Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blocketbedrägerier

Tråden skapades och har fått 318 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av RooX:

Då var det dags igen. Väldigt billig, oregistrerat mobilnummer och i en liten ort långt bort dit väldigt få kan åka för att kolla på datorn.

Macbook Pro 13,3" - 2,53Ghz*4GB*250GB | Norrbotten | Blocket

"installerat....nåt brännarprogram"

4300 är onekligen misstänkt billigt. Antingen är det bluff eller så är säljaren desperat.

Ursprungligen av pmarriott:

...Antingen är det bluff eller så är säljaren desperat.

...eller så är det stöldgods.

Oavsett vilket, så har jag anmält annonsen till Blocket nu.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-15 14:58
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

...eller så är det stöldgods.

Oavsett vilket, så har jag anmält annonsen till Blocket nu.

Redan borta..

Bra jobbat.. Mer sånt här..

Ursprungligen av pmarriott:

Hello dear,
i am from London UK and i work for nurses with out boundary in London,
i want to buy this laptop to my pastor whom travel to west Africa
Nigeria for an Educational program.

I was introduced to this website by a Swedish doctor who work in the
same hospital with me, i want to know if you can ship international?
If yes i will pay you via bank transfer or paypal please get back to
me so the i can transfer the money to you ok
Regards
Mamiska

Nu har jag också fått ett liknande mail. Det gick direkt i papperskorgen.

  • Oregistrerad
  • 2010-09-15 15:23

Hur svårt vore det för blocket att lägga till ett filter som flaggar annonser som har orden macbook och ett givet pris? Det är såklart en kostnadsfråga men man kan ju åtminstone sätta filtret lågt för att fånga upp de mest uppenbara bluffannonser och kostnaden för den manuella granskningen av dessa annonser borde vara mindre än den skada alla skojare genererar genom badwill för blocket? Jag har påtalat detta men får såklart bara standardsvar.

Ursprungligen av Iphone77:

Hur svårt vore det för blocket att lägga till ett filter som flaggar annonser som har orden macbook och ett givet pris? Det är såklart en kostnadsfråga men man kan ju åtminstone sätta filtret lågt för att fånga upp de mest uppenbara bluffannonser och kostnaden för den manuella granskningen av dessa annonser borde vara mindre än den skada alla skojare genererar genom badwill för blocket? Jag har påtalat detta men får såklart bara standardsvar.

Det handlar väl om att de i så fall vill införa filter för alla typer av datorer och eftersom en dator kan kosta allt mellan himmel och jord blir det nog svårt. Jag tror att Blocket granskar alla annonser manuellt och då borde väl snarare personalen utbildas i att snappa upp sånt här. Vid misstänkt låga priser etc kunde de ju begära in serienummer på utrustningen etc samt samarbeta med polisen för att identifiera stöldgods. Då skulle Blocket nog inte bli så het marknad för stöldgods. Eller så fick tjyvarna ta bättre betalt.
Ibland är de riktigt nitiska i sin granskning. Jag skulle sälja min iPhone 3GS och fick inte annonsen godkänd för att jag hade "missvisande rubrik". Det visade sig att problemet var att jag hade skrivit i annonsen att jag sålde den pga köp av iPhone 4 vilket Blocket ansåg var "irrelevant information".

Ursprungligen av Iphone77:

Hur svårt vore det för blocket att lägga till ett filter som flaggar annonser som har orden macbook och ett givet pris?

Det finns för många olika modeller, i varierande ålder och skick, så det går inte att sätta ett filter för pris på just Macbook.

Det krävs nog ett mänskligt öga för att bedöma annonsens och prisets rimlighet.

  • Oregistrerad
  • 2010-09-15 16:23

Filter kan ju vara lite mer avancerade än att man bara söker på "MacBook Pro" och ett pris Förslagsvis skulle man införa ett sådan filter på de varor som mest frekvent används vid blåsningar dvs iPad, iPhone och MacBook Pro (antagande baserade på egen erfarenhet samt trådar på forum osv). Jag håller med om att det förmodligen faller på kostnaden för manuell granskning som det i slutändan handlar om även om jag inte alls tror den behöver vara särskilt omfattande om man utvecklar filter på ett klokt sätt.

Ursprungligen av Iphone77:

Filter kan ju vara lite mer avancerade än att man bara söker på "MacBook Pro" och ett pris.

Ja, det kan de. Men det var inte det du frågade efter tidigare. Frågan du ställde handlade om ett sökord och ett pris. Och vi svarade utifrån detta.

Mer avancerade filter skulle falla på att man måste ha något slags databas som innehåller alla modellerna och rimligt pris för de olika modellerna. Och man måste tvinga annonsören att ange exakt vilken modell det handlar om.

Och sen kan det ju medfölja olika tillbehör och programvaror, vilket komplicerar det hela ännu mer, och det blir ännu svårare för filtret att bedöma annonsen.

Jag tror nog att det funkar bättre (och framför allt mycket billigare för Blocket) med att allmänheten anmäler skumma annonser.

  • Oregistrerad
  • 2010-09-15 17:49
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, det kan de. Men det var inte det du frågade efter tidigare. Frågan du ställde handlade om ett sökord och ett pris. Och vi svarade utifrån detta.

Mer avancerade filter skulle falla på att man måste ha något slags databas som innehåller alla modellerna och rimligt pris för de olika modellerna. Och man måste tvinga annonsören att ange exakt vilken modell det handlar om.

Och sen kan det ju medfölja olika tillbehör och programvaror, vilket komplicerar det hela ännu mer, och det blir ännu svårare för filtret att bedöma annonsen.

Jag tror nog att det funkar bättre (och framför allt mycket billigare för Blocket) med att allmänheten anmäler skumma annonser.

Kan man inte föra en diskussion på ett mer avslappnat sätt istället för att slänga på sig bror duktig kepsen så fort man har chansen? Diskussioner tenderar att bli mer intressanta då... Om du nu förstod att det går att utveckla mer avancerade filter kunde du väl fortsatt på det spåret istället för att tolka min formulering ordagrant och använda den för att helt avfärda tanken. Eller så drämmer man klubban i bordet och sitter nöjd, vilket tyvärr verkar vara din melodi. Suck...

Ursprungligen av Iphone77:

...kunde du väl fortsatt på det spåret...

Vilket var precis vad jag gjorde i nästa inlägg, där jag gav mina argument mot mer avancerade filter.

Men först svarade jag på den första frågan, utifrån frågans direkta formulering - inte utifrån hur frågan eventuellt skulle kunna byggas ut och vidareutvecklas.

Om det är meningen att man ska ta hänsyn till alla sådana eventualiteter varje gång man ska svara på en fråga, så lär ingen frågeställare bli nöjd med några svar någonsin någonstans.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-15 16:28

Filter behövs inte då det är manuell bedömning på blockets annonser. Med andra ord, lär dom som sitter med detta vad som är vad och vad som inte är vad..

Ursprungligen av Cokey:

Filter behövs inte då det är manuell bedömning på blockets annonser. Med andra ord, lär dom som sitter med detta vad som är vad och vad som inte är vad..

Har de intresse av att lära då?

antingen tjänar de så bra även på fuskannonser att de struntar i att de finns eller så tycker de att de tjänar för lite på att ta bort dem...

Hade det setts som en förtjänst så hade de haft ordning på det här för åratal sedan.

det hade ju räckt med "Bedrägerier kommer vi polisanmäla.", tror aldrig jag sett ngt sånt på blocket nånsin.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-09-15 22:28
Ursprungligen av Cokey:

Filter behövs inte då det är manuell bedömning på blockets annonser. Med andra ord, lär dom som sitter med detta vad som är vad och vad som inte är vad..

Är nog inte så lätt det heller. Det står ju var person fritt att sätta pris på det man vill sälja vare sig det är underpris eller ej. I det här fallet så reagerade jag, och fler med mig, på att annonsen följde ett visst mönster som man ser då och då på just dessa datorer. Det mönstret har vi lärt oss se då vi (i alla fall jag) sitter och kollar av Blocket någorlunda regelbundet efter appledatorer i olika former. De som sitter och godkänner annonser gissar jag får se en uppsjö av olika annonser varje dag, allt från traktorgrävare till macbooks...

Så jag tror att det enklaste är att man anmäler annonser man tycker ser lattjo ut.

  • Oregistrerad
  • 2010-09-15 19:16

Förlåt men ditt sätta att uttrycka dig är bara så drygt att jag inte har någon energi över till att försöka förklara mitt synsätt. Fast det kanske också var tanken.. over and out.

Ursprungligen av Iphone77:

Förlåt men ditt sätta att uttrycka dig är bara så drygt att jag inte har någon energi över till att försöka förklara mitt synsätt. Fast det kanske också var tanken.. over and out.

Du ställde en fråga, och fick svar utifrån hur frågan var ställd.

Sedan utvidgade du frågan, och fick svar på det.

Inget konstigt med det.

Men sedan klagar du på att vi borde ha svarat utifrån den utvidgade frågeställningen redan från början.

Jag förstår inte detta. Diskussionen har ju gått i den riktning du ville, även om det tog 1-2 inlägg mer än vad du önskade innan vi kom dit. Jag förstår ärligt talat inte vad problemet är.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-16 08:28

Jag sa inte att det var lätt, enbart att ett filter behövs inte då det är manuell granskning av annonserna...

Ja, här är skärmdumpar på de mailen som jag fick. Språket är lite misstänkt och om de hade varit lite mer raffinerade kanske de inte skulle komma dragande med en FBI-logga till ett potentiellt svenskt offer.

Är det någon som har hört talas om försäljning på blocket, då säljaren i fråga säljer en dator han köpt via sitt företag och säljer den minus momsen till en privatperson.

Jag har varit i kontakt med en sådan på blocket. Vilken vinst kan han göra? Han säger att han behöver pengar. Men köper han den och drar av momsen, men ändå säljer den för 5000 kr billigare än vad jag behöver betala i butik.

Ett senario är ju att han köper en riktigt "ärlig dator". Visar det kvittot, men säljer en dator som är stulen. Sen kan han lämna tillbaka datorn och få pengar tillbaka. I det läget gör han ju en vinst.

Det luktar lite skumt helt klart.

Om affären mellan han och mig ska äga rum så gör den det mellan fyra ögon, men helst några till på min sida. Och jag får se datorn och kvitto innan jag betalar. Som även gick bra att göra med banköverföring.

Kan jag bli lurad ändå? Vad tror ni?

Det kan ju vara så att han blåser företaget. Köper datorn, får betalt av företaget för sitt utlägg och sedan säljer den till företagets nettokostnad och får pengarna i egen ficka. Många företag har ingen järnkoll på sina inventarier.

Det kan också vara så att det är hans eget företag och att detta är ett sätt att få ut pengar skattefritt. Om revisorn ber honom förevisa datorn han har dragit av för ligger han då pyrt till.

Man köper en "borrmaskin" in i firman (egentligen är det en grill).

Om han säljer den till dig minus momsen får han säg, 5000 i näven.
Han åker på 20% i stryk för han får ju inte in momspengarna.

Om han istället hade tagit ut pengar som eget uttag (Enskild Firma) hade skatten på det varit högre.

Om han lyft ut det som lön (AB) hade det nog blivit lite dyrare ändå.

Varför tror du att det har så mycket "privatkläder" och dyra GoreTex-kläder för fritidsbruk i de affärer som säljer arbetskläder?

"Kan du skriva Arbetskläder på den här Haglöfsjackan?"

Ursprungligen av Goflorp:

Man köper en "borrmaskin" in i firman (egentligen är det en grill).

Om han säljer den till dig minus momsen får han säg, 5000 i näven.
Han åker på 20% i stryk för han får ju inte in momspengarna.

Om han istället hade tagit ut pengar som eget uttag (Enskild Firma) hade skatten på det varit högre.

Om han lyft ut det som lön (AB) hade det nog blivit lite dyrare ändå.

Varför tror du att det har så mycket "privatkläder" och dyra GoreTex-kläder för fritidsbruk i de affärer som säljer arbetskläder?

"Kan du skriva Arbetskläder på den här Haglöfsjackan?"

Nja, momsen lyfter han ju så klart. Förfarandet är ganska utbrett och upptäcks allt oftare. Vid varje bokslut går vår revisor runt på företaget och vill se de datorer, GSP:er, mobiltelefoner etc som köpts in under året. Har man en "samarbetsvillig" revisor så klarar man sig i det ledet, men när skatteverket knackar på och ska göra revision och ber att få se alla dessa prylar som köpts in som inventarier så är det inte så kul. Det vet de ju så klart hos skattmasen hur man enklast gör för att få loss pengar utan att skatta för dem. Då är det sådan de kollar allra först, eftersom det också är så lättkontrollerat. Allt som vi köper in som kostar över 2000:- förs in i ett inventarieregister och får ett inventarienummer. Det som finns upptaget där ska kunna förevisas under de 5 år som avskrivningen sker på och om inte ska det finnas en polisanmälan om stöld/förlust eller ett intyg om kassation.

Ursprungligen av pmarriott:

Nja, momsen lyfter han ju så klart. Förfarandet är ganska utbrett och upptäcks allt oftare. Vid varje bokslut går vår revisor runt på företaget och vill se de datorer, GSP:er, mobiltelefoner etc som köpts in under året. Har man en "samarbetsvillig" revisor så klarar man sig i det ledet, men när skatteverket knackar på och ska göra revision och ber att få se alla dessa prylar som köpts in som inventarier så är det inte så kul. Det vet de ju så klart hos skattmasen hur man enklast gör för att få loss pengar utan att skatta för dem. Då är det sådan de kollar allra först, eftersom det också är så lättkontrollerat. Allt som vi köper in som kostar över 2000:- förs in i ett inventarieregister och får ett inventarienummer. Det som finns upptaget där ska kunna förevisas under de 5 år som avskrivningen sker på och om inte ska det finnas en polisanmälan om stöld/förlust eller ett intyg om kassation.

Visst skall man kunna visa upp allt, men det är ju så här de gör.

Ang inventarier så har polaren på sin stora arbetsplats ett system med tre serier med nummer och streckkod.

I-nummer (Inventarienummer) = Kontorsstol I73654763
P-nummer (Platsnummer) = P400800 (egentligen ett rutsystem)
A-nummer (Anställdnummer) = A76537645 = kalle Johansson

Sedan går han runt på bolaget när det är inventering. Blip blip blip

kontorsstolen si och så på plats si och så, "tillhör" anställd si och så...

Vi kan väl säga att de var tämligen nöjda när de åkte på en revision

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-20 13:07
Ursprungligen av Goflorp:

A-nummer (Anställdnummer) = A76537645 = kalle Johansson

Låter väldigt smidigt, Men vad tycker Kalle om att gå omkring med en streckkod på sig? Och hur har dom löst så att han inte kan byta ut den till annan? Tatuering?

Tycker att det är viktigt med både märkning och inventarielista vid såna här tillfällen, även en möjlighet att köra en stöldskyddsmärkning när man ändå håller på att märka upp saker.

Ursprungligen av Cokey:

Låter väldigt smidigt, Men vad tycker Kalle om att gå omkring med en streckkod på sig? Och hur har dom löst så att han inte kan byta ut den till annan? Tatuering?

Tycker att det är viktigt med både märkning och inventarielista vid såna här tillfällen, även en möjlighet att köra en stöldskyddsmärkning när man ändå håller på att märka upp saker.

Anställda har givetvis inte en streckkod på sig, han har en lista i näven.
Streckkoden är ju bara för att harmonisera inmatningen.

Man vet precis vem som har vilken bärbar dator och var den finns.

Smidigt.

Jag har nu mailat killen och avböjt en affär. Men det lockade att betala 5000 mindre än i affären.

Satt och slösurfade lite, sprang på den här:

MacBook Air 1.86GHz Ny Med Kvitto & garanti | Norrbotten | Blocket

Gillar den här biten: "Priset är 5000kr och det är ett väldigt generöst pris, så det går inte att diskutera.."

Typiskt, jag som tänkte bjuda 4000, snabb affär

Ursprungligen av Marcus_R:

Gillar den här biten: "Priset är 5000kr och det är ett väldigt generöst pris, så det går inte att diskutera.."

Ja, speciellt kul att priset inte går att diskutera, när han själv har skrivit ett annat pris (4800 kr) i rubriken.

Men annonsen är borta nu. Det blev väl några anmälningar till Blocket härifrån, misstänker jag...

"Hittar inte kvittot"...

Löjligheter, det är ju bara kontakta affärn och ge dem lite info så fixar de ett på tre minuter oftast.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-06 19:01

Behövs knappast kvitton längre. bara att fråga om serienummret och kontakta Apple Store.

Samt de större elkedjorna ELGIGANTEN och MEDIAMARKT - NETONET registerar datorn på köparen/ägaren ifråga så då kan man gå in i deras data system och kolla inköpsdatum och garantins gällande.

Så ett bortappat kvitto är väl inte världens undergång. Men ser inte bra ut och inget man basunerar ut i en försäljningsannons om man vill ha en snabb och smidig - seriös och lönsam affär.

Jag personligen sätter in mina A4 kvitton i pärm och ber alltid om ett sådant vid inköp hos EE eller MM. Kalla mig gärna gammaldags det bjuder jag på.

Dom brukar gnälla lite sedan skriver dom snällt ut ett åt mig, kassakvitton bleknar inom några månader oavsett vad dom säger om att nu är det nytt bläck i dessa.. skitsnack...

Bevaka tråden