Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Johan99

Johan99

Medlem
  • Registrerad 2002-10-29
  • Senast aktiv 2019-05-12
  • Antal inlägg 100

Foruminlägg

De senaste inläggen Johan99 har skrivit i forumet.

Ursprungligen av Zeugma:

Hur tänker du då? I normalfallet loggar man in med användarnamn och lösenord. Det är privata uppgifter. Med tvåfaktorsautentisering matar man även in en kod. Den genereras antingen av företaget självt via ett sms eller en dialogruta, eller en app som företaget står för.

Telefonnumret som behövs för att ta emot sms är ju en typ av privat information som man använder även till annat. Därtill har företagen som regel vanligtvis redan användarnas e-post och fullständiga namn.

Senast redigerat 2018-01-23 19:40

En faktor att ta med är att tvåfaktorautentisering innebär att man delar ytterligare en typ av privat information med företag. Även om jag tvivlar på att detta har så mycket att göra med det låga användandet är det inte otänkbart att insamlingen av personlig information och delandet av denna mellan olika tjänster är något folk tar med i beräkningarna. 

Hej!

Fick ingen träff på mitt inlägg tidigare i år så jag gör ett nytt försök, med ett litet tillägg.

Jag önskar köpa diverse äldre Mac-prylar, om de fortfarande kan tänkas existera någonstans ute i landet.

Min önskelista gäller följande:

1. En eller flera Apple PowerBook 170 med yttre hölje i nyskick (framförallt skärmdelen, d.v.s. inga sprickor, repor, missfärgningar, oskadat produktnamnstryck och Apple-logo o.s.v.), gärna fungerande skärm utan "tunneleffekt" (skärm som mörknar från hörnen vid användande), men inte nödvändigtvis fungerande hårddisk, nätadapter etc.

2. Wacom-ritplatta med ADB, kompatibel med System 7.1.1 (fungerande och i nyskick)

3. Programvara: Norstedts svenska ordbok för Ordboken 2.0.1 av Datadromeda (1996)

4. Mörkgrå Plaintalk-mikrofon som följde med PowerBook 100-serien (fungerande och i nyskick)

5. Spel: Riven DVD (gärna komplett med box, manual etc.) (1997/2000)

6. En eller flera Keyspan Serial Adapter (fungerande)

I kombination med något av ovanstående, gärna även:
– Apple Extended Keyboard II (fungerande och i nyskick)
– Apple Desktop Bus Mouse II (fungerande och i nyskick)

Inkluderar bilder enheterna för lättare identifikation med tanke på att det gått ett tag sedan var allmänt förekommande

Tacksam för alla svar!

Ursprungligen av peanjo:

Får man vara fräck och fråga var du köpte dem?

Självklart får man det. De kommer från GL Batterier (www.glbatterier.se). Jag blev mycket förvånad när jag hittade dem, med tanke på att efterfrågan måste vara närmast obefintlig. De har även batterier till andra PowerBook-modeller (länk).

Använder eller äger du själv en gammal PowerBook, eller är du nyfiken alldeles utan anledning?

Tack för era vänliga och engagerade svar! Jag beklagar att jag dröjt med att svara. Rimligen stämmer det att det är svårt att hitta nya hårddiskar till en så här gammal PowerBook. Jag har inte handlat på eBay eller andra auktionssajter tidigare så jag har inte det som huvudalternativ, men det kanske kan bli intressant om det inte löser sig på annat sätt. Märkligt nog har hårddisken sedan jag skrev inlägget dock fungerat närmast utan problem. Felet såsom det yttrar sig är lite speciellt då det, till skillnad från originaldisken som började ge ifrån sig onormala ljud vid uppstart och vägrade starta, under långa perioder inte påverkar datorns funktion. Frånsett vissa tillfällen då motorn verkar ha svårt att dra igång skivan vid uppstart, är huvudproblemet att hårddisken tillsynes slumpmässigt "startar om" och utför den typiska startläsningen, vilket får datorn att hänga sig.

Jag sätter visst hopp till att det möjligen, möjligen, kan vara ett problem med strömförsörjningen så jag ska göra ett försök att öppna maskinen och rengöra kontakterna i anslutningen mellan hårddisken och moderkortet. Om det under tiden finns någon annan som har några tips på var man kan tänkas få tag på en ny hårddisk så vore jag mycket tacksam!

Apropå bärbarhet ...

... så är det lite kul att kunna upplysa om att jag sedan en tid tillbaka sitter med två alldeles nyinköpta batterier. Det var med stor förväntan jag i höstas beställde ett nytillverkat 4200 mAh NiMh-batteri (datorn såldes ursprungligen med 2600 mAh NiCd-batterier). Dessvärre dämpades entusiasmen under en period då jag efter en lång tids väntan, med viss besvikelse, istället hämtade ut ett 2600 mAh NiCd-batteri på posten. Det visade sig att det hade blivit fel i leveransen, och att det modernare NiMh-batteriet sedan slutats tillverkas. För drygt två veckor sedan dök det dock upp ett mejl i min inkorg om att batteriet nu kommit in igen, så sedan en vecka tillbaka sitter jag nu till slut med det batteri jag ursprungligen beställde.

Hittills har jag bara hunnit prova NiCd-batteriet, som efter en laddning i höstas blivit liggande p.g.a. det minskade behovet av bärbarhet under vintern, och jag har hittills fått ut drygt 3 timmar användningstid ur det med 70% laddning kvar enligt batteriindikatorn (med högsta sparläge och RAM-skiva, ska nämnas), så det ska bli spännande att se hur länge NiMH-batteriet klarar av att hålla igång maskinen.

Ja rubriken stämmer ;), så till att börja med vill jag avvärja eventuella kommentarer av det mer negativa slaget med att upplysa om att jag till vardags använder en PowerMac G5 och Mac OS 10.4. Jag har dock även en gammal PowerBook 170 som jag ofta använder till att skriva och läsa på, samt till diverse bild/ljud/video-tillämpningar med mindre krav på ljud/bildkvalitet. Tyvärr har hårddisken den senaste tiden börjat krångla. Hårddisken i fråga är en uppgraderad hårddisk (ej original) tagen från en kollegas PowerBook 140 då även originaldisken fick problem efter ett antal års flitigt användande.

Min fråga är om någon känner till om det finns någon som nytillverkar hårddiskar som passar den här modellen (då främst hårddiskar till nyare modeller som även kan tänkas passa i denna), eller om det går att få tag på begagnade hårddiskar i bra skick.

Apples manual för utvecklare ger följande beskrivning av hårddisktypen:

"The Macintosh PowerBook 170 computer has an internal 2.5-inch 40 MB hard disk drive that connects to the computer through the HDI-30 internal SCSI conncetor. [...]The 20 MB and 40 MB hard disk drives operate on 5 VDC +/- 5 percent [...]"

Hårddiskens mått är 102x70x19 mm och spänning/strömförbrukning anges till 5 V respektive 640 mA. Jag bifogar ett par bilder som kanske kan underlätta identifikation.

Jag vore mycket tacksam om någon har några bra tips!

Hej!

Varje gång jag av olika anledningar behöver kopiera informationen i en färgkanal i Photoshop till ett nytt lager i ett RGB-dokument, eller rent generellt omvandla gråskaleinformation till RGB, dras jag med problemet att Photoshop alltid tilldelar urklippet den aktuella gråskaleprofilen och sedan konverterar informationen därefter. Är det någon som vet om det finns det något praktiskt sätt att få Photoshop att klistra in gråskaleinformation i ett RGB-dokument (eller en CMYK-kanal) utan att de faktiska färgvärdena förändras?

Följdfråga: finns det något sätt att (i Photoshop) se de faktiska färgvärdena i gråskale- och CMYK-dokument, istället för de traditionella procentvärdena?

Tack på förhand!

Hej Fredrik!

Det finns, som du själv konstaterat, ett flertal olika versioner av Pantones CMYK-simuleringar. I likhet med andra färgfrågor, kan även Pantonesystemet vara synnerligen förbryllande. För att börja den enkla vägen: aktuella färgbibliotek för Illustrator, InDesign etc., liksom färgkartor i PDF-format, finns att hämta hem från Pantones hemsida (www.pantone.co.uk - pantone.com hade inaktuella definitioner senast jag kollade. De aktuella definitionerna heter "Pantone Colour Bridge"). Direktlänk (för Mac): http://www.pantone.co.uk/Media/ColourBridge/pantonecolorbridge.sit

Att det finns flera olika varianter av CMYK-simuleringarna beror bland annat på följande:

  1. Pantone-systemet har uppdaterats vid flera tillfällen, vilket resulterat i att olika programversioner har olika definitioner av färgerna.

  2. Det finns olika CMYK-simuleringar för USA (och resten av världen) respektive Europa.

För att börja med några klarlägganden: I de flesta program (exempelvis InDesign och Illustrator) är Pantone-färger definierade i CMYK. Byter man från dekor- till processfärg konverterar man alltså inga värden, utan talar bara om programmet att färgen ska tryckas med CMYK-blandningen istället för på en separat plåt. Photoshop skiljer sig dock i detta avseende, då färgerna är definierade i LAB (om man väljer färg via färgväljaren). Konvertering till CMYK blir då beroende av aktuella färginställningar (CMYK-profil, CMM-motor, återgivningsmetod etc.), vilket möjliggör en bättre förhandsvisning av PMS-färgerna (i övriga program är de alltså redan från början omvandlade till CMYK), men konverteringsmetoden är otillräcklig och har förkastats av Pantone till förmån för egna system (se nedan).

I motsats till vad du antar, finns det ingen standardmetod att räkna om en PMS-färg till en CMYK-blandning. Kortfattat är orsaken till detta följande: en PMS-färg som ligger utanför CMYK-modellens färgrymd måste på något sätt anpassas så att den kan definieras med CMYK-värden samtidigt som den bär så stor likhet med originalfärgen som möjligt. I enlighet med människans sätt att uppfatta färger kan detta göras med hänsyn till antingen nyans, mättnad eller intensitet. Den bästa metoden är förstås den som ger minsta upplevda skillnad, vilket varierar beroende på originalfärgen och vilken i princip kan vara en blandning mellan de tre. I nuläget finns det inget system för att göra en sådan konvertering. Den metod Pantone använder för att få fram CMYK-värdena är därför att manuellt anpassa varje enskild färg. Detta har gjorts dels för amerikanska tryckfärger, dels för europeiska (under specifika tryckförhållanden, vilka naturligtvis inte är desamma på alla tryckerier). Dessa simuleringar benämns i den aktuella definitionen exempelvis "PANTONE 187 PC" (Process Coated) respektive "PANTONE 187 EC" (Euro Coated).

För att nu röra till det ytterligare, så har dessa simuleringar vid ett flertal tillfällen uppdaterats för att stämma bättre överens med nya trycktekniker. Under en period från 1990 fram till 2000 användes ett system baserat på fasta rastervärden i intervall om 1/26. Detta system används i Illustrator 9, InDesign 1.5 och tidigare. År 2000 uppdaterades definitionerna för att anpassas till en vitare papperstyp, 175-linjers raster, en annan färgrotation (KCMY), variabla rastervärden och digital rastrering. Dessa nya värden blev införda i Illustrator 10, InDesign 2 och Quark 5.

Vid det här laget tycker man att det kunde räckt med uppdateringar, men nyligen infördes ytterligare en uppdatering, vilket återigen innebär att många sitter med inaktuella färgbibliotek i sin program. Det bör också nämnas att det är de amerikanska CMYK-simuleringarna som inkluderas med programmen, medan de europeiska blandningarna i många fall är de som finns att köpa i tryckt form. Problem redan där alltså. Alla dessa uppdateringar alltså inte enbart positiva, även om de i teorin bör leda till en bättre färgöverensstämmelse. CMYK-simuleringarna är ofta använda, och i många fall är det viktigare att färgen på årsrapporten ser likadan ut som förra året snarare än att den är mer lik PMS-färgen i färgboken.

För att avsluta med ditt exempel med PMS 187:

Aktuella CMYK-värden för Europa (PANTONE 187 EC): 8, 100, 79, 28
Aktuella CMYK-värden för USA och övriga världen (PANTONE 187 PC): 5, 100, 71, 22

Inaktuella värden för Europa från 2000 års uppdatering (PANTONE 187 EC): 0, 100, 65, 18
Inaktuella värden för USA och övriga världen från 2000 års uppdatering - InDesign 2, Illustrator 10, Quark 5 och senare (PANTONE 187 PC): 0, 100, 79, 20

Inaktuella värden från 1990 års uppdatering (med de super-märkliga suffixen CVC - Computer Video Coated -, eller CV): 0.0, 91.0, 72.0, 23.5

Whoo... sånt här kan inte vara bra för hälsan... fotboll samtidigt dessutom. Men jag hoppas att jag inte suttit här med hög puls i 55 minuter bara för en massa iPod-tjafs (sorry...). PowerBook? iBook? Jaja, vi får se

Ett budgetalternativ om man bara har tillgång till webbläsaren skulle kunna vara att (i Internet Explorer) gå in under "Preferences -> Web content" och under "Animate GIFs" avmarkera "allow looping", vilket får animationerna att stanna på sista rutan.

...bara så ni vet.

Spontant ställer jag mig lite tveksam till att ni väljer att begränsa er till JPEG-formatet. Om huvudsyftet med detta försök till en kravspecifikation är att förmå fotografer att inte leverera bilder i RAW-format (som ju skiljer sig från vanliga filformat i den aspekten att det är specifikt för den kamera det skapades på) tycker jag att det vore bättre att kräva att bilder levereras i något av de vanliga filformaten (främst TIFF eller JPEG) och med en inbäddad färgprofil. Om ni, som du skriver, beslutar att allt material ska lämnas i JPEG-format och i RGB, ligger fortfarande huvuddelen av arbetet med att framställa en tryckklar bild på er, och att i det läget hålla sig till ett specifikt filformat eller en specifik färgrymd är som jag ser det onödigt begränsande.

Dessutom undrar jag om du inte blandar ihop det du kallar ICC-standard med standarder för PDF-formatet (som ju är i ett senare skede i produktionen). ICC-standarden definierar bara den grundläggande strukturen för ICC-profiler och färghanteringsmotorer, inte specifikt vilka profiler eller moduler som ska användas.

Hej,

problemet uppstår eftersom "spara för webben" visar bilder utan att ta hänsyn till deras färgprofil (de flesta webbläsare fungerar på det sättet). Annorlunda uttryckt visas bilden med din bildskärmsprofil. Funktionen är densamma på PC som på Mac. Att du inte upplevt problemet tidigare beror troligen på att Windows (och därmed bildskärmsprofilen) använder gamma 2,2, medan Macen (bildskärmsprofilen) som standard använder 1,8. Eftersom de flesta vanliga arbetsfärgrymderna (ex. Adobe RGB, sRGB) använder gamma 2,2 och du troligen arbetat med någon av dessa, får du en mindre effekt när du använder "spara för webben" på en PC än på en Mac.

Lösningen på problemet är antingen att konvertera bilden till sRGB (för att få den att se hyfsad ut på de flesta PC-skärmar), eller att konvertera den till din bildskärmsprofil (för att få den att se bra ut på din skärm). För en lite mer ingående beskrivning, kanske jag kan få hänvisa till undertecknads inlägg i nedanstående tråd:

Förändrade färger vid webexport i Photoshop
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=46682

Jag har stött på lite bekymmer med OS X som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med. Jag har under de senaste veckorna arbetat på en dator med OS X och kontinuerligt flyttat filer via ett USB-minne till OS 9 och Windows utan problem. Alldeles nyligen körde jag ut med datorn till jobbet och kopierade över de filer jag behöver inför semestern till mitt USB-minne, för att komma hem och upptäcka att inga av dem fungerar varken i OS 9 eller i Windows. Storleken på filerna verkar stämma, och de fungerade bra att öppna från OS X, men i OS 9 och i Windows är alla filerna skadade. Jag provade att öppna några JPEG-filer i Internet Explorer och det verkar som att det är den allra sista delen av filerna som är skadad. Cirka 95% av bildinnehållet visas korrekt. Övriga filtyper (PDF, InDesign etc.) bommar av naturliga skäl totalt.

Jag har stött på samma problem tidigare med en CD som en kollega till mig (troligen) brännt från OS X. Alla filerna fungerade fint i OS X men i OS 9 eller Windows gick inga av dem att öppna. Lösningen blev då att kopiera över hela CDn via nätverket till OS 9 och bränna om skivan.

Är det någon som vet vad detta problem beror på och vad man kan göra åt det? Dokumenten fungerar bevisligen bra i OS X men går inte att öppna i varken OS 9 eller Windows.

Ursprungligen av darios:

Det där förstod jag inte riktigt... skulle det räcka med att ta bort färgprofilen från ett Pdf-dokument och det skulle få samma resultat som att byta ut det mot en annan?

Det är terminologin som ställer till det lite här. Att tilldela ett dokument en annan profil förändrar inte färgvärdena och påverkar därför inte slutresultatet (utskriften/trycket) så tillvida inte fler konverteringar ska göras. Samma sak om man tar bort färgprofilen. Det var detta Richard menade. Det du vill göra, däremot, är ju att konvertera dokumentets färger från en färgrymd till en annan vilket förändrar färgvärdena och alltså inte är samma sak som att ta bort profilen.

Det här med terminologin är egentligen ett stort hinder för att kunna förstå och använda färghantering på ett bra sätt. De allra flesta talar om att "lägga på profiler", vilket mest låter som att tilldela en profil när de egentligen menar - eller borde mena - konverera från en profil till en annan.

Ett annat vanligt fel är att många tror att profilerna måste vara inbäddade i dokumenten även efter att konverteringen är utförd, vilket naturligtvis inte är fallet även om det underlättar skärmvisning och eventuell framtida konvertering (vilket, som Rickard påpekade, ändå är bättre att göra från originaldokumentet). Senast den här veckan fick jag höra (från en person som konverterar alla bilder manuellt i Photoshop) att "nej, om du har färghanteringen påslagen i InDesign kan du inte exportera till PDF-filer eftersom PDF:er inte stödjer inbäddade profiler". Man funderar ett slag på om man ska ge sig på att försöka förklara allt från början, men jag nöjde mig med att visa kryssrutan "Include ICC profiles" i InDesigns PDF-export. Även fast det alltså egentligen inte har någon inverkan på slutresultatet.

Hej!

Om det rör sig om en punktuppbyggd bild finns det naturligtvis många sätt att gå tillväga. Mitt ursprungliga förslag gäller inte riktigt längre, men du skulle kunna göra såhär:

1. Alt-klicka på bakgrundslagret för att omvandla det till ett vanligt lager.
2. Skapa en lagermask och kopiera in bilden i denna.
3. Öppna nivåer och sätt logotypens mörkaste färg i lagermasken till svart. Detta bör fungera i det här fallet eftersom logotypens kanter är relativt mörka.
4. Fortfarande i nivåer, håll nere alt-tangenten och justera högdagrarna (vita pilen) tills spåren av JPEG-komprimeringen i bakgrunden försvinner.

Fyll resten av lotoypen (i masken) med svart, exempelvis genom att:
1. Markera bakgrunden med trollspöet med toleransen satt till 0 eller närliggande och med "sammanhängande" urkryssat.
2. Välja markera -> omvänd, och eventuellt dra samman markeringen med 1 pixel och lägga till en liten mängd ludd (beroende på bildens upplösning)
3. Fylla med svart och kontrollera att hela logotypens yta är fylld. Finjustera om nödvändigt.
4. Invertera masken

5. Skapa ett bakgrundslager och fyll det med en skarp färg, exempelvis (RGB: 0, 255, 0) för att kontrollera logotypens kanter och justera eventuellt dessa manuellt eller med Lager -> Projektion eller motsvarande metod.
6. Om den tänkta bakgrunden ska vara enfärgad, fyll bakgrundslagret med denna färg och lägg samman dokumentets lager (till ett bakgrundslager). Om inte, anpassa och lägg samman logotypen med bakgrundsbilden.
7. Spara och montera i layoutprogrammet
8. Sätt in i ugn på 225 °C i cirka 45 minuter och ta ut när det gula börjar bli gyllenbrunt.

Det blir inte vackert, men det fungerar om förutsättningarna inte tillåter att man gör det på något annat sätt. Om du inte redan gjort det tycker jag dock att du bör försöka få tag på logotypen i vektorformat.