Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Näe, nu blev jag riktigt sur

Tråden skapades och har fått 4843 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2012-03-30 11:51

Att vräka någon från en bostadsrätt är mycket svårt, och brukar i regel kräva upprepade tillfällen då månadsavgiften uteblivit. Om det dock är riktigt allvarliga störningar och de pågått under en längre tid samt är väldokumenterade, så går det att lösa i tingsrätten. Vi lyckades bli av med en riktig pajas för några år sen, som inte var riktigt klok, våldsam etc. På tal om dagis, om man bedriver näringsverksamhet i en bostadsrätt utan tillstånd från styrelsen, kan detta vara en grund för avhysning...

... men nu var det väl "vanliga barn inom familjen", inte en regelrätt förskoleverksamhet det är frågan om? Och att barn hörs ibland ingår i "normalt brukande" av lägenheten mig veterligt. Nu är ju inte Cogito ergo Mac samma surgubbe (-ar) som bor under oss i Sverige (jag bor inte i Sundsvall till att börja med), men _jag_ blev då väldigt sur när nämnda herrar klagade på att ett av barnen (fem år vid tillfället) gjorde en del skutt och andra rörelser som barn i den åldern plägar göra. De hade mage att ringa och skälla innan klockan ens var 18.30 på kvällen!

Jag skulle kunna ta upp fler saker men då blir jag ännu surare. Usch att ni drog upp det här som jag nästan lyckats förtränga...

Ursprungligen av johan_tanying:

... men nu var det väl "vanliga barn inom familjen", inte en regelrätt förskoleverksamhet det är frågan om? Och att barn hörs ibland ingår i "normalt brukande" av lägenheten mig veterligt. Nu är ju inte Cogito ergo Mac samma surgubbe (-ar) som bor under oss i Sverige (jag bor inte i Sundsvall till att börja med), men _jag_ blev då väldigt sur när nämnda herrar klagade på att ett av barnen (fem år vid tillfället) gjorde en del skutt och andra rörelser som barn i den åldern plägar göra. De hade mage att ringa och skälla innan klockan ens var 18.30 på kvällen!

Jag skulle kunna ta upp fler saker men då blir jag ännu surare. Usch att ni drog upp det här som jag nästan lyckats förtränga...

Nej, att bo ett flerfamiljshus innebär dubbelriktad hänsyn. Dels att inte störa för mycket och dels att tolerera normala ljud från omgivningen.

  • Medlem
  • 2012-04-02 08:30

Över 30cm snö kom under söndagen i umeå, förbaskat! Trodde det var vår :(.

Ang det där om ev dagis var endast menat som sarkasm o inget annat o d var som sarkasm jag ev tänkt ställa frågan till vederbörande...precis som man sarkastiskt kan fråga en granne om Roskildefestivalen flyttat in...

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-04-03 09:10

För att jag åkt på maginfluensa inatt med feber och ledvärk och idag som jag skulle på samtalsmetodisk samt styrelsemöte där jag är ordförande i föreningen. Dessutom så stukade jag foten i förrgår och att jag idag endast är lite öm är väl enda ljusningen. Har båda barnen hemma med hosta och förkylning också sedan igår med feber på lilltösen så då missade jag föreläsning om motiverande samtal.

Dessutom sur för att FK inte betalat ut pengar för den arbetsvecka som frun har plockat ut VAB förra månaden vilket gör att vår ekonomi är minst sagt skakig just nu.

  • Medlem
  • 2012-04-04 10:32

1900 i restskatt. Vi får se hur det ser ut efter avdragen, med lite tur slutar det på +-0.

  • Medlem
  • 2012-04-04 14:56

Fick själv femtusen... hoppas också på att kunna få ner det lite...

Ursprungligen av Dalle:

1900 i restskatt. Vi får se hur det ser ut efter avdragen, med lite tur slutar det på +-0.

Alltså hur kan det vara oväntat att få restskatt som privatperson?
Om ens arbetsgivare betalat enligt rätt skattetabell och om man själv håller koll på lån, aktieaffärer osv. Så bör man väl veta vad man kan förvänta sig?

Ursprungligen av PeeMaN:

Alltså hur kan det vara oväntat att få restskatt som privatperson?
Om ens arbetsgivare betalat enligt rätt skattetabell och om man själv håller koll på lån, aktieaffärer osv. Så bör man väl veta vad man kan förvänta sig?

Iofs så har jag uppfattat det som att de flesta här har haft ganska bra koll på restskatten - i alla fall de med lite större belopp - vilket inte hindrar att man kan bli lite putt i alla fall:)

Ung$£#%$#£ i dotterns förskoleklass sprutar kräkdoft på hennes nya jacka och säger till fröken, som ringer mig. Avbryter möte för att åka iväg till vad jag och fröken tror är en magsjuk dotter, för att i bilen på vägen hem konstatera att hon inte alls kräkts. Men i skolan är det ingen som gjort något, nädå...

Fan för att vara förälder ibland.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-04-05 09:19

Posten påstår att dom försökt lämna ett expresspaket hemma hos mig kl 0708, ingen öppnade och då aviserade dom den istället och lägger paketet på stora terminalen på åkern utanför stan.

Men jag var hemma ända till kl 0755, då satt jag och drack te och tuggade på en brödbit. Ingen har ringt eller knackat på min dörr.

Ursprungligen av Mija:

Posten påstår att dom försökt lämna ett expresspaket hemma hos mig kl 0708, ingen öppnade och då aviserade dom den istället och lägger paketet på stora terminalen på åkern utanför stan.

Men jag var hemma ända till kl 0755, då satt jag och drack te och tuggade på en brödbit. Ingen har ringt eller knackat på min dörr.

Jag fick en likadan, ringde och klagade och då kunde de hitta att adressen inte var fullständig och han sa att ibland blir det den felkoden men att det kan se konstigt ut för kunden.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-04-05 23:47

Jag uppdaterade till Lion och upptäckte att "Spaces" är helt uppfuckat.

Mycket gott i Lion i övrigt, men att de pajjat Spaces är ett stort minus. Ett riktigt stort minus.

Ursprungligen av filuren:

Jag uppdaterade till Lion och upptäckte att "Spaces" är helt uppfuckat.
Mycket gott i Lion i övrigt, men att de pajjat Spaces är ett stort minus. Ett riktigt stort minus.

Det tar ett tag att bli van vid nya Spaces i Lion. Personligen så tycker jag nu mer att det är betydligt bättre och mer användbart än tidigare.

Ursprungligen av filuren:

Jag uppdaterade till Lion och upptäckte att "Spaces" är helt uppfuckat. Mycket gott i Lion i övrigt, men att de pajjat Spaces är ett stort minus. Ett riktigt stort minus.[ATTACH="CONFIG"]32800[/ATTACH]

Jag trodde själv att Application Expose var borta i Lion (Det som gör att man kan se de AKTUELLA programmets fönster enbart) .. Det visade sig dock att denna funktion var dold och dyker upp i inställningar om man har en bärbar .. har man stationär dyker den inte upp men kör du med en Magic Mouse så kan du använda Magic Prefs ... då kan du aktivera App Expose tex med 3 finger klick ... det har jag gjort och nu är för mig Spaces bättre i Lion än det var i Snow Leopard .. det kräver som sagt lite inställningar först ...

jag blev riktigt sur idag när jag fick höra att plåtskrotet som min 75-åriga mor har fått inopererat i sin fot har lossnat!
så det ser ut att bli en helg på sjukhus för lilla mamma...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-04-13 20:19

att efter 6 år som Windowsfri, så sitter jag nu och lägger in windows på en PC. Det är för fan värre nu än vad det var då.

1. USB tangentbord fungerar inte mellan BIOS och windowsladdning (vilket innebär att trycka "any key" för att boota från skivan inte fungerar)
2. Efter man har installerat så är det bara 112 uppdateringar som ska in. Skönt att man började klockan 17.00 kanske är klar till midnatt?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-04-14 18:24

För två veckor sedan beställde jag en pryttel av en säljare på Ebay och betalade direkt med Paypal. Leveranstid meddelades til ungefär 14 dagar. Nu fick jag ett atomatmail från Ebay om att säljaren har avbrutit mitt köp.

"Reason for cancel transaction request: The seller says that you did not want the item."

Det var ju mycket märkligt, och nu har jag skickat klagomål med sura hälsningar.

Blir sur på min jävla Canonskrivare.

Lyckas inte efter 4 timmar få in fanskapet i mitt nätverk.

Försöker ladda ner manualen; hej hopp en *.exe-fil... på en Mac? Hur tänkte ni nu Canon.

Canon, snälla, jag vill bara få er skit att fungera - är det för mycket begärt för ett par tusen spänn?

Deras Web är helt värdelös och det enda jag kan göra är att uppmana andra med Mac - köp något annat om du vill slippa ett antal timmar supportstrulande.

Den funkar INTE med nätverk
Jag har INGA verktyg att jobba med - allt är för XP
Det finns inget Auto/Guide/Help-läge att köra på
Default IP funkar ej
Ansluta med USB funkar lokalt - men ej med skrivardelning till maskinen bredvid.

Jag har alltså en skitfin Canonskrivare som är lokal till maskin, kan inte användas av frun från hennes burk
och vägrar låta sig configgas på annat sätt.

Så fort det blir penga över köper jag en riktig skrivare från ett riktigt bolag.

Senast redigerat 2012-04-15 18:03
Ursprungligen av Goflorp:

Blir sur på min jävla Canonskrivare.

Lyckas inte efter 4 timmar få in fanskapet i mitt nätverk.

Försöker ladda ner manualen; hej hopp en *.exe-fil... på en Mac? Hur tänkte ni nu Canon.

Canon, snälla, jag vill bara få er skit att fungera - är det för mycket begärt för ett par tusen spänn?

Deras Web är helt värdelös och det enda jag kan göra är att uppmana andra med Mac - köp något annat om du vill slippa ett antal timmar supportstrulande.

Den funkar INTE med nätverk
Jag har INGA verktyg att jobba med - allt är för XP
Det finns inget Auto/Guide/Help-läge att köra på
Default IP funkar ej
Ansluta med USB funkar lokalt - men ej med skrivardelning till maskinen bredvid.

Jag har alltså en skitfin Canonskrivare som är lokal till maskin, kan inte användas av frun från hennes burk
och vägrar låta sig configgas på annat sätt.

Så fort det blir penga över köper jag en riktig skrivare från ett riktigt bolag.

Canon har finfin support för mac, vi har nog 4-5 skrivare i familjen och har aldrig haft några problem att installera dessa.
Vad är det för skrivare du har?

Ursprungligen av Goflorp:

Blir sur på min jävla Canonskrivare.

Lyckas inte efter 4 timmar få in fanskapet i mitt nätverk.

Försöker ladda ner manualen; hej hopp en *.exe-fil... på en Mac? Hur tänkte ni nu Canon.

Canon, snälla, jag vill bara få er skit att fungera - är det för mycket begärt för ett par tusen spänn?

Deras Web är helt värdelös och det enda jag kan göra är att uppmana andra med Mac - köp något annat om du vill slippa ett antal timmar supportstrulande.

Den funkar INTE med nätverk
Jag har INGA verktyg att jobba med - allt är för XP
Det finns inget Auto/Guide/Help-läge att köra på
Default IP funkar ej
Ansluta med USB funkar lokalt - men ej med skrivardelning till maskinen bredvid.

Jag har alltså en skitfin Canonskrivare som är lokal till maskin, kan inte användas av frun från hennes burk
och vägrar låta sig configgas på annat sätt.

Så fort det blir penga över köper jag en riktig skrivare från ett riktigt bolag.

Låter som när jag installerade vår Xerox färglaser. Nätvärket fungerade icke hur man än gjorde... Till slut visade det sig att man inte fick ge ett eget namn till skrivaren trots att det är möjligt i inställningsrutan. Nä, om man behöll default typ "192.168.1.103" som skrivarnamn så funkade det...

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2012-04-15 20:51

Canon har inte drivrutiner för OSX till alla sina skrivare. Dessutom uppdaterar dom inte alltid sina drivrutiner när OSX uppdateras och något blir fel. Har själv haft ganska mycket strul med canonskrivare.

Canon LBP-6300dn, en sartvit A4-laser med duplex och nät.

Skillnad på de där svarta bläckisarna i svart pianolack tror jag.

Blir förbannad på folk som bryter överenskommelser. Satte ut min iPad 2 till försäljning på Blocket. Fick ett par svar ganska snabbt. På lördagen kom jag överens med en köpare per mail om ett pris och att de skulle komma och hämta igår eftermiddag. De kom inte och hörde inte av sig. Man kunde ju åtminstone skickat ett sms eller mail om att man hoppar av. Grrrrrr.

Ursprungligen av pmarriott:

Blir förbannad på folk som bryter överenskommelser. Satte ut min iPad 2 till försäljning på Blocket. Fick ett par svar ganska snabbt. På lördagen kom jag överens med en köpare per mail om ett pris och att de skulle komma och hämta igår eftermiddag. De kom inte och hörde inte av sig. Man kunde ju åtminstone skickat ett sms eller mail om att man hoppar av. Grrrrrr.

Hänt mig 5-6 gånger nu när jag säljer min Pentaxutrustning.

Lärt mig att löften över telefon, mail och liknande inte är värda en spann piss ens.

"Håll grejorna till mig tills på xxxdag" är inte värda vatten ens.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-04-16 23:18

Nya grannar vägg i vägg med skrivbordet och datorn.

Klockan är 23:18 och en idioten till granne talar babyspråk med sin hund HÖGT SÅ JAG HÖR ALLT. Tur att sovrummet är i andra änden av lägenheten.

  • Medlem
  • 2012-04-17 13:07

Varför lär jag mig aldrig? Är ledig från jobbet i dag och "firar" det med att sätta mig på ett tåg och åka långt ut på landet för att hjälpa en faster med TVÅ krånglande PCs? Lite lätt efterbliven måste man nog vara ändå...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-04-17 13:46

Ta med din iPad och visa henne hur det ska funka.

  • Medlem
  • 2012-04-18 14:42
Ursprungligen av kenjon:

Ta med din iPad och visa henne hur det ska funka.

Precis det jag gjorde. Men det mynnade bara ut i att de gärna kör ett år till på sina PCs från 2004 med XP på. Det är deras val. Jag fick nästan en lusing för ett par timmars jobb, så jag är iaf nöjd.

Bevaka tråden