Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Näe, nu blev jag riktigt sur

Tråden skapades och har fått 4843 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2011-11-08 01:07
Ursprungligen av LCR:

Ok, visst har du självklart rätt, men vad jag reagerar starkt på är sättet som folk kör på eftersom de har bilar som isolerar dem totalt från omgivningen. 20% av alla bilförare anser inte att det är farligt att ligga 5 meter bakom bilen framför när man kör i över 100km/h och det kan bara bero på en sak, att de inte får en känsla av hur farligt det är.

Lustigt nog har jag aldrig folk i en gammal Volvo 240 som kör så nära utan bara folk i splitter nya bilar (bilmärke totalt orelevant).

Det är när folk kör på det sättet som vi får sådana här jättekrockar med massor av bilar, det var en nyss på E4an utanför Stockholm, eller var det var. Jag har slutat lyssna på nyheterna...

Det var den hänsynslösheten jag var lite ute efter i något av mina tidigare inlägg. Verkar som att vissa tror "oh, vilken fantastisk karl jag är, som kan köpa en ny bil" (på avbetalning oftast ) och därefter bär sig åt som svin i trafiken, som om det nya fortskaffningsmedlet vore en fribiljett från normal hyfs och ansvar. Men det kan även vara suspekta typer i risiga äldre japanare som gör på detta viset. Kör man en kortare sträcka fortare än 150, brukar de försvinna i ett moln där bak.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2011-11-08 00:37
Ursprungligen av Korsriddaren:

Nej det är inte skitsnack, dagens bilar är mycket säkrare, ur många aspekter. Att det finns mer vårdslösa förare idag beror på att motorstyrka och väghållning långt överstiger tidigare decenniums bilar. Då har jag inte ens gått in på alla datorer och automatik, som kompenserar för vår många gånger dåliga bilkörning... att dagens förare blivit mer hänsynslösa och egoistiska, det kan jag däremot alla gånger skriva under på.

Jag tror att det beror på utbildning och lagkrav, när jag var ett barn på 50-talet, var det ingen som reagerade på att man stod på kardantunneln mellan ryggstöden i fram och beundrade fadern som satt och framförde sin BMW 501:a medan han drog i sig sina filterlösa cigaretter med en ruta öppen för att det skulle vädra ut...hade man bälten i bilen, nej, orkade man ta mot smällen om det hände en olycka då man stod där mellan stolarna, nej...men det var kul.;)
Skulle man göra så idag?

  • Medlem
  • 2011-11-08 00:47
Ursprungligen av Hjopek:

Jag tror att det beror på utbildning och lagkrav, när jag var ett barn på 50-talet, var det ingen som reagerade på att man stod på kardantunneln mellan ryggstöden i fram och beundrade fadern som satt och framförde sin BMW 501:a medan han drog i sig sina filterlösa cigaretter med en ruta öppen för att det skulle vädra ut...hade man bälten i bilen, nej, orkade man ta mot smällen om det hände en olycka då man stod där mellan stolarna, nej...men det var kul.;)
Skulle man göra så idag?

Skulle man troligtvis inte göra. På 50-talet fanns det som sagt inte så mycket bilar i Sverige heller, så risken för olyckor idag är betydligt mer överhängande. En annan aspekt är att väldigt få trots allt hade råd att köpa bil precis efter kriget. Idag är bilen var och varannan mans och kvinnas egendom. (Har en far född -38 så jag är inte helt lost.)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-11-06 13:36

Det dör färre hälften så många idag i trafiken än vad det gjorde 1950, trots att både bilantalet och befolkningen är betydligt större. (1950 fanns det strax under 350 tusen bilar i Sverige, förra året fanns det 3,9 miljoner bilar)

Om det beror på säkrare bilar, bättre vägar eller bättre körutbildning? Jag vet inte, men jag gissar på en kombination.

Årsdata från 1950 - Trafikverket

Jag är sur för att jag upptäcker att jag har blivit en sur gammal gubbe...

Jag måste bort från lion.

idag blev jag ARG på min Mac...

Det badbollar, program hänger sig, den bär sig inte riktigt friskt åt.

Nytt system, på helt ny HD.

Ibland när jag startar upp/om så vill fan inte ens Finder vara med...

Så trött på den här skiten de släppt.

Varför skulle jag uppgradera - första gången i mitt liv jag blivit besviken på det bolaget.

lion är rena dyngan - och som ngn sa "Apples jävla Vista".

Till helgen skall det utrotas.

Ursprungligen av Goflorp:

Jag måste bort från lion.

idag blev jag ARG på min Mac...

Det badbollar, program hänger sig, den bär sig inte riktigt friskt åt.

Nytt system, på helt ny HD.

Ibland när jag startar upp/om så vill fan inte ens Finder vara med...

Så trött på den här skiten de släppt.

Varför skulle jag uppgradera - första gången i mitt liv jag blivit besviken på det bolaget.

lion är rena dyngan - och som ngn sa "Apples jävla Vista".

Till helgen skall det utrotas.

Vad svammlar du om?
Allt som kommer från Cupertino är underbart, Apple är underbart.
"ALLT BARA FUNGERAR!"

Ursprungligen av PeeMaN:

Vad svammlar du om?
Allt som kommer från Cupertino är underbart, Apple är underbart.
"ALLT BARA FUNGERAR!"

Ironi när det är som bäst.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-11-07 23:02

Låter skumt. Jag har uppdaterat både min mini och min iMac, inga problem faktiskt.

  • Medlem
  • 2011-11-07 23:23

Fick själv ett skumt problem igår, efter att jag rensat lite genom att skapa en ny användare. När mail och och Safaris bokmärken synkade mot iCloud, gick det inte att radera mail för då hängde sig programmet, och mina bokmärken fladdrade fram och tillbaka och bar sig mycket underligt åt. Kryssade ur detta i iCloud, och genast blev datorn snäll och fin igen.

Force quit:ade Firefox igår... Fanskapet har glömt alla tabbar!!!

Svagaste Länken på Sjuan: alla förutsättningar för att vara ett helt ok program som totalt förstörs utav en riktig tråkmört till programledare (Kajsa Ingemarsson). Fick byta kanal, det gick ta mig tusan inte att fortsätta titta på't

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-11-09 00:50

Det ska vara så, titta på den engelska förlagan. Programledaren där är ännu värre. Den svenska är nästan rolig i jämförelse.

Jag blir sur på alla som skriver frågor här, och sedan bara försvinner.

Det finns massor av trådar där någon har gett ett svar, eller ställt motfrågor eller kontrollfrågor till frågeställaren - och sen händer ingenting.

Här är ett litet urval från mina bevakade trådar:
http://www.99.se/microsoft/290406-uppdatera-office-2008-fran-12-0-0-framat.html
http://www.99.se/natverk-sakerhet/225198-imac-tappar-kontakten-med-tradlost-natverk.html
http://www.99.se/mac-os-x/291111-lion-startar-om-sjalv.html
http://www.99.se/ovrig-mjukvara/291084-flip4mac-uppdateringen-2-4-0-11-firefox.html
http://www.99.se/microsoft/289926-word-spar-strejkar.html
http://www.99.se/personliga-presentationer/51218-hejsan.html
http://www.99.se/macbook/289735-min-trackpad-fungerar-skall.html
http://www.99.se/ovrig-mjukvara/288767-underhalls-program-mac.html
http://www.99.se/itunes/280692-problem-att-installera-itunes-i-win-xp-hittar-filen-itunes-msi.html

Det finns många många fler, där jag redan har tagit bort bevakningen, och som jag därför inte hittar tillbaka till just nu. Jag skulle gissa att jag har 30-40 sådana trådar som "hänger i luften". Totalt måste det ju finnas hundratals.

Senast redigerat 2011-11-10 14:58
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag blir sur på alla som skriver frågor här, och sedan bara försvinner...

Fast denna var ju bäst http://www.99.se/personliga-presentationer/51218-hejsan.html

Nu blev jag sur..

Senast redigerat 2011-11-10 14:56
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-11-10 16:49

Telia vill ha betalt för att låsa upp min 3G som jag köpte 2008. Strike två Telia!

Okynne helt och hållet med de här låsningarna. Allvarligt, när man har betalt den så har man. Räcker det inte med att man binder upp sig på ett abonnemang? ://

(ja jag är lite putt för att jag måste vänta i två veckor på att få använda min första iphone...)

Har inte ens varit anställd en månad och har idag haft den sämsta dagen på många år.

Kul när man inser att man tagit anställning... Äh, bäst att inte skriva något.

Ska bli intressant att se om det verkligen är lättare att hitta ett jobb när man redan har ett jämfört med hur svårt det var när man inte hade ett...

Alltid något? Jag minns min 6-dagarskarriär som telefon-försäljare, gick upp en timma tidigare varje morgon för att skicka iväg ansökningar. Aldrig varit gladare än när jag fick min biljett därifrån! (även om jag lärde mig sjukt mycket om försäljning där)

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-11-10 22:39

Migrän igen :/

Sur... påkörd bakifrån i infart till rondell... 4,5 timme på akuten... plåtskador på bilen, både jag och gumman har ont i nacke/axlar/skuldror men ingen fara enligt expertisen var så pass låg fart att det "bara" är muskelsträckningar...

Ursprungligen av Gusten68:

Sur... påkörd bakifrån i infart till rondell... 4,5 timme på akuten... plåtskador på bilen, både jag och gumman har ont i nacke/axlar/skuldror men ingen fara enligt expertisen var så pass låg fart att det "bara" är muskelsträckningar...

Ogillar

Jag är sur (och ledsen) för att min gamla MacBook som jag använt som HTPC de senaste månaderna drog sin sista suck igår. Den var redan lite skraltig men den fungerade. Nu får jag streama till PS3 och det är ännu sämre än Plex. Inga pengar har jag att köpa nytt för heller.

  • Medlem
  • 2011-11-12 12:26
Ursprungligen av Capeman:

Jag är sur (och ledsen) för att min gamla MacBook som jag använt som HTPC de senaste månaderna drog sin sista suck igår. Den var redan lite skraltig men den fungerade. Nu får jag streama till PS3 och det är ännu sämre än Plex. Inga pengar har jag att köpa nytt för heller.

Du kan få låna av mig till ockerränta.

Ursprungligen av Capeman:

Jag är sur (och ledsen) för att min gamla MacBook som jag använt som HTPC de senaste månaderna drog sin sista suck igår. Den var redan lite skraltig men den fungerade. Nu får jag streama till PS3 och det är ännu sämre än Plex. Inga pengar har jag att köpa nytt för heller.

Allt går väl att fixa, hur "dog" den?

Ursprungligen av LCR:

Allt går väl att fixa, hur "dog" den?

Denna är nog bortom räddning, tro mig, jag är ACMT. Nä men det är multipla fel på den förutom att den nu dog. Trasigt top case (tgb och touchpad döda), antagligen trasig SuperDrive och nu antagligen trasigt logikkort. Alternativt beror alla felen på trasigt logikkort, men hur som helst så känns det för dyrt att åtgärda... OCH det är offtopic.

  • Medlem
  • 2011-11-12 13:43
Ursprungligen av Capeman:

Denna är nog bortom räddning, tro mig, jag är ACMT. Nä men det är multipla fel på den förutom att den nu dog. Trasigt top case (tgb och touchpad döda), antagligen trasig SuperDrive och nu antagligen trasigt logikkort. Alternativt beror alla felen på trasigt logikkort, men hur som helst så känns det för dyrt att åtgärda...OCH det är offtopic.

Får man inte vara det i loungen?

Ursprungligen av Korsriddaren:

Får man inte vara det i loungen?

Haha, jodå, till en viss gräns...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-12 14:18

nu är jag sur för att ännu en förkylning har drabbat mig

Sur... Skulle byta batteri på en klocka som jag fick av min far för några år sedan. Jag har egentligen aldrig använt den men det var en 25 år klocka som han fick från sitt företag.

Och så knäcker jag glaset när jag ska sätta fast bakstycket! Klantskalle!!!

Bevaka tråden