Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blocketbedrägerier

Tråden skapades och har fått 318 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Alla Blocket-annonser är borta och sidan är nere. Tänk vad internet är bra ibland!

Samma ämne men lite bakvänt eftersom det är JAG som annonserat, min grannes bil, japp hon bad mej...

Normalt när jag säljer mina Corvetter och annat så lägger jag inte ut mitt telefonnummer, men den här gången så gjorde jag det eftersom det var en billigare Audi 80 och tänkte att det kanske var fler köpare som inte har e-mail osv, men nu får jag flertalet SMS som lyder något i stil med:

"Do you still have the FORDON on Blocket for sale and what is the price? Write me back to my direct e-mail iamgregbl...@hotmail.com"

Det står klart och tydligt både märke och pris i annonsen så varför fråga en så generisk fråga?

Jag får liknande e-mail svar på mina Mac annonser, datorer... ok, men en bil ?

Fattar noll...

Ursprungligen av LCR:

Samma ämne men lite bakvänt eftersom det är JAG som annonserat, min grannes bil, japp hon bad mej...

Normalt när jag säljer mina Corvetter och annat så lägger jag inte ut mitt telefonnummer, men den här gången så gjorde jag det eftersom det var en billigare Audi 80 och tänkte att det kanske var fler köpare som inte har e-mail osv, men nu får jag flertalet SMS som lyder något i stil med:

"Do you still have the FORDON on Blocket for sale and what is the price? Write me back to my direct e-mail iamgregbl...@hotmail.com"

Det står klart och tydligt både märke och pris i annonsen så varför fråga en så generisk fråga?

Jag får liknande e-mail svar på mina Mac annonser, datorer... ok, men en bil ?

Fattar noll...

Bedragaren kommer överrens med dig om en affär, skickar pengar så att du ser dessa på kontot/skriver papper så att ägarbyte sker (eller struntar i det så att ursprungliga ägaren får stå för alla parkeringsböter etc..).
Drar tillbaka pengarna, bedragaren har både en bil och pengarna. Win/win liksom, för bedragaren.

Ursprungligen av keptang:

Bedragaren kommer överrens med dig om en affär, skickar pengar så att du ser dessa på kontot/skriver papper så att ägarbyte sker (eller struntar i det så att ursprungliga ägaren får stå för alla parkeringsböter etc..).
Drar tillbaka pengarna, bedragaren har både en bil och pengarna. Win/win liksom, för bedragaren.

Vad är det för sjuk bank som visar pengar som finns på kontot som sedan kan dras tillbaka?
Eller missuppfattade jag något?

Ursprungligen av PeeMaN:

Vad är det för sjuk bank som visar pengar som finns på kontot som sedan kan dras tillbaka?
Eller missuppfattade jag något?

Fungerar med alla banker vad jag läst på nätet genom åren, vet inte alls hur dom gör, men antar att det är någon typ av check eller nåt som det sen visar sig saknas teckning för eller liknande, så då försvinner pengarna som aldrig fanns.

Ungefär som när du köper saker via nätet ibland så reserveras pengarna från ditt konto.

Inte min bransch, bara vad jag läst mig till på internätet..

Ursprungligen av keptang:

Fungerar med alla banker vad jag läst på nätet genom åren, vet inte alls hur dom gör, men antar att det är någon typ av check eller nåt som det sen visar sig saknas teckning för eller liknande, så då försvinner pengarna som aldrig fanns.

Ungefär som när du köper saker via nätet ibland så reserveras pengarna från ditt konto.

Inte min bransch, bara vad jag läst mig till på internätet..

Well, jag har SEB och det syns aldrig att någon gjort en överföring förren pengarna är "på kontot" och kan handlas för. Gör jag en överföring försvinner pengarna direkt också......

Ursprungligen av PeeMaN:

Well, jag har SEB och det syns aldrig att någon gjort en överföring förren pengarna är "på kontot" och kan handlas för. Gör jag en överföring försvinner pengarna direkt också......

Har aldrig hänt mig heller (med någon bank).

Ursprungligen av reboot81:

Kan bekräfta att betalningar kan 'dras' tillbaka, även efter ett par dagar och om du 'flyttat' summan till ett annat bankkonto i ditt namn. Banken kommer i efterhand endast kunna se att pengarna dragits tillbaka, du får inte ens reda på vilket konto eller 'avsändare' som fick 'tillbaka' pengarna.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-07-09 23:12

Satte ut två annonser på blocket, en mobil och en laptop.
Dröjde inte många minuter innan jag fick följandetvå mail och ett sms:

'Is your Telephone on blocket still available for sale and ship to Nigeria mail me on Olootitosinamike*gmail.com'
'Is your computer on blocket still available for sale and ship to Nigeria mail me on Olootitosinamike*gmail.com'

'Hi, how has Ur day been going? I want to buy the phone. Let me know the payment U will accept. U can e-mail to angelickisss*live.com Hope to read from U soon.' +44 7624 813158

Stämmer det att alla annonsörer blir kontaktade på detta vis?

Kan bekräfta att betalningar kan 'dras' tillbaka, även efter ett par dagar och om du 'flyttat' summan till ett annat bankkonto i ditt namn. Banken kommer i efterhand endast kunna se att pengarna dragits tillbaka, du får inte ens reda på vilket konto eller 'avsändare' som fick 'tillbaka' pengarna.

Ursprungligen av reboot81:

Satte ut två annonser på blocket, en mobil och en laptop.
Dröjde inte många minuter innan jag fick följandetvå mail och ett sms:

'Is your Telephone on blocket still available for sale and ship to Nigeria mail me on Olootitosinamike*gmail.com'
'Is your computer on blocket still available for sale and ship to Nigeria mail me on Olootitosinamike*gmail.com'

'Hi, how has Ur day been going? I want to buy the phone. Let me know the payment U will accept. U can e-mail to angelickisss*live.com Hope to read from U soon.' +44 7624 813158

Stämmer det att alla annonsörer blir kontaktade på detta vis?

Hänt mig.

Jag vet inte om man kan få igenom granskningen på Blocket att "Will not ship to Africa" eller "only interested in Swedish customers" då de tidigare nekat mig "Ingen byteshandel med persiska mattor allmänhet, ingen "andel i pizzaverksamhet" i synnerhet."

Motiveringen var att det var "nedsättande mot vissa folkgrupper" ??!!

Vän av språk vill påpeka att checkar saknar täckning - inte teckning.
Kan vara en sammanblandning med "firmatecknare" - alltså vem som har rätt att genom sin namnteckning företräda företaget juridiskt.

Ursprungligen av reboot81:

Stämmer det att alla annonsörer blir kontaktade på detta vis?

Inte alla. Man ska nog upp i ett visst belopp innan de här spekulanterna visar sig.

Jag har haft ganska många Blocket-annonser - oftast gamla möbler - oftast bara några hundralappar per gång, kanske någon tusenlapp någon gång - och jag har aldrig blivit kontaktad av den här typen av "köpare".

Men i det här fallet snackar vi om 7500kr...

Går det inte att få igenom "will not ship abroad?"

Ursprungligen av illerG:

Går det inte att få igenom "will not ship abroad?"

Spelar ingen roll, man får ändå dessa idiotsvar!

Jag skall då lägga ut min 3GS men först komponera en lång förklaring.

Återkommer

Ursprungligen av illerG:

men först komponera en lång förklaring.

Men jag tror inte de läser förklaringar, ser bara vara/pris, känns nästan automatiserat.

Svaret jag fick var som SMS men inte från ett nummer utan från ett e-mail, fattar inte...

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-07-12 14:31

Teknikexpressen har öppnat hemsidan igen, med betydligt mindre antal produkter, så det är väl bara att hålla ögonen på Blocket efter nya skumma annonser och rapportera.

Macbook Air 13" | Skåne | Blocket

Jag gissar att den Blocket-annonsen är den här datorn:
http://www.99.se/macbook-air/286098-macbook-air-vagrar-starta-efter-lagg.html

Om det är den datorn, så har den förmodligen betydligt större problem än bara "glapp i HDD-kabeln" som det påstås i annonsen.

Och om det är den datorn, med alla sina problem, och som t.o.m har blivit rekommenderad ett moderkortsbyte, så är 4500 ganska dyrt tycker jag.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-10-01 22:33
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Personen här på 99.se råkar dessutom heta samma som säljaren på Blocket. http://www.99.se/macbook/54205-nya-ibook-g4-12-fragor.html#post438967

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Macbook Air 13" | Skåne | Blocket

Jag gissar att den Blocket-annonsen är den här datorn:
http://www.99.se/macbook-air/286098-macbook-air-vagrar-starta-efter-lagg.html

Om det är den datorn, så har den förmodligen betydligt större problem än bara "glapp i HDD-kabeln" som det påstås i annonsen.

Och om det är den datorn, med alla sina problem, och som t.o.m har blivit rekommenderad ett moderkortsbyte, så är 4500 ganska dyrt tycker jag.

Fast jag tycker det är är rätt långt mellan att försöka kränga kränga en defekt vara (han säger ju till och med art den är defekt i annonsen) till överpris och ett renodlat bedrägeri. Ok, köp avråds men tycker inte det är lurendrejeri.

Ursprungligen av pmarriott:

Fast jag tycker det är är rätt långt mellan att försöka kränga kränga en defekt vara (han säger ju till och med art den är defekt i annonsen) till överpris och ett renodlat bedrägeri. Ok, köp avråds men tycker inte det är lurendrejeri.

Det finns gradskillnader inom begreppet bedrägeri. Detta är ju naturligtvis inte tegelsten-i-en-kartong-bedrägeri. Men annonsen är definitivt vilseledande. Man försöker bagatellisera en defekt som förmodligen är större än vad som framgår i annonsen. Därför tycker jag att detta ändå passar i den här tråden.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det finns gradskillnader inom begreppet bedrägeri. Detta är ju naturligtvis inte tegelsten-i-en-kartong-bedrägeri. Men annonsen är definitivt vilseledande. Man försöker bagatellisera en defekt som förmodligen är större än vad som framgår i annonsen. Därför tycker jag att detta ändå passar i den här tråden.

Du har definitivt rätt. Om jag säljer något som inte är helt 100% ok så är jag alltid mycket noga med att poängtera defekter, eller misstänkta defekter. Men detta är ju lite grann som att köpa hus och så ser du en spricka i badrumsväggen. Säljaren kommer att försöka bagatellisera men som köpare drar du öronen åt dig och kalkylerar kallt med kostnad för totalreonvering av badrum. Så skulle jag tolka denna annons. Säljaren medger ett fel, bagatelliserar det och lägger sig lite under priset en fungerande dator skulle kosta. Som köpare räknar man kallt med att skiten är redo för skrothögen och bjuder betalt därefter. Kanske har man tur och får till en fin dator för en billig peng, kanske går det åt pipan. Överpris, ja. Bagatellisering av felet, ja. Bedrägeri, mja. Kanske.

  • Medlem
  • 2011-10-01 22:44

Synd att personer på självaste 99 ägnar sig åt "bedrägerier". Inte i ordets rätta bemärkelse, men det är inte schysst att undanhålla den verkliga sanningen!

Riktigt dåligt beteende, hade inte förväntat mig det av någon med så många inlägg på 99. Men nu vet man.

Oavsett så känns det lustigt med "Förmodligen glapp i HDD-kabeln. Något för den händige." när den precis bytts...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-10-02 01:21

Lustigt nog dök den här upp fem min innan Andrés MBA blev godkänd.

Haha, elajtenworld. Sikken lallare!
För övrigt får jag fråga varför ni är förvånade. Ett medlemskap och ett frekvent postande på 99.se betyder inte på något sätt att personen är renhårig. Det finns säkerligen många bovar och banditer som är medlemmar här!

Ursprungligen av PeeMaN:

Ett medlemskap och ett frekvent postande på 99.se betyder inte på något sätt att personen är renhårig.

Kan inte annat än hålla med. Medlem här innebär ingen garanti att man har bra business ethics.

Fast jag måste erkänna att alla de affärer jag gjort med andra 99.se medlemmar har varit 100%.

Så mitt inlägg säger egentligen ingenting...

Har man inte rent mjöl i påsen är det bedrägeri, svårare än så är det inte!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-10-03 00:51

Dålig stil gillar det inte alls. Pajas är ordet och bedragare ligger inte långt borta. Bra att detta tas upp och hoppas detta leder till att någon slipper bli pålurad hans "skrot".

Ett inlägg raderat p g a språkbruket.

/Mod

Bevaka tråden