Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blocketbedrägerier

Tråden skapades och har fått 318 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Om man ser krasst på det så tjänar dom pengar på alla annonser, så dom har självklart inget större intresse av att få bort annonsörer...

  • Medlem
  • 2011-02-27 11:27

Vad tror ni om denna? MacBook Pro 13 ( senaste modellen ) | Norrbotten | Blocket

En sprillans ny MBP med garanti till 2012-04-23. Hur är det ens möjligt att ha garanti tills dess? Vidare är det en MBP 15" på bilden, men det står 13" i rubriken, för bara 6700:-. Säljaren bor i Arjeplog men har inga problem att skicka datorn om man sätter in pengar på personens konto.

Vad tror ni?

Senast redigerat 2011-02-27 11:38

Jag tror att det är ok. Trots allt så vill han helst inte skicka den utan göra affären F2F.
Vi norrbottningar är rejäla typer... (Jojo...;)

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-02-27 11:35
Ursprungligen av Dalle:

Vad tror ni om denna? MacBook Pro 13 ( senaste modellen ) | Norrbotten | Blocket

En sprillans ny MBP med garanti till 1012-04-23. Hur är det ens möjligt att ha garanti tills dess?

Det står att det är senaste modellen, inte att den är ny. Det var senaste modellen fram till för några dagar sedan om man tittar på innehållet, det är väl en säljare som inte hängt med i uppdateringarna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-02-27 12:00
Ursprungligen av Mija:

Det står att det är senaste modellen, inte att den är ny. Det var senaste modellen fram till för några dagar sedan om man tittar på innehållet, det är väl en säljare som inte hängt med i uppdateringarna.

Det suspekta är snarare att det står att det använts av hans tjej, underförstått att hon inte är bra på datorer, därav hjälper han till (lägger ej in egna värderingar som att tjejer inte kan datorer). Samtidigt ser man Chrome på bilden, dockan som flyttats till vänster sida av skärmen, samt att han har Terminal i dockan, vilket enligt mina erfarenheter inte är ett upplägg som används av "noobs".

Ja, sen att texten säger 13'' och bilden visar 15'', är väl inte så bra heller.

Ursprungligen av Dalle:

...med garanti till 2012-04-23. Hur är det ens möjligt att ha garanti tills dess?...

Garantin är inget konstigt. Den har väl 3 års Apple Care. Det kan ju kallas garanti.

  • Medlem
  • 2011-02-27 15:08
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Garantin är inget konstigt. Den har väl 3 års Apple Care. Det kan ju kallas garanti.

Är det "senaste" modellen med Apple Care så borde den räcka till 2013 eller så, när kom förra modellen? Skit samma.
Nu är priset nedsatt till 6000:-.

Förtroendet för annonsen tappades ju ganska fort vid "kärringen"...Sen direkt efter det 13" när det helt klart är en 15"..

Ursprungligen av wilhelmsson:

Sen direkt efter det 13" när det helt klart är en 15"..

Eller en tegelsten...

  • Medlem
  • 2011-02-27 12:51

Jag tror att det är bluff, man skriver att maskinen finns på en avlägsen plats och erbjuder affär face to face. Risken att någon från trakten hör av sig är liten men det ger en bra intryck. Om någon därifrån ringer på annonsen är troligtvis datorn redan "såld". Sen är priset minst sagt misstänkt lågt.

Garanterad blåsning det där.

edit: 1 minuts research, härifrån har han snott annonsen:
http://www.blocket.se/helsingborg/Macbook_Pro_13___Mid_2010__Senaste___32220289.htm?ca=23_3&w=0

Senast redigerat 2011-02-27 15:34
  • Medlem
  • 2011-02-27 15:43

Annonsen ändrad igen. nu 5800:- och, jag citerar: "( PÅ VIDEON ÄR DET EN MACBOOK PRO 13 OCH INTE 15 )".

Jag har redan anmält honom.

Bad honom skicka serienummer så att jag kunde kontrollera garantitiden.

Citat:

tyvär ger jag inte ut det igen för apple ringde mej i går när jag satt ut den och en ville ha serienummret och gav det och sen berättade dom att en hade ringt in och försökt spärrat den
så tyvär ger jag det ej.

du får väldigt gärna komma till argeplog och kolla på datorn om du vill

mvh

Jovisst.

edit: Och där plockades annonsen bort av Blocket.

Senast redigerat 2011-02-27 16:16
Ursprungligen av keptang:

Jag har redan anmält honom.

Bad honom skicka serienummer så att jag kunde kontrollera garantitiden.

Jovisst.

edit: Och där plockades annonsen bort av Blocket.

Haha, jag gillar det där. "Apple ringde mig och sa att någon försökt spärra den". Jojjemens, givetvis gör företaget så!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-11 22:47

En annan sak är hur många tävlingsvinster som verkar finnas (förklaring till att kvitto inte kan visas). Var och varannan iPad t.ex. tycks vara en tävlingsvinst....

Det är därför jag aldrig ansett att Blocket som helhet är ett dåligt ställe, det är vissa knäppa säljare, men tillika mycket korkade köpare. Kanske inte bedragare, men löjligt dåliga på att sköta en affär.

  • Medlem
  • 2011-04-22 13:44

SENASTE! Apple MacBook Pro 17" 2.2GHz Quad-Core i7/4GB/750GB på

Varför väljer man egentligen att sudda serienummret?
Kan det vara av okunnighet eller kan det vara nått lurt?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-04-22 13:52
Ursprungligen av Spata:

SENASTE! Apple MacBook Pro 17" 2.2GHz Quad-Core i7/4GB/750GB på

Varför väljer man egentligen att sudda serienummret?
Kan det vara av okunnighet eller kan det vara nått lurt?

Det kan inte vara nåt lurt, säljaren heter ju "Seriös Traderare"

Ursprungligen av Spata:

SENASTE! Apple MacBook Pro 17" 2.2GHz Quad-Core i7/4GB/750GB på

Varför väljer man egentligen att sudda serienummret?
Kan det vara av okunnighet eller kan det vara nått lurt?

Kan ju va ngn annan som snor det till att legitimera sitt eget bluffverk.

  • Medlem
  • 2011-04-22 15:04

Sant! Så långt tänkte jag inte;)

Ursprungligen av Spata:

SENASTE! Apple MacBook Pro 17" 2.2GHz Quad-Core i7/4GB/750GB på

Varför väljer man egentligen att sudda serienummret?
Kan det vara av okunnighet eller kan det vara nått lurt?

Jag undrar mer varför man köper saker man inte vill ha? Tre auktioner ute på oanvända produkter.

Köpa på firman - behålla inköpskvittot och dra av kostnaden. Sen sälja privat (dvs utan kvitto, alternativt skriva ett kvitto som man "glömmer" att upp i bokföringen) för att få ut kontanter?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-04-22 19:28
Ursprungligen av Mutant:

Jag undrar mer varför man köper saker man inte vill ha? Tre auktioner ute på oanvända produkter.

Köpa på firman - behålla inköpskvittot och dra av kostnaden. Sen sälja privat (dvs utan kvitto, alternativt skriva ett kvitto som man "glömmer" att upp i bokföringen) för att få ut kontanter?

Eller så hotar/lurar man nån att köpa den på avbetalning. Bedragaren säljer en sprillans ny dator och behåller pengarna, målvakten blir sittande med månadsfakturorna.

Den här känns ju också ganska seriös...

Nya MacBook, Mac Air och iMac, 2 års garanti | Stockholm | Blocket

Någon som vill hänga med på ett möte på hotellet med mig någon kväll?

Ursprungligen av rodman45:

Den här känns ju också ganska seriös...

Nya MacBook, Mac Air och iMac, 2 års garanti | Stockholm | Blocket

Någon som vill hänga med på ett möte på hotellet med mig någon kväll?

Jag ser inget i den som är något speciellt konstigt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-04-24 18:00
Ursprungligen av LCR:

Jag ser inget i den som är något speciellt konstigt.

Menar du allvar ??

Jag tycker att det är konstigt att sälja en ny macbook air 11 tum för 6700 kr ny och oöppnad osv osv..... ????? när en ny kostar 9000 kr.

kan ju knappast vara någon vinst med detta om inte råkat snubbla över en låda mac datorer eller anmält dom stulna i Danmark och tagit ut dom på försäkringen, samtidigt som man säljer dom vidare i SVERIGE med go vinst ?

danska tangentbord kan ju dra ner priset lite ?

skämt och sido inget roligt alls med sådana annonser förstör för oss alla i det långa loppet. kan man inte förstå det eller inse det då är man själv ute på mycket hal is.

Senast redigerat 2011-04-24 20:53
Ursprungligen av CUBEIS:

Menar du allvar ??

Ja. Problemet är att konventionellt tänkande säger att det inte stämmer, men ibland är andras situationer inte desamma som de flesta andras...

Senast redigerat 2011-04-24 20:37
  • Oregistrerad
  • 2011-04-25 15:55
Ursprungligen av LCR:

Ja. Problemet är att konventionellt tänkande säger att det inte stämmer, men ibland är andras situationer inte desamma som de flesta andras...

Vi talar alltså om någon som i Danmark köper nya macdatorer och säljer dessa 30% billigare i Sverige. Den enda anledningen jag kan tänka mig är företagsbedrägeri, momsbedrägeri eller liknande. Personen försöker tömma ett dansk bolag på pengar. Om du då köper dessa så kan man ju diskutera om du åker dit eller inte - du får ju uppenbarligen kvitto men eftersom god tro inte finns och det inte kan vara logiskt att resonera så att någon helt plötsligt blir 30% billigare.

Ursprungligen av studiox:

Vi talar alltså om någon som i Danmark köper nya macdatorer och säljer dessa 30% billigare i Sverige. Den enda anledningen jag kan tänka mig är företagsbedrägeri, momsbedrägeri eller liknande. Personen försöker tömma ett dansk bolag på pengar. Om du då köper dessa så kan man ju diskutera om du åker dit eller inte - du får ju uppenbarligen kvitto men eftersom god tro inte finns och det inte kan vara logiskt att resonera så att någon helt plötsligt blir 30% billigare.

Mycket insiktsfull och korrekt analys. "I concur"

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-04-25 21:10
Ursprungligen av studiox:

Vi talar alltså om någon som i Danmark köper nya macdatorer och säljer dessa 30% billigare i Sverige. Den enda anledningen jag kan tänka mig är företagsbedrägeri, momsbedrägeri eller liknande. Personen försöker tömma ett dansk bolag på pengar. Om du då köper dessa så kan man ju diskutera om du åker dit eller inte - du får ju uppenbarligen kvitto men eftersom god tro inte finns och det inte kan vara logiskt att resonera så att någon helt plötsligt blir 30% billigare.

Svensson snack

Sånt här händer bara på film, inte i verkligheten,

jäkla danskar nu är dom här och röjer, tror dom att vi svenskar är hel "pantade"

Alltid nån som nappar på denna annons tyvärr och skaffar sig lite extra krydda i sin vanliga svensson tillvaro

NEJ sanning är troligtvis bedrägeri på lite högre nivå i en snyggare förpackning- möjligtvis free drinks included at

the hotel bar

  • Oregistrerad
  • 2011-04-25 21:57
Ursprungligen av CUBEIS:

S möjligtvis free drinks included at

the hotel bar

Kan du inte i egenskap av representant för 99 åka dit med dold kamera så får vi se om det blir några spetsade drinkar... ?

Bevaka tråden