Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Whisky-tips

Tråden skapades och har fått 284 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Över disk kostar Gedronach Allardice 689,. i Sverige och på the Whiskyexchange 584.- om pundet står i 11,50. Med avdrag för skatter och tillägg för frakt i tolv-kartong 422.- Tillkommer svenska alkoholskatt 161.- och svensk moms 146.- - tillhopa 729.-

Helt plötsligt är de udda sorter som inte tas in i Sverige inom räckhåll. Talisker 18 yrs ex-vis.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-03-29 23:56

Min erfarenhet är också att det inte är någon större skillnad på priserna. Det är väl snarare så att man får tag på sorter som inte finns på bolaget som är grejen med att handla whisky utomlands!? Fick med mig nå'ra riktiga godingar från Edinburgh senast.

Whisky-tips

Så då var det fredag

Slutat för dagen å sitter nu å smuttar på Macellan å njuter av det Goa vädret, familjen å möjligen blir det lite Ardbeg ikväll.. Kan det bli bättre..

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2012-03-30 16:36

Vad kan jag förvänta mig för njutning av en nyinköpt Glenrothes Robur Reserve?

Sinnlig ?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2012-03-30 17:05

Det får jag i s f bestå mig själv med. Inget sällskap ikväll att avnjuta(?) whiskeyn med dessvärre.

Nja - det är väl whiskyn i sig som ÄR den sinnliga njutningen. Sällskapet kan kvitta - oftast.

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-04-01 03:32
Ursprungligen av leonardo:

Nja - det är väl whiskyn i sig som ÄR den sinnliga njutningen. Sällskapet kan kvitta - oftast.

Det är väll whiskyn som är både njutningen och sällskapet

Whisky-tips

Så då har man precis testat Uigeadail

Wow vilken upplevelse.. Rökigt.. Ja men fick mig en resa tillbaka i tiden. Fick många känslor av vedeldad bastu.. Doften började som tjära eller bränt gummi men övergick till sommarkväll i bastu.. Otroligt.

Fortsätt med bra tips. Nästa månad blir det corryvrekan..

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2012-04-02 17:23

Delar med mig av några bilder från helgens besök på Salt - Whisky Bar, i London. Besök om möjlighet finnes.
Inte de bästa bilderna, skyller på att vi provsmakade friskt....

Fråga till Kainen .. Vad var det för produkt du skrev om som tar bort syret så att Wiskeyn håller bättre när den är öppnad ... ??

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-04-03 15:28

Jag vet inte vad produkten heter, men man pumpar in CO2 (koldioxid) och tränger ut syret. Men Kainen vet säkert

Det där med oxidering och att fylla flaskan med CO2 är säkert teoretiskt helt korrekt. Frågan är om du kan smaka någon skillnad själv. Jag har som sagt flera flaskor som stått med mindre än halva innehållet i flera år och upplever inte någon försämring. Möjligen kan det bli någon förändring i smaken som eventuellt skulle kunna märkas om man korkade upp en ny flaska ur samma batch och jämförde. Smaken är ju högst subjektiv. När du smakar en dryck som du har smakat förr och vet hur den ska smaka så talar dina smaklökar automatiskt om för dig att det smakar som du förväntar dig, om det nu inte är något större fel på drycken ifråga. Det är därför du till exempel tycker te smakar vedervärdigt när du tar fel kopp för du förväntar dig smaken av kaffe, trots att du normalt sett tycker att te är gott. Och precis som när du går på vinprovning och en förståsigpåare förkunnar att vinet smakar vanilj, så tycker du per automatik själv också att vinet smakar vanilj.

känns som det blir lite Ardbeg nu i Påsk ...

Vad för PåskWisky står på er meny ?

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-04-05 14:44

Jag kommer inte ihåg vad själva produkten heter, men den kallas för winesaver. Jag köper mina gasflaskor av VinContoret Uppsala men det finns massor av ställen som säljer dessa. Kan kika närmare när jag kommer hem till Sverige om ett par v

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-04-08 05:24

Ang whisky så sitter jag på hotellrummet i Savannah, Georgia och varvar ner med en George Dickel 12, Tennessee Whisky. (Japp en Amerikan som stavar Whisky utan E ) tyvärr verkar den inte att gå att få tag på i Sverige... Då det är min nya favorit Amerikan så hade det varit trevligt. Besökte destilleriet som ligger ett par mil ifrån Jack Daniels. JD var inte var så mycket att se... Mest turistigt. George Dickel däremot...

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-04-13 21:31

För tillfället i Miami... Dricker nu Knob creek Kentucky straight bourbon whiskey 50% 9yo 375ml (small batch)

Lite väl blommig men det är den flaskan jag "måste" tömma innan planet till NY på tisdag

nästa vecka är det löning ... då blir det en till ardbeg ....

någon som vet när om supernova kommer dyka upp igen ?

Jag fick i födelsedagspresent Mackmyra, en mycket spännande upplevelse, som en skotte säkert skulle rynkat på näsan åt, den springer åt det fruktiga hållet, vilket jag aldrig trodde jag skulle säga om en whiskey. Mycket fin och exotisk, rekommenderar varmt

Vilken Mackmyra är det Du förärats?

Systembolaget och Stadsaktuion har Dryckes auktion

vad sägs om ardbeg för 5000 spänn

https://www.stadsauktion.se/1204/128134-ardbeg-single-cask-1972/

  • Medlem
  • Hjo
  • 2012-04-17 16:00

Jag betalade bara frakt utöver priset hos denna leverantör inom EU:

WHISKY, Vinboden.com

frakt som betalas separat till en ickesvensk transportör gick på 250:- för upp till 20 kg, posten kom med paketet till dörren...:$
så det gäller att köpa så att vikten utnyttjas...tar någon vecka att få hem det.

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-04-25 09:59

Blev lite trevliga inköp i USA
Bookers Kentucky Straight Bourbon Whiskey 7yo, batch C04-J-19 64.6% 750ml
Jack Daniels Tennessee Whiskey No.7 40% 375ml (Grön etikett, utvalda fat ifrån utkanten av lagerhusen)
George Dickel Tennessee Whisky No.12 45% 750ml

Ursprungligen av kainen:

Blev lite trevliga inköp i USA
Bookers Kentucky Straight Bourbon Whiskey 7yo, batch C04-J-19 64.6% 750ml
Jack Daniels Tennessee Whiskey No.7 40% 375ml (Grön etikett, utvalda fat ifrån utkanten av lagerhusen)
George Dickel Tennessee Whisky No.12 45% 750ml

Välkommen tillbaka ..

Vi förväntar oss omdömen snarast

Själv har jag inte möjligheten att göra någon inhandlingsresa den närmaste tiden men min far är på resa och han hörde av sig nyligen att han införskaffat en Ardbeg Ten 1000 ml åt mig ... inte fel inte fel ..

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-04-25 14:58

Tackar!

Ardbeg Ten har jag 2st oöppnade hemma... det är den bästa "standardwhiskyn" enligt mig... mycket prisvärd.

Vi får se när jag öppnar flaskorna, har druckit en del 3 samt 5cl flaskor jag köpt på vägen men inte direkt fastnat för någonting utom just George Dickel No. 12 som nog är den bästa Amerikanare jag druckit hittils... gillar den skarpt. Men den får stå stängd ett tag för öppnar jag den kommer den ta slut

Ardbeg Blasda har aldrig någonsin smakat så gott som när jag tog mig en liten i söndags som den första "riktiga" whiskyn jag druckit på 3v... en riktig aha-upplevelse. Jag gillar den annars också men i söndags smakade det som riktiga guld-droppar!

Av de jag smakat på resan nu utöver Dickel (som inte går att få tag på här hemma) så kan jag rekomendera:

Knob Creek http://www.systembolaget.se/70523 samt Woodford Reserve http://www.systembolaget.se/89747 där Knob Creek är snäppet vassare!

Om du har två Ardbeg Ten hemma får du uppdatera din collection - > http://whiskybase.com/collection.php?userviewid=5712 ... syns inte där än

Senast redigerat 2012-04-25 16:26
  • Medlem
  • Täby
  • 2012-04-26 07:30
Ursprungligen av gotfredsen:

Om du har två Ardbeg Ten hemma får du uppdatera din collection - > WHISKYBASE - Kainen ... syns inte där än

Nej den där är inte helt uppdaterad... jag har en numbers fil där jag har allting 100% rätt

Open Bottles: 19
Closed Bottles: 26
Total: 45

De Ardbeg som saknas är Ardbeg TEN samt Ardbeg TEN, Ultimate (Samma som vanliga fast i läderlåda med kedja runt... Fransk utgåva släppt till Fars Dag nått år sedan)

Ursprungligen av kainen:

Ardbeg TEN, Ultimate (Samma som vanliga fast i läderlåda med kedja runt... Fransk utgåva släppt till Fars Dag nått år sedan)

I know ... du är en av 1,000 ägare av denna ... släptes 2010 om jag inte har helt fel i just som du säger i frankrike ...

av ren nyfikenhet .. antar att de flesta du köper kommer utomlands och vad läger du i snitt i pris när du köper å vilken är den dyraste du köpt ? ...

skall väll erkänna att jag blivit Ardbeg frälst å det ser inte bättre ut än att jag också kommer börja bygga en collection ... om jag kommer komma ikap dig är dock frågan med tanke på vilket försprång du har

Ursprungligen av gotfredsen:

I know ... du är en av 1,000 ägare av denna ... ...
...

Sakta nu - den saknas i samlingen skriver han - juh

Ursprungligen av leonardo:

Sakta nu - den saknas i samlingen skriver han - juh

Nej inte riktigt .. samlingen vi pratar om återfinns på WHISKYBASE - Kainen
och är en spegling av vad han har hemma ..

Han skrev - > Ardbeg Ten har jag 2st oöppnade hemma.

De två stycken han har hemma som saknas från WHISKYBASE - Kainen är

De Ardbeg som saknas är Ardbeg TEN samt Ardbeg TEN, Ultimate (Samma som vanliga fast i läderlåda med kedja runt... Fransk utgåva släppt till Fars Dag nått år sedan)

Rätta mig om jag har fel Kainen

är inte det minsta avundsjuk här inte ....

du kan tom se Ultimate i mitten på bilen han posta

Bevaka tråden