Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iOS 6 - Äntligen vet vi lite mer

Tråden skapades och har fått 393 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-11 10:45
Ursprungligen av Patrik D:

Vad tråkigt att dom tycker så, Microsoft verkar tycka annorlunda, på deras Surface kommer man kunna ha två appar öppna bredvid varandra samtidigt.

Men iofs, göra två saker samtidigt går väl inte?

Nej, egentligen inte. Om man inte är ambidextrient förstås, och har möjlighet att ha ett öga i var app samtidigt och där kunna tillgodogöra sig informationen samtidigt som man interagerar.

Egentligen är det bara bra i ett läge och det är när du vill läsa information i en app och mata in den i en annan. Som exempelvis när du får en order via mail och ska knappa in den i systemet via TeamViewer. Hade man då kunnat ha mailet öppet bredvid TeamViewer hade saken varit biff. Tyvärr är just TeamViewer extra jobbigt eftersom den stänger ner när man växlar appar - man kan alltså inte snabbväxla mellan mail och TeamViewer flera gånger för att hämta mer information.

Ursprungligen av pmarriott:

Egentligen är det bara bra i ett läge och det är när du vill läsa information i en app och mata in den i en annan. Som exempelvis när du får en order via mail och ska knappa in den i systemet via TeamViewer. Hade man då kunnat ha mailet öppet bredvid TeamViewer hade saken varit biff. Tyvärr är just TeamViewer extra jobbigt eftersom den stänger ner när man växlar appar - man kan alltså inte snabbväxla mellan mail och TeamViewer flera gånger för att hämta mer information.

Jag hade gärna sett att man lånade lite från Win 8 istället för att man skulle införa två iPhone appar på en gång.
Windows 8 vs. iPad feature-by-feature - YouTube

Tror Apple skulle kunna genomföra idéen smidigare.

Ursprungligen av Johan Nilsson:

Jag hade gärna sett att man lånade lite från Win 8 istället för att man skulle införa två iPhone appar på en gång.
Windows 8 vs. iPad feature-by-feature - YouTube

Tror Apple skulle kunna genomföra idéen smidigare.

Två appar sida vid sida på en IPhone? Nej, det låter inte som att det ska gå att genomföra på ett smidigt sätt

Edit: nu har jag läst Patriks inlägg också och sett att han menade två iPhone appar sida vid sida på en iPad. Presentationsmässigt så skulle det nog kunna vara enkelt men det kräver troligen en stor ombyggnad av IOS eftersom en av de grundläggande principerna är att appen i förgrunden har total kontroll. Att ändra denna princip är nog inte gratis

Måndag. Tre veckor sedan iOS 6.0 Beta 2 kom ut via OTA. Idag väntar jag tålmodigt och förväntansfullt på Beta 3...
finns lite att putsa på ännu. Saknar mest att inte Appstore fungerar som det skall. Man kan ju inte läsa alla recensioner på olika appar. Stör mig mycket!
en annan bugg är ljusstyrkan. Ibland när jag väcker upp min iPad 3 så är ljusstyrkan på minimum... Skitsvårt att hitta kontrollerna tillbaka om man befinner sig utomhus...
färghanteringen i både Procreate och Photoshop Touch buggar också (måste vara något globalt iOS-relaterat). Färgpipetten kan inte ta rätt färg på skärmen i något av dessa två program. Peka på en ljusbrun nyans och du får falurött, peka på en blodröd och du får lindblomsgrönt... Ni förstår...
Tre veckor mellan två iOS-betor måste också vara nära rekord, eller? Jag förväntar mig en uppdatering i kväll!

Ursprungligen av ErrkaPetti:

Måndag. Tre veckor sedan iOS 6.0 Beta 2 kom ut via OTA. Idag väntar jag tålmodigt och förväntansfullt på Beta 3...
finns lite att putsa på ännu. Saknar mest att inte Appstore fungerar som det skall. Man kan ju inte läsa alla recensioner på olika appar. Stör mig mycket!
en annan bugg är ljusstyrkan. Ibland när jag väcker upp min iPad 3 så är ljusstyrkan på minimum... Skitsvårt att hitta kontrollerna tillbaka om man befinner sig utomhus...
färghanteringen i både Procreate och Photoshop Touch buggar också (måste vara något globalt iOS-relaterat). Färgpipetten kan inte ta rätt färg på skärmen i något av dessa två program. Peka på en ljusbrun nyans och du får falurött, peka på en blodröd och du får lindblomsgrönt... Ni förstår...
Tre veckor mellan två iOS-betor måste också vara nära rekord, eller? Jag förväntar mig en uppdatering i kväll!

Tänk om detta är GM?
Jag har precis tvärtom med min ljusstyrka på på iPad 3. Den går upp på max. Ligger man i sovrummet och det är mörkt så bländas man om drar igång iPaden. För övrigt flyter det bra på min iPhone, men jag har påfallande ofta märkt att scrollningen hackar betänkligt både på iPad och iPhone, samt att ibland får min iPad superseg internetuppkoppling via wifi. Försöker man gå in i settings för att stänga av wifi så är settings bara 2 gråa fält utan några inställningar. Då är det bara reset som gäller. Händer 1-3 ggr dagligen. Längtar också efter en ny beta.

Ursprungligen av pmarriott:

Tänk om detta är GM?
Jag har precis tvärtom med min ljusstyrka på på iPad 3. Den går upp på max. Ligger man i sovrummet och det är mörkt så bländas man om drar igång iPaden. För övrigt flyter det bra på min iPhone, men jag har påfallande ofta märkt att scrollningen hackar betänkligt både på iPad och iPhone, samt att ibland får min iPad superseg internetuppkoppling via wifi. Försöker man gå in i settings för att stänga av wifi så är settings bara 2 gråa fält utan några inställningar. Då är det bara reset som gäller. Händer 1-3 ggr dagligen. Längtar också efter en ny beta.

Vad det gäller WiFi kom jag på att detta uppstår för mig med! Internetuppkopplingen försvinner och när man går in i Inställningar har denna "app" kraschat... Hard Reset det enda som gäller... Jag har ringat in problemet till appen TweetBot! Efter jag änvänt denna Twitter-app så kommer problemen sju gånger av tio (uppskattning;-))... Har även lite problem med Photoshop Touch när jag importerar bilder tagna med iPad 3 så krashar appen konstant (minnesläcka?)... Importerar jag annan fungerar Photoshop Touch galant (super-app enligt mig!)...
Tror på en uppdatering till Beta 3 sent ikväll... Appstore måste fixas helt klart!

Ursprungligen av ErrkaPetti:

Tre veckor mellan två iOS-betor måste också vara nära rekord, eller?

Nja, åtminstone både iPhone OS 3.0 beta 5 och iOS 5.0 beta 7 varade över 30 dagar. Och det är då bara mellan olika beta, sista versionerna innan GM har varat så länge som upp till 38 dagar.

Som jag misstänkte; iOS 6.0 Beta 3 ute nu!
Vad är fixat och vad är nytt? Nyfiken!

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-07-16 19:52

Min iPhone är tokig och laddar nu hem beta 2, som den redan har.

Hunnit testat iOS 6.0 Beta 3 några timmar nu på kvällssidan...

Appstore är fortfarande ofärdigt (märkligt vid en beta 3)...
Photoshop Touch instabilitet vid import av vissa större bilder har förbättras avsevärt! Ingen bugg eller krash efter en timmes intensivt användande! Bra!
Färgpipetten fungerar nu i Photoshop Touch men dock ej i Procreate...? Trist...
Allt känns aningen lite rappare (ovetenskapligt dock)... Kan vara sant;-)
någon annan som testat och kan rapportera intryck?

Förstår inte varför Apple totalt har sabbat och fucka upp Appstore?
flera av dom tidigare funktionerna är som bortblåsta...?
Jag har tjatat ett tag om läsning av recensionerna av appar som är helt kasst numera. Ännu sämre är det plottriga gränssnittet...
tidigare kunde man se topplistan per kategori, typ musik. Inte nu... Tidigare kunde man gå in i en kategori och se denna kategori på ett flertal olika sätt; senaste, mest populär mm. Inte nu...
Apple har som sagt totalt förstört Appstore (åtminstone på iPad). Har företaget börjat tappa fokus nu när det gått ett tags sedan Steve Jobs försvann?
kommer verkligen denna Appstore bli den slutgilitiga i iOS 6.0 kommer jag ångra bittert att jag uppgraderade...
Nu är just jag verkligen fokuserad på just Appstore. Gillar stenhårt att ladda ner och testa appar av alla sorters slag. Har säkerligen köpt appar för 10000:- vid det här laget... Har dessutom konton i både USA, UK samt Australien för att kunna läsa massa intressanta reviews från andra än svenskar...

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-07-17 06:41
Ursprungligen av ErrkaPetti:

Förstår inte varför Apple totalt har sabbat och fucka upp Appstore?

Har du rapporterat allt detta till Apple? Det är din uppgift som betatestare.

Ursprungligen av Mija:

Har du rapporterat allt detta till Apple? Det är din uppgift som betatestare.

Att man fuckat upp Appstore ser jag inte som något man rapporterar som bugg till Apple;-)

Självklart använder jag annars mitt mandat som betatestare och rapporterar det jag anser är buggrelaterat...

Att jag dryftar iOS 6.0 här har mest att göra med att få diskutera iOS med likasinnade användare på svenska. Inga torra typer som på Apple dev forum;-)

  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-17 20:47
Ursprungligen av ErrkaPetti:

Att man fuckat upp Appstore ser jag inte som något man rapporterar som bugg till Apple;-)

Självklart använder jag annars mitt mandat som betatestare och rapporterar det jag anser är buggrelaterat...

Att jag dryftar iOS 6.0 här har mest att göra med att få diskutera iOS med likasinnade användare på svenska. Inga torra typer som på Apple dev forum;-)

Varför inte?
Det kallas feedback.

Ursprungligen av Mija:

Har du rapporterat allt detta till Apple? Det är din uppgift som betatestare.

Förresten, vad tycker ni andra om nya Appstore på iPad? Är det bara just jag som tycker negativa åsikter om det nya GUI:et och avsaknaden av funktioner?

  • Medlem
  • 2012-07-17 07:00
Ursprungligen av ErrkaPetti:

kommer verkligen denna Appstore bli den slutgilitiga i iOS 6.0 kommer jag ångra bittert att jag uppgraderade...

Vad bra att det fortfarande är i beta då och att du därför ännu inte har uppgraderat.

Ursprungligen av Zepto:

Vad bra att det fortfarande är i beta då och att du därför ännu inte har uppgraderat.

Nja, visst har jag uppgraderat, eftersom tillbakagång till v5.11 gör det omöjligt att återställa OTA från iCloud.

Har ingen lust att krångla med iTunes sedan iCloud infördes. iCloud hade väl som uppgift att kapa kabeln till datorn...

  • Medlem
  • 2012-07-17 12:05
Ursprungligen av ErrkaPetti:

Nja, visst har jag uppgraderat, eftersom tillbakagång till v5.11 gör det omöjligt att återställa OTA från iCloud.

Har ingen lust att krångla med iTunes sedan iCloud infördes. iCloud hade väl som uppgift att kapa kabeln till datorn...

Fast har man inte alltid kunnat återställa från iCloud i iOS 5? Jag har för mig att man får möjlighet att göra det när man startar första gången. Var en stor nyhet i iOS 5 i alla fall, kanske som förbättras i iOS 6 men jag är ganska säker på att det i alla fall var där.

Att betala 800 kronor för att gå med i utvecklarprogrammet är inte en genväg till att få det nya OS:et före alla andra. Det är inte klart än. Om du nu potentiellt kommer att få ångra att du uppgraderade, varför inte bara vänta till när det är klart?

Apple släpper betor till utvecklare i förväg så att de när det väl släpps kan ha en fungerande version av sin app. Som exempel nämnde du att Photoshop Touch inte fungerade som det ska. Det kan bero på fel i Photoshop Touch, såväl som i iOS. Adobe får tillgång till betorna i samma sekund som du får dem. De har ingen möjlighet att göra något åt det förrän nu. Du gör dem en otjänst genom att säga att deras app inte fungerar. Inte lika allvarlig sådan som de som går till App Store och ger den ett bottenbetyg. Det kan mycket väl vara så att deras app fungerar utmärkt, medan API:erna som den använder inte gör det.

Senast redigerat 2012-07-17 12:27

Man har åtminstone fixat den smått irriterande buggen att telefonen bestämmer sig för att jag nog behöver en ambulans och ringer 112 på eget initiativ när jag försöker logga in på företagets mobilväxel genom att ringa 822.

  • Avstängd
  • 2012-07-17 10:40

Suck, nu ska man tvingas till att få en annan mail-address...igen, me.com blir icloud.com: @me blir snart @icloud - MacWorld

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-07-17 10:50
Ursprungligen av LaHe:

Suck, nu ska man tvingas till att få en annan mail-address...igen, me.com blir icloud.com: @me blir snart @icloud - MacWorld

Det blir nog som vid bytet från .Mac till MobileMe, att båda fungerar. Just nu fungerar både me och icloud för mig med i övrigt samma adress framför @me.com och @icloud.com.

  • Avstängd
  • 2012-07-17 11:00
Ursprungligen av Mija:

Det blir nog som vid bytet från .Mac till MobileMe, att båda fungerar. Just nu fungerar både me och icloud för mig med i övrigt samma adress framför @me.com och @icloud.com.

Jo, det stod ju i en kommentar till artikeln att det bara gällde inloggningen till iCloud som me.com inte gällde, men kunde inte se någon verifiering till det.
Hoppas iaf du har rätt, så man slipper komma ihåg alla som man gett me.com adressen till...

  • Avstängd
  • 2012-07-17 17:39
Ursprungligen av Mija:

Det blir nog som vid bytet från .Mac till MobileMe, att båda fungerar. Just nu fungerar både me och icloud för mig med i övrigt samma adress framför @me.com och @icloud.com.

Nu såg jag lite mer info iaf:

"Nu när MobileMe officiellt har pensionerats möjliggör Apple för att e-postadresser ska kunna registreras med domännamnet @iCloud.com. För oss som redan har en ny @me.com-adress kommer Apple automatiskt generera en iCloud.com-adress, och vi kommer därför har två e-postadresser som går till samma inkorg.
Det är alltså upp till var och en att använda den, men någonting säger oss att Apple även kommer pensionera @me.com-domänen i en inte så avlägsen framtid. Om inte annat lär det bli som i övergången från @mac.com till @me.com, där de äldre @mac.com-adresserna blev alias för de nyare adresserna."

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-18 10:09
Ursprungligen av LaHe:

Nu såg jag lite mer info iaf:

"Nu när MobileMe officiellt har pensionerats möjliggör Apple för att e-postadresser ska kunna registreras med domännamnet @iCloud.com. För oss som redan har en ny @me.com-adress kommer Apple automatiskt generera en iCloud.com-adress, och vi kommer därför har två e-postadresser som går till samma inkorg.
Det är alltså upp till var och en att använda den, men någonting säger oss att Apple även kommer pensionera @me.com-domänen i en inte så avlägsen framtid. Om inte annat lär det bli som i övergången från @mac.com till @me.com, där de äldre @mac.com-adresserna blev alias för de nyare adresserna."

Jag tror inte de kommer att ta bort varken @mac.com eller @me.com, utan de kommer att överleva sida vid sida med @icloud.com.
Jag vill inte bli av med min @mac.com, det är nostalgi!

Operatörerna verkar kunna ta betalt för FaceTime över mobilnätet:
AT&T to Restrict or Charge for FaceTime Over 3G/4G in iOS 6? [Updated With AT&T Statement] - Mac Rumors

Diskutera iOS6, inte varför man gått med i utvecklarprogrammet/hur man återställer, det passar bättre i andra trådar.

En trevlig funktion jag precis upptäckte är att när man sitter i telefonsamtal så låser iOS 6 skärmen efter 1 minut eller så automatiskt, så man inte av misstag trycker på något på skärmen. Trevligt.

Sen beta 1 så har även kartorna förbättrats (hann aldrig lägga in beta 2 och kolla), man kan nu zooma in på ställen i satellit-läge där det inte var möjligt tidigare (blev bara ett tomt rutnät).

Klockan på iPad är mycket trevlig och ser bra ut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-17 14:22
Ursprungligen av keptang:

Klockan på iPad är mycket trevlig och ser bra ut.

De första två var inte alls så snygga. Måste vara en placeholder för den riktiga grafiken? De tre sista däremot gillar jag skarpt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-17 17:01
Ursprungligen av keptang:

Klockan på iPad är mycket trevlig och ser bra ut.

Nice, klockan är efterlängtad på iPad. Blir fint att även den kan funka som väckarklocka precis som iPhone.

Bevaka tråden