Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tappade samtal

Tråden skapades och har fått 615 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Åmål
  • 2008-03-18 10:56

Eftersom de flesta verkar ha problem med Telia och att samtalen bryts då, kan det bero på att de har bäst täckning(tror jag) och har då fler basstationer och större kontaktyta, det vill säga mer än vad iPhonen klarar av? Jag får min iPhone på torsdag och jag kommer köra ett 3G simkort från Tele2 där i så får vi se hur det fungerar. Enligt killen jag köpte telefonen av kommer det att fungera klockrent!

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-03-19 01:27

Okej, här har hänt lite sen jag läste sist.
Jag har ju en tidig iPhone (v29) så jag har ju gått hela vägen upp till 1.1.4 med "rätt" baseband för versionen. 1.1.3 var värst hittills, men 1.1.4 verkar inte hjälpa mycket. Det som jag tytt ur Field Test som jag skrivit om tidigare i tråden är att det handlar om när telefonen har flera basstationer där sändarstyrkan är lika stark.Det kan vara handover, men det har inte att göra med 900/1800 (läs mitt tidigare inlägg så står det hur man ser i Field Test om det är 900 eller 1800 på de basstationerna man ser i listan). På jobbet har jag 2 stationer som har exakt samma styrka och det gör att jag lyckas ta emot eller ringa ca 1 av 10 samtal (har alltså ingen betydelse om jag tar emot eller ringer). Förflyttar jag mig ca 100 meter från jobbet utefter den väg jag tar för att komma till min bil så bryts samtalet vid ett område på ungefär 50 meter och inom det området rapporterar telefonen full signal men det är _omöjligt_ att vare sig ringa eller ta emot samtal.
Det är alltid samma scenario om jag försöker ta emot ett samtal. Telefonen ringer, jag trycker svara och tittar på displayen. Börjar den räkna upp sekunder så lyckas det, annars står den på 00:00 under några sekunder och sen står det "Call Failed" och man hur tut-tut-tut i luren.
Det har nu kommit till den punkt där jag faktiskt inte kan använda telefonen och det klagas på att man inte kan komma i kontakt med mig. Jag har gått tillbaka till min SE-telefon och iPhonen får ligga i hyllan tills någon möjlig lösning dyker upp.

Jag har också pratat med polare som jobbar på SE i Lund men ingen har kunnat ge någon idé om problem med iPhonen. Ingen har kunnat ge någon direkt idé. Telefonen skall inte byta basstation oavsett om det finns någon annan starkare som dyker upp under samtalet. Endast om den station den är associerad med just nu blir så dålig att man riskerar tappa samtalet så skall den byta. Jag förklarar lite i det tidigare inlägget hur det är tänkt att telefonen skall räkna ut när det är dags att byta station. OCH även om det är dags att byta station så skall inte samtalet droppas.
Att Telia-kunder drabbas (min bror har också stora problem och använder sin iPhone mer eller mindre bara som iPod numera) skulle kunna bero på att deras täckningsgrad är högre och att det lockar fram problemet. Det skulle också kunna vara ett "problem" i programvaran i basstationerna som bara finns i de som Telia använder (mer otroligt).

Min teori är att Apple köpt in ett modem-chip som helt enkelt är "kasst" och att det beror på att Apple inte själva har kunskapen som behövs för att designa ett GSM-chip (och varför skulle de?) och de stora "drakarna" var kanske inte så intresserade av att sälja sådana till Apple så de var tvungna att hitta en alternativ leverantör och att det kanske inte blev så jäkla lyckat

Nåja, vi får väl se om det löser sig. Så länge är den en snygg grunka i min bokhylla där den står i sin vagga

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-03-19 17:16

Har inte följt denna tråd eftersom jag inte haft tappade samtal med iPhone tidigare.

Bytte nu från Tele2 till Telia och tappar samtal hela tiden, med Tele2 så hände det aldrig.

Ja, då har vi tre till "bevis" för att det är något kopplat till Telia (angående tidigare diskussion om att det inte bara rörde Telia):

Ursprungligen av jacoblo33:

Jag körde först en vecka med Tele2 innan porteringen till Telia blev av. Inga problems alls första veckan och inte ett tappat samtal. Direkt när bytet blev av så började problemen och framförallt hemma i lägenheten där det fungerat felfritt tidigare.

Ursprungligen av Jetwash:

Bytte nu från Tele2 till Telia och tappar samtal hela tiden, med Tele2 så hände det aldrig.

Ursprungligen av Porcelina:

Precis samma här. Fungerade felfritt med timslånga samtal hemma hos mig förut med tele2, men när jag bytte till telia droppade samtalen var och varannan minut...

Som jag förstått det har Tele2 inte EDGE-nät, eller hur? De som har Tele2 får inget "E" i fyrkanten om man kör något av de senaste firmwaren. Kan detta med EDGE ha något med saken att göra?

Uppdaterade till 114, vilket i sig var hur smidigt som helst. Första samtalet som skulle tas emot kom inte igenom då luren "droppade" nät(dock utan varningsruta) till 0.

so much for a clean install...

(fortfarande tele2 3g sim)

Verkar som även jag måste ställa mig i detta led. Dock som någon skrev tidigare så började jag uppleva detta efter uppdatering till 1.1.3 och upplåsning med Ziphone. Innan körde jag 1.1.1 och tappade aldrig ett samtal. Jag kör Halebop som då går via Telias nät. Än så länge händer det inte så ofta att det känns som ett skäl till att byta telefon men det är klart irriterande. Det mest irriterande är dock att iPhonen tappar lite av sin glans i andras ögon då jag förklarar att det kan vara den som orsakar att samtalet bryts Man har fått sin del av spydiga kommentarer.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-20 09:32

kan meddela att det för min del blev mycket bättre efter att ha uppdaterat till 1.1.4.
det är när jag sitter på kontoret som det av någon outgrundlig anledning bara bryts rakt av mitt i ett samtal. aldrig hemma. aldrig någon annanstans. det bryts fortfarande samtal för min del, men det är betydligt färre. jag har telia fastpris abbonemang, 1.1.4.

Det kan inte ha med trådlösa att göra istället? Hemma är ända stället jag regelbundet är ansluten till ett trådlöst nätverk och där problemen uppstår

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-03-20 12:46
Ursprungligen av jacoblo33:

Det kan inte ha med trådlösa att göra istället? Hemma är ända stället jag regelbundet är ansluten till ett trådlöst nätverk och där problemen uppstår

Min sambo tappar samtal ute i bostadsområdet, utan WiFi.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-03-21 00:31
Ursprungligen av jacoblo33:

Det kan inte ha med trådlösa att göra istället? Hemma är ända stället jag regelbundet är ansluten till ett trådlöst nätverk och där problemen uppstår

Kan nog med all säkerhet säga att det inte har något med wifi att göra. Jag använder inte wifi så mkt och tappar extremt många samtal.

Tror däremot att det mycket väl kan ha med Edge att göra. Något jag märkt på min 1.1.1 och Halebop är att så fort man ringer ett samtal eller om det ringer på telefonen så släcks "E" ikonen. När man sedan lägger på eller när samtalets bryts så kommer "E" ikonen tillbaka. Någon annan som kan bekräfta att det är så på andra firmwares också?

Samtidigt vill jag inte riktigt släppa telestations-teorin heller... den låter faktiskt troligast.

Som sagt så bytte jag för ca 1 vecka sedan till ett telenorkort i ca 3 dagar och hade inte ett enda tappat samtal. Dock var det ett gammalt simkort från vodafone-tiden, om nu det har något med saken att göra.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-03-21 16:39
Ursprungligen av shapic:

Tror däremot att det mycket väl kan ha med Edge att göra. Något jag märkt på min 1.1.1 och Halebop är att så fort man ringer ett samtal eller om det ringer på telefonen så släcks "E" ikonen. När man sedan lägger på eller när samtalets bryts så kommer "E" ikonen tillbaka. Någon annan som kan bekräfta att det är så på andra firmwares också?

Det är nog normalt, då GPRS/EDGE inte kan köras samtidigt som man talar i telefonen.

Har ni som har problem EDGE aktiverat? Testat avaktivera?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-03-21 17:42
Ursprungligen av wat:

Det är nog normalt, då GPRS/EDGE inte kan köras samtidigt som man talar i telefonen.

Har ni som har problem EDGE aktiverat? Testat avaktivera?

Kan de inte? Jag har fått SMS samtidigt som jag pratar i telefon i alla fall, och det går väl via GPRS?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-21 00:53

Har sagt det förrut och säger det igen. Mitt Teliasim = en jävla massade samtal, Telenorsim = inte ett enda tappat samtal. Har provat att switcha tillbaka och börjar tappa samtal hela tiden... Mitt första tips blir således att byta sim, sen prova en annan operatör.

Fast man vill ju ogärna gå ifrån telias nät som är det absolut bästa i Sverige, speciellt inte när man inte bor i södra Sverige

my story:

hade 1.0.2 länge och fick bara i undantagsfall tappat samtal. uppgraderade till 1.1.3 och körde ziphone och har känt av generellt lite mer tappade samtal. detta mestadels på kontoret där jag jobbar - som för övrigt har dålig täckning. men som sagt 1 av 20 samtal tappade på kontoret - oberoende på hur långt samtalet är 5 min - 1 timma. Mer brukar jag inte prata.

Men - en annan sak som jag har känt av några gånger är att jag "inte kan ringa" utan får felmeddelande. Om jag slår samma nummer manuellt så går det - alltså med knappsatsen. Lite underligt.

  • Medlem
  • 2008-03-21 19:49

> Kenjon, nej SMS går inte via GPRS, inte i Sverige iaf. MMS går däremot över GPRS.

"Det är nog normalt, då GPRS/EDGE inte kan köras samtidigt som man talar i telefonen."

Är det så på iPhone? Alla senare SonyEricsson klarar ju alldeles utmärkt att surfas på när man talar i telefon. Speciellt smidigt när man använder ett BT headset.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-03-21 20:13

SE har 3G. Då funkar det.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-03-22 02:13

ok nu är jag ännu mer övertygad att det har med Edge att göra... Som jag tidigare skrev så har jag märkt att "E" symbolen slocknar när man har ett samtal, därav min fundering över att det kunde ha med edge/gprs att göra...

Testade precis att försöka provocera fram felet och verkligen få det att se ut som att det just är Edge som är boven i dranmat, och jag lyckades! Jag installerade bossprefs först för att kunna sätta på/stänga av Edge. Sen ringde jag ett samtal. Under samtalet tryckte jag på Home-knappen för att kunna gå in i bossprefs. Väl inne i bossprefs (mitt i ett samtal) så stängde jag av Edge och vips, en sekund senare slutade samtalstiden att ticka och all mottagning nere på noll och samtalet bröts... Exakt samma som när ett samtal bryts på ett oprovocerat sätt. Gjorde om samma procedur ett antal ggr och jag kan säga att det aldrig felade. Samma resultat alla ggr. Och det spelar ingen som helst roll om man sätter på eller stänger av Edge. Vill någon annan också prova detta och se om ni får samma resultat?

Ska nu testa ett par dagar med Edge avstängt genom bossprefs och se om jag tappar några samtal eller inte. Hoppas inte!

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-03-23 10:16
Ursprungligen av shapic:

Ska nu testa ett par dagar med Edge avstängt genom bossprefs och se om jag tappar några samtal eller inte. Hoppas inte!

Jag testar också att stänga av Edge med bossprefs för att se om det blir någon skillnad.

jag brukar inte ens köra med gp konfigurerad grps eller edge... problemet har funnits likväl både med telia kontantkort(3g kort) samt Tele2 kontantkort(3g kort)

Med telia hade jag problemen även vid konfigurerad edge... så där var det no go matter what. Med tele2 så har jag iaf problemen utan konfig, ej testat med men tvivlar starkt.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-03-23 20:43

När man stänger av EDGE i BossPrefs så startas SIM-kortet om (i brist på förmåga att förklara vad som egentligen händer ). Detta borde absolut bryta samtalet.

Igår var jag själv med om ett brutet samtal för första gången. Jag satt hemma i soffan och samtalet bröts efter 15 minuter. Det stod bara Call Failed på skärmen, som det står när det är upptaget.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-03-24 23:17

Jag har testat en hel helg nu med edge avstängt genom Bossprefs och än så länge inget tappat samtal! Ganska positivt överraskad faktiskt men långt ifrån övertygad! Har inte använt telefonen så mkt över helgen då jag vi har haft släkt på besök... ska testa hela veckan ut nu och se om det verkligen är lösningen...

Annars blir det nog att jag byter till telenor om det visar sig att "stänga-av-edge-tricket" inte löser problemet. Dock gillar jag inte telenor, tycker det är dyrt och kass täckning. Tar hellre tele2 faktiskt om det är någon som kan intyga att dom har haft problem med tappade samtal med telia/halebop och sen att det har blivit bättre efter byte till tele2?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-03-25 16:32
Ursprungligen av shapic:

Jag har testat en hel helg nu med edge avstängt genom Bossprefs och än så länge inget tappat samtal! Ganska positivt överraskad faktiskt men långt ifrån övertygad! Har inte använt telefonen så mkt över helgen då jag vi har haft släkt på besök... ska testa hela veckan ut nu och se om det verkligen är lösningen...

För mig tappar den fortfarande samtal med Edge avstängt, så det är inte Edge som är felet.

Någon med nån form av GSM expertis inom Telia måste ju veta vad detta kan bero på, kan ju inte vara en slump!

Jag kör både Tele2 och Telenor.. Inget av dem fungerar bättre än det andra på min iPhone.. Tror inte det har något med abonnemanget att göra, tror att basstationerna och handräckningen är problemet.. Tror inte du tjänar något på att byta till Telenor tyvärr..

  • Medlem
  • 2008-03-25 17:26

Efter uppdatering till 1.1.4 verkar mottagningen blivit bättre ... Jag har Telia, men har inte haft sådana grava problem som vissa andra.

Jag kan börja med att irritera många här inne med att jag inte haft ett enda tappat samtal sen jag fick min för drygt 2 veckor sen. Har Telia och kör 1.1.4. Vet inte om det är en slump, jag befinner mig ofta i rörelse i bil och mestadels i östra/centrala Malmö, men antagligen har jag haft en jäkla flyt. För mig är det Safari som kraschar i tid och otid, men det är en annan historia.

Har förövrigt en svärfar som haft problem med Telia länge nu, även innan hans övergång till iPhonen i november. Han har och har haft tappade samtal under lång tid och med olika telfoner. Att det är fel på iPhonen är oteslutet för mig, det är Telia som ska hängas :).

Kanske detta har skrivits tidigare i tråden, men jag har inte orkat läsa igenom hela.

Är det inte så att det finns en GSM-standard som alla måste hålla sig inom, både operatörer nätverk och mobiltillverkare? Visst finns det säkert toleranser, men de bör ju vara satta så att fullgod funktion säkerställs?

Det borde ju betyda att det egentligen inte ska spela någon roll var eller vem som tillverkat telefonen, för den ska ändå gå att använda och fungera tillfredsställande i alla länder som kör GSM och de band som gäller för GSM.

En amerikan som är ute och rör på sig i världen ska väl inte riskera att bli helt strandsatt med sin iPhone om han råkar ta en tur till Sverige på affärsresa. Har AT&T Roamingavtal med Telia så ska det funka tycker man.

Och då iPhonen är en telefon vars kundkrets antagligen till större del än många andra telefoner är benägna att resa runt i världen så borde Apple ha sett till att deras nalle ska funka tillfredsställande ävben ute på tur i världen så länge det finns GSM-nät på ort och ställe.

Bara lite försök till tankar och logik klädda i ord i ämnet.

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-03-26 23:02
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Och då iPhonen är en telefon vars kundkrets antagligen till större del än många andra telefoner är benägna att resa runt i världen så borde Apple ha sett till att deras nalle ska funka tillfredsställande ävben ute på tur i världen så länge det finns GSM-nät på ort och ställe.

Kan du utveckla varför iPhone-ägare skulle vara mer resbenägna än andra människor?

Ursprungligen av wat:

Kan du utveckla varför iPhone-ägare skulle vara mer resbenägna än andra människor?

Kan jag väl.

iPhone är en ganska dyr nalle. Den har antagligen en kundkrets där en större procent av kunderna har jobb som innebär mer resor, eller bara har mer råd att resa. Än vad kan sägas om billiga standardmobiler. Samma sak gäller givetvis andra dyrare nallar med.

Jag inbillar mig ju att jetsettare och affärsfolk oftare har dyra nallar som iPhone och liknande i sina fickor än snikmodeller av nallar. Eller vad tror du? Och dessa människor brukar ofta resa land och rike runt mer än de flesta andra människor.

Låter det helt fel eller?

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-03-27 00:44

3200 kr för en 16 GB iPhone anser jag vara mycket billigt. Den billigaste jag köpt sedan 1999 faktiskt.

Sen har jag inte fått känslan av att det är personer med pengar som köper iPhone, utan en blandning av teknikfreaks och vanliga människor.
Nu är mitt namnminne inte tillräckligt bra, men damen från Sundsvall som hade uppåt 15 vänner med iPhone kanske kan göra en snabb sammanfattning över vilken typ av människor de är?

Sorry för off topic...

Bevaka tråden