Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blocketbedrägerier

Tråden skapades och har fått 318 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-04-24 21:07

MacBook 2.4GHz : 500GB = 7000 kr
MacBook Pro 13" : 2.3 GHz = 7900 kr
MacBook Pro 13" : 2.7 GHz = 10300 kr
MacBook Air 11" 64 gb = 6700 kr
MacBook Air 11" 128 gb = 7900 kr
MacBook Air 13" 128 gb = 9100 kr
MacBook Air 13" 256 gb = 11000 kr
Imac 27" : 3.2GHz : I3 = 11500 kr
Imac 27" : 2.8GHz : I5 Quad core = 14000 kr

Jag tycker att detta säger allt, är jag ensam att tycka så ?? Klart att alla vill fynda, 30 % i rabatt över hela fältet, men man kan inte börja tänka med fel ände.

Då bortser jag från all annan dynga som står i annonsen om hotell, leverans sena måndagkvällar varje vecka , mm,,mmm

"svarar ej på dolda nummer eller mail utan telefonnummer" är detta en ...... ??

Vi pratar uppemot 100000 kr affär av privat person i en första vända nu vet vi ju inte om han har flertal i hjärter - inga namn nämnda- på blocket ??

Sorgligt tycker jag personligen .

100,000kr för vissa är inte lika mycket som 100,000kr för andra.

Att han återfinns på ett hotell regelbundet är väl inget konstigt, jag har själv varit stamkund på hotell i Tyskland, Japan och Kanada. Hade jag haft affärer hade jag nog också formulerat min annons på detta sätt. Att han bara kan leverera sena måndagskvällar beror nog på hans jobb/resesituation.

Att han inte svarar på mail utan telefonnummer samt samtal från hemliga nummer är inget nytt. Jag har hemligt nummer hemmas och det händer ofta att jag inte får svar när jag ringer, men använder jag mobilen svarar de direkt.

Alla lever inte Svensson-liv...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-04-25 12:47
Ursprungligen av LCR:

100,000kr för vissa är inte lika mycket som 100,000kr för andra.

Att han återfinns på ett hotell regelbundet är väl inget konstigt, jag har själv varit stamkund på hotell i Tyskland, Japan och Kanada. Hade jag haft affärer hade jag nog också formulerat min annons på detta sätt. Att han bara kan leverera sena måndagskvällar beror nog på hans jobb/resesituation.

Att han inte svarar på mail utan telefonnummer samt samtal från hemliga nummer är inget nytt. Jag har hemligt nummer hemmas och det händer ofta att jag inte får svar när jag ringer, men använder jag mobilen svarar de direkt.

Alla lever inte Svensson-liv...

Man kan hitta förklaringar på allt om man blir blind, eller kalla det köpkåt .

Man kan förklara att jorden inte är rund om man bara vill

Det är inte fråga om att leva något svensson liv eller inte, men du verkar ju vilja rättfärdiga alla konstiga fsg annonser till vilket pris som helst eller ?

För mig och för dom flesta människor ringer varningsklockor, hallå hur seriöst är detta, när man ser sådana annonser, det är inte okey på något sätt att du försöker förklara hans annonser, jag köper det inte för 5 öre.

100000 kr var bara en exempel nivå räknat på hans fsg objekt i första omgången men som jag skrev det kan finnas 10 tal datorer av varje sort och då är vi plötsligt uppe i 1 miljon svenska kronor från en privat person.

Men men vi mindre förstående får väl fortsätta leva vårt svensson liv så får väl ni bättre förstående försöka förklara vidare.

Men frågan är vilken som är mindre eller bättre förstående i detta fallet

Det man ifrågasätter är hur fan han får ner priset med 30%... Och han måste ju fortfarande göra någon sorts vinst. Hade varit jävligt intressant om någon köpte. För han påstår ju att det är plombering och kvitto. Framgår dock inte om det är handskrivet från honom eller sådär. Jag tycker det luktar lite stöldgods av någon anledning.

Ursprungligen av PeeMaN:

Det man ifrågasätter är hur fan han får ner priset med 30%... Och han måste ju fortfarande göra någon sorts vinst. Hade varit jävligt intressant om någon köpte. För han påstår ju att det är plombering och kvitto. Framgår dock inte om det är handskrivet från honom eller sådär. Jag tycker det luktar lite stöldgods av någon anledning.

Men det betyder inte att det är "bedrägerier" jämfört med t.ex. "splitter ny MacBook Air 3500kr, behöver pengar för en resa snabbt, bor i Kiruna"...

Det finns massor av konstiga affärer som är fullt legala...

Ursprungligen av LCR:

Men det betyder inte att det är "bedrägerier" jämfört med t.ex. "splitter ny MacBook Air 3500kr, behöver pengar för en resa snabbt, bor i Kiruna"...

Det finns massor av konstiga affärer som är fullt legala...

Det är mig veterligen fortfarande ett brott både att köpa och att sälja stöldgods...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-04-25 12:39
Ursprungligen av PeeMaN:

Det är mig veterligen fortfarande ett brott både att köpa och att sälja stöldgods...

För vissa tydligen inte ???

Ursprungligen av PeeMaN:

Det är mig veterligen fortfarande ett brott både att köpa och att sälja stöldgods...

Hur vet du att det är stöldgods ???

Ursprungligen av LCR:

Hur vet du att det är stöldgods ???

Well, 30% billigare än i butik... Sen ska han göra profit på det också... Jag tror inte direkt att det är från någon Applestore eller direkt från butik han köpt det. Frågan är väl snarare hur du INTE vet det. Det är knappast så att killen sysslar med välgörenhet och går back på att sälja. Något är ju lurt, så enkelt är det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-04-25 13:01
Ursprungligen av PeeMaN:

Well, 30% billigare än i butik... Sen ska han göra profit på det också... Jag tror inte direkt att det är från någon Applestore eller direkt från butik han köpt det. Frågan är väl snarare hur du INTE vet det. Det är knappast så att killen sysslar med välgörenhet och går back på att sälja. Något är ju lurt, så enkelt är det.

yupp, frågan är väl hur vi inte vet att det är stöldgods med dessa priser och kvantitet och övrig fakta ?????, man kan inte gömma sig bakom någon fasad och hävda jag vet inget, jag vet inget, i alla fall är det vårat jobb att ta reda på fakta någon god tro finns inte i detta fall eller något annat fall heller.

  • Oregistrerad
  • 2011-04-25 15:50
Ursprungligen av LCR:

Men det betyder inte att det är "bedrägerier" jämfört med t.ex. "splitter ny MacBook Air 3500kr, behöver pengar för en resa snabbt, bor i Kiruna"...

Det finns massor av konstiga affärer som är fullt legala...

Absolut. Samtidigt så finns ju inte "god tro" längre. Om det är illegalt så åker du dit med både böter och kanske fängelse om du har otur. Enda sättet att verifiera att det inte är lurendrejeri är att begära kopia på kvitto eller annan handling som styrker att personen är ägare till föremålet.

Gissar på att de är inköpta på falska uppgifter i ngt bolag och sedan utmånglade till intet ont anande människor.

Om några typer köper ett bolag, beställer mängder mot 14 dagar faktura. Sedan säljer man det hela kontant på stan.

Jag blev ju nyligen utsatt för identitetsstöld (ni hittar min klagan i jag-är-så-jävla-sur-tråden). Killen hade ju köpt nån 3D-tv, PlayStation 3, Xbox, spel till dessa för 10 000:-, 3 st iPhone 4 med abb. Jag tror inte att han lurade till sig dessa grejor för att sitta hemma och spela dataspel på sin nya 3D-tv och pladdra i telefon om det. Alltihop ligger så klart ute till försäljning om det inte redan är sålt. Och det gäller ju så klart att bli av grejorna så fort som möjligt och då sätter man priset därefter. En bedragare lär väl inte lägga ut en vara till ett pris som det tar flera veckor att få ut?

Macbook Pro Oöppnad | Östergötland | Blocket

Jooomensåattde!

haha killen har lagt in en bild på modellen innan uni-body, obruten förpackning, 8600SEK.. jojo

Ursprungligen av wilhelmsson:

Macbook Pro Oöppnad | Östergötland | Blocket

Jooomensåattde!

haha killen har lagt in en bild på modellen innan uni-body, obruten förpackning, 8600SEK.. jojo

Anmälde du annonsen?

Ursprungligen av keptang:

Anmälde du annonsen?

yes box!

Jo, risken är väl stor att han har fått tag på den efter att den har "ramlat av en lastbil".

Men så anmärkningsvärd tycker jag inte att annonsen är.
- Priset är inte superlågt (8600 mot butikspris 10995).
- Fel bild är väl inte helt ovanligt på Blocket.
- Formuleringen med "original" är kanske lite lustig, men behöver ju inte innebära något skumt.

Jag hade nog inte köpt den, men tycker inte att det är helt givet att det är något skumt.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jo, risken är väl stor att han har fått tag på den efter att den har "ramlat av en lastbil".

Men så anmärkningsvärd tycker jag inte att annonsen är.
- Priset är inte superlågt (8600 mot butikspris 10995).
- Fel bild är väl inte helt ovanligt på Blocket.
- Formuleringen med "original" är kanske lite lustig, men behöver ju inte innebära något skumt.

Jag hade nog inte köpt den, men tycker inte att det är helt givet att det är något skumt.

"obruten förpacking" med en prissänkning på 3k?

Ursprungligen av wilhelmsson:

"obruten förpacking" med en prissänkning på 3k?

Det är inte 3000, det är 2400.

Och det tycker jag är en hyfsat normal värdeminskning som sker direkt när man tar ut datorn ur butiken. Kanske något i överkant, men inte jätteanmärkningsvärt.

Jämför med en ny bil när den körs ut från bilhandlaren. Spelar ingen större roll att den är "obruten", den är ju ändå begagnad.

Macbook pro senaste modellen 2veckor gammal | Stockholm | Blocket

HAHA! "obs fick ett handskrivet kvitto när jag köpte datan så gör likadant så..."

Också anmäld

  • Medlem
  • 2011-05-12 15:40
Ursprungligen av wilhelmsson:

Macbook pro senaste modellen 2veckor gammal | Stockholm | Blocket

HAHA! "obs fick ett handskrivet kvitto när jag köpte datan så gör likadant så..."

Också anmäld

Gillar skarpt att den har Inter C2d (OBS inte Intel, trodde det satt SB i dem), 2,4GB RAM samt HDMI-utgång.

Ursprungligen av Dalle:

...samt HDMI-utgång.

Nej, det är ännu mer fantastiskt än så. Enligt annonsen så är det en HDMI-ingång.

Otroligt.. Vilken överraskning att båda annonserna har oregistrerade kontantkort dessutom.

2.4GB RAM också! wow.

Haha verkligen

Sitter och läser igenom blocket på Mac datorer, ska hjälpa "svärfar" att köpa Mac.. Finns vääldigt många "luriga" annonser!

Om den är oöppnad, varför lämnar man inte tillbaka den?

Ursprungligen av wilhelmsson:

Om den är oöppnad, varför lämnar man inte tillbaka den?

Han har väll "tappat kvittot"?

Ursprungligen av wilhelmsson:

Om den är oöppnad, varför lämnar man inte tillbaka den?

För att du inte har någon automatisk returrätt. Det är upp till varje butik om de vill ge öppet köp.
Är den köpt via internet, så har du 14 dagars ångerrätt enligt Distansköplagen, men inte i vanlig butik.

Detta kan ju också vara ett utlandsköp, med "fel" tangentbord t.ex, vilket han kanske har "glömt" att informera om i annonsen.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

För att du inte har någon automatisk returrätt. Det är upp till varje butik om de vill ge öppet köp.
Är den köpt via internet, så har du 14 dagars ångerrätt enligt Distansköplagen, men inte i vanlig butik.

Detta kan ju också vara ett utlandsköp, med "fel" tangentbord t.ex, vilket han kanske har "glömt" att informera om i annonsen.

Sure! Kan ju vara så, alla har såklart olika ekonomiska förutsättningar och har "råd" sälja datorer hur som helst.

Tycker att jag ser så väldigt många "oöppnade" annonser på blocket, gör iaf mig suspekt

Jo, visst finns det varningsflaggor i den annonsen, men inte lika självklara som i ditt andra exempel.

Bevaka tråden