Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Näe, nu blev jag riktigt sur

Tråden skapades och har fått 4843 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-04-18 09:05

Sur för att Apples kreditköp för studenter innebär att de A: jobbar eller B: har borgenär. Ska f*n inte behövas något av det, ska fan inte behöva jobba som student, studerar faktiskt 100% vilket ska motsvara heltid (eller mer).

Skriv då för f*n ut vad som krävs istället för att linda in det i vackra ord om hur generöst det är för studenter att ha möjlighet till avbetalning.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-04-18 11:29

Det är väl bra att kreditmöjligheterna har stramats upp, egentligen. Trist för den enskilde i vissa fall, men man får ju se det i ett bredare perspektiv. Men man kan ju tycka att just ett erbjudande för studenter kanske inte skulle kräva arbete (ev. viss liten inkomst - sommarjobb).

Radanm. Borgen heter säkerheten och den som ställer upp att betala skulden om du inte gör det kallas borgensman. Den du är skyldig pengarna kallas borgenär, dvs. finansbolaget/banken/osv.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-04-18 11:36

Igår blev jag sur på D-Link, som med sin storlek och branchinriktning mot nätverk/IT inte lyckas erbjuda en vettigt supporttjänst.
Deras ”Self Service Portal” är bland det sämst jag stött på.
Punkt nr 1 vid registreringen: ”Self Service Portalen är endast kompatibel med Microsoft Internet Explorer (version 6 eller 7).”

Att de inte heller kan erbjuda alla filer rörande en produkt på samma ställe irriterar mig. Först efter ett par dagars supportärende får jag svar på att ”Denna mjukvara finns för macos.
http://tsd.dlink.com.tw/downloads2008detailgo.asp” (alltså inte på deras ftp där allt annat ligger.

Slutligen klarar de inte ens av att klipp-o-klistra mailen ordenligt heller, här är sista två raderna i mailet:

”Ladda ner och se om den fungerar.
Pröva om den fungerar.”

Billigt.

Ursprungligen av reboot81:

Igår blev jag sur på D-Link, som med sin storlek och branchinriktning mot nätverk/IT inte lyckas erbjuda en vettigt supporttjänst.
Deras ”Self Service Portal” är bland det sämst jag stött på.
Punkt nr 1 vid registreringen: ”Self Service Portalen är endast kompatibel med Microsoft Internet Explorer (version 6 eller 7).”

Att de inte heller kan erbjuda alla filer rörande en produkt på samma ställe irriterar mig. Först efter ett par dagars supportärende får jag svar på att ”Denna mjukvara finns för macos.
http://tsd.dlink.com.tw/downloads2008detailgo.asp” (alltså inte på deras ftp där allt annat ligger.

Slutligen klarar de inte ens av att klipp-o-klistra mailen ordenligt heller, här är sista två raderna i mailet:

”Ladda ner och se om den fungerar.
Pröva om den fungerar.”

Billigt.

Hört från andra som kör Mac att man i det längsta bör undvika D-link.
Precis allt utgår ifrån att du kör, använder och kan Windows.....

Det finns andra aktörer på marknaden som klarar biffen betydligt bättre

Missförstå mig rätt ovan; sakerna kan fungera alldeles utmärkt rakt ur kartongen om man köper D-link.

Men skall man pilla med dem så utgår D-link precis hela tiden att jag sitter bakom en PC, att jag vill koppla ihop/isär PC's och att jag hela tiden kör Windows. Det kan ju också fungera, men det blir mer pill än nödvändigt och man man måste vara väldigt datavan för att få till det hela i slutänden.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-04-21 21:00

Har ryggont, sedan flera dagar tillbaka.
Ingen större smärta, men rejält obehaglig känsla, som att nåt mitt i ryggraden hamnat/rörs snett.
(Har tack-och-lov sällan ryggproblem, men inte desto mindre surt när det inträffar.)
Klurar på hur jag ska gå vidare, kanske privat akut kiropraktor?

Varför är det så jävla svårt för Apple att tillåta att installera Windows 7 från USB på min Macbook Pro, Late 2011?

Att ständigt behöva sitta och försöka få skivan att fungera (vilket den inte gör) är bara irriterande.

Har varit konstig i axeln och ländryggen sen ett friskis-pass i torsdags, använde några andra muskler än de jag brukar
Hjälper inte massage imorrn/tisdag så blir det kiropraktor för mig igen.

Två pass till hjälpte inte nämnvärt..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-25 21:26

På väg upp till Åre för en veckas skidåkning - vis av lärdom från krascher på skidor har jag redan i4:an i ett Otterbox Defender... Jag laddar telefonen samtidigt som jag delar ut Wireless till barnens 3 iPods/iPads och har Navigon igång för att inte hamna alltför fel...

Plötsligt hör jag gnäll från baksätet - barnens nätkoppling är borta och f-n om det inte samtidigt luktar lite skumt oxo, ni vet - den där doften av varma Märklinlok och Scalectrixbilar... Telefonen visar den överhettningsbilden och allt sedan den dagen tappar den både wireless och mobiluppkoppling med jämna mellanrum. Detta hade knappast hänt utan mastodontskalet - så ta lärdom

Mögat in adresserna för att skicka paket.

Avsändare (4 rader), Adressat (4 rader), klickat i en massa rutor på schenker privatpaket.
betalningssätt etc.. bla bla bla

Boom! Runtime Error över hela skärmen, tack och hej...

Gör om hela skiten, vaf....

Boom igen!

Får gå till Posten - som faktiskt, anno 2012 insett att folk vill skicka sina paket enkelt och smärtfritt genom att skriva ut fraktlappen själva och betala i förväg via kort.... wow.

Dock måste jag inledningsvis VÄLJA mellan dussinet olika tjänster - det vill ju till att veta skillnaden på EMS Brev, "Inrikes Nästa dag borttappat utan spårbarhet" och allt annat de har för sig.

Saknar knapp "vanligt jävla paket"

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-04-26 04:10

Stör mig på alla idioter som envisas med att filma i stående format med sin telefoner

Ursprungligen av onnyt:

Stör mig på alla idioter som envisas med att filma i stående format med sin telefoner

Varför det? Det går ju att vända på filmen

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-04-27 05:09
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Varför det? Det går ju att vända på filmen

Om man filmar med mobilen i stående format och sedan roterar ner den då ligger ju bilden på sidan.

Viddy

Ursprungligen av onnyt:

Om man filmar med mobilen i stående format och sedan roterar ner den då ligger ju bilden på sidan.

Viddy

Ser videon men fattar inte vad du menar. Om det inte är att vad du menar att filmen hade fyllt ut ytan om den filmats på andra ledden...?

Min Volvo blev idag återkallad pga av en säkerhetsrisk som kan uppstå som dom upptäckt .. orka orka orka ..

Lite småless iaf. Jag har ett jobb som vaktmästare men inget vettigt att göra.

Jobbet är halvtid som sk nystartsjobb, på den andra halvan är jag omvartannat inne i den sk JOB(Jobb o aktivitetsgarantin). Problemet är att AF's datasystem har en bugg som de tydligen är väl bekanta med, utom min förra handläggare. När han på något sätt skrev in att jag har min halvtid o anmälde att jag skulle stämpla på A-kassan på andra halvan så blev det en "krock" i systemet som innebär att jag SKREVS UT från AF. Därmed kan jag stämpla men jag kan inte få ut någon ersättning eftersom A-kassan endast kan se att jag har en normalarbetstid på 20 timmar istället för de 40 jag egentligen har.

Efter att först ha haft en lång meningslös mailkorre med A-kassan, för jag trodde felet låg hos dem, vänder jag mig till Arbetsförmedlingen där jag efter samtal med två olika personer äntligen fick den hjälp jag skulle ha...de skulle kolla upp allt o meddela mig när det löst sig.

Det var förra måndan - 16 april - o jag har inte hört ett pip från AF. På A-kassans hemsida står det fortfarande att jag är utskriven från AF...myndighetskvarnarna maler lååångsamt

Jag vill ha en annan Arbetsförmedling

För att fördriva tiden o åtminstone göra något vettigt ägnar jag mig åt en av mina hobbies - jag bakar

Råkar ideligen ut för att folk filmar på högkant med sina Ericsson-glasspinne-telefoner.

i iMovie är det ett sekundjobb att vända filmen 90 grader åt ngt håll.
Snabbt, enkelt och man tappar inte såååå mkt i kvalitet.

Ursprungligen av Goflorp:

Råkar ideligen ut för att folk filmar på högkant med sina Ericsson-glasspinne-telefoner.

i iMovie är det ett sekundjobb att vända filmen 90 grader åt ngt håll.
Snabbt, enkelt och man tappar inte såååå mkt i kvalitet.

Jag filmar dansturer på höjden o sedan vänder jag filmen med QT7 Pro

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-04-27 11:28

Onnyt menar nog att formatet blir stående och inte ett format som är anpassat efter våra bildskärmar. Men att kalla dem för idioter kanske är lite att ta i.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-04-27 19:28
Ursprungligen av joakimo:

Onnyt menar nog att formatet blir stående och inte ett format som är anpassat efter våra bildskärmar. Men att kalla dem för idioter kanske är lite att ta i.

OK Idioter var kanske kraftuttryck men hur i helvete tänker man när alla format tecknas i 16:9, 19:6 eller vad det nu kallas. Wide Screen fick nyss ett annorlunda ansikte 9:16 kanske är det nya wide huga

Senast redigerat 2012-04-27 19:44

Om två filmar samma sak på högkant, synkar och lägger sida vid sida (picture-in-picture alt match cuts) kan nog slutresultatet bli riktigt fräckt. Och passa bättre i gladtråden!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-04-27 19:20

Sur över att jag blev antagen till noll av de sommarkurser jag sökt.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-04-27 19:42

He he gå på bio å kolla på filmer på högkant. Ryskt fenomen eller? Asså jag pallar bara inte att fotografen inte hajar att man filmar i liggande format. Någon som sett en film i stående format? Trodde inte det heller.

Sur därför att det hela tiden ringer från "Microsoft Support Center" och vill hjälpa till med att rensa bort virus från min dator. Jag är less på att svara i telefonen och mötas av dålig engelska... De har ringt minst 10 gånger och senaste gången så brast det totalt för mig.

Jag hörde bara engelska och "I'm calling from Mi..."

"Get the fuck out of my phone! I know that this is a scam so get the fuck out and don't call again"

Minst sagt, jämrans irriterande!

Ursprungligen av BlackSmp:

Sur därför att det hela tiden ringer från "Microsoft Support Center" och vill hjälpa till med att rensa bort virus från min dator. Jag är less på att svara i telefonen och mötas av dålig engelska... De har ringt minst 10 gånger och senaste gången så brast det totalt för mig.

Jag hörde bara engelska och "I'm calling from Mi..."

"Get the fuck out of my phone! I know that this is a scam so get the fuck out and don't call again"

Minst sagt, jämrans irriterande!

De har ring här hemma ett par ggr.

Bästa svaret "I don't own a computer." Lägg på.

Ursprungligen av BlackSmp:

Sur därför att det hela tiden ringer från "Microsoft Support Center" och vill hjälpa till med att rensa bort virus från min dator. Jag är less på att svara i telefonen och mötas av dålig engelska... De har ringt minst 10 gånger och senaste gången så brast det totalt för mig.

Jag hörde bara engelska och "I'm calling from Mi..."

"Get the fuck out of my phone! I know that this is a scam so get the fuck out and don't call again"

Minst sagt, jämrans irriterande!

Har dom ringt igen efter det?

Jo...;)

"riktig batterilösning" á la Nikon

Kamera 25 papp
batterigrepp, FYRA TUSEN KRONOR (typ andras bg x 3 i pris)

Batteri EN-EL18 1690:-, plastkork i ändan 290:-

(se till att ni sitter ner nu...)

Laddare till det kombot kostar

tada!

3995:-

FYRATUSEN FÖR EN LADDARE!

Alla knarksäljare i världen, här har ni mer lukrativa grejor.

Man blir ju lite stolt över Nikon, större rövhål på planeten finns inte. Duktigt jobbat.

Vill man va lite krass kostar det 10 000 extra på kameran att få den som den är tänkt från början.

Senast redigerat 2012-04-28 14:42
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-04-28 18:09
Ursprungligen av Goflorp:

"riktig batterilösning" á la Nikon

Kamera 25 papp
batterigrepp, FYRA TUSEN KRONOR (typ andras bg x 3 i pris)

Batteri EN-EL18 1690:-, plastkork i ändan 290:-

(se till att ni sitter ner nu...)

Laddare till det kombot kostar

tada!

3995:-

FYRATUSEN FÖR EN LADDARE!

Alla knarksäljare i världen, här har ni mer lukrativa grejor.

Man blir ju lite stolt över Nikon, större rövhål på planeten finns inte. Duktigt jobbat.

Vill man va lite krass kostar det 10 000 extra på kameran att få den som den är tänkt från början.

Jag såg att det fanns Pentax K-5 att köpa för 7290:–

Men ja, jösses vilka priser!

Ursprungligen av johan_tanying:

Men, om något år eller två när Pentax kommit med något nytt, kan ju Goflorp återigen sälja sin Nikonutrustning, köpa Pentax, bli nöjd och glad, och få pengar över i fickan! Vi får väl hålla utkik i gladtråden framöver...

Dyrt och heligt fått lova mig själv och fru att aldrig mera köpa ngt "billigt och bra" i kameraväg, det straffar sig nu när Pentaxgrejorna skall säljas; 21500 i inköp för grejorna blir förvandlat till 12000:-. Och då har jag inte ens fått sålt iväg vidvinkelZoomen (10-20/f3,5) - den ligger på 3000 om ngn vill ha den.
Så hädanefter har jag inte råd med annat än köpa Nikongrejor. Skall man en gång sälja ngt objektiv eller liknande - är det inte Nikon eller Canon får man ge bort dem.

Vidare lär det väl ta två år innan Pentax kommer med ngt nytt. K-5:an har ju inte överträffats än.
Ett tag ägdes alltihop av en Filtertillverkare. Nu ägs de av en pocketkameratillverkare.
Det händer liksom ingenting. Canon och Nikon kommer ut med nya saker, nya objektiv, uppdaterade objektiv, nya kameror.
Pentax vet jag ingenting om, om de kommer med ngt fantastiskt imorgon eller om det kommer en slips från Ricoh och säger att nu är det färdiglekt pojkar - gå hem.

Vidhåller att Pentax har en själ, men den håller på att tyna bort.
Canikon har ingen själ, aldrig haft nån heller, det är själlösa maskiner.

Bevaka tråden