Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iOS 6 - Äntligen vet vi lite mer

Tråden skapades och har fått 393 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Kan ngn med ios6 kolla vilka svenska städer som har flyover? Har hört elaka rykten att det trots att det är en svensk produkt så finns inga svenska städer med i 3d översynen.

Ursprungligen av simulacra:

Kan ngn med ios6 kolla vilka svenska städer som har flyover? Har hört elaka rykten att det trots att det är en svensk produkt så finns inga svenska städer med i 3d översynen.

3D, var då?

Elakt vet jag inte, har man förväntat sig att det fungerar någon annanstans än Sydney Opera House, Cupertino och andra städer som Apple tycker är viktiga så blir man nog besviken. Precis som med Siri (glöm det inom överskådlig framtid).

Satellitkartor med någorlunda detaljerad nivå finns bara för Malmö och Stockholm i Sverige, iofs har jag inte kollat Pajala och Örebro.
Google Maps är just nu ungefär 100ggr bättre.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-06-13 08:16

Trist att man så ignorant skiter i andra länder, se på Siri. Ett år efter lansering och den får nu en uppdatering på ett fåtal lände.

Eftersom eniro eller hitta.se använde C3s teknologi för 3 år sen så borde ju deras nuvarande data som stöder de 3 största städerna i Sverige följt med i nya kartappen.

JA många verkar missa att 3D kartor , FaceTime via 3G m.m. är ENBART iPhone 4S

Provade just navigeringsfunktionen i kartappen. Den verkar ju funka hyfsat men det är kul när madamen uttalar svenska gatunamn på amerikansk engelska.

En trevlig ändring är att man inte behöver skriva in lösenordet för sitt Apple ID för att uppdatera appar, äntligen.

Det var på tiden.

Ursprungligen av keptang:

En trevlig ändring är att man inte behöver skriva in lösenordet för sitt Apple ID för att uppdatera appar, äntligen.

Och innan så bad jag Siri ta mig hem och vips hade hon dragit upp rutten på GPS'en. Jag gillar den här luren mer och mer.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-06-13 12:34
Ursprungligen av pmarriott:

Provade just navigeringsfunktionen i kartappen. Den verkar ju funka hyfsat men det är kul när madamen uttalar svenska gatunamn på amerikansk engelska.

Vad jag har läst så skulle turn-by-turn fortfarande kräva att man manuellt klickar sig vidare från punkt till punkt när man lagt upp en rutt men så är det alltså inte?

Ursprungligen av pmarriott:

Och innan så bad jag Siri ta mig hem och vips hade hon dragit upp rutten på GPS'en. Jag gillar den här luren mer och mer.

Kanon! De har alltså möjliggjort för oss icke-amerikaner att använda Siri för navigering? Vad händer om du ber Siri ta dig till närmsta kafé?

Ursprungligen av zinned:

Vad jag har läst så skulle turn-by-turn fortfarande kräva att man manuellt klickar sig vidare från punkt till punkt när man lagt upp en rutt men så är det alltså inte?

Kanon! De har alltså möjliggjort för oss icke-amerikaner att använda Siri för navigering? Vad händer om du ber Siri ta dig till närmsta kafé?

Har faktiskt inte varit ute och kört är med detta. Ska testa på vägen hem i eftermiddag. Det såg ut vid start som att det skulle fungera turn-by-turn. Återkommer om detta.
Beträffande Siri och adresser har jag hittills bara testat med kontakter i telefonen. Det funkar bra, men när jag testade med närmaste café fick jag standardsvaret att hon inte kan ordna kartor och navigering i Sverige.

Ursprungligen av keptang:

En trevlig ändring är att man inte behöver skriva in lösenordet för sitt Apple ID för att uppdatera appar, äntligen.

Just det! Uppdaterade en innan idag och reagerade lite på att jag slapp skriva i lösenordet men tänkte inte mer på det. Perfekt.

Har kört en sväng nu. Funkar utmärkt med turn-by-turn. Lite väl enkel jämfört med Navigon men fullt funktionsduglig.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-06-13 16:23
Ursprungligen av pmarriott:

Har kört en sväng nu. Funkar utmärkt med turn-by-turn. Lite väl enkel jämfört med Navigon men fullt funktionsduglig.

Kanon ju

Vad saknar du som du har i Navigon?

Ursprungligen av zinned:

Kanon ju

Vad saknar du som du har i Navigon?

Man har ju lite mer info i rutan med Navigon/TomTom, som hastighet, hastighetsbegränsning, etc. Plus att man har lite mer inställningsmöjligheter i de etablerade apparna. Förinstallerade kartor är ju bra utomlands till exempel.

Att Apple väljer Tomtom är ju riktigt tråkigt då enligt mig och flera andra intresserade vet att deras kartmaterial inte alls håller måttet som Navteq (Navigon) t.ex
Varken, Volvo, Saab eller andra märken har Tomtoms crap utan Navteq

Hur är det med VIP-mail, funkar det mot alla mailkonton eller bara iCloud?

VIP använder mailadressen i dina kontakter så funkar med vad som helst.

Ursprungligen av keptang:

VIP använder mailadressen i dina kontakter så funkar med vad som helst.

Jag lyckas dock inte ange en kontakt som ligger på exchange.

iOS 6 - Äntligen vet vi lite mer

Från Exchange har jag inte testat, men kontakter som ligger på telefonen (synkas mot Google) funkar iaf för mig.

edit: Google Exchange alltså.

Ursprungligen av keptang:

Från Exchange har jag inte testat, men kontakter som ligger på telefonen (synkas mot Google) funkar iaf för mig.

iCloud, Gmail och Hotmail funkar bra här.

Känns mer som en 5.2 uppgradering än en 6.0 tycker jag. Särskilt om man sitter på en iPhone 4:a.
Vissa features känns mer som saker som borde ha funnits där för länge sen, typ infoga bild- video i mejl och safari.
Det måste hända nåt med multitaskingen, den är sjukt osexig faktiskt!
Varför kan inte Apple släppa api för noifications center så vi kan få en schysst sbsettings variant?

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2012-06-14 06:48
Ursprungligen av westerlu77:

Känns mer som en 5.2 uppgradering än en 6.0 tycker jag. Särskilt om man sitter på en iPhone 4:a.
Vissa features känns mer som saker som borde ha funnits där för länge sen, typ infoga bild- video i mejl och safari.
Det måste hända nåt med multitaskingen, den är sjukt osexig faktiskt!
Varför kan inte Apple släppa api för noifications center så vi kan få en schysst sbsettings variant?

Skulle kunna tro att jag skrivit detta - håller helt med! Detta känns faktiskt inte som en major-versionsuppgradering tyvärr. Det skulle Apple behöva för att hålla sig någorlunda mot Androids nuförtiden...

/Patrik

Ursprungligen av westerlu77:

Känns mer som en 5.2 uppgradering än en 6.0 tycker jag. Särskilt om man sitter på en iPhone 4:a.
Vissa features känns mer som saker som borde ha funnits där för länge sen, typ infoga bild- video i mejl och safari.
Det måste hända nåt med multitaskingen, den är sjukt osexig faktiskt!
Varför kan inte Apple släppa api för noifications center så vi kan få en schysst sbsettings variant?

Vad tänker du på avseende multitsskingen?

Jag menar förstås ett slickare interface för fast app switching, inte multitaskingen i sej.
Apple borde se o lära av Palm t.e.x som har snygga cards där man får upp dom olika apparna i just cards. Skitsnyggt!
Dubbeltryck på hemknappen känns sådär faktiskt.

Ursprungligen av westerlu77:

Jag menar förstås ett slickare interface för fast app switching, inte multitaskingen i sej.
Apple borde se o lära av Palm t.e.x som har snygga cards där man får upp dom olika apparna i just cards. Skitsnyggt!
Dubbeltryck på hemknappen känns sådär faktiskt.

Aha. Swipe underifrån skulle fungera. Ungefär som när du drar ner notificationcenter

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-06-14 09:49
Ursprungligen av westerlu77:

Jag menar förstås ett slickare interface för fast app switching, inte multitaskingen i sej.
Apple borde se o lära av Palm t.e.x som har snygga cards där man får upp dom olika apparna i just cards. Skitsnyggt!
Dubbeltryck på hemknappen känns sådär faktiskt.

Hur menar du att det fungerar hos Palm? Hur agerar man som använder där för att byta mellan program?

Ursprungligen av zinned:

Hur menar du att det fungerar hos Palm? Hur agerar man som använder där för att byta mellan program?

Och när jag läser ditt inlägg så slog det mig att det naturliga, spydiga svaret till westerlu77 vore: Palm? Vilka är det?

Skämt å sido, givetvis så vet jag att Palm hade några bra ideer men det gick ju inte direkt så bra för dem.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-06-14 10:21
Ursprungligen av BlackSmp:

Och när jag läser ditt inlägg så slog det mig att det naturliga, spydiga svaret till westerlu77 vore: Palm? Vilka är det?

Skämt å sido, givetvis så vet jag att Palm hade några bra ideer men det gick ju inte direkt så bra för dem.

Detta kan väl inte vara ett svar till mitt inlägg? Jag ställde ju en fråga till westerlu77

Ursprungligen av zinned:

Detta kan väl inte vara ett svar till mitt inlägg? Jag ställde ju en fråga till westerlu77

Jo, men jag skrev ju att när jag läste ditt inlägg, så kom jag på hur jag borde ha svarat westerlu77:)

Bevaka tråden