Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blocketbedrägerier

Tråden skapades och har fått 318 svar. Det senaste inlägget skrevs .

jag tycker blocket skulle ge en liten summa pengar (20% vad en annons kostar) . tex 5 kronor för varje anmälning som leder till bort-tagning ..

Då skulle de oseriösa som är ute efter pengar ge sig på andra oseriösa som är ute efter pengar

  • Medlem
  • 2012-08-23 11:21

Jo jo... (Anmäld)

Ursprungligen av Dalle:

Jo jo... (Anmäld)

Länk? Det är alltid bra att länka så att fler kan anmäla. Då är chansen större att annonsen snabbt plockas bort.

  • Medlem
  • 2012-08-23 11:29

Oöppnade Macbook Pro 2012, 15" 2,3 Ghz 500GB | Stockholm

Problemet är ju att det faktiskt finns en abonnent med detta nummer. Kanske är jag ute och cyklar ändå? (Vill ju inte svartmåla någon om mina misstankar är felaktiga)

Ursprungligen av Dalle:

Oöppnade Macbook Pro 2012, 15" 2,3 Ghz 500GB | Stockholm

Problemet är ju att det faktiskt finns en abonnent med detta nummer. Kanske är jag ute och cyklar ändå? (Vill ju inte svartmåla någon om mina misstankar är felaktiga)

Luktar stöldgods/bedrägeri lång väg. Annonsörens nummer går till en person i Malmö. Datorerna finns i Stockholm? Vilken tävling vinner man 2 st datorer för över 30 000:- totalt i? 1 års garanti, men inga papper med som styrker det? Dessutom skulle man få bättre betalt än knappt 14000:-/st även om de var använda.

Ursprungligen av pmarriott:

...Annonsörens nummer går till en person i Malmö. Datorerna finns i Stockholm?...

Frågade du inte om "geografi-problemet"?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Frågade du inte om "geografi-problemet"?

Nej, tänkte faktiskt inte på det.

  • Medlem
  • 2012-08-23 12:10

Precis min tanke. Men att numret faktiskt går att spåra och inte går till ett kontantkort stör mig, det avviker från det normala.

Ursprungligen av Dalle:

Precis min tanke. Men att numret faktiskt går att spåra och inte går till ett kontantkort stör mig, det avviker från det normala.

En korkad tjyv är en tjyv det också.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-08-23 12:22

Det finns ju "tjuvar" som kapar konton. Den riktiga användaren har ingen aning om att det säljs stöldgods i hans namn och via hans konto. Bättre att flagga för säkerhets skull.

Jag skrev till säljaren och bad honom berätta om tävlingen han vunnit dem i. Nyfiken på om han svarar och vad i så fall.

Och här fick jag svar:

"Jag förstår och respekterar att du är försiktig, det ska man vara. Datorerna vann jag på Nordea golftävling.
Dom e ju som sagt emballerade således kan det inte vara någon deffekt. Skulle det mot förmodan vara något fel då har du ju som sagt 1 års world wide garanti."

Kanske inget lurt trots allt? Eller också är säljaren inte rädd att sticka ut hakan.

Ursprungligen av pmarriott:

Och här fick jag svar:

"Jag förstår och respekterar att du är försiktig, det ska man vara. Datorerna vann jag på Nordea golftävling.
Dom e ju som sagt emballerade således kan det inte vara någon deffekt. Skulle det mot förmodan vara något fel då har du ju som sagt 1 års world wide garanti."

Kanske inget lurt trots allt? Eller också är säljaren inte rädd att sticka ut hakan.

Det här är ett problem som återkommer lite då och då. Har själv varit med och anordnat tävlingar med elektronik som vinst.
För att komma runt två vanliga problem - av företag inköpt produkt, kortare garanti. samt avsaknad av kvitto, som ju måste bokföras i bolaget - så köpte vi presentkort på produkten och skickade ut. Då fick både vi och vinnaren ett giltigt kvitto, samt vinnaren fick två års garanti som ju gäller för privatpersoner. En lösning värd att fundera på framöver....
/m

Ursprungligen av martinator:

... fick två års garanti som ju gäller för privatpersoner...

Egentligen vill jag inte väcka den här diskussionen igen. Den har förts i så många trådar här redan. Men kring detta finns det tydligen oändligt med missuppfattningar och felaktigt användande av begrepp.

Det finns ingen generell tvåårig garanti för privatpersoner. (åtminstone inte i Sverige)

Enligt konsumentköplagen har man som privatkonsument 3 års reklamationsrätt. (bevisbördan skiljer mellan år 1, 2 och 3 - men det behöver vi inte gå in på här och nu).

Sedan kan tillverkaren (eller kanske leverantören/säljaren) även ge en garanti. Vissa tillverkare ger flera års garanti. Men i Apples fall är det 1 år som gäller.

Senast redigerat 2012-08-23 17:17

Läser i Skånskan på nätet om en kvinna som på ett par veckor blivit blåst inte en utan 2 ggr på en iPhone 5. Båda gångerna har hon satt in ca 2600 kr på ett konto och sedan inte fått någon lur eller kommit i kontakt med säljaren. Jag blir så trött. Skulle gärna sett att man instiftade en lag om kriminell dumhet.

Ursprungligen av pmarriott:

Läser i Skånskan på nätet om en kvinna som på ett par veckor blivit blåst inte en utan 2 ggr på en iPhone 5. Båda gångerna har hon satt in ca 2600 kr på ett konto och sedan inte fått någon lur eller kommit i kontakt med säljaren. Jag blir så trött. Skulle gärna sett att man instiftade en lag om kriminell dumhet.

Sedan att man grinar ut i pressen om det säger även en hel del. Själv skulle jag skämmas ögonen ur mig om jag hade gjorde samma sak, inte gått till pressen med det.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-03-13 23:04

Politikern och forskaren Jenny Madestam har helt missat det lilla momentet som heter ”att säkerhetskopiera”.
Vilket kommer fram i media då hon jagar efter sin maskin bl.a. på blocket.

http://www.blocket.se/stockholm/Stulen_dator_...
http://www.dagensps.se/artiklar/2013/01/16/86...

Ursprungligen av reboot81:

Politikern och forskaren Jenny Madestam har helt missat det lilla momentet som heter ”att säkerhetskopiera”.
Vilket kommer fram i media då hon jagar efter sin maskin bl.a. på blocket.

http://www.blocket.se/stockholm/Stulen_dator_...
http://www.dagensps.se/artiklar/2013/01/16/86...

Genialt!

Kul artikel också där dataväskan är borta och inte datorväskan.
https://mobile.twitter.com/jennymadestam/stat...

edit: Hon hade backup, på 2 USB-minnen, som låg i väskan. /facepalm

  • Medlem
  • 2013-03-14 05:50

Har inte läst artikeln, men... Hoppas bara att det inte förekom några känsliga uppgifter i forskningen som tjuven nu har tillgång till. För jag antar att hårddisken knappast var krypterad?
Ungefär som personen som var anställd på försvaret som glömde sitt USB-minne i en offentlig dator. Ungefär lika smart.

Bevaka tråden