Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använder du Handelsbanken Internet på Mac?

Tråden skapades och har fått 1051 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2010-01-05 20:18

Ok, då förstår jag. Tack Goflorp.

  • Medlem
  • 2010-01-05 23:16

Vad jag har kunnat läsa på nätet så måste man starta om webläsaren när man har anslutit dosan via kabel.

Jag har inte fått någon dosa än. Kan någon förklara vad ni menar med "utan sladd". Är det bluetooth eller wifi i dosan?

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2010-01-11 09:29

Vi företagare får tydligen vänta lite till, inte för att jag ser fram emot dosan, var så glad när jag bytte från sparbanken och slapp dosan. De sista åren har det funkat helt klanderfritt med inloggningen för mig. Barna har fått dosor och tycker det är lite småstruligt att hålla ordning på dosa och kort.
Nej Anders, det är ingen blåtand eller WiFi, utan sladd funkar det ungefär som sparbanken mfl. dvs man får skriva in i dosan och sedan föra över koder till webläsaren, med sladd så slipper man föra över koderna om jag uppfattat det rätt.

Jag kör HB dosa med resp utan sladd + Safari. Funkar klockrent. Ibland för andra ovannämnda företag/sidor behövs Firefox. Bortsett från det inga som helst problem.

@Goflorp. Tagga ner lite och radera resp ominstallera Nexus, senaste version lugnt och fint så ska det nog gå bra;)

Jag drabbas allt oftare av att dosan med sladd inte hittar bank-id:et på kortet. Tvingas då köra utan sladd, och då är det ju inga problem.

Kan det bero på att jag importerat ett bank-id på fil också? Jag behövde jag bank-id på fil för vissa inloggningar, och bank-id på kortet för SHB. Detta funkat klockrent i ett par månader, dosan hittade båda bank-id:na, innan Personal började strula.

Jag glömmer ALLTID att ta med min HB dosa (som dessutom är bland dom klumpigaste jag provat med stora sega knappar) till jobbet etc, och upptäcker det när jag ska betala för nåt köp på nätet... Så otroligt irriterande!!! Efterlyser fortfarande bank som INTE har dosa. Jag byter direkt.

Ursprungligen av svantet:

Jag glömmer ALLTID att ta med min HB dosa (som dessutom är bland dom klumpigaste jag provat med stora sega knappar) till jobbet etc, och upptäcker det när jag ska betala för nåt köp på nätet... Så otroligt irriterande!!! Efterlyser fortfarande bank som INTE har dosa. Jag byter direkt.

Har du utvärderat/testat Paypal och liknande tjänster? Tanken är nog att man ska använda antingen sitt kort direkt, eller om man vill slippa ange kortet till kreti och pleti så kör man med Paypal.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Har du utvärderat/testat Paypal och liknande tjänster? Tanken är nog att man ska använda antingen sitt kort direkt, eller om man vill slippa ange kortet till kreti och pleti så kör man med Paypal.

Att handla på välrenomerade butiker på nätet är inte kreti och pleti...

Och vad menar du med "använda sitt kort direkt"? Det är ju det som vi gör men när siten är kopplad till bankens säkerhetssystem så måste vi använda Handelsbankens dosa för att genomföra ett köp med kortet...

Ursprungligen av BlackSmp:

Att handla på välrenomerade butiker på nätet är inte kreti och pleti...

Och vad menar du med "använda sitt kort direkt"? Det är ju det som vi gör men när siten är kopplad till bankens säkerhetssystem så måste vi använda Handelsbankens dosa för att genomföra ett köp med kortet...

Jag gillar Paypal men visste inte vad jag svarade på riktigt. Jag har inte fått någon dosa så det var fakta där som gick mig förbi. Men för någon dag sedan såg jag vid ett kortköp att även detta kommer att sluta fungera utan dosa.

Så de menar på fullt allvar att man måste ha en dosa för att handla med sitt kort framöver? Det är nog inte så där jättemycket genomtänkt.

Jag pratade med en kund som har cykelbutik på nätet. Deras webbkunder handlar vid tre tillfällen på dygnet.

1. Vid morgonfikat
2. På lunchen
3. Vid eftermiddagsfikat

Nästan ingen handlar på övriga tider. Så SHB bygger upp ett system som ska få folk att radikalt byta köpbeteende. Inte fan släpar man med en dosa överallt utifall att man ska handla något på webben. Totalt idiotiskt. Förstår att ni är upprörda.

Personligen skaffar jag nog ett kort till i en bank som inte har det då här. Jag behöver inte byta bank, men kan t ex ha överföring på x hundra kronor till ett annat konto och köpa med det kortet.

Förslag på sådana kort?

Ursprungligen av Anders Täpp:

Så de menar på fullt allvar att man måste ha en dosa för att handla med sitt kort framöver? Det är nog inte så där jättemycket genomtänkt.

Kan bara hålla med...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-01 11:22
Ursprungligen av Anders Täpp:

Så de menar på fullt allvar att man måste ha en dosa för att handla med sitt kort framöver? Det är nog inte så där jättemycket genomtänkt.

Var läste du det? Det hoppas jag de tänker bort direkt, annars blir det till att byta bank snarast. Hoppas att de håller sig tills jag kommer hem åtminstone.

Ursprungligen av imaster:

Var läste du det? Det hoppas jag de tänker bort direkt, annars blir det till att byta bank snarast. Hoppas att de håller sig tills jag kommer hem åtminstone.

Står på hemsidan (Säkrare internetköp - Handla på Internet - Tips och råd - Kort - Handelsbanken), jag har mailat och uttryckt min åsikt, och tycker att fler kan göra detta för och visa vad vi som kunder anser, och samtidigt berätta att att några av deras konkurrenter erbjuder en annan variant av just denna säkerhetstjänst, och att byta bank inte är ett problem för och slippa dosan.

Vid en snabb koll på några andra banker visar det sig att bland annat swedbank, seb och skandiabanken erbjuder liknande tjänst men med användning av lösenord vid kortköp till skillnad från och behöva ta med sig kortläsaren, nordea erbjuder samma lösning som handelsbanken.

Nordea erbjuder dock kunder att köpa en nyckelringskortläsare som man kan ha på nyckelringen. (Nordea kortläsare - Nyckelringskortläsare) Förmodligen går den att använda till kort från handelsbanken också, jag har vid akuta tillfällen använt en bekants nordea dosa för att genomföra internetköp med mitt kort, detta då dosan bara är en "dum"dosa, själva säkerheten sitter i chipet på korten.

(Tror inte bankerna har så mycket och säga till om att införa detta, utan det är krav från visa och mastercard. Sen finns det två olika lösningar och bankerna har gjort olika val där. )

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-01 13:04
Ursprungligen av Mikael E:

(Tror inte bankerna har så mycket och säga till om att införa detta, utan det är krav från visa och mastercard. Sen finns det två olika lösningar och bankerna har gjort olika val där. )

Jag har redan fått dosan så jag får väl se till att inte handla på certifierade ställen helt enkelt. Sjukt tråkigt.

Men det är lustigt att de inte har liknande krav i Australien då, jag har två MasterCard här och har ett lösenord till att logga in på banken med. Inget BankID, inga engångskoder, ingen dosa eller nåt. Går att logga in med mobilen, skitsmidigt.

Skriver ett arg mail nu...

Det är skrämmande att de svenska bankerna lever kvar i medeltiden i Sverige. Det krånglar vidare med dosor och sladdar, certifikat och en massa dyrbar smörja som bankerna naturligtvis tar betalt för.
Eftersom de flesta inte läst "statistiks teori och metodik" går man på bankernas pladder om maximal säkerhet.

Tacka vet jag min spanska bank som skickar ut ett kort i kreditkortformat med koder - inte sånt skit som man skrapar bort, såväl täckyta och kod.
Med de tre koder som man har i huvudet är detta ett dödssäkert system! Det vill inte de svenska bankerna höra talas om eftersom de är "bäst i Världen".

När man talar om "Die dumme Schweden" menar man bara att svenskarna går på vad som helst. Svenska banker är bra på att luras!

Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Det är skrämmande att de svenska bankerna lever kvar i medeltiden i Sverige. Det krånglar vidare med dosor och sladdar, certifikat och en massa dyrbar smörja som bankerna naturligtvis tar betalt för.
Eftersom de flesta inte läst "statistiks teori och metodik" går man på bankernas pladder om maximal säkerhet.

Tacka vet jag min spanska bank som skickar ut ett kort i kreditkortformat med koder - inte sånt skit som man skrapar bort, såväl täckyta och kod.
Med de tre koder som man har i huvudet är detta ett dödssäkert system! Det vill inte de svenska bankerna höra talas om eftersom de är "bäst i Världen".

När man talar om "Die dumme Schweden" menar man bara att svenskarna går på vad som helst. Svenska banker är bra på att luras!

Ja, vi får väl satsa på det allihop.
Bli utlandssvenskar. Sitta på ngn altan och pösa och jäsa på om dåligt Sverige har blivit.

Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Tacka vet jag min spanska bank som skickar ut ett kort i kreditkortformat med koder - inte sånt skit som man skrapar bort, såväl täckyta och kod.
Med de tre koder som man har i huvudet är detta ett dödssäkert system! Det vill inte de svenska bankerna höra talas om eftersom de är "bäst i Världen".

Hur fungerar det då?

Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Det är skrämmande att de svenska bankerna lever kvar i medeltiden i Sverige. Det krånglar vidare med dosor och sladdar, certifikat och en massa dyrbar smörja som bankerna naturligtvis tar betalt för.
Eftersom de flesta inte läst "statistiks teori och metodik" går man på bankernas pladder om maximal säkerhet.

Tacka vet jag min spanska bank som skickar ut ett kort i kreditkortformat med koder - inte sånt skit som man skrapar bort, såväl täckyta och kod.
Med de tre koder som man har i huvudet är detta ett dödssäkert system! Det vill inte de svenska bankerna höra talas om eftersom de är "bäst i Världen".

När man talar om "Die dumme Schweden" menar man bara att svenskarna går på vad som helst. Svenska banker är bra på att luras!

Vi vet hur sjukt bra din spanska bank är, för 80% av dina inlägg på 99.se består väl av prisande för ovan nämnda spanska banken. Börjar bli lätt tröttsamt.

Capeman, nu var det väl inte banken som jag i första hand prisar, utan deras metodik.

Innan vi blev tvungna att överge Handelsbaken försökte vi informera dem om ett säkerhetssystem som både är säkert och billigt. Intresset var 0%. Vad jag menar är att svenska banker är självgoda. Det har med Jantelagen att göra, trots att den har sitt ursprung i Norge.

Det är ingen tillfällighet att denna tråd just nu har 674 inlägg, alla är inte mina.

Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Vad jag menar är att svenska banker är självgoda. Det har med Jantelagen att göra, trots att den har sitt ursprung i Norge.

Självgodhet och jantelagen är snarare två motsatser...

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2010-04-01 07:56

Mina erfarenheter av Nexus Personal är helt i stil med Goflorps, och jag hade nog lutat åt att använda samma ord att beskriva det. Jag bytte som sagt bort SHB just pga detta.

Man undrar ju när det ska bli smidigt att skaffa nån slags e-legitimation.

(Och det tog dem tre försök att avsluta kontot. Ett halvår efter att de lovat att det var avslutat fick jag brev om att jag plötsligt hade 1,77 kr i underskott på kontot o likn)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-03-31 20:25

Fick det plötsligt att fungera, av misstag

I mappen
/Users/<user>/Library/Internet Plug-Ins
hittade jag aliaset PersonalPlugin.bundle som pekar på
/Applications/Personal.app/Contents/SharedSupport

Där ligger också PersonalPlugin64.bundle. Skapade ett alias även till denna och la in i Internet Plug-Ins, startade om Safari och nu fungerar det utmärkt i 4.0.5 (6531.22.7) på Snow Leopard 10.6.3.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-04-01 14:14

Jag har precis beställt på Bokus med mitt Visa-anslutna Handelsbankskort. Jag har sedan en tid fått upp en ruta om detta med dosa, men hela tiden kunnat klicka vidare genom "Anslut senare" och fullgjort köpet.

Ursprungligen av planB:

Jag har precis beställt på Bokus med mitt Visa-anslutna Handelsbankskort. Jag har sedan en tid fått upp en ruta om detta med dosa, men hela tiden kunnat klicka vidare genom "Anslut senare" och fullgjort köpet.

Samma här, med SJ.

Ursprungligen av planB:

Jag har precis beställt på Bokus med mitt Visa-anslutna Handelsbankskort. Jag har sedan en tid fått upp en ruta om detta med dosa, men hela tiden kunnat klicka vidare genom "Anslut senare" och fullgjort köpet.

Fungerar bara vid tre tillfällen, står på sidan jag länkar till i mitt tidigare inlägg.

Citat:

Om du vill vänta med att ansluta dig väljer du "Anslut senare". Det kan göras tre gånger, därefter måste du ansluta dig. Om du inte ansluter dig kommer du inte att kunna handla i butiker anslutna till MasterCard® SecureCode™ eller Verified by Visa.

När man talar om trollen... domedagen är här. Ett tjockt kuvert från SHB anlände idag i posten ...

Ursprungligen av Anders Täpp:

När man talar om trollen... domedagen är här. Ett tjockt kuvert från SHB anlände idag i posten ...

Domedagen mycket riktigt här, på det sättet att skraplotterna inte fungerar längre från och med i dag, samtidigt som mitt första försök att använda dosan belönades av ett vitt fönster. Inte imponerande. Skraplotterna funkade i alla fall, dosan kräver uppenbarligen icke-intuitivt trixande (vilket ni nämner här i tråden, jag har bara inte lurat ut riktigt hur än).

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-09 04:43

Jaha, så var även jag torsk
Skulle handla via internet, men det sprack p.g.a. mottagaren väl gått över till det nya.
Andra sajter går fortfarande bra.
Och jag har inte fått mig tillsänt någon dosa
Ska skicka ett rekommenderat snigelbrev idag.
Dom svarar nämligen aldrig på e-mail.

Ursprungligen av Keithan:

Ska skicka ett rekommenderat snigelbrev idag.
Dom svarar nämligen aldrig på e-mail.

Om "dom" är Handelsbankens internetsupport har jag annan erfarenhet. Jag får alltid svar på epost. Och via telefon har de öppet dygn.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-09 11:32
Ursprungligen av morgan_a:

Om "dom" är Handelsbankens internetsupport har jag annan erfarenhet. Jag får alltid svar på epost. Och via telefon har de öppet dygn.

Håller helt med dig. Handelsbankens Internetsupport är suverän.
Nej det är lokalkontoren. Först Åkersberga, som aldrig svarat. Sedan efter flytt Huddinge centrum, som bara inte svarat på ett mejl, so far. Dom har fått en andra chans idag

Bevaka tråden