Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Whisky-tips

Tråden skapades och har fått 284 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Täby
  • 2012-06-08 21:25

Fick ut fyra flaskor Ardbeg - Day från SB idag. (Bara committee medlemmar som fick beställningsnummer).

Riktigt bra Whisky! Skulle rekommendera alla att köpa denna men nu är det för sent

WWDC - What Wisky Do i Choose

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-06-20 14:52

Blir det några fina flaskor till midsommar?

Ursprungligen av kainen:

Blir det några fina flaskor till midsommar?

Fyller ju år nästa vecka så det hoppas jag .. Har ju uteslutande önskat mig Ardbeg Wisky i födelsedaspresent ..

Nu till helgen så blir det nog lite klassisk brännvin (med flädersmak) .. å på kvällen kanske en liten Ugidahl

beware what you wish for säger dom .. önska mig Wisky å get var précis get jag fick .

En utav dom var Ardbeg Aligator - Untaimed Release var verkligen e överraskning. Mycket djup smak med toner av chili .. Starka grejer ..

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-07-13 07:40

Jag kommer att ta hem en Lagavulin 21 nästa vecka... om någon vill vara med och dela på flaskan så går den på 80kr/cl + 40kr för mini flaska (2-5cl) och frakt.

Den har fått riktigt bra poäng av whiskykännare och är inte billig så det kommer bli kul att prova den

Skicka ett PM isf!

Edit: Nu finns det inga CL kvar att dela på

Senast redigerat 2012-07-14 19:22
  • Medlem
  • Täby
  • 2012-07-21 17:59

Druckit Lagavulin 21 idag... bland det bästa jag någonsin smakat! 95p.
Det enda jag druckit som är bättre är en 30-årig Ardbeg från 1967 som Signatory har buteljerat.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-07-21 18:41

Hur får du hem whiskyn. Bara bolaget eller?

Jag bor ju inte i Sweden så att säga så finns det något sätt att beställa godsakerna till andra platser på jorden?

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-07-23 11:38

Jag brukar beställa ifrån whizita.de shop.whiskybase.com och whiskysite.nl (fungerar klockrent allihop)... Tyskland, Holland och Holland.

de två första har variabel frakt, whiskysite.nl har samma framt på 1-10 flaskor så det gäller att fylla upp.

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-07-29 18:53

Dags att riva av lite Lagavulin! 6st samples á 2cl...

Feis Ile 2007
Feis Ile 2008
Feis Ile 2009
Feis Ile 2010
Feis Ile 2011
Feis Ile 2012

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-07-29 21:50

Slutresultat:

Lagavulin Feis Ile 2007 (93-07) cask 4893 56.5% 88p
Lagavulin Feis Ile 2008 (93-08) cask 1403 52.9% 90p

Lagavulin Feis Ile 2009 (95-09) cask 4556 54.5% 92p

Lagavulin Feis Ile 2010 (94-10) cask 3210 52.7% 84p
Lagavulin Feis Ile 2011 (98-11) cask 1715 51.0% 84p
Lagavulin Feis Ile 2012 (98-12) cask 1716 55.1% 85p

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-05 20:01

En fråga från en whiskydrickare till andra whiskydrickare som inte handlar om whisky:

Vilken congac i Systembolagets standardsortiment är att föredra? Hört att Grönstedts XO (nr 242) ska vara trevlig, stämmer det? Gillar när de drar åt plommon/torkad frukt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-05 22:45
Ursprungligen av Solid:

En fråga från en whiskydrickare till andra whiskydrickare som inte handlar om whisky:

Vilken congac i Systembolagets standardsortiment är att föredra? Hört att Grönstedts XO (nr 242) ska vara trevlig, stämmer det? Gillar när de drar åt plommon/torkad frukt.

Personligen håller jag nog Grönstedts XO som den mest prisvärda jag någonsin provat. Jag köper då och då Grönstedts Extra. Den är lite(?) annorlunda. Passar i vissa sammanhang bättre, i andra sämre. Men alltid dyrare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-06 20:12

Tack för svar! Börjar med en XO.

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-09-02 11:11

Fick med mig två flaskor av Ardbeg Galileo från bolaget igår. Trevlig sak.

Över huvud taget finns det nog inget godare i dryckesvägen än en god maltwhisky. Visst är det gott med goda drinkar ibland, men det är långt ifrån samma sak.
En dram njuter man nästan med andakt … Det är inget man vill dricka sig berusad med.

Ardbeg Uigeadail är nog den bästa singelmalt som jag har hittills smakat. Men Laphroaig Cask Strength 10 Years är också en ständig favorit. Lika så Lagavulin.

Laborera gärna med en skvätt vatten ibland, ni som aldrig har provat det. Jag var medlem förut i en whiskyförening, men det blev lite för långt att åka till grannstaden, så jag hoppade ur. Bishops Arms har också någon typ av provarverksamhet om man blir medlem. Lokala whiskyklubbar kan det vara svårt att få komma som en ny medlem.

Aberlour a’bunadh har jag läst massvis av fina omdömen. Den skulle jag prova om jag hade råd …

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-09-17 09:55

A'bunadh kan vara riktigt bra... Det skiljer från batch till batch. Om är uppe i närmare 40 batchar snart.

Uigedailen är en favorit här också i "normalpris-segmentet".

Det kommer en Longrow som heter Longrow Red den 1a Oktober. En rökig single malt som är slutlagrad på Long Row rödvinsfat ifrån Australien... Den är bättre än Uigedail till ett fyndpris! Håll utkik

Ursprungligen av kainen:

A'bunadh kan vara riktigt bra... Det skiljer från batch till batch. Om är uppe i närmare 40 batchar snart.

Uigedailen är en favorit här också i "normalpris-segmentet".

Det kommer en Longrow som heter Longrow Red den 1a Oktober. En rökig single malt som är slutlagrad på Long Row rödvinsfat ifrån Australien... Den är bättre än Uigedail till ett fyndpris! Håll utkik

Jag fick nyss en utskällning av systembolaget när jag försökte att beställa denna...

"vad hette nu den där whiskyn som du skulle ha? Jag hittar den inte"

Och först när jag bokstaverade "Longbrow" istället för "Longrow" så blev det lite förvirrat

Sedan så kom... "Den där är ju i beställningssortimentet! Ska du ha den?" med en ökande irritation i rösten...

När jag då tvekar en aning... "Men... bestäm dig nu, jag måste gå och jobba, jag har inte tid med det här"

Fast det är klart, jag och min fru älskar varandra i alla fall:)

(Hon ringde mig och frågade vilken whisky det var jag skulle ha för hon hittade den inte när hon kom in till sitt jobb som ju råkar vara Systembolaget)

Det blev en beställning - jag får lita på dig, kainen:)

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-10-01 11:41
Ursprungligen av BlackSmp:

Det blev en beställning - jag får lita på dig, kainen:)

Den är ruskigt bra, speciellt till det priset... du får säga vad du tycker när du fått flaskan

Jag har 4st på ingång... inte från bolaget däremot

Tack för tipset, kainen!

Fast jag tror inte att jag har råd just nu ändå …

Fördelen att vara med i en whiskyklubb av något slag är, som du berättade, att man kan dela en flaska med flera stycken. Då blir det inte så himla dyrt.

Apropå det. Den gemenskap som du är med, hur går det till att köpa en miniflaska av någon whisky? Jag menar, litar ni på 100 procent att den andra killen har buteljerat just den whisky man betalar? Eller hur går det till?

P.S. Har du testat den här: Benromach 10 Years (472, 35cl 247 kr; Symposion, T2), Speyside, Skottland.
Lär komma också i oktober?

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-09-17 20:40
Ursprungligen av pick-me-up:

Apropå det. Den gemenskap som du är med, hur går det till att köpa en miniflaska av någon whisky? Jag menar, litar ni på 100 procent att den andra killen har buteljerat just den whisky man betalar? Eller hur går det till?

P.S. Har du testat den här: Benromach 10 Years (472, 35cl 247 kr; Symposion, T2), Speyside, Skottland.
Lär komma också i oktober?

Jo man får ju lita på att den andra har buteljerat den whisky som det pratas om.
Men man märker ofta på smaknoter mm om det skulle vara en helt felaktig buteljering. Dessutom så gör i alla fall jag så att jag bara handlar av de mest aktiva som är en del på forumet.

Den har jag inte provat... men jag skall till destilleriet i maj... och en del andra också

Blir besök på följande:
The Balvenie
Aberlour
Glenfarclas
Speyside Distillery
Tomatin
BenRiach
The Glenlivet
Benromach
Strathisla
Glen Moray
Glendronach

Ser mest fram emot Glenfarclas då jag verkligen gillar deras single cask buteljeringar.

Update: Tydligen är inte bara Iphonesläpp som orsakar serverproblem. Fick nyss ett SMS från frugan om att deras datasystem lade av när hon försökte lägga beställningen kl 10:)

Ursprungligen av BlackSmp:

Update: Tydligen är inte bara Iphonesläpp som orsakar serverproblem. Fick nyss ett SMS från frugan om att deras datasystem lade av när hon försökte lägga beställningen kl 10:)

Det är inför Apples lansering av den revolutionerande iBooze.

Så där, hemkörd och allt. Det kallar jag service. Jag gillar flaskan, den är snygg på ett lite speciellt sätt.

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-10-05 11:43
Ursprungligen av BlackSmp:

Så där, hemkörd och allt. Det kallar jag service. Jag gillar flaskan, den är snygg på ett lite speciellt sätt.

Har du smakat den ännu?

Lite vatten i den gör under!

Tog ett smakprov idag. Har inte vattnat den än men misstänker som du säger att lite vatten gör skillnad:)
Återkommer:)

Edit: Vatten gör under. Den blev mycket trevligare med lite vatten. Det är kanske inte så mycket att undra över - den är stark.

Senast redigerat 2012-10-07 07:26

Uigedailen är för god alltså ... blir lätt en smut för ofta men det positiva är att det behövs inte mycket eftersom det är så mycket arom och smak att man bokstavligt kan smuta på den en lång stund .. Mycket Rökig cherry lagrad Wisky är min melodi

skall nog ta en nu bara för det ..

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-10-09 11:36
Ursprungligen av gotfredsen:

Uigedailen är för god alltså ... blir lätt en smut för ofta men det positiva är att det behövs inte mycket eftersom det är så mycket arom och smak att man bokstavligt kan smuta på den en lång stund .. Mycket Rökig cherry lagrad Wisky är min melodi

skall nog ta en nu bara för det ..

Min med och håller med om Uigedailen... MEN den är inte bara sherryfatslagrad. Det är en blandning av sherryfat och bourbonfat

Fy också! Nu blev jag sugen på en sådan också här på jobbet... Måste kontrollera, tror att jag har en hemma men är osäker. Har lite för dålig koll på flaskorna:)

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-11-04 13:21

Fick hem en Glenfarclas OB 1968 (-2000) 43%... den är helt sjukt bra! Bland det bästa jag någonsin provat. Top 5!

Löjligt höga poäng på whiskybase samt av Malt Maniacs... men det är den värd.

Jag förstår att den kostar som den gör (Vilket ofta inte är fallet!) WHISKYBASE - Glenfarclas 1968

Bevaka tråden