Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

The Lounge™

Tråden skapades och har fått 178 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-11-09 13:24

Kaffe på maten, mulen november i Nacka och höstlöven fyller garageuppfarten utanför fönstret. Två timmar till föräldrafikat på dagis och jag sätta tänderna i offertarbete, kundsamtal och avtalsutkast.

Myser av tanken att allt jämra jobb jag gör, gör jag åt mig själv numera - men att starta eget kräver tålamod, mängder...

Gästrummet i markplanet är numera kontor, och jag trivs otroligt bra på min arbetsplats... iTunes puttrar i bakgrunden (det är FÖR billigt med 90 kr för ett album), kontaktlistan på skypen är full av vänner, kollegor och partners, minin rullar tyst på, och huset är stilla. Ahh - ljuva liv.

Hmm, ser nu att 99mac inte ställt om till VINTERTID!
(detta skrevs kl 13:44, ändrat kl 13:54)

Ursprungligen av Stefan Johansson:

Hmm, ser nu att 99mac inte ställt om till VINTERTID!
(detta skrevs kl 13:44, ändrat kl 13:54)

Har du kollat i dina inställningar så att du har det inställt på vintertid eller upptäck sommartid automatiskt?

Personligen har jag haft en ganska trevlig dag i skolan, förutom att jag som vanligt knappt presterar något på lektionerna (å andra sidan så hjälper jag andra ganska mycket när dom frågar)
På lunchen så planerade vi en lite lustig sak som vi tänker göra i jul.

Nu sitter jag hemma och försöker arbeta lite, klockan 18:00 är det AE-råds möte vilket som vanligt följs av den Lokala Styrelsen klockan 19:30 (där jag tjänar 400kr per möte)

(iTunes: Slade - Far, far away)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-09 19:41

Allå alla.
Ny adress & numera uppfyller jag kraven för BBB´s 24Mbit tjänst...
Fick precis modemet & kan kallt konstatera att det är STOR skillnad från mitt gamla 8Mbit!

Tjohooo! Skall nog slösurfa ett par timmar

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2005-11-09 20:16

Imorgon efter jobbet ska jag köra radiostyrda bilar hos Cargo Racing och äta middag med några jobbkollegor och en elgrossist. Det ska bli jättekul.

Hoppas att man får välja bil då ska jag välja en Ferrariröd Ferrari.

iTunes spelar Spinning Around med Kylie Minogue och bytte precis till Vingar av stål med Tomas Ledin.

Personligen sitter jag och är måttligt förbannad...

Anledningen till detta är att jag fick reda på att skolverket (eller något annat, minns inte riktigt) lite snällt skickat ett mail till oss och påpekat att Färila Skola enligt lag ej har rätt att ge oss elever komledigt efter exempelvis skoldans, läger eller andra saker.

Detta irriterar mig då dessa aktiviteter brukar vara mycket trevliga, dessutom är du ju roligt att för en gångs skull göra något roligt inom skolan. Men skolverket tycker väl synd om vi elever som då inte får våra 178 studiedagar per år.

Förhoppningsvis kan vi ändå ha exempelvis skoldans då det finns ett kryphål som gör att vi kan vara lediga på dagen om vi har dansen på kvällen.

Som vanligt en enligt mig idiotisk lag men det förvånar mig dock inte då man bor i Sverige, ett annat exempel är ju det att vi inte får ta betalt vid friluftsdagar. Här i Färila brukar det ibland finnas (speciellt på vintern då) olika alternativ som vi får välja mellan, bland annat då vissa som kan kosta pengar (bla att besöka någon skidbacke i närheten), visst kan det bli problem för vissa som då kanske inte har råd med vad detta kostar (typ 50kr) om det är så är det naturligtvis tråkigt, men skall det då drabba alla andra elever, som istället får ha vanligt skoldag eller man kanske får gå ut och gå...

Ursäkta, är arg och på debatthumor

iTunes: Thorstein Bergman - En Spelmans Jordafärd (Dan Andersson)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-09 23:23

Kom just tillbaka från en utmärkt spelning med Anna Ternheim. Gratis var det också

Mina Xserve G4:or är på väg!

http://www.workingmule.com/shipment.jpg

Ursprungligen av Björnström:

Mina Xserve G4:or är på väg!

http://www.workingmule.com/shipment.jpg

Ingår den fina katten?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-10 10:28
Ursprungligen av Björnström:

Mina Xserve G4:or är på väg!

http://www.workingmule.com/shipment.jpg

Bara TRE??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-10 11:32
Ursprungligen av Björnström:

Mina Xserve G4:or är på väg!

http://www.workingmule.com/shipment.jpg

Fin bild

Var får man tag på dessa? Priset?

Ursprungligen av mrjean:

Fin bild

Var får man tag på dessa? Priset?

Det som skulle blivit en ypperlig affär börjar bli allt dyrare pga lite strul med frakter etc. Får se vad slutnotan hamnar på. Det går nämligen inte att posta hem burkarna från en privatperson med dom fraktavtal som vi har - endast från företag...och dom står hemma hos en polare i San Francisco.

Tanken var att kasta ut G5:orna ur racket och ersätta dom med G4:or. Låter lite bakvänta men jag tror prestanda är lika bra/dåliga i Apache faktiskt och vi sparar 12U (G5 tar 14U höjdenheter i racket, en Xserve tar 1U).

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-11-10 14:00
Ursprungligen av Björnström:

Mina Xserve G4:or är på väg!

http://www.workingmule.com/shipment.jpg

Riktigt fint. G4orna går ju bra med *BSD / Linux. Så de där kan nog bli fina servrar det.
Skulle vara jävligt kul att ha en sådan själv så jag kan slänga ut x86 maskinerna som körs som servrar nu.

(Alla som sett benchmarksen vet vad dåligt osx server är på att hantera mysql)

Har precis lyxat till det och köpt mig själv Final Cut Studio 5. Helt utan kunskaper eller erfarenhet!
Har testat några dagar i en lånad 4.5 och lyckades skapa lite bra grejer, så jag slog till på en riktig.

Lyckas inte riktigt få bort alla spår från FCP 4.5 i datorn tyvärr, så installeraren i 5an vill uppdatera i stället för att installera. Nån som vet bot?

Annars kan jag ju bara säga att jag är fortfarande - dagen efter - helt chockad över mängden litteratur som ingick. Ungefär lika många böcker i paketet, som man köper när man ska plugga till läkare.....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-10 15:53

Hur ser andrahandsmarknaden ut i USA jämfört med Sverige? Är det bra priser?

I fallet Xserve G4 finns det ju möjlighet att hitta maskiner till skillnad från i Sverige. I övrigt är nog inte andrahandsmarknaden något att satsa på. Ren tillgångsfråga med andra ord.

Fick ett erbjudande från Dell idag: 1U rackserver, 2.8GHz Xeon, 1GB RAM, 80GB SATA-disk och lite annat lull-lull för 5.619kr exkl moms. Så billiga var inte mina 2 år gamla Xserves

Jag gav upp hoppet om en Powerbook 15" idag. Har ju väntat ett tag och det är inga på gång, trist nog. Blev en hottad Powerbook 12" istället - 100GB 7200rpm disk och 1.25GB RAM. Synd på pixlarna men kanske smidigare att bära på i längden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-10 21:04
Ursprungligen av Björnström:

Blev en hottad Powerbook 12" istället - 100GB 7200rpm disk och 1.25GB RAM.

Tycker du att den har blivit mycket varmare?

Har precis kommit hem efter en lång skoldag med skiftande känslor, nya värstingdatorer har vi fått till min grafiska/webb/mediakurser. Splitter nya PentiumD med 1.5Gb ram, raptordiskar och 21" CRT, synd på operativsystemet men det är smällar man får ta (jobba i Photoshop/Dreamweaver var som en dröm vill jag lova)

Nu snart väntar träning uppe i Pagla, terränglöpning står på programmet, plockar med mig pannlampan så kan man köra lite offroadlöpning utanför eljusspåren.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-10 17:30

Tänkte bara slänga in ett litet inlägg här för att utnyttja mina Plus-förmåner för första gången

Heter Martin och läser civ. ing IT på Uppsala Universitet.
Släpar nu runt på högerbenet i gips efer en katastrofal avslutning på en pubrunda för en sex veckor sedan, men på onsdag ska det bort! (gipset alltså - inte benet)

Nu spelas: Frank Sinatra...

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2005-11-10 21:12

Äntligen, iPoden är här

Kopierar över musiken just nu.

Sitter i möte med skolchefen i Ljusdals kommun, verkar faktiskt vara en ganska vettig person (eller så spelar han bara för att vi ska tro att han lyssnar)

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-11-11 14:17

He he - jag vill minnas att han e en trogen 99macanvändare dessutom!

Ursprungligen av Wiberg:

He he - jag vill minnas att han e en trogen 99macanvändare dessutom!

Är du säker på att du inte blandar ihop honom med någon? För i så fall borde han ha reagerat på min "Think Different" tröja...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-11-11 18:31

Jag tillät mig bara att fantisera över hur livet skulle kunna innehålla tillfälligheter som skapar komiska situationer... som när man uttalar sig om andra i tron att han aldrig skulle få veta vad man tycker. Borde nog varit tydligare med en liten smiley efteråt!

//Back to the Lounge

Fredagkväll, hämtmat på köksbänken, bränner lite nyköpt stämningsmusik från music store, skall öppna en flaska rött, fira veckans utveckling i projektet...

Barnen rusar popcornstinna runt och skrattar - hustrun och jag har årsdag... helgen står för dörren!

Lördag morgon - diskade mig genom köket och nu har jag en kopp kaffe på bordet. Håller på att se över order-lager rutinerna på jobbet och tänkte åka in senare i eftermiddag.

Dags att boka flygresa snart - siktar på Singapore till månadsskiftet. Om jag har lite tur får jag klartecken på att besöka MacWorld Expo, CES och ett par länder i jakt på nya produkter till Cupertino - då blir det en rejäl julresa!

Ursprungligen av Björnström:

Lördag morgon - diskade mig genom köket och nu har jag en kopp kaffe på bordet. Håller på att se över order-lager rutinerna på jobbet och tänkte åka in senare i eftermiddag.

Dags att boka flygresa snart - siktar på Singapore till månadsskiftet. Om jag har lite tur får jag klartecken på att besöka MacWorld Expo, CES och ett par länder i jakt på nya produkter till Cupertino - då blir det en rejäl julresa!

Ett till liknande inlägg och jag kan inte svara för mina handlingar... Comprende?

idag tänkte jag höra vad MacPros läsare har att säga om formen på MacPro och uppmanar er därför att skriva nån rad. Hoppas att du inte har något emot att jag spammar lite här Björnström - inget illa menat

jag mår f.ö. bra, firman går framåt.

Ursprungligen av Kalliban:

idag tänkte jag höra vad MacPros läsare har att säga om formen på MacPro och uppmanar er därför att skriva nån rad. Hoppas att du inte har något emot att jag spammar lite här Björnström - inget illa menat

jag mår f.ö. bra, firman går framåt.

Känns inte som att vi behöver snacka MacPro i Loungen, ta det i vanliga forumet.

Ursprungligen av Björnström:

Känns inte som att vi behöver snacka MacPro i Loungen, ta det i vanliga forumet.

jag var nog otydlig, tänkte att kommentarerna skulle hamna på macpro ber om ursäkt om jag ställt till det.

Bevaka tråden