Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Whisky-tips

Tråden skapades och har fått 284 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-03-27 10:03
Ursprungligen av kainen:

Ser fram emot torsdag kväll... skall på semester på fredag så skall fira på torsdag kväll med 2st trevliga drams:

Ardbeg 1967, 30 år, Cask 578, Dark Oloroso, Signatory, 52%
Ardbeg 1967, 30 år, Cask 1138, Dark Oloroso, Signatory, 52,2%

Låter lyxigt! Signatory brukar ju fixa schyssta tappningar. Har en Signatory Vintage 10th Anniversary Highland Park som är sherrylagrad. Den är inte dum alls men det är inte mycket kvar nu plus att korken börjar bli dålig så jag får väl göra slut på den snart.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-03-27 10:25
Ursprungligen av kainen:

Ser fram emot torsdag kväll... skall på semester på fredag så skall fira på torsdag kväll med 2st trevliga drams:

Ardbeg 1967, 30 år, Cask 578, Dark Oloroso, Signatory, 52%
Ardbeg 1967, 30 år, Cask 1138, Dark Oloroso, Signatory, 52,2%

Åka på semester och lämna de där finingarna hemma!?

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-03-27 11:56
Ursprungligen av peanjo:

Åka på semester och lämna de där finingarna hemma!?

Det är 3cl samples... har inte hela flaskorna... tyvärr... men det känns inte som att man pungar ut med 25000kr för en 70cl flaska
Inte med min inkomst i alla fall

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-03-27 13:42
Ursprungligen av kainen:

Det är 3cl samples... har inte hela flaskorna... tyvärr... men det känns inte som att man pungar ut med 25000kr för en 70cl flaska
Inte med min inkomst i alla fall

Du får väl spara in på något annat och investera klokt (eller mycket klokt)...
Var får du tag i 3cl-flaskorna? Jag vet att de finns i Skottland där jag köpte en hel hög, men i Sverige?

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-03-27 14:37
Ursprungligen av peanjo:

Var får du tag i 3cl-flaskorna? Jag vet att de finns i Skottland där jag köpte en hel hög, men i Sverige?

Det finns lite olika företag som säljer, jag har köpt ifrån whiskyforum (deras webshop) eller så om man köper ett lite större kolli så kan man få bättre pris ifrån

Nordic Pack AB glasflaskor plastflaskor glasburkar plastburkar dunkar hinkar tunnor
Artikelnummer
1130 (Flaska 3cl)
1118-2 (Kork, Vit, Plast)

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-03-27 15:13

Men innehållet då?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-03-27 16:12

På tal om Whisky, idag är det "World Whisky day". BBC News - World Whisky Day launched by Aberdeen student Blair Bowman

Har gjort i ordning whiskyhyllan lite och satt upp lite porrig LED-belysning à la IKEA.:rolleyes:

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-27 20:55
Ursprungligen av pmarriott:

Har gjort i ordning whiskyhyllan lite och satt upp lite porrig LED-belysning à la IKEA.:rolleyes:

Ser ut att vara mycket halvfullt där

Ursprungligen av pmarriott:

Har gjort i ordning whiskyhyllan lite och satt upp lite porrig LED-belysning à la IKEA.:rolleyes:

ursäkta mig men "porrig led-belysning" går inte riktigt ihop med whisky enligt mig, iallafall verkligen inte lila
jag skulle hellre ha en hylla/skåp i gammalt trä med någon varm belysning.

Ursprungligen av tqila:

ursäkta mig men "porrig led-belysning" går inte riktigt ihop med whisky enligt mig, iallafall verkligen inte lila
jag skulle hellre ha en hylla/skåp i gammalt trä med någon varm belysning.

Den är inte fullt så lila i verkligheten. Skulle vilja ha lite mer åt bärnstenshållet, men det går inte att få IKEA-belysningen dit. Den där hyllan är också lite provisorisk.

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-03-28 00:34
Ursprungligen av peanjo:

Men innehållet då?

Ja alltså det där är om man samplar upp själv
På whiskyforum bytes och säljes en hel del samples!
Annars finns ju masters of malt som säljer samples.

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-03-28 00:40

Ang att en öppnad flaska ändrar smak med tiden är ett faktum. En bra whisky kan bli sämre/dålig och en dålig whisky kan bli bra/bättre.
Det är syret i flaskan som reagerar med whiskyn så den oxiderar.
Har man mycket whisky och lite luft i flaskan behöver man inte oroa sig men varje gång man öppnar flaskan släpper man in mera syre. Prova att ta någon gammal flaska som stått ett tag med en slatt kvar och prova den med en nyöppnad flaska så märker man skillnad, ibland stor sådan.

Personligen använder jag en winesaver... Koldioxidspray som man sprutar in i flaskan efter varje öppning. (om det inte är en flaska jag kommer dricka upp relativt snart, då hinner det inte hända speciellt mycket ändå.)

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-03-28 12:01

Macallan 70cl från en butik jag beställt ifrån flera gånger.
Tänk på att det tillkommer frakt.

Macallan 10 Years - Sherry Oak - 40 Vol - Wsm14089 - Highlands G - M - Whisky Single Malt Scotch

Maila Manfred och fråga om det är någonting du är osäker på, han svarar snabbt på mail och engelska fungerar bra.

(Jag har inte provat den 40% iga... men som jag skrev i ett tidigare inlägg så tycker jag att cask strength versionen som tydligen bara finns på taxfree är helt underbar!)

har aldrig beställt Wisky på nätet .. vad är det som gäller ? Lagar , regler, extra avgifter osv osv ,, och framför allt hur mycket får man importera ?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-03-29 14:01

Jag tror du får importera hur mycket som helst, bara du betalar för dig. Du skall ha betalat in pengar till Tullverket för moms och/eller skatt. Tror jag!!!
Ni som brukar importera och har kontakt med Tullverket får gärna rätta mig.

Jag trodde det enda lagliga sättet att föra in alkohol var att själv ta det över gränsen eller beställa genom Systembolaget. Detta har kanske ändrats.

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-03-29 14:42
Ursprungligen av pmarriott:

Jag trodde det enda lagliga sättet att föra in alkohol var att själv ta det över gränsen eller beställa genom Systembolaget. Detta har kanske ändrats.

Winefinder.dk tex är 100% lagligt att beställa ifrån också... men de säljer ju bara vin. Som du får med bud fram till dörren.

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-03-29 14:41

Man skall betala in tull och moms när man fått paketet om inte butiken redan gjort det. whiskyexchange tex betalar svenska avgifter så det är ingenting man behöver tänka på.

Det finns inget sätt för tullverket att se om du har importerat så det är upp till dig att anmäla att du har importerat och betala in avgifterna.

Det finns två synsätt

EU - sprit är som vilken annan vara som helst - fri rörlighet
SWE - nä, stopp, inte ta in så farliga saker. Går inte för sig - jo, bara lite då, men bara i vår butik - till våra priser.

Internetförsäljare hävdar att det första gäller - svenska tullen att det andra gäller. Jag tar in själv från Tyskland för att slippa tjafset, men lutar åt att det första gäller.

Priserna i Sverige är mycket fördelaktiga på dyrare whisky än på kontinenten helt enkelt för att Sverige är en prioriterad marknad och brännerierna anpassar sina priser för att inte tappa Sverige som marknad pga. skattepåslaget. Enklare "whisky" är fasansfullt mycket dyrare i Sverige än på kontinenten, men vem dricker Statesman mfl?

http://www.tullverket.se/innehallao/f/fragoro...

Beställa alkohol på internet

Jag har beställt alkohol från en transportör som säger att Tullverket har omhändertagit varorna, vad händer nu?
Svar: Du ska inte göra någonting. Varorna är under skatteutredning och du kommer att få ett brev från Tullverket.

Får jag beställa alkoholvaror via internet för personligt brukfrån ett annat EU-land?
Svar: Ja, under förutsättning att du gör en anmälan och ställer säkerhet till Skatteverket. Det ska ske innan varorna transporteras från det andra EU-landet.

Vad händer om jag inte anmäler och ställer säkerhet men ändå beställer alkoholvaror via internet?
Svar: Om transporten med alkoholvarorna påträffas, beslutar Tullverket att omhänderta alkoholvarorna. Den skattskyldige påförs sedan beslut om skatt (alkoholskatt) samt ett transporttillägg som är 20 procent av alkoholskatten.

Vad händer när jag har betalat in alkoholskatten?
Svar: Beslutet om omhändertagande av alkoholvarorna upphävs. Den som gör anspråk på varorna (skattskyldig/mottagaren) ansvarar för att de hämtas hos Tullverket. Om du har beställt alkoholvaror inklusive transport, bör du göra upp med transportören om vem som ska hämta alkoholvarorna. Om transportören hämtar ska du ge denne en fullmakt.
Vad händer om jag inte betalar in alkoholskatten och transporttillägget?
Svar: Har skatten inte betalats inom en månad får Tullverket besluta om att alkoholvarorna ska förstöras.
Observera! Skyldighet att betala skatt och transporttillägg kvarstår, oavsett om alkoholvarorna har förstörts eller inte.

Vad händer med mina alkoholvaror om jag har anmält och ställt säkerhet till Skatteverket?
Svar: Påträffar Tullverket en sändning med alkoholvaror som är anmäld till Skatteverket och säkerhet ställd upphävs omhändertagandet omedelbart. Varorna återställs till transportören.

När alkoholvarorna har förts in till Sverige ska alkoholskatten redovisas. Detta görs genom att en deklaration lämnas in till Skatteverket. Deklarationsblanketten skickas ut från Skatteverket då anmälan och säkerhet för skattens betalning mottagits. Deklarationsblanketten ska vara Skatteverket tillhanda senast 5 dagar efter den dag då varorna fördes in till Sverige.

Hur många internetleverantörer återbetalar den spritskatt som betalats i ursprungslandet? Gör de inte det, blir ju dropparna dubbelbeskattade och därmed orimligt dyra - vilket är i linje med den svenska alkoholpolicyn som gör allt för att försvåra och fördyra, syftande till att minska totalkonsumtionen.

Jag skulle vilja se ett skatteneutralt importsystem; Svensk skattesats minus skatt betald i ursprungslandet = tilläggsbetalning till Skatteverket

Kan man hantera moms mellan stater, borde man kunna hantera detta på ett för medborgarna enkelt och rättvis sätt. Det räcker så bra att det enbart omfattar EU om nu Skattemyndigheten inte litar på "obskyra länders" myndighetsintyg.

Ursprungligen av leonardo:

Hur många internetleverantörer återbetalar den spritskatt som betalats i ursprungslandet? Gör de inte det, blir ju dropparna dubbelbeskattade och därmed orimligt dyra - vilket är i linje med den svenska alkoholpolicyn som gör allt för att försvåra och fördyra, syftande till att minska totalkonsumtionen.

Jag skulle vilja se ett skatteneutralt importsystem; Svensk skattesats minus skatt betald i ursprungslandet = tilläggsbetalning till Skatteverket

Kan man hantera moms mellan stater, borde man kunna hantera detta på ett för medborgarna enkelt och rättvis sätt. Det räcker så bra att det enbart omfattar EU om nu Skattemyndigheten inte litar på "obskyra länders" myndighetsintyg.

Nu vet jag inte hur skatterna fungerar, men när en utländsk näringsidkare skickar alkohol till en svensk köpare är det långt ifrån säkert att den utländska näringsidkaren behöver betala alkoholskatt i hemlandet.

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-03-29 16:53

Beställer man från whiskyexchange i UK så drar som av UK skatten och lägger på den svenska. Enda butiken jag känner till som gör detta.

Jag visste inte att de börjat dra av - det gick inte när jag beställde av em för några år sedan. Ska kolla närmare i deras katalog. Det finns massor av godis i den.

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-03-29 17:14
Ursprungligen av leonardo:

Jag visste inte att de börjat dra av - det gick inte när jag beställde av em för några år sedan. Ska kolla närmare i deras katalog. Det finns massor av godis i den.

De började med det för inte allt för länge sedan... Staten bråkade med dem för de levererar tydligen ganska mycket till Sverige.

Sååååå väääldigt typiskt svenskt - svensk alkoholpolitik är den allra bästa i världen - rent av den enda kloka - NOT

Kollade som hastigast deras villkor - de drar t.o.m. av UK VAT för att Sverige ska kunna få upp priset ytterligare.

Nå'n som har kolla på skillnaden i alkoholskatt mellan UK och Sverige?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-03-29 18:37
Ursprungligen av leonardo:

Sååååå väääldigt typiskt svenskt - svensk alkoholpolitik är den allra bästa i världen - rent av den enda kloka - NOT

Kollade som hastigast deras villkor - de drar t.o.m. av UK VAT för att Sverige ska kunna få upp priset ytterligare.

Nå'n som har kolla på skillnaden i alkoholskatt mellan UK och Sverige?

När jag var i Skottland upplevde inte jag så stor skillnad i pris på single malt mellan deras priser och de vi har i Sverige

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-03-29 18:50
Ursprungligen av gunek:

När jag var i Skottland upplevde inte jag så stor skillnad i pris på single malt mellan deras priser och de vi har i Sverige

Fast nu är pundet betydligt billigare än när jag var i Skottland...

Bevaka tråden