Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka rykten finns kring nästa iMac?

Tråden skapades och har fått 165 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av kladda:

Jag har faktiskt inte helt övertygad om att de kommer att ha ett event för en uppdatering av iMac.

Jepp, senaste gången det slogs på stora trumman för en iMac var 2006 när första Intel-varianten kom. Eller kanske även när de bytte material till aluminium, minns inte riktigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-19 00:09

Skulle bli förvånad över något event kring iMac-uppdatering om inte Apple har ett "Mac-event" senare i vår för samtliga maskiner.

  • Medlem
  • 2012-03-19 00:34

Jag lutar åt att det inte blir något. Men kanske något mindre möte? Det var väl ett den 19 Januari i år?

Events har de väl bara för iPrylar och när de släpper helt nya modeller av maccar. Sen är det väl bara 2½ månad till WWDC.

skulle Apple ta fram en ny Thnderbolt skärm på 30 tum med sådant glass så är jag en given köpare ..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-02 16:35

Hoppas Apple släpper en riktig proffskärm om de uppdaterar serien. Eller drar nytta av thunderbolt och bygger in en fläskig GPU i skärmen.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-01 12:39

Inget nytt? Ivy är lanserad och finns redan färdiga datorer som går att köpa. Ni som håller koll på datum etc. När tror ni att en ny imac dyker upp? Tror ni att den kommer dyka upp innan juni?

Vet inte vart jag läste det men skulle det visa sig att Apple har ett "ess" i rockärmen och lanserar den nya iMacen med en "retina" panel som är i samma kvalité som det som finns i ipaden idag så skulle jag utan att blinka köpa en (Kommer det en macpro så blir det en standalone "ATD") men efter att ha läst att ipadens panel har extremt korrekta färger "out of the box" (dom som inte har defekter, heh)
så skulle bara skärmen på en imac vara värd minst 30k - men rent prismässigt skulle det aldrig fungera för en imac för det finns ju lite mer än bara en panel i den. Men en helt otroligt prisvärd maskin non the less.

Måste ha en ny mac innan juni, ingen miniräknare till laptop och jag vill inte gå på en sandybridge när ivy är så nära. MacPro'n lyser med sin frånvaro så iMacen är den maskin som är närmast mina egna krav (med ett gäng externa thunderbolt prylar)

Apple kommer ha WWDC den 11 juni då kan iMac, MacPro, MacBook Pro m.m. kanske lanseras.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-01 13:59
Ursprungligen av Hunter78:

Apple kommer ha WWDC den 11 juni då kan iMac, MacPro, MacBook Pro m.m. kanske lanseras.

Är inte WWCD enbart en utvecklar konferens? OSX, program etc... Har inte hängt med de senaste året (n) men har det hänt att dom släppt hårdvara på WWCD?

Ursprungligen av Kenneth M:

Är inte WWCD enbart en utvecklar konferens? OSX, program etc... Har inte hängt med de senaste året (n) men har det hänt att dom släppt hårdvara på WWCD?

Det har hänt, framför allt iPhone och Mac Pro.

iMac brukar bara uppdateras i det tysta däremot.

Ursprungligen av Kenneth M:

Är inte WWCD enbart en utvecklar konferens? OSX, program etc... Har inte hängt med de senaste året (n) men har det hänt att dom släppt hårdvara på WWCD?

På WWDC har man släppt skärmar 23" och 30" (2004), Intel-plattformen (2005), Mac Pro (2006), MBP 13 Unibody (2009), iPhone 4 (2010).

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-01 14:44
Ursprungligen av keptang:

På WWDC har man släppt skärmar 23" och 30" (2004), Intel-plattformen (2005), Mac Pro (2006), MBP 13 Unibody (2009), iPhone 4 (2010).

Trevligt. Då kanske dom överraskar med en MacPro med de nya X-E prollarna och en fint upphottad iMac. Spännande! Perfect timing för pre-releasen av Smoke 2013! Hoppas bara Apple inte gör en "finns om 3 månader". Vore jobbigt!

Jag önskar att de släppte en 24", 21.5" är för litet, men 27" känns för stort.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-05-04 12:01

Själv tycker jag att de borde stryka 21,5" och ersätta med 24 eller 27:an, för att sedan ersätta större modellen med en 30". De båda som finns nu är för små.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-04 12:11

Sedan Apple gick över till 16x9 skärmar vet jag inte om man vill ha mindre än 27" (om man är sugen på en 24"-maskin dvs).

27" 16x9 eller 24" 16x10 är tycker jag ganska bra storlekar. Dock vill man minst ha samma upplösning som 27" idag och gärna ett grafikkort som är skalat till den gigantiska skärm man sitter med. Apple har dessvärre alltid varit mediokra på den sista pucken.

  • Medlem
  • Bara
  • 2012-05-04 13:48
Ursprungligen av Erik.dv:

Sedan Apple gick över till 16x9 skärmar vet jag inte om man vill ha mindre än 27" (om man är sugen på en 24"-maskin dvs).

27" 16x9 eller 24" 16x10 är tycker jag ganska bra storlekar. Dock vill man minst ha samma upplösning som 27" idag och gärna ett grafikkort som är skalat till den gigantiska skärm man sitter med. Apple har dessvärre alltid varit mediokra på den sista pucken.

Att de kör mobila kort till så pass högupplösta skärmar är enligt mig det största problemet med iMacen. Fast inför kommande iMac, om ryktena stämmer Ang 7970m till high end, så blir det lite bättre då 7970m är ett mönster bland mobila kort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-04 17:32

Det läskiga är att det pratas om Retina-skärmar för Mac-plattformen också. Då måste Apple skärpa sig vad gäller val av grafikkort.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-04 17:47
Ursprungligen av Erik.dv:

Det läskiga är att det pratas om Retina-skärmar för Mac-plattformen också. Då måste Apple skärpa sig vad gäller val av grafikkort.

Kanske fått det om bakfoten men kläckte inte en av de högsta tomtarna på Intel ur att deras inbyggda är "retina" anpassad/gjord för? I mitt huvud låter det som om 4000 chippet i ivy kommer ta hand om systemets grafik och programmen som kräver "ett riktigt" kort kommer rulla på det. Final cuts UI på 4000 chippet och all media på det riktiga grafikkortet. Jag snackar med 100% i nattmössan just nu men vore inte det ändå "lite" logiskt? Statisk grafik som inte gör nått på ett sämre kort och det som kräver kräm på det riktiga kortet?

Ursprungligen av Erik.dv:

Det läskiga är att det pratas om Retina-skärmar för Mac-plattformen också. Då måste Apple skärpa sig vad gäller val av grafikkort.

Ni kan läsa i tråden om MacBook Pro ang grafikkort : http://www.99.se/macbook-pro/294669-vilket-grafikkort-tror-vi-macbook-pro-mid-2012-att-fa.html

Det bör även gälla iMac då iMac bygger på samma hårdvara som MacBook Pro!

Citerar mig själv :
Tanken är att nya MBP inte kommer kunna hantera några höga värden av TDP pga den nya slimmade designen
(macbook air design).

Det intressanta är TDP = (thermal designpower) värdet är för GeForce GTX 650/660M. Detta i beräkningen när Apple vill slimma MacBook Pro = MBP.

Dagens MBP (2011) med ATi 6770 har ett TDP på max 108 vilket är på gränsen vad MBP klarar med dagens design, och kommer Apple slimma MBP mer tror jag inte att TDP kan vara så högt som 108.
Jag tror att det kan vara max 75 TDP eller lägre, vilket kan innebära att det inte blir några snabba Grafikkort i nästa MBP. Jag hoppas att jag har fel men Apples design och värme går inte ihop tyvärr, speciellt om det blir mer macbook air design på MacBook Pro modellerna.

Enligt ryktena så skulle MBP 15 få en upplösning på 2880x1800 (Macworld 23 mars 2012) vilket innebär följande, att kunna driva den här upplösningen så måste Apple ha minst GeForce GT 640M eller GeForce GTX 650/660M som klarar en upplösning på 3840x 2160. För GeForce GT 635M klarar bara en upplösning på 2560x1600.

Så om ryktena stämmer bör 15 tums med (upplösning på 2880x1800) få minst GeForce GT 640M.

Huvudfrågan är följande: Vad gör (MacBook Pro) pro? För mig är det grafikkortet och bra cpu med mycket minne och hårddisk. Om Macbook Pro blir mer Air likt så måste något få ge vika på grund av värme. Vi vet att dagens Air blir extremt varma vilket inte är bra för MacBook Pro! Jag tror personligen att det blir grafikkortet som kommer bantas på grund av att Apple sällan prioriterar grafikkort i sina datorer.

Så vad tror ni att MacBook Pro kommer att få för grafikkort?
Slut citat

i princip är det lite lättare för imac pga sin storlek när det kommer till TDP, men när det gäller grafikkort så är det samma deal!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-04 18:50

Det är sant att iMacen är en MacBook Pro med 21 eller 27" skärm - nästan. Ex. har 27" iMacen idag dubbla TB-portar vilket är unik för den maskinen. Således skulle iMacen med detta även kunna få ett fetare grafikkort än MacBook Pro:n.

jag undrar hur tunn iMacen skulle bli utan DVD spelaren och att hårddiskarna ersättes med SSD direkt på kretskort utan någon housing (som i MacBook Air) och att man precis som man byter RAM minne på iMac och kan byta SSD kretskortet via en lucka på undersidan ..

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-26 10:32

Väldigt dött i den här tråden! Betyder det att Apple har varit extremt duktiga på att hålla tätt eller att personerna som
skapar "rykten" har brist på fantasi? hehe...

Ingen som hört nått "nytt"? Jag blir mer o mer intresserad över en iMac, rent cpu mässigt så håller den för ALLT förutom tyngre renderingar. Programmen jag kommer införskaffa/uppgradera har server-renderings-mjukvara så client datorn för mig är inte så viktig längre. Enda som skulle kunna sänka min egen "hype" gällande kommande iMac vore om dom INTE kom med retina panel. (sannolikheten är stor att det inte kommer ske, men det är kul att drömma)

Jag tycker det är intressant att se att går du in på startsidan - Apple eller Apple - Start

idag så är det inte en enda bild på en Mac ... Det är Bara iOS enheter .. iPhone, iPad och Apple TV

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-28 13:49

Så har det varit länge. Nu har man i varje fall "Mountain Lion" med, för någon månad sedan fanns inget Mac så långt ögat kunde nå.

Vaaaaaaaar faaaaaaasen är iMac'en?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-06-11 21:16
Ursprungligen av primu[s]®:

Vaaaaaaaar faaaaaaasen är iMac'en?

Ja, det är fullkomligt bedrövligt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-06-11 21:21

Både besviken, och samtidigt inte. Jag som tvingades köpa en ny iMac bara för ett par månader sen...

Det verkar som om den här tråden får leva några månader till

  • Medlem
  • 2012-06-12 01:10

Suck. Det lutar åt en smyguppdatering i typ....september/oktober. Varför inte nu!?

Bevaka tråden