Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nästa iPhone-modell - hur kommer den att se ut?

Tråden skapades och har fått 169 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2012-05-17 19:58
Ursprungligen av Zimmerman:

Jag antar att du bara menar iPhone/iPad - annars måste du avsky MB, MBP, AIR, iMac...ja, allt annat från Apple - det är nämligen baserat på 16:9 alltihopa.

Eftersom smartphones och tabletter blir dom - i tid - huvudsakliga enheterna för konsumtion av rörlig bild (film, TV, YouTube, Vimeo, etc) - och allt innehåll som kranas är 16:9 - så kommer alla enheter tillslut att vara 16:9 - även iPhone och iPad. Detta är större krafter än estetiska vanesaker. Hur appar såg ut när enheterna var 4:3 är snabbt glömt :-). Tåget tuffar på...innehåll är gud och innehållet är 16:9. Love it or leave it.

På större skärmar är det okej, finns ingen som antar att alla appar ska sträcka ut sig över hela skärmen samtidigt. Nu är Mac legacy, deprecated, nerlagt om 3-5 år. Sen blir det samma sak där, Apple förbereder redan folk med fullskärm i Lion. Krävs att apparna ändrar tänket, men det kommer. Så småningom, vem vet? Folk på Apple vet, i alla fall några, kanske inte alla. Men de håller tyst och tiger, så gör man på Apple. Business as usual.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-05-16 13:21
Ursprungligen av gotfredsen:

Wall Street Journal rapporterar att Apple beställt skärmar som mäter 4 tum på diagonalen ...

Apple Moves Toward Larger iPhone Screens - WSJ.com

med andra ord kanske vi får en iPhone som är längre på höjden ... men inte breden ...

kanske blir det en virtual home button lösning ?

Det får jag verkligen inte hoppas, estetiskt värdelöst i min värld. Däremot får de gärna kapa avståndet från botten/toppen in mot skärm, likaså köra skärmen ända ut till kanten. Så länge dimensionerna för telefonen som helhet behålls så är det bra

Ursprungligen av zinned:

Det får jag verkligen inte hoppas, estetiskt värdelöst i min värld. Däremot får de gärna kapa avståndet från botten/toppen in mot skärm, likaså köra skärmen ända ut till kanten. Så länge dimensionerna för telefonen som helhet behålls så är det bra

självkalrt menade jag att iphonen behåller sin nuvarande storlek men att hem knappen å en del av toppen försvinner i förmån för den högre skärmen ...

JAg skulle skrivit .. Kanske får vi en iPhone som har längre SKÄRM på höjden men inte breden

Apple tog ju bort den mekaniska scroll kullan på Magic Mouse i förmån för Multi Touch .. Till skilnad mot Mighty Mouse som konstant gick sönder eller fastnade ... .. Varför inte ta bort den mekaniska hem knappen och även ersätta den med en multi touch lösning

här är dock en med knapp fast jag gillar skarpt edge to edge

Senast redigerat 2012-05-16 13:41
  • Medlem
  • Prag
  • 2012-05-16 13:46

Samma design som senaste iPod touchen. lika small och rundad. gillar det bättre än "kantig".
funktionsmässigt så är 4S bra nog. kanske att en ekonomi variant också kan komma och inte bara i olika minnesstorlekar. detta hoppas studenten på!

Anledningen till att man vill ha en fysisk knapp är nog att man vill förhindra att luren sätter igån och drar onödigt batteri när det inte används (handväskan, fickan, etc). Det är därför knappen t.o.m. är försänkt.
Hade en klockren lösning funnits för att slippa knappen så hade den varit borta för länge sedan - den hade nog inte ens funnits på iPhone1.
Försvinner den på kommande iPhones så tror tag att dess funktion överförst till någon av sidoknapparna. Har man multitouch ständigt i standby i väntan på speciell beröring så drar det batteri. Det är inte acceptabelt. Batteritid är gud för allmogen (som laddar först när det tar slut av någon för mig okänd anledning).

Ursprungligen av Zimmerman:

Anledningen till att man vill ha en fysisk knapp är nog att man vill förhindra att luren sätter igån och drar onödigt batteri när det inte används (handväskan, fickan, etc). Det är därför knappen t.o.m. är försänkt.
Hade en klockren lösning funnits för att slippa knappen så hade den varit borta för länge sedan - den hade nog inte ens funnits på iPhone1.
Försvinner den på kommande iPhones så tror tag att dess funktion överförst till någon av sidoknapparna. Har man multitouch ständigt i standby i väntan på speciell beröring så drar det batteri. Det är inte acceptabelt. Batteritid är gud för allmogen (som laddar först när det tar slut av någon för mig okänd anledning).

sant .. men menar du att multi touchen alltid är på på Magic Mouse ?? är det inte så att det går att känna av beröring och då aktivera själva multi touchen ....

Hur skulle den kunna känna av beröring och inte sensorerna är på :-D. Det MÅSTE ligga spänning på om en förändring ska noteras - någonting MÅSTE vara på. Det är en naturlag.

Ursprungligen av gotfredsen:

sant .. men menar du att multi touchen alltid är på på Magic Mouse ?? är det inte så att det går att känna av beröring och då aktivera själva multi touchen ....

tyckte den här bilden var intressant

men här känns iphone 5 utseendet bara fel ...

Jag gjorde en variant baserat på 16:9 - 3.99 tum ryktet ..

ideen och skissen växer och växer i mina ögon .. hade lite svårt för 16:9 utseendet men det växer i mina ögon .. skulle faktist kunna funka

Den här länken tog det faktiskt hela ännu längre ..
How iPhone Apps Will Benefit from a 4″ Screen on the New iPhone | Overdrive (Design Limited)

glöm inte att iPhoto innehåller en iPhone icon som liknar ovan

Shit! Ska dom byta kontakter? Inte nog med att jag köper nya dockor för många hundra kr varje gång jag byter iPhone - jag ska alltså också köpa nya sladdar för flera hundra spänn....snyft.
När jag köper en iPhone för...säg 7000 kr så måste jag alltid räkna på 1000 kr i dockor och sladdar...men, men...det får man väl ta...det är ändå helt åt skogen för mycket pengar...7000 eller 8000 är ju skitsamma...
(jag anser att använda TVÅ händer för att ladda eller koppla en telefon till dator är fruktansvärt obsolet och 1900-tal - dockor är lösningen - dockor jag skruvar fast i bänkar/bord - [glöm klister/dubbelhäftande etc - det håller inte])

imo tycker jag att Apple borde ta bort kontakten helt och hållet å ersätta det med inductiv laddnig occh någon form av Near Field kommunication när det gäller data trafik ...

problemet med 30 pinnaren är ju att den lika dåligt som mighty mouse kullan var blir smutsig och är ofta orsaken till att iphonen inte längre går att ladda ... desutom blir det ett mekaniskt slitage varje gång man ansluter laddaren ...

är det inte dags med en connection free iphone ... det vore verkligen något ..

Här är en Apple patent från 2010 med just detta

Induktionsladdning är dock inte miljövänligt - det är ett steg tillbaka i den bemärkelsen och helt ute egentligen. Skulle mänskligheten gå över till indusktionsladdning av alla möjliga saker så skulle energikonsumtionen öka markant - verkningsgraden är usel jämfört med koppar (som ju är i det närmaste 100%). Induktionsladdning har ett svinn på 20-50% - det är en veritabel katastrof - ett dramatiskt steg tillbaka i utvecklingen. Jag hoppas vid gudarna att gismo-producenter lämnar detta spår.

Ursprungligen av Zimmerman:

Induktionsladdning är dock inte miljövänligt - det är ett steg tillbaka i den bemärkelsen och helt ute egentligen. Skulle mänskligheten gå över till indusktionsladdning av alla möjliga saker så skulle energikonsumtionen öka markant - verkningsgraden är usel jämfört med koppar (som ju är i det närmaste 100%). Induktionsladdning har ett svinn på 20-50% - det är en veritabel katastrof - ett dramatiskt steg tillbaka i utvecklingen. Jag hoppas vid gudarna att gismo-producenter lämnar detta spår.

Vad svammlar du om?
Tvärtom satsar många på induktionsladdning. Vet att iallafall Volvo och BMW är på gång med induktionsladdning till sina bilar exempelvis.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-23 22:17
Ursprungligen av PeeMaN:

Vad svammlar du om?
Tvärtom satsar många på induktionsladdning. Vet att iallafall Volvo och BMW är på gång med induktionsladdning till sina bilar exempelvis.

Och Samsung Galaxy S3

känns som bitarna faller på plats (bokstavligt talat)

här är en bra länk som jämför den troliga iPhone 5 (the new iPhone) med rådande konkurenter

SizeAll - compare phones, cameras and other products in real size on your screen

Vem har påstått att det inte satsas på induktionsladdning??? Det kan ju vem somhelst se att det satsas för massor på det. Tyvärr.
Jag hoppas vid gudarna att gismo-producenter lämnar detta spår.

(Det satsas enormt mycket på oljeutvinning och vapen också - att det satsas på något betyder inte per automatik att det är bra eller modernt :-D.)

Ursprungligen av Zimmerman:

Vem har påstått att det inte satsas på induktionsladdning??? Det kan ju vem somhelst se att det satsas för massor på det. Tyvärr.
Jag hoppas vid gudarna att gismo-producenter lämnar detta spår.

(Det satsas enormt mycket på oljeutvinning och vapen också - att det satsas på något betyder inte per automatik att det är bra eller modernt :-D.)

Jag ser inga siffror över dina "förluster" någonstans, hur mycket jag än googlar. Har du någon källa på det?
Känns inte som BILFÖRETAG som satsar på ELBILAR vill ha förluster när konsumenterna ska ladda sina bilar.
"Ojsan, du betalade för x antal KWh men eftersom vi kör induktionsladdning här får du inte köra för allt".

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-05-23 23:24

Här kan du läsa lite om förluster. Klicka runt lite så hittar du mer. Wireless Power Efficiency - Wireless Power Consortium

Detta var lite intressant .. Som vi vet brukar Apple dölja ledtrådar i inbjudningarna till eventen ...

Tex så var det ju Retina Symbolen dold i senaste inbjudan inför iPad 3 ... the new iPad ..

så ta en titt på WWDC 2012 inbjudan där texten säger "2012: A lot to look forward to"

vrid på huvudet lite .. om man räknar så döljer det sig faktiskt 5 stycken 5:or i bilden ... och ihop med "2012: A lot to look forward to" så vågar man ju gissa .. iPhone 5 - med en större skärm kommer presenteras. utvecklare kommer få en ny SDK så de kan modifiera sina appar så att de fungerar med den högre iPhone 5 skärmen ...

iPhone 5 lanserings datum presenteras ... vilket blir en Augusti-Oktober Rollout

Senast redigerat 2012-05-24 10:57

Men...den kommer ju inte att heta iPhone 5 Nu när du vet det så kanske du inte ser femmorna längre

Vad jag ser är former som apparnas ikoner har i iOS-burkarna. jag ser färger och jag ser vääääldigt många olika storlekar. Något med upplösning har det nog att göra...upplösningsoberoende?

Ursprungligen av gotfredsen:

Detta var lite intressant .. Som vi vet brukar Apple dölja ledtrådar i inbjudningarna till eventen ...

Tex så var det ju Retina Symbolen dold i senaste inbjudan inför iPad 3 ... the new iPad ..

så ta en titt på WWDC 2012 inbjudan där texten säger "2012: A lot to look forward to"

vrid på huvudet lite .. om man räknar så döljer det sig faktiskt 5 stycken 5:or i bilden ... och ihop med "2012: A lot to look forward to" så vågar man ju gissa .. iPhone 5 - med en större skärm kommer presenteras. utvecklare kommer få en ny SDK så de kan modifiera sina appar så att de fungerar med den högre iPhone 5 skärmen ...

iPhone 5 lanserings datum presenteras ... vilket blir en Augusti-Oktober Rollout

Det stämmer men se det så här

iPhone 4 introducerades på WWDC 2010 därför att det handlade om en ny Retina Skärm där vi utvecklare var tvugna att anpassa vår mjukvara till den nya skärmen ... Som Apple alltid har gjort så vill Apple att utveckalre skall ha tid att fixa mjukvara så att när Apple släpper hårdvaran så finns det gott om Appar klara ... Därför introducerades iPhone 4 på WWDC 2010 och lanseringsdatum presenterades ... Utvecklarna fick ett nytt SDK med en ny Simulator

2011 var det dags för iPhone 4S som egentligen inte införde något specielt som utveckalre var tvugna att anpassa till. inte något stort i alla fall ...

2012 . I år är pratat att iPhone får en högre skärm å då står vi i samma situation som vi gjorde 2010. Apple vill helt enkelt att iPhone 5 eller "the new iPhone" skall ha Appar klara till lanseringen. Därför är det enbart frågan om en introduktion av nästa iPhone vi får se ... sedan har vi utvecklare lika mycket tid på oss som vi hade 2010 att anpassa våra mjukvaror samtidigt som hypen byggs upp inför lanseringen .. Win-Win helt enkelt ...

om iPhone INTE introduceras på WWDC i år så är det klart tydliga indikationer på att vi inte får se någon skärmförändring i år ... För introduceras inte en ny iPhone på WWDC så är det klara indikationer på att Apple inte behöver hjälp av utvecklare inför lansering ..

Ursprungligen av gotfredsen:

Det stämmer men se det så här

iPhone 4 introducerades på WWDC 2010 därför att det handlade om en ny Retina Skärm där vi utvecklare var tvugna att anpassa vår mjukvara till den nya skärmen ... Som Apple alltid har gjort så vill Apple att utveckalre skall ha tid att fixa mjukvara så att när Apple släpper hårdvaran så finns det gott om Appar klara ... Därför introducerades iPhone 4 på WWDC 2010 och lanseringsdatum presenterades ... Utvecklarna fick ett nytt SDK med en ny Simulator

2011 var det dags för iPhone 4S som egentligen inte införde något specielt som utveckalre var tvugna att anpassa till. inte något stort i alla fall ...

2012 . I år är pratat att iPhone får en högre skärm å då står vi i samma situation som vi gjorde 2010. Apple vill helt enkelt att iPhone 5 eller "the new iPhone" skall ha Appar klara till lanseringen. Därför är det enbart frågan om en introduktion av nästa iPhone vi får se ... sedan har vi utvecklare lika mycket tid på oss som vi hade 2010 att anpassa våra mjukvaror samtidigt som hypen byggs upp inför lanseringen .. Win-Win helt enkelt ...

om iPhone INTE introduceras på WWDC i år så är det klart tydliga indikationer på att vi inte får se någon skärmförändring i år ... För introduceras inte en ny iPhone på WWDC så är det klara indikationer på att Apple inte behöver hjälp av utvecklare inför lansering ..

Oavsett om vi får eller inte får se en ny iphone på WWDC, så lär vi få se nästa version av ios. Det känns rätt konstigt att ha ett WWDC utan att släppa nytt SDK eller nya saker för programmerare att lära sig...

Ursprungligen av gotfredsen:

Det stämmer men se det så här

iPhone 4 introducerades på WWDC 2010 därför att det handlade om en ny Retina Skärm där vi utvecklare var tvugna att anpassa vår mjukvara till den nya skärmen ... Som Apple alltid har gjort så vill Apple att utveckalre skall ha tid att fixa mjukvara så att när Apple släpper hårdvaran så finns det gott om Appar klara ... Därför introducerades iPhone 4 på WWDC 2010 och lanseringsdatum presenterades ... Utvecklarna fick ett nytt SDK med en ny Simulator

2011 var det dags för iPhone 4S som egentligen inte införde något specielt som utveckalre var tvugna att anpassa till. inte något stort i alla fall ...

2012 . I år är pratat att iPhone får en högre skärm å då står vi i samma situation som vi gjorde 2010. Apple vill helt enkelt att iPhone 5 eller "the new iPhone" skall ha Appar klara till lanseringen. Därför är det enbart frågan om en introduktion av nästa iPhone vi får se ... sedan har vi utvecklare lika mycket tid på oss som vi hade 2010 att anpassa våra mjukvaror samtidigt som hypen byggs upp inför lanseringen .. Win-Win helt enkelt ...

om iPhone INTE introduceras på WWDC i år så är det klart tydliga indikationer på att vi inte får se någon skärmförändring i år ... För introduceras inte en ny iPhone på WWDC så är det klara indikationer på att Apple inte behöver hjälp av utvecklare inför lansering ..

Problemet med att lansera årets iPhone på WWDC är att folk måste vänta på telefonen, vem vet varför Apple väntade 3 månader med 4S, men antagligen var det iCloud som inte var helt presenterbart i mars då man "historiskt" sett har visat upp nya iOS-versioner.
Om iOS inte kör betadansen under 3-4 månader så måste nästa iPhone lanseras med iOS5 och jag tror inte att Apple är så sugna på det.

Apple brukar i alla fall inte läcka ut vad som kommer i nästa telefon även om de har visat upp mjukvaran som den kommer att säljas med, det fanns få konkreta tecken på retinaskärmen när iOS4 visades upp i mars 2010, det fanns ingen konkret information om Siri i iOS5-betorna, så huruvida nästa iPhone får en större skärm eller inte kommer inte att avslöjas i en mjukvarupresentation. Utvecklarna hade ingen anpassningstid på sig för Retina, en dag så var den där och började hamna i folks händer, inga utvecklare började anpassa sina appar efter Retina när iOS4-beta 1 kom ut.

Klart dom kommer att presentera en ny iPhone - det var din väg TILL denna slutsats som var...tja, skruvad eller vad man ska säga.

Ursprungligen av gotfredsen:

Det stämmer men se det så här

iPhone 4 introducerades på WWDC 2010 därför att det handlade om en ny Retina Skärm där vi utvecklare var tvugna att anpassa vår mjukvara till den nya skärmen ... Som Apple alltid har gjort så vill Apple att utveckalre skall ha tid att fixa mjukvara så att när Apple släpper hårdvaran så finns det gott om Appar klara ... Därför introducerades iPhone 4 på WWDC 2010 och lanseringsdatum presenterades ... Utvecklarna fick ett nytt SDK med en ny Simulator

2011 var det dags för iPhone 4S som egentligen inte införde något specielt som utveckalre var tvugna att anpassa till. inte något stort i alla fall ...

2012 . I år är pratat att iPhone får en högre skärm å då står vi i samma situation som vi gjorde 2010. Apple vill helt enkelt att iPhone 5 eller "the new iPhone" skall ha Appar klara till lanseringen. Därför är det enbart frågan om en introduktion av nästa iPhone vi får se ... sedan har vi utvecklare lika mycket tid på oss som vi hade 2010 att anpassa våra mjukvaror samtidigt som hypen byggs upp inför lanseringen .. Win-Win helt enkelt ...

om iPhone INTE introduceras på WWDC i år så är det klart tydliga indikationer på att vi inte får se någon skärmförändring i år ... För introduceras inte en ny iPhone på WWDC så är det klara indikationer på att Apple inte behöver hjälp av utvecklare inför lansering ..

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-26 12:12

Instämmer, presenterar man inte nya iOS i Mars så kommer det ingen ny iPhone förrän hösten.

Bevaka tråden