Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tappade samtal

Tråden skapades och har fått 615 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Min SE k800i, flippade ur för ett tag sedan.
Den bytte till 3G nätet fram & tillbaka och tappade kontakt.
Så jag valde bort 3g nätet under inställningar
och sen dess funkade telefonen felfritt. Vet inte ifall denna information är av intresse?

  • Medlem
  • 2007-11-23 17:56

Under inställningar på telefonen eller på Mina Sidor hos Telia?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-11-24 00:08

Har ett 3mån gammalt Halebops kontantkort som kör i Telias nät, har märkt att mina samtal också bryts, varefter telefonen inte får kontakt med nätet före reboot. Har nu stängt EDGE för att se om det blir bättre :/

  • Medlem
  • 2007-11-25 23:09

Låter precis som mina problem, har nu fått Telia att skicka mig ett 2G SIM kort.
Så nu väntar man med spänning! När jag pratade med dom så erkände dom stora problem mellan 2G o 3G och om icke 3G telefon så har 2G kort hjälpt flera andra. Vet inte riktigt vad 2G kort innebär då jag inte har något som helst 3G abo idag. Men SIM kortet ska tydligen vara gjort för att klara 3G den dagen man vill ha tjänsten.

Återkommer med rapport när jag fått det nya SIM kortet!

Ursprungligen av pono:

Låter precis som mina problem, har nu fått Telia att skicka mig ett 2G SIM kort.
Så nu väntar man med spänning! När jag pratade med dom så erkände dom stora problem mellan 2G o 3G och om icke 3G telefon så har 2G kort hjälpt flera andra. Vet inte riktigt vad 2G kort innebär då jag inte har något som helst 3G abo idag. Men SIM kortet ska tydligen vara gjort för att klara 3G den dagen man vill ha tjänsten.

Återkommer med rapport när jag fått det nya SIM kortet!

Lät som en intressant teori. Mitt SIM-kort är några år gammalt, kanske därför jag inte har problem?

  • Medlem
  • 2007-11-28 17:25

Sådär, nu kan jag rapportera att det gjorde ingen skillnad med nytt SIMkort(2G). Snarare tvärtom, att problemet blivit värre. Nu bryter nästan varje samtal, så nog är det Telia allt som gör något skumt... Så nu lär Telia försvinna ur min värld! Suger att man ska behöva ha en annan mobil när man har en fungerande(Ja nästan allafall) IPhone.

Ursprungligen av pono:

Sådär, nu kan jag rapportera att det gjorde ingen skillnad med nytt SIMkort(2G). Snarare tvärtom, att problemet blivit värre. Nu bryter nästan varje samtal, så nog är det Telia allt som gör något skumt...

Det var synd, hade hoppats att det skulle vara svaret.

Undrar varför vissa har så stora problem och andra inte?

  • Medlem
  • 2007-11-28 17:28

Är det någon här med liknande problem som har sökt runt på andra forum och hittat om detta finns i andra länder med andra operatörer. Tänkte om man kan ändå relatera detta till IPhonen i grunden?

  • Medlem
  • 2007-11-28 21:26

Upplevde något roligt ikväll, fick samtal till min iphone (vidarekopplad till Comviq Kontant) när jag var på Hötorget(Sthlm). Gick ner i tunnelbanan och åkte hela vägen hem, typ 10 stationer och gick upp. Detta är en sträcka jag försökt prata tidigare på med Telia men icke. Dessutom så kunde jag prata mer än 2 minuter, detta var typ 20min. Så som sagt, lägger nog ner det där med Telia.

Hursom tycker jag också det är lite frustrerande att inte man hittar något samband i felfrekvensen. Är fort osäker om det bara är Telias fel, men det fungerar ju med Comviq för min del så detta är vad jag kommer använda närmaste tiden.

Jag hörde på nyheterna att Telia har ett stortfel i deras telefon nät. Dom sa det på TV4 nyheter, så oroa er inte! Det är Felia som har lite problem bara. Fixas säkert inom nån vecka max!

updates?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-03 11:42

Jag har/hade samma problem med min iPhone med Tele2. Telefonen tappar sporadiskt kontakten med nätet, men den kopplar upp sig igen inom några sekunder. Jag stängde av EDGE i services för några dagar sedan (tele2 har ju ändå inte EDGE) och nu verkar det fungera, jag kör fortfarande med GPRS.

Intressant det någon sa om ApolloIM. Jag fundera på att slå på EDGE igen och avinstallera Apollo och se vad som händer.

Edit: Nu tappade den täckningen trots avslaget EDGE. Den går från 4 staplar till 0 på en sekund när man svarar. Jag får slå av GPRS också och prova. Grr...

Senast redigerat 2007-12-03 13:38
  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2007-12-03 13:15

Jag kör för tillfället med tele2/comviq och det har funkat bra i 2v men idag va det ett samatl som bröts och telefonen visa noll i täcking, lite oroväckande att man håller på att gå över till telia nu Rapporterar hur det funkar efter bytet!!

Tappar samtal!

Jag tappar samtal från min Iphone efter 1-2 minuters samtal! Det händer bara hemma ej någon annanstans. Det händer både med mitt Telia och Telenor kort!
Det är lustigt att det bara är problem hemma och oberoende av operatör! Jag undrar om det är någon typ av störning! Kan det vara mitt trådlösa nätverk (Apple Extreme) som stör? Skall stänga av det och försöka!

  • Medlem
  • 2007-12-04 13:03

Nu har jag provat att avinstallera ApolloM och för mig är det samma sak som tidigare, men jag har ett fungerade Comviq Kontant kort allafall... Men det där med att det fungerar bättre på vissa ställen än andra kan jag också bekräfta, men har en känsla att det hänger ihop med hur den hoppar mellan stationerna. Typ 3g - 2g eller något, men jag har det värst hemma där jag bor och är jag inne i staden så fungera det lite bättre. Ingen susning vad det beror på, bättre kapacitet eller något kanske.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-04 16:12

Hemma i Umeå kan jag ha GPRS på och telefonen fungerar utmärkt. Den har även funkat fint när jag varit i Stockholm. I Örnsköldsvik där jag jobbar är det rena döden, har jag på GPRS så tappar jag täckningen flera gånger per timme och får starta om telefonen. Surt. Stänger jag av GPRS (raderar APN-strängen) så funkar det bra även i Övik. Jag har Tele2 som sagt.

Tydligen har det betydelse var man är. Tele2-täckningen är ju överlag avsevärt bättre i Umeå och Stockholm än i Övik men jag förstår inte vad GPRS/Edge har med saken att göra...

Ursprungligen av rhesus:

Tydligen har det betydelse var man är. Tele2-täckningen är ju överlag avsevärt bättre i Umeå och Stockholm än i Övik men jag förstår inte vad GPRS/Edge har med saken att göra...

Intressant, det ger ytterliggare en dimension till problemen.

  • Medlem
  • 2007-12-04 22:42

Radera APN strängen, hur gör man det?

Problem mellan basstationer!

Efter att ha läst en hel del inlägg (både amerikanska och svenska) verkar det som om problemet är att Iphone ej kan hantera situationer där två basstationer har ungefär samma signalstyrka! Om du rör dig geografiskt tappar den samtal och om du befinner dig mellan två basstationer hoppar den mellan dessa och tappar samtal! I USA tror man att det beror på AT&T, i Sverige tror vi att det beror på Telia eller Telenor eller Comviq. Andra spekulerar kring olika installerade applikationer!
Verkligheten verkar vara att Iphones programvara för att hantera vilken basstation som skall vara den aktiva verkar inte fungera bra och har ingenting att göra med vilken operatör du har! Förhoppningsvis kommer detta att fungera i framtida versioner! Hoppas att vi med upplåsta telefoner kan uppgradera i framtiden. Trots detta problem är jag imponerad hur Apple lyckas skapa en så bra första telefon!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-04 23:28
Ursprungligen av Zarathustra:

... Trots detta problem är jag imponerad hur Apple lyckas skapa en så bra första telefon!

Kan inte annat än hålla med! Helt sjukt bra första första telefon. Jag har haft några tappade samtal och problem med att ringa ut några gånger, men inte värre problem än jag haft med min relativt nya SE jag hade innan

Ursprungligen av pono:

Radera APN strängen, hur gör man det?

Inställningar->Allmänt->Nätverk->EDGE

inga nyheter? är det någon ide att prova införskaffa ett tele2 kort istället? vissa har blivit problemfria men andra säger att problemen är kvar? är alla så "nöjda" med sina iphones att detta dammas under mattan?

Jag bytte nyligen till Telia och har direkt fått dessa problem med tappade samtal. Sker ofta på samtal längre än 1 minut. Omöjligt prata 10 minuter utan att det händer. Hade tidigare Tele2 som inte hade detta problem alls, utan bara "vanliga" täckningsproblem då och då med förvrängt ljud mm. Känns lite surt.

Ursprungligen av Porcelina:

Jag bytte nyligen till Telia och har direkt fått dessa problem med tappade samtal. Sker ofta på samtal längre än 1 minut. Omöjligt prata 10 minuter utan att det händer. Hade tidigare Tele2 som inte hade detta problem alls, utan bara "vanliga" täckningsproblem då och då med förvrängt ljud mm. Känns lite surt.

tråkigt att höra... verkar inte som att lösning finns i sikte heller då denna tråd är förvånansvärt död...

kan det ha med lojalitet att göra? samt att det är enklare att sälja en beggad lur utan "utannonserade" problem? För jag tror knappast det handlar om något hårdvarufel som bara drabbat vissa enheter utan jag tror detta är genomgående... men prove me wrong....

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2007-12-20 13:05
Ursprungligen av Porcelina:

Jag bytte nyligen till Telia och har direkt fått dessa problem med tappade samtal. Sker ofta på samtal längre än 1 minut. Omöjligt prata 10 minuter utan att det händer. Hade tidigare Tele2 som inte hade detta problem alls, utan bara "vanliga" täckningsproblem då och då med förvrängt ljud mm. Känns lite surt.

Jag har kört med ett antal SonyEricsson och Nokia, senast 9500.
På de ställen där Nokian hade dålig täckning blev ljudet dåligt och försvann bitvis. Med iPhone tappar jag samtalet på samma plats.
Kan det inte vara så att Apple klipper samtalet när andra tillverkare klipper ljudet?

Ursprungligen av kenjon:

Jag har kört med ett antal SonyEricsson och Nokia, senast 9500.
På de ställen där Nokian hade dålig täckning blev ljudet dåligt och försvann bitvis. Med iPhone tappar jag samtalet på samma plats.
Kan det inte vara så att Apple klipper samtalet när andra tillverkare klipper ljudet?

Jag har alltså använt min iPhone med Tele2 i snart 3 månader utan ett enda brutet samtal vad jag kan minnas. Däremot har ljudet fallit bort när täckningen varit för dålig. Känns ju väldigt konstigt eftersom det inte alls verkar bero på täckningen att samtalen bryts heller. Har haft telefonen helt still hemma och pratat när det händer gång på gång...

Ursprungligen av kenjon:

Jag har kört med ett antal SonyEricsson och Nokia, senast 9500.
På de ställen där Nokian hade dålig täckning blev ljudet dåligt och försvann bitvis. Med iPhone tappar jag samtalet på samma plats.
Kan det inte vara så att Apple klipper samtalet när andra tillverkare klipper ljudet?

Om man tittar bakåt i tråden så finns det någon som spekulerar att när man är mellan två basstationer som har samma signalstyrka så har Iphonen problem att avgöra och klipper samtalet(vilken feature ) men det jag inte förstår är varför detta bekymmer skulle vara mer framstående för Telia med tanke på att även Tele2 och de andra leverantörerna har sjukt många siter och borde lida av samma problematik...

Egentligen vet jag vare sig ut eller in men vill hålla liv i denna tråd för att förhoppningsvis någon kunnig person(som kanske jobbar med mobiltelefoni) kan förklara problemet och (fast det är väl att hoppas på förmycket) möjligtvis kan erbjuda lösning...

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2007-12-20 15:11

Tyvärr har jag ingen lösning men detta har jag lagt märke till under den tid jag haft min iphone: Först hade jag tele2 och då kanske jag hade 1 kanske 2 samtal som bröts vilket man kanske inte kan säga att det beror på iphonen och skulle det va så är ett par samtal på ca 1mån inte speciellt mycke. Nu har jag bytat till telia (EDEG:)) och har ännu inte varit med om att samtal brutits. Däremot har jag märkt att ljudet försvunnit korta studer under ett fåtal samtal, tittar jag precis då på hur bra täckning jag har visar den endast 1 stapel när jag avslutar samtalet och är kvar på samma ställe kan jag ha full täckning. Detta är ju lite märkligt, täckningen borde ju inte försämras så under samtalet!?! Nån som har haft liknande upplevelser eller har någon idé vad et kan bero på?

Ursprungligen av Pascoe:

Tyvärr har jag ingen lösning men detta har jag lagt märke till under den tid jag haft min iphone: Först hade jag tele2 och då kanske jag hade 1 kanske 2 samtal som bröts vilket man kanske inte kan säga att det beror på iphonen och skulle det va så är ett par samtal på ca 1mån inte speciellt mycke. Nu har jag bytat till telia (EDEG:)) och har ännu inte varit med om att samtal brutits. Däremot har jag märkt att ljudet försvunnit korta studer under ett fåtal samtal, tittar jag precis då på hur bra täckning jag har visar den endast 1 stapel när jag avslutar samtalet och är kvar på samma ställe kan jag ha full täckning. Detta är ju lite märkligt, täckningen borde ju inte försämras så under samtalet!?! Nån som har haft liknande upplevelser eller har någon idé vad et kan bero på?

Mitt problem har typ aldrig med täckning att göra...

Full täckning *boom som herr steve skulle uttryckt det* nere på noll får upp info om att nätverket ej är tillgängligt... *boom uppe med full täckning*

har inte heller haft problem med att samtalet svajar och blir tyst... men åas så rör jag mig i sthlms området där täckning skall vara god. hemma i hemstaden är täckningen också väldigt bra så... har väl egentligen ingen erfarenhet från områden där täckning är svajig i normalfallet.

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2007-12-20 16:36

men då är det ju liknande att täckningen blir "dålig" och sen upp på full igen... Bara mitt samtal bryts inte utan blir bara tyst en stund!

Bevaka tråden