Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iOS 6 - Äntligen vet vi lite mer

Tråden skapades och har fått 393 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av ErrkaPetti:

i övrigt är allt som det skall. Så gott som alla appar fungerar bra. Men, just Appstore är ju en ganska väsentlig del av iOS, så, varför har Apple gjort detta segt och svåranvänt?

Det är kan ju var så att det krävs ändringar på AppStore-sidan som är svåra att göra utan att det påverkar användare med iOS 5.

Ursprungligen av rudeboy:

Det är kan ju var så att det krävs ändringar på AppStore-sidan som är svåra att göra utan att det påverkar användare med iOS 5.

Tveksamt, då kommer de i alla fall få problem senare eftersom det kommer finnas IOS5 enheter i framtiden också även om vi är mycket snabbare än Androiderna att få ut nya OS-versioner i telefonerna

Ursprungligen av BlackSmp:

Tveksamt, då kommer de i alla fall få problem senare eftersom det kommer finnas IOS5 enheter i framtiden också även om vi är mycket snabbare än Androiderna att få ut nya OS-versioner i telefonerna

Visst är det så, men eventuella ändringar för full kompabilitet med både version 5 och 6 kan ju släpa av en eller annan anledning.

Jo, om du menar så, då är det helt möjligt!

Hur stabil är betaversionen som är ute nu? Är det något man vågar installera på sin iPad (3)? Vågar inte riktigt chansa och lägga in det på min iPhone.

Ursprungligen av Pain Reaper:

Hur stabil är betaversionen som är ute nu? Är det något man vågar installera på sin iPad (3)? Vågar inte riktigt chansa och lägga in det på min iPhone.

Kör det på min iPad sen release, inga problem som gör att jag inte lagt tillbaka 5:an.
Strular det för dig så är det bara att nedgradera.

Ursprungligen av keptang:

Kör det på min iPad sen release, inga problem som gör att jag inte lagt tillbaka 5:an.
Strular det för dig så är det bara att nedgradera.

Då ska jag nog prova att dra ner det på paddan, tackar för svaret.

App Store i iOS 6 har nu uppdaterats med bl a ny layout på sökresultaten, Geniusrekommendationer åter påslagna samt att även "Köpta appar"-sektionen återigen är igång. Vidare kan man nu söka efter podcastar i iTunes-appen igen, en funktion Apple tog bort i iOS 6. Värt att nämna är att sökresultaten numera påminner en hel del om det man fick från Chomp, ett företag Apple köpte i början av året.

Hur blir det egentligen, är senaste iOS 6.0 beta 4 den sista betan innan GM?

Hur upplever vi beta 4 egentligen? Stabil, ja, färdig, nja...

Tycker det är märkligt att Appstore fortfarande inte fungerar som den skall. Idag har vi ju kommit till den åttonde september, så, hur tänker Apple runt Appstore tills release av GM?

Alla appar jag använder har uppdateras och fungerar till 100% i iOS 6.0 numera. Så, där har vi kommit långt...
Hoppas Apple fixar Maps och Appstore, sedan har alla pusselbitar fallit på plats...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-09-08 10:48

Är det någon som installerat iOS6 på en 3GS och kan tala om hur det fungerar?

Det här är en bra artikel om Google Maps och allt arbete som ligger bakom:
Google Maps creation put under the microscope, reveals a human touch -- Engadget

Det kommer ta Apple många år innan dom ens kan börja jämföra tjänsterna med varandra, Google Maps är helt enkelt fenomenalt, tycker det är riktigt synd att dom väljer sina egna kartor.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-09 17:53
Ursprungligen av Patrik D:

Det här är en bra artikel om Google Maps och allt arbete som ligger bakom:
Google Maps creation put under the microscope, reveals a human touch -- Engadget

Det kommer ta Apple många år innan dom ens kan börja jämföra tjänsterna med varandra, Google Maps är helt enkelt fenomenalt, tycker det är riktigt synd att dom väljer sina egna kartor.

Google Maps i iOS saknar dock det viktigaste, navigering...

Jag navigerade senast idag med appen Kartor i min iPhone. Har navigerat med den sedan iPhone3.

Ursprungligen av zappee:

Google Maps i iOS saknar dock det viktigaste, navigering...

Jo, som jag skrev tidigare här någonstans på detta forum så kan inte ens Apple sy ihop något som Google har värkt fram genom åren. Det Google har gjort med maps är något av det tyngsta och största som gjorts i mänsklighetens IT-historia.
Att Apple ens orkar sätta igång med detta enorma projekt säger en hel del om deras nuvarande styrka...och ska dom göra det så är det NU. Men...det dröjer minst 5-6 år innan do är i närheten av vad GoogleMaps är IDAG och många funktioner GoogleMaps har kommer Apple inte ens att implementera (StreetView t.ex.). Att åka omkrig i hela världen och fota kommer aldrig Apple att göra. No way.
Men visst är det bra om det finns åtminstone TVÅ alternativ i framtiden - det är som med GPS; så länge det bara var USA som hade sattelitsystemet så kändes det verkligen inte bra alla.

Ursprungligen av Patrik D:

Det här är en bra artikel om Google Maps och allt arbete som ligger bakom:
Google Maps creation put under the microscope, reveals a human touch -- Engadget

Det kommer ta Apple många år innan dom ens kan börja jämföra tjänsterna med varandra, Google Maps är helt enkelt fenomenalt, tycker det är riktigt synd att dom väljer sina egna kartor.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-09 21:01
Ursprungligen av Zimmerman:

Jo, som jag skrev tidigare här någonstans på detta forum så kan inte ens Apple sy ihop något som Google har värkt fram genom åren. Det Google har gjort med maps är något av det tyngsta och största som gjorts i mänsklighetens IT-historia.
Att Apple ens orkar sätta igång med detta enorma projekt säger en hel del om deras nuvarande styrka...och ska dom göra det så är det NU. Men...det dröjer minst 5-6 år innan do är i närheten av vad GoogleMaps är IDAG och många funktioner GoogleMaps har kommer Apple inte ens att implementera (StreetView t.ex.). Att åka omkrig i hela världen och fota kommer aldrig Apple att göra. No way.
Men visst är det bra om det finns åtminstone TVÅ alternativ i framtiden - det är som med GPS; så länge det bara var USA som hade sattelitsystemet så kändes det verkligen inte bra alla.

Nu är det ju så att Apple köper in kartmaterialet, så de behöver aldrig åka runt och fota.

För mig är Apple redan om GMaps i och med iOS6.

Ursprungligen av zappee:

Nu är det ju så att Apple köper in kartmaterialet, så de behöver aldrig åka runt och fota.

För mig är Apple redan om GMaps i och med iOS6.

Du menar att de köper in Street view från någon annan?

Ursprungligen av Johan Nilsson:

Du menar att de köper in Street view från någon annan?

Inte från Hitta.Se hoppas jag. Deras gatuvy är en aning begränsad:(

Nu jag varit väldigt off den senaste veckan då jag tillbringat den på tjänsteresa i Kina men hur går det med GM för IOS6? Har den dykt upp än?

Ursprungligen av zappee:

För mig är Apple redan om GMaps i och med iOS6.

Berätta gärna vad som är bättre än Google Maps, eftersom jag själv inte har använt det än några gånger, och då var jag absolut inte imponerad.

Dessutom skulle jag inte bli ett dugg förvånad om det kommer turn-by-turn i Google Maps när Apple släpper sin egen version när iOS 6 släpps.

Då får någon gärna berätta för mig varför Apple kartor är bättre, eftersom det verkar vara det enda som man kan sätta emot.

Ursprungligen av Patrik D:

Berätta gärna vad som är bättre än Google Maps, eftersom jag själv inte har använt det än några gånger, och då var jag absolut inte imponerad.

Dessutom skulle jag inte bli ett dugg förvånad om det kommer turn-by-turn i Google Maps när Apple släpper sin egen version när iOS 6 släpps.

Då får någon gärna berätta för mig varför Apple kartor är bättre, eftersom det verkar vara det enda som man kan sätta emot.

Apple's nya kartor tycker jag bara är bättre på 1 punkt - navigeringen.
Själva kartan i sig är det inga fel alls på , men satellit-vyn är kass. Jag befinner mig just nu i centrala Lund och slår jag på satellit så får jag....tada....en svartvit bild.
Googles kartor hade ju inte sådär våldsamt hög detaljrikedom på den skånska landsbygden, men de nya kartorna är inte direkt bättre.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-10 17:45
Ursprungligen av Johan Nilsson:

Du menar att de köper in Street view från någon annan?

Ja, om de nu prioriterar det.

Ursprungligen av Patrik D:

Berätta gärna vad som är bättre än Google Maps, eftersom jag själv inte har använt det än några gånger, och då var jag absolut inte imponerad.

Dessutom skulle jag inte bli ett dugg förvånad om det kommer turn-by-turn i Google Maps när Apple släpper sin egen version när iOS 6 släpps.

Då får någon gärna berätta för mig varför Apple kartor är bättre, eftersom det verkar vara det enda som man kan sätta emot.

Navigeringen. Det "finns" ingen navigering i dagens "Kartor" på iOS, det enda man kan göra är att just titta på kartor. Helt värdelöst för min del.

Ja, det är väl så dags att släppa turn-by-turn när iOS 6 kommer...

Nja, du blandar kanske ihop turn-by-turn-navigering med ordet navigering. Har man en karta och sin position via gps - och dessutom kan man få andra platser markerade som waypoints (en adress t.ex.) - och ens position t.o.m. uppdateras i realtid via gps - så...nog har man navigering allt.

Ursprungligen av zappee:

Ja, om de nu prioriterar det.

Navigeringen. Det "finns" ingen navigering i dagens "Kartor" på iOS, det enda man kan göra är att just titta på kartor. Helt värdelöst för min del.

Ja, det är väl så dags att släppa turn-by-turn när iOS 6 kommer...

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-10 20:05
Ursprungligen av Zimmerman:

Nja, du blandar kanske ihop turn-by-turn-navigering med ordet navigering. Har man en karta och sin position via gps - och dessutom kan man få andra platser markerade som waypoints (en adress t.ex.) - och ens position t.o.m. uppdateras i realtid via gps - så...nog har man navigering allt.

Det där kallar jag inte navigering

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-10 22:08
Ursprungligen av zappee:

Det där kallar jag inte navigering

Men det är det. Det står Starta navigering högst upp till vänster. Och det funkar precis som vanlig turn-to-turn-navigering med den skillnaden att den räknar inte om automatiskt om du kör fel. Men så länge man följer den blåa linjen funkar den precis som andra navigatorer, din position uppdateras och kartan flyttar sej när du rör dej.

Säg det till sjöfarten som ordet kommer ifrån. Eller också hela lufttrafiken idag.

Man kan navigera med solkompass också - som vikingarna gjorde. Eller sextant. Kompass i skogen. Etc.

Ursprungligen av zappee:

Det där kallar jag inte navigering

Ursprungligen av zappee:

...
Ja, det är väl så dags att släppa turn-by-turn när iOS 6 kommer...

Något säger mig att det inte är på grund av Google som det inte dykt upp turn-by-turn i Maps-appen.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-10 20:49
Ursprungligen av Johan Nilsson:

Något säger mig att det inte är på grund av Google som det inte dykt upp turn-by-turn i Maps-appen.

Något säger mig att du inte har något att backa upp det mer än spekulationer?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-09 10:46

Jo, det tycker jag också, men jag förstår Apple som vill bort från Google (och Samsung).

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-09 20:08

Turn-by-turn avser han förstås.

Ursprungligen av BlackSmp:

Nu jag varit väldigt off den senaste veckan då jag tillbringat den på tjänsteresa i Kina men hur går det med GM för IOS6? Har den dykt upp än?

Nej, det har den inte. GM brukar komma samma dag som keynoten, i det här fallet alltså på onsdag.

Senast redigerat 2012-09-10 06:46
Bevaka tråden