vilket är det absolut bästa sättet)?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-13 23:52

Jag använder ipadens vanliga kalender tillsammans med App Store

Bevaka tråden