Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya detaljer om Mac OS X 10.7 Lion

Tråden skapades och har fått 1090 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Zimmerman:

Jepp - man kan kalla det det. Men OS'et är anonymt. Därmed annorlunda lösning än t.ex. Windows. Man kan ta vilket Lion som helst på t.ex. ett USB och installera på vilken Mac som helst - om den Macen är auktoriserad. Varje Windows har unikt serienummer som kollas via en databas.

Absolut inte. Så länge du har en giltig licensnyckel kan du installera från vilken skiva som helst. Skillnaden är bara att Microsoft, Adobe etc. har en mycket "mjukare" policy och tillåter dig installera, men programmet upphör att funka efter 30 dagar om du inom den tiden inte aktiverar. (och du kan fortfarande aktivera, även efter utgången tid)

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-06-12 21:37

Förhoppningsvis är det endast uppgraderingen från SL till Lion via App Store som kontrollerar serienummer på datorn.
En nyinstallation eller uppgradering från något lokalt anslutet media, USB eller DVD exempelvis, borde klara sig utan.

Jag tycker det scenariot känns rätt rimligt.

Jag förstår inte riktigt oron i detta med att auktorisera mot ett Apple-ID.

Att Apple över huvud taget inte har brytt sig om att förhindra otillåten kopiering av Mac OS X kanske inte är så konstigt. Jag utgår ifrån att sådana system likt Microsofts kostar en hel del pengar att underhålla. Plus att alla Apples datorer har levererats med operativsystemet, vilket förmodligen har minskat behovet av att köra med otillåten kopiering. Nu har ju dock även Apple kommit till en punkt där man ser att folk bland annat börjar kunna använda systemet på en "hackintosh", vilket kanske skapar en annan situation där man vill arbeta förebyggande. Dessutom är det ju inte jobbigt att behöva auktorisera mot ett Apple ID om man kan installera det på alla datorer man har. Det är ju betydligt bättre än det vi känner till genom t.ex. Microsofts verifieringssystem.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Jag förstår inte riktigt oron i detta med att auktorisera mot ett Apple-ID.

Att Apple över huvud taget inte har brytt sig om att förhindra otillåten kopiering av Mac OS X kanske inte är så konstigt. Jag utgår ifrån att sådana system likt Microsofts kostar en hel del pengar att underhålla. Plus att alla Apples datorer har levererats med operativsystemet, vilket förmodligen har minskat behovet av att köra med otillåten kopiering. Nu har ju dock även Apple kommit till en punkt där man ser att folk bland annat börjar kunna använda systemet på en "hackintosh", vilket kanske skapar en annan situation där man vill arbeta förebyggande. Dessutom är det ju inte jobbigt att behöva auktorisera mot ett Apple ID om man kan installera det på alla datorer man har. Det är ju betydligt bättre än det vi känner till genom t.ex. Microsofts verifieringssystem.

Hackintosh-problematiken försvinner ju faktiskt inte. Har du väl fått in SL på en Hackintosh är det inga problem att uppgradera till Lion...

Ursprungligen av PeeMaN:

Hackintosh-problematiken försvinner ju faktiskt inte. Har du väl fått in SL på en Hackintosh är det inga problem att uppgradera till Lion...

Jag tänker på ökade möjligheter att upptäcka genom auktorisering mot Apple ID. Men jag kanske tänker helt galet.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Jag tänker på ökade möjligheter att upptäcka genom auktorisering mot Apple ID. Men jag kanske tänker helt galet.

Ptja, Apple-ID kan du ju använda för att auktorisera oavsett om du kör Hackintosh eller inte?

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Jag förstår inte riktigt oron i detta med att auktorisera mot ett Apple-ID.

Att Apple över huvud taget inte har brytt sig om att förhindra otillåten kopiering av Mac OS X kanske inte är så konstigt. Jag utgår ifrån att sådana system likt Microsofts kostar en hel del pengar att underhålla. Plus att alla Apples datorer har levererats med operativsystemet, vilket förmodligen har minskat behovet av att köra med otillåten kopiering. Nu har ju dock även Apple kommit till en punkt där man ser att folk bland annat börjar kunna använda systemet på en "hackintosh", vilket kanske skapar en annan situation där man vill arbeta förebyggande. Dessutom är det ju inte jobbigt att behöva auktorisera mot ett Apple ID om man kan installera det på alla datorer man har. Det är ju betydligt bättre än det vi känner till genom t.ex. Microsofts verifieringssystem.

I vilket avseende menar du att det är bättre? Microsofts volymlicenser kräver ingen auktorisering. I alla avseenden som hitills har framkommit tycker jag det låter som att Apples lösning är sämre. Mycket sämre till och med.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Jag förstår inte riktigt oron i detta med att auktorisera mot ett Apple-ID.

Att Apple över huvud taget inte har brytt sig om att förhindra otillåten kopiering av Mac OS X kanske inte är så konstigt. Jag utgår ifrån att sådana system likt Microsofts kostar en hel del pengar att underhålla. Plus att alla Apples datorer har levererats med operativsystemet, vilket förmodligen har minskat behovet av att köra med otillåten kopiering. Nu har ju dock även Apple kommit till en punkt där man ser att folk bland annat börjar kunna använda systemet på en "hackintosh", vilket kanske skapar en annan situation där man vill arbeta förebyggande. Dessutom är det ju inte jobbigt att behöva auktorisera mot ett Apple ID om man kan installera det på alla datorer man har. Det är ju betydligt bättre än det vi känner till genom t.ex. Microsofts verifieringssystem.

Kör verkligen folk Hackintosh i så stor utstäckning att du tror att det är anledningen? News to me.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-06-13 08:10

Apples är mycket bättre. Mitt AppleID kan jag utantill, det kan jag inte med Microsofts aktiveringsnyckel. Som dessutom är olika för olika versioner (var i alla fall det på XPtiden).

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-06-13 11:36
Ursprungligen av kenjon:

Apples är mycket bättre. Mitt AppleID kan jag utantill, det kan jag inte med Microsofts aktiveringsnyckel. Som dessutom är olika för olika versioner (var i alla fall det på XPtiden).

Fast Windows produktnyckel står ju på den fastklistrade lappen som ska finnas på datorn så den behöver du ju inte kunna utantill. Men visst det är smidigare med AppleID även om det knappast kommer att hjälpa mot vare sig Hackintosh- eller andra piratinstallationer. Gissar att det kommer att bli ganska lätt att komma runt om nu folk tycker det är "besvärligt" att använda sitt AppleID. Om inte annat lär vi nog få se några kreativa lösningar...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-06-13 19:53

Spontan fråga. Är det läge att gå över till Magic Trackpad nu när Lion kommer i stället för att använda en traditionell mus? Jag har nu noll erfarenhet av Magic Trackpad. Det jag tänker mest på är Mission Control andra saker som använder sig av Mouse gestures.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-06-13 21:06
Ursprungligen av joakimo:

Spontan fråga. Är det läge att gå över till Magic Trackpad nu när Lion kommer i stället för att använda en traditionell mus? Jag har nu noll erfarenhet av Magic Trackpad. Det jag tänker mest på är Mission Control andra saker som använder sig av Mouse gestures.

Om det går att göra alla rörelser på Magic Mouse behöver man ju inte gå över till Magic Trackpad. Frågan är bara om rörelserna funkar på Magic Mouses yta.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-06-13 21:08
Ursprungligen av AndyK:

Om det går att göra alla rörelser på Magic Mouse behöver man ju inte gå över till Magic Trackpad. Frågan är bara om rörelserna funkar på Magic Mouses yta.

Magic mouse är en styggelse i mina händer. De timmar jag har provat den har inte gjort at jag vill ha mer av den, tyvärr.

Ursprungligen av joakimo:

Magic mouse är en styggelse i mina händer. De timmar jag har provat den har inte gjort at jag vill ha mer av den, tyvärr.

Magic Mouse är en skön mus om man inte använder gestures utan bara använder den för att klicka och scrolla med.... Så upplever jag den iaf!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-06-14 07:43
Ursprungligen av joakimo:

Magic mouse är en styggelse i mina händer. De timmar jag har provat den har inte gjort at jag vill ha mer av den, tyvärr.

Magic mouse är helt okej. Scrollningen är förmodligen bästa någonsin (mer naturlig än trackpad, i o m att du gör det med ett finger). Det enda som jag kan lida av är att jag ibland råkar "högerklicka" av misstag, istället för "vänsterklick", om jag håller den slarvigt.

Med det sagt, så tror jag att Magic trackpad ger en bättre användarupplevelse av Lion. Däremot kommer jag att använda musen ett tag. Man kommer långt på aktiva hörn, och det tar ungefär samma energi att dra pekaren till ett hörn som att pincha med fyra fingrar (och gud vet vad).

Ursprungligen av joakimo:

Spontan fråga. Är det läge att gå över till Magic Trackpad nu när Lion kommer i stället för att använda en traditionell mus? Jag har nu noll erfarenhet av Magic Trackpad. Det jag tänker mest på är Mission Control andra saker som använder sig av Mouse gestures.

Det tycker jag. Även om Magic Mouse klarar multitouch är det en påtagligt krystad implementation som inte kommer i närheten av vad Magic Trackpad kan erbjuda - den är som trackpaden från MBP fast ännu bättre. Skillnaden i faktisk användning, tycker jag, är att man kan använda multitouch på Magic Mouse men inte gör det.

Ju förr du dumpar musen, desto fler dagar av Magic Trackpad-relaterad lycka får du. Köp en, det är inget man ångrar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-16 00:11

DP4 är ute nu.

Ursprungligen av acke:

DP4 är ute nu.

DP4 har varit ute mer än en vecka.

Se här t.ex:
OS X Lion Developer Preview 4 Adds 'Find My Mac' - Mac Rumors

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-16 08:28
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

DP4 har varit ute mer än en vecka.

Se här t.ex:
OS X Lion Developer Preview 4 Adds 'Find My Mac' - Mac Rumors

Det är en update till DP4 endast.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-06-16 09:35
Ursprungligen av 20hz:

Det är en update till DP4 endast.

Vad innehåller den?

Edit: Svarar själv: http://www.macrumors.com/2011/06/15/apple-releases-new-os-x-lion-software-update-for-dp4/

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-06-16 10:19

Har det sagts något om ett mer exakt datum, än "Juli"?

Ursprungligen av AndyK:

Har det sagts något om ett mer exakt datum, än "Juli"?

Nej.

.

Nu ser det ännu mer otroligt ut att det kommer något fysiskt media ens till företagen:

Apple Details Lion Purchase Process for Business and Education - Mac Rumors

"[..] Apps developed with Auto Save can automatically.." Borde det kunna antyda på att vi får se en ny iWork, eller kommer man mest troligt att göra det enkelt och släppa en uppdatering av befintliga iWork? Vad jag förstår så lär inte funktionen ha stöd i dagsläget.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

"[..] Apps developed with Auto Save can automatically.." Borde det kunna antyda på att vi får se en ny iWork, eller kommer man mest troligt att göra det enkelt och släppa en uppdatering av befintliga iWork? Vad jag förstår så lär inte funktionen ha stöd i dagsläget.

Vad jag förstår lär INGEN applikation (frånsett de som ingår i Lion) ha stöd för det här från start. Antar att det kommer enklare uppdateringar till iLife via auto-update eller sådär.

Borde inte ett OS kunna autospara vad som helst som ligger i RAM? Autospara är ju gammalt som gatan inifrån apps - t.ex. FCP. Om inte Lion generellt autosparar apps dokument som är öppna så förstår jag inte vad som är nytt med detta?!

Ursprungligen av Zimmerman:

Borde inte ett OS kunna autospara vad som helst som ligger i RAM? Autospara är ju gammalt som gatan inifrån apps - t.ex. FCP. Om inte Lion generellt autosparar apps dokument som är öppna så förstår jag inte vad som är nytt med detta?!

Det är väl det här med history, versions och hur det fungerar och hela tjosan som gör att det inte fungerar "konventionellt" på något sätt.

Vem kan installera lion?

intressant att Lion plötsligt kräver dubbelt så mycket RAM, plus en del annat matnyttigt att veta.

FAQ: No, you can't have Lion - Computerworld

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-19 12:23
Ursprungligen av cubeuser_vol2:

Vem kan installera lion?

intressant att Lion plötsligt kräver dubbelt så mycket RAM, plus en del annat matnyttigt att veta.

FAQ: No, you can't have Lion - Computerworld

Nu kommer Marcus K komma och läxa upp mig men jag skulle nog säga att man inte ska ha mindre än 2GB varken på Mac OS X 10.5, 10.6 eller 10.7 så det är inget att oroa sig över.

Bevaka tråden