Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Whisky-tips

Tråden skapades och har fått 284 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-14 06:42
Ursprungligen av kainen:

Box???

Ja, bästa virren, från Kramfors.
Googla

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-03-14 07:20
Ursprungligen av Yes:

Ja, bästa virren, från Kramfors.
Googla

Jaha, trodde du menade Whiskybox typ som Lådvin

Box har väll inte släppt någon egen whisky ännu? Bara släpp från andra destillerier så vitt jag vet?
När dom släpper egen kommer jag att prova!

Ang Svensk whisky:
Har provat Hvens första släpp som inte var mycket att hänga i granen, mest en ockerprisad flaska med mediokra droppar.
Mackmyra har det blivit en del, har ett fat som väntar på fyllning i gravitationsdestilleriet. Deras standardwhiskys tycker jag inte är mycket att hänga i granen, däremot special 07 är riktigt bra samt har provat en del bra single casks.

Ursprungligen av kainen:

Jaha, trodde du menade Whiskybox typ som Lådvin

Box har väll inte släppt någon egen whisky ännu? Bara släpp från andra destillerier så vitt jag vet?
När dom släpper egen kommer jag att prova!

Ang Svensk whisky:
Har provat Hvens första släpp som inte var mycket att hänga i granen, mest en ockerprisad flaska med mediokra droppar.
Mackmyra har det blivit en del, har ett fat som väntar på fyllning i gravitationsdestilleriet. Deras standardwhiskys tycker jag inte är mycket att hänga i granen, däremot special 07 är riktigt bra samt har provat en del bra single casks.

Nej, Mackmyra har hittills inte imponerat så mycket på mig. Köpte deras Preludium 4,5 och 6 mest som en kul grej.

Ursprungligen av pmarriott:

Nej, Mackmyra har hittills inte imponerat så mycket på mig. Köpte deras Preludium 4,5 och 6 mest som en kul grej.

Håller med. Jag har den för att den är svensk (några av de tidiga), inte för att den är drickbar.

Men första utgåvan blev lite bättre (i alla fall drickbar) efter det att den fått ligga till sig några år efter det att den öppnades. Dvs: Jag provsmakade den för två veckor sedan för första gången sedan jag öppnade flaskan vid lanseringen eftersom att jag blev nyfiken:)

Har lustigt nog fastnat för

GRANT Family Reserve . Serveras On The Rocks (and I mean WITH ICE !!)

.. men jag utforskar fortfarande ... brukar köpa en liten flaska då och då för att pröva mig fram ... och iom denna tråd ser jag ut att ha en ny "liten" köplista ..

blir nog en liten Macallan som nästa inköp för att prova ... verkar god ..

bestämt mig att till löningen prova

Laphroaig 10YO 229 kr 350 ml

Ardbeg 10YO 249 kr 350 ml

The Macallan 10YO Sherro Oak 219 kr 350 ml

Senast redigerat 2012-03-14 09:11
  • Medlem
  • Täby
  • 2012-03-14 09:36
Ursprungligen av gotfredsen:

Har lustigt nog fastnat för

GRANT Family Reserve . Serveras On The Rocks (and I mean WITH ICE !!)

.. men jag utforskar fortfarande ... brukar köpa en liten flaska då och då för att pröva mig fram ... och iom denna tråd ser jag ut att ha en ny "liten" köplista ..

blir nog en liten Macallan som nästa inköp för att prova ... verkar god ..

bestämt mig att till löningen prova

Laphroaig 10YO 229 kr 350 ml

Ardbeg 10YO 249 kr 350 ml

The Macallan 10YO Sherro Oak 219 kr 350 ml

Personligen dricker jag aldrig whisky med is... det tar bort en del av smaken eftersom den kyler ner whiskyn. Rent kranvatten däremot en droppe till en cl beroende på hur stark whiskyn är.
Ardbeg TEN är ett bra exempel på vad lite vatten gör... häll upp 2-3cl i ett tulpanformat glas... dofta, smaka... ha i en eller två droppar vatten INTE MER... rulla runt whiskyn lite i glaset så att vattnet blandar sig. Dofta och smaka igen... det blir en hel del skillnad. Vattnet släpper lös både doft och smakpartiklar i whiskyn som då både doftar och smakar mer hur konstigt det än låter
Om man har fatstyrka på whiskyn så kan den behöva spädas en hel del... en 60% tex kan behöva spädas ner emot 46% för att ge sin fulla potential... men det är högst personligt vad man tycker.

Ursprungligen av kainen:

Personligen dricker jag aldrig whisky med is... det tar bort en del av smaken eftersom den kyler ner whiskyn. Rent kranvatten däremot en droppe till en cl beroende på hur stark whiskyn är.
Ardbeg TEN är ett bra exempel på vad lite vatten gör... häll upp 2-3cl i ett tulpanformat glas... dofta, smaka... ha i en eller två droppar vatten INTE MER... rulla runt whiskyn lite i glaset så att vattnet blandar sig. Dofta och smaka igen... det blir en hel del skillnad. Vattnet släpper lös både doft och smakpartiklar i whiskyn som då både doftar och smakar mer hur konstigt det än låter
Om man har fatstyrka på whiskyn så kan den behöva spädas en hel del... en 60% tex kan behöva spädas ner emot 46% för att ge sin fulla potential... men det är högst personligt vad man tycker.

jag skall pröva ...
(jobbade som bartender under 4 år men det var över 10 år sen men skall erkänna att på senare år har det blivit en rutin för mig att köra on the rocks ...)

ens smaklökar är ju så extremt indeviduella men det är just därför jag plöjer igenom olika Wiskey sorter .. Det är bara på senare år som jag börjat uppskata Wiskey på rätt sätt ... i mina ungdomsår jobbade jag på ett ställe där vi serverade över 100 tals sorter Wiskey, Cherry osv osv och även sålde extremt dyra ciggarer till det ... Var alltid tvungen att ha kostym när vi serverade i den avdelning ...

Hur som helst så provade jag rätt många sorter på den tiden vilket var one in a life time där jag provade extremt dyra sorter ... men mina smaklökar var inte mogna på den tiden så jag gick helt klart miste om att hitta mina favoriter ...

Vi hade så dyra sorter att om man köpte 4 cl av en av de dyraste sorterna så fick man en guld platta med ens namn som vi monterade på en vägg ... tror att 4 cl av den dyraste vi hade gick på ca 10.000 kr spänn .. glömmer inte en som köpte 4 x 4 cl ...

fy vad mycket pengar vissa har att bara bränna på ingenting ... (har dock mina mistankar om att den individen just hade vinnit på lotta eller något liknande ..)

Ursprungligen av kainen:

Personligen dricker jag aldrig whisky med is... det tar bort en del av smaken eftersom den kyler ner whiskyn. Rent kranvatten däremot en droppe till en cl beroende på hur stark whiskyn är.
Ardbeg TEN är ett bra exempel på vad lite vatten gör... häll upp 2-3cl i ett tulpanformat glas... dofta, smaka... ha i en eller två droppar vatten INTE MER... rulla runt whiskyn lite i glaset så att vattnet blandar sig. Dofta och smaka igen... det blir en hel del skillnad. Vattnet släpper lös både doft och smakpartiklar i whiskyn som då både doftar och smakar mer hur konstigt det än låter
Om man har fatstyrka på whiskyn så kan den behöva spädas en hel del... en 60% tex kan behöva spädas ner emot 46% för att ge sin fulla potential... men det är högst personligt vad man tycker.

Nej, kall whisky är ingen höjdare. Jag tycker whisky smakar bäst i rumstemperatur. Är den sen inte kylfiltrerad så blir en liten skvätt vatten i en riktig smakförhöjare. Man ser hur whiskyn blir lite grumlig när de eteriska oljorna reagerar med vattnet och man kan riktigt känna hur doften utvecklas minut för minut.

En liten otippad favorit som jag har är Paddy. Den är mjuk och trevlig, och dessutom modest i priset. Den platsar inte precis i finrummet men god är den, tycker jag.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-03-14 09:04

Jag hittade en ny favorit när jag var i Edinburgh för ett par år sedan: Ledaig
Ledaig Connoisseurs Choice (80216) - Systembolaget.se

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-03-14 10:06

Jag gillar Irländsk. Har hållit i några provningar på Irländsk whiskey och den är riktigt bra som vardagswirre eller även sent på kalaset när man ändå inte känner alla nyanser i finwhiskyn man har i hyllan. Vad det gäller Irländskt kan jag med varm hand rekommendera Powers Gold Label från beställningssortimentet. Den är fortfarande mjuk som alla andra trippeldestillerade Irländare men den har en lite pepprig eftersmak som är riktigt bra och känns mycket fylligare än andra whiskeys. Bäst jag beställer en direkt så ni inte köper upp allihopa. Det brukar inte finnas så många nämligen. )

Lord of the isles var rätt ok men den var ju långt ifrån prisvärd. Kostade på tok för mycket!
Laphroaig 10 kontra Ardbeg 10 är en enkel match tycker jag. Laphroaigen är mycket mer grov, askfatsrökig och utan finess jämfört med Ardbeg tycker jag. Lätt val!

WiB (Whisky in Box) kunde kanske vara nå't för vardagswirren!?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-03-14 13:58

Jo, det finns ju hur många teorier som helst om hur man ska dricka och prova.

Vad man kan säga om isen är att kölden bedövar smaklökarna precis som att man kyler ner en skadad kroppsdel för smärtlindring. En enkel fysiologisk förklaring.

Vad det gäller vatten är det ju inte riktigt lika lätt. En del sorter förlorar på att vattnas ur och andra vinner på det. Vissa sorter blir en helt ny dryck av lite vatten. Helt fantastiskt vad mycket det kan göra faktiskt. Har läst på nå'ra ställen att det på nå't sätt skulle vara optimalt att vattna ner whiskyn till ungefär 30% för att få ut så mycket som möjligt av den. Det intressanta är att man kan få fram förvånansvärt många smaker ur en whisky som utan vatten är ganska smaklös. Skumt men fullt möjligt.

Kontentan av det hela är att det i princip inte finns något rätt eller fel. Det enda som, enligt mig, är helt fel är att vara tjurig och helt vägra prova med lite vatten.

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-03-14 14:31

Som Baeckis skriver så är det väldigt individuellt vad man tycker... Ardbeg Uigeadail tex som ligger på över 50% dricker jag helst utan att ha i något som helst vatten alls. Den är bäst så i min gom. Punkt.

Ursprungligen av kainen:

Som Baeckis skriver så är det väldigt individuellt vad man tycker... Ardbeg Uigeadail tex som ligger på över 50% dricker jag helst utan att ha i något som helst vatten alls. Den är bäst så i min gom. Punkt.

är väldigt sugen på den men tyvärr fanns den inte i liten flaska så ca 700 spänn för att "testa" .. hur bra är den ?

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-03-14 14:41
Ursprungligen av gotfredsen:

är väldigt sugen på den men tyvärr fanns den inte i liten flaska så ca 700 spänn för att "testa" .. hur bra är den ?

Jag tycker den är väldigt bra för pengarna... jag PMar dig så kan vi lösa något

Ursprungligen av kainen:

Jag tycker den är väldigt bra för pengarna... jag PMar dig så kan vi lösa något

Tack för PM-et men jag är nog faktiskt villig att ta ditt ord på att den är bra .. blir nog inte i denna löningen men nästa så blir det en flaska ... men tack ändå för PM-et ..

Jag gissar att om du skall till en öde ö och får välja en Wiskey sort att ta med så skulle det vara den flaskan ?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-03-14 15:22
Ursprungligen av kainen:

Som Baeckis skriver så är det väldigt individuellt vad man tycker... Ardbeg Uigeadail tex som ligger på över 50% dricker jag helst utan att ha i något som helst vatten alls. Den är bäst så i min gom. Punkt.

Sitter hemma och har en Ardbeg Corryvreckan, 57,1%, i mitt synfält och det är lite likadant med den men det är lite en humörfråga också. Jag kan dricka den både rent eller med så mycket som 50/50 Ardbeg och vatten. Lite vad man känner för för stunden.

Nu får vi sluta uppdatera denna tråd... Jag måste snart till systembolaget om vi skriver mer... Eller be frugan köpa något nästa gång hon jobbar (det finns vissa fördelar med att ha en fru som jobbar på just systembolaget:)

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-03-14 14:59

Nja om jag skulle till en öde ö skulle jag ta med mig en sherrylagrad rökig caol ila eller bunnahabhain... men dom är dyrare... och dyker upp då och då på vissa webshoppar. Man får passa på när dom finns för dom tar slut snabbt.

Ursprungligen av kainen:

Nja om jag skulle till en öde ö skulle jag ta med mig en sherrylagrad rökig caol ila eller bunnahabhain... men dom är dyrare... och dyker upp då och då på vissa webshoppar. Man får passa på när dom finns för dom tar slut snabbt.

sherrylagrad ? den jag hitta var denna på systemet Caol Ila 12 Years (377) - Systembolaget.se

men jag antar att den inte alls är samma ?

är det denna du menar

Caol Ila 1990 / 17 Year Old / Sherry Wood / Mackillop's : Buy Online - The Whisky Exchange

samt vilken bunnahabhain menar du .. här är en lista

http://www.thewhiskyexchange.com/B-40-Bunnahabhain.aspx

edit ..

jag tror jag hitta vilken du menade via din lista . .eller ???

http://whiskybase.com/whiskies.php?merkid=2&whiskyid=27159

Senast redigerat 2012-03-14 15:27

Det var länge sedan löningen kändes så långt borta...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-14 17:13

Supernovan är ju lite extrem, både i rökighet och styrka (Supernova 2010 ligger ju över 60%). Men det är fortfarande, enligt mig, en bra och balanserad whisky. Dock får den se sig slagen av Corryvreckan tycker jag, som är perfekt avvägd.

Mina favoriter från Ardbeg är dessa:
1. Corryvreckan
2. Still Young
3. Supernova 2009
4. Rollercoaster
5. Supernova 2010

Några Ardbeg jag inte riktigt uppskattar fullt ut är Uigeadail, TEN och Airigh Nam Beist. Alla är ju dock klart drickbara...

Smaken är ju olika men Supernovam är en av mina favoriter. Har en på gång (öppnad) plus en oöppnad. Men annars så är lagavulin distillers edition 1989 den bästa som jag smakat. Har haft tre enliters flaskor, har bara en kvar och den vill jag inte öppna;)

Jag har inte smakat Corryvreckan men har en hemma. Hur är det med Aligator? Har också en som jag inte öppnat ännu.

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-03-14 17:33

Det går egentligen bra med vilken Sherrylagrad Caol Ila som helst... dom har olika karaktär men de flesta är riktigt bra. Den jag har i whiskybanken är en riktigt höjdare! Har druckit upp en sådan och den där sparas till en regnig dag
Samma sak med Bunna... bara att man måste se till att det är en rökig sådan då de tillverkar den minst rökiga whiskyn på Islay.

Supernovan är helt ok men jag föredrar Bruichladdich Octomore framför den vilken dag som helst... känns mer balanserad även om den jag har hemma just nu ligger på 167ppm! (Har en supernova 2010 i garderoben också men den kommer få stå oöppnad ett bra tag.)

Ardbeg Rollercoastern är ju inte helt fel heller... eller en bra Port Ellen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-14 20:45
Ursprungligen av kainen:

Supernovan är helt ok men jag föredrar Bruichladdich Octomore framför den vilken dag som helst... känns mer balanserad även om den jag har hemma just nu ligger på 167ppm! (Har en supernova 2010 i garderoben också men den kommer få stå oöppnad ett bra tag.)

Jag har bara druckit Octomore 2/140PPM och då bara ett litet glas på krogen, men den kändes inte alls lika stadig som Supernova, utan mer vild och lite galen. Nu har jag som sagt bara druckit en skvätt Octomore men nästan en och en halv flaska Supernova, så jag kan vara lite färgad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-14 19:24

Alligator är rätt snäll. Är man elak kan man kalla den tråkig, men det tycker jag inte att vi gör. Klart mindre rökig än snitt-releasen Ardbeg gör. Min sambo tycker att Supernova, Corryvreckan mfl smakar och doftar majbrasa, men hon kan uppskatta en liten Alligator emellanåt.

Whiskeytråd - utan några större spår av Backbränt - f'låt, Mackmyra heter det, juh. Befriande

Jag var i Gävle i somras och tittade till Whiskybyn och kom i samspråk med en av marknadsförarna och jag tog ställning MOT Mackmyra - det togs inte väl upp. "Tur att det finns killar som Du - alla andra bara öser guldmedaljer över oss"! Den da'n Mackmyra producerar en brukswhikey, lagrad på stora fat, som vinner, eller en premium som gör det - ska jag ändra åsikt. Intill dess är det i min enkla gom smart marknadsföring och kraftig selektion för att nå framgång. Jag har druckit allt som producerats, inklusive icke visade tidiga prover och Vit Hund, utan att imponeras.

Ett destilleri som varit snubblande nära att gå i graven, men som till sist räddats ur Wm Teacher & Sons ( gm Allied Domecq ) gingungagap är Glendronach ( räddat av Pernod-Ricard, numera ägt av Benriach Dest Co ). Lagras på använda sherry- och bourbonfat och blir därmed kraftigt påverkade av faten. 12, 15, 18 och 21-åringen är väl värda en transveralprovning, sedan blir det snuskigt dyrt. Bara 15-åringen ( Revival ) finns i butik, alla andra sorter på beställning. Bara en sort? Testa då 18 yrs Allardice.

Ursprungligen av leonardo:

Whiskeytråd - utan några större spår av Backbränt - f'låt, Mackmyra heter det, juh. Befriande

Jag var i Gävle i somras och tittade till Whiskybyn och kom i samspråk med en av marknadsförarna och jag tog ställning MOT Mackmyra - det togs inte väl upp. "Tur att det finns killar som Du - alla andra bara öser guldmedaljer över oss"! Den da'n Mackmyra producerar en brukswhikey, lagrad på stora fat, som vinner, eller en premium som gör det - ska jag ändra åsikt. Intill dess är det i min enkla gom smart marknadsföring och kraftig selektion för att nå framgång. Jag har druckit allt som producerats, inklusive icke visade tidiga prover och Vit Hund, utan att imponeras.

Ett destilleri som varit snubblande nära att gå i graven, men som till sist räddats ur Wm Teacher & Sons ( gm Allied Domecq ) gingungagap är Glendronach ( räddat av Pernod-Ricard, numera ägt av Benriach Dest Co ). Lagras på använda sherry- och bourbonfat och blir därmed kraftigt påverkade av faten. 12, 15, 18 och 21-åringen är väl värda en transveralprovning, sedan blir det snuskigt dyrt. Bara 15-åringen ( Revival ) finns i butik, alla andra sorter på beställning. Bara en sort? Testa då 18 yrs Allardice.

Glendronach hade jag en. Minns den som ganska trevlig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-14 23:28
Ursprungligen av leonardo:

Whiskeytråd - utan några större spår av Backbränt - f'låt, Mackmyra heter det, juh. Befriande

Jag var i Gävle i somras och tittade till Whiskybyn och kom i samspråk med en av marknadsförarna och jag tog ställning MOT Mackmyra - det togs inte väl upp. "Tur att det finns killar som Du - alla andra bara öser guldmedaljer över oss"! Den da'n Mackmyra producerar en brukswhikey, lagrad på stora fat, som vinner, eller en premium som gör det - ska jag ändra åsikt. Intill dess är det i min enkla gom smart marknadsföring och kraftig selektion för att nå framgång. Jag har druckit allt som producerats, inklusive icke visade tidiga prover och Vit Hund, utan att imponeras.

Har också väldigt svårt för Mackmyra's produkter, men visst är det kul med ett litet större destilleri i landet.

Det bästa jag druckit från Mackmyra är helt klart rådestillatet vi fick prova på en rundtur där, ca 70% och förstås ofärgat eftersom det inte varit nere och vänt i ett träfat. Köpte för skojs skull deras Vit Hund i tron om att det skulle vara lika trevligt trots klart svagare, men icke, långt ifrån. Kul dock att bjuda på och förklara för mindre insatta hur whisky framställs.

Ursprungligen av Solid:

Har också väldigt svårt för Mackmyra's produkter, men visst är det kul med ett litet större destilleri i landet.

Det bästa jag druckit från Mackmyra är helt klart rådestillatet vi fick prova på en rundtur där, ca 70% och förstås ofärgat eftersom det inte varit nere och vänt i ett träfat. Köpte för skojs skull deras Vit Hund i tron om att det skulle vara lika trevligt trots klart svagare, men icke, långt ifrån. Kul dock att bjuda på och förklara för mindre insatta hur whisky framställs.

Har provat Bruichladdich rådestillat och det var intressant men inte angenämt.

Bevaka tråden