Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iOS 6 - Äntligen vet vi lite mer

Tråden skapades och har fått 393 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det används inte i hela VÄRLDEN - utom Sverige. Menar du att USA är hela världen? Säg det till europeer, ryssar, kineser, sydamerikaner och japaner...etc... Alltså; av 6 miljarder människor är det 9 miljoner som använder skiten. Även om hela Norden använde skiten så är det ju en fis i rymden. Veckonummer är äkta svensk iskall byråkratisk ful rationalism - ingenjörsdiktatur, myndighetspåfund.

Ursprungligen av Patrik D:

Veckonummer används ju dagligen i arbetslivet i Sverige, varför ska man förkasta det bara att för att det inte används i USA? Trams.

Ursprungligen av Zimmerman:

Det används inte i hela VÄRLDEN - utom Sverige. Menar du att USA är hela världen?

Nu hänger jag inte med, vem har sagt så?

Ursprungligen av Zimmerman:

Det används inte i hela VÄRLDEN - utom Sverige. Menar du att USA är hela världen? Säg det till europeer, ryssar, kineser, sydamerikaner och japaner...etc... Alltså; av 6 miljarder människor är det 9 miljoner som använder skiten. Även om hela Norden använde skiten så är det ju en fis i rymden. Veckonummer är äkta svensk iskall byråkratisk ful rationalism - ingenjörsdiktatur, myndighetspåfund.

Nu vet jag inte varifrån du har fått föreställningen om att det bara är Sverige som använder veckonummer. Kommer det månne av ett litet för stort fokus på USA som hela världen även från din sida.

Veckonummer används i flera europeiska länder och jag har själv upplevt det i Danmark Ugenummer och här i Tyskland där det heter Kalenderwoche eller just Wochennummer (skrivs ofta KW följt av aktuellt veckonummer).

Jaha, nu sitter man med iOS 6.0 GM i sin iPad 3...

Och, Apple har fortfarande inte fått till Appstore så det fungerar till 100% - uselt!

Jag vill kunna läsa mer än fem recensioner. Att dom fem som finns till alla Appar kan vara två år gamla skiter tydligen Apple i...

Appstore är ju själva ryggraden i iOS, så varför inte lägga lite möda och göra just Appstore till vad den var tidigare?

Även i USA använder man veckonummer, men där baseras veckonumret på att söndag är första dagen. Det innebär att deras veckonummer inte följer likadant som det svenska veckonumret. Hur det är med övriga europeiska veckonummer vet jag inte.

Att veckonummer existerar på många platser på planeten är det väl ingen som sagt - frågan är var man använder det med omfattning - var det är vardag. Det finns sprit i Saudi-Arabien också.
Alla som luffat runt (har själv luffat i 30 år) och levt i mååånga andra länder på denna planet vet att man inte kan kommunicera med veckonummer någon annanstans än i Sverige och kanske övriga nordiska länder (jag vet inte hur det är i våra broderländer men misstänker att dom kravlar i skiten också eftersom storebror Sverige gör det).

Ursprungligen av Zimmerman:

Att veckonummer existerar på många platser på planeten är det väl ingen som sagt - frågan är var man använder det med omfattning - var det är vardag. Det finns sprit i Saudi-Arabien också.
Alla som luffat runt (har själv luffat i 30 år) och levt i mååånga andra länder på denna planet vet att man inte kan kommunicera med veckonummer någon annanstans än i Sverige och kanske övriga nordiska länder (jag vet inte hur det är i våra broderländer men misstänker att dom kravlar i skiten också eftersom storebror Sverige gör det).

Om du nu skall gå in på synsättet att kalla länder för storebror, blir inte Tyskland automatiskt Sveriges storebror (eller storasyster med tanke på Angela Merkel) då?

Mina före detta danska kollegor hade nog funnit det ganska intressant att få veta att den veckonummerbaserade projektform som de arbetar med helt enkelt används för att de har Sverige som "storebror".

Med det resonemanget så borde ju Sverige bara använda sig av veckonummer för att det är vanligt och används i såväl stora organisationer som företag här i Tyskland.

Eller är det snarare så att ditt påstående om att man bara använder och kan göra sig förstådd med veckonummer just i Sverige är felaktigt och att det istället rör sig om, i alla fall, en begränsad europeisk företeelse.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-09-15 13:39

Jag kan inte påstå, eller minnas, att jag någonsin kommunicerat med veckonummer utanför arbetstid, att jag skulle göra det på semestern är än mindre troligt.

Det funkar inte riktigt, för mig, att diskutera i termen veckonummer med släkt och vänner, där är det normalt datum som gäller.

Ursprungligen av mattiL:

Jag kan inte påstå, eller minnas, att jag någonsin kommunicerat med veckonummer utanför arbetstid, att jag skulle göra det på semestern är än mindre troligt.

Det funkar inte riktigt, för mig, att diskutera i termen veckonummer med släkt och vänner, där är det normalt datum som gäller.

Vilken tur att ingen använder sin iPhone i arbetet

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-15 14:46

Inte för att fungera, men för att ladda ner den lagligt.

En liten upplysning:

Gigantisk skillnad på batteritiden (bättre) mellan iOS 6.0 beta 4 och GM-versionen!

Avsevärd skillnad!!!

Återstår bara att fixa till den taskiga Appstoren i is 6.0...

Ursprungligen av ErrkaPetti:

En liten upplysning:

Gigantisk skillnad på batteritiden (bättre) mellan iOS 6.0 beta 4 och GM-versionen!

Avsevärd skillnad!!!

Återstår bara att fixa till den taskiga Appstoren i is 6.0...

OBS! Skillnaden gäller iPad 3/4G/64GB

Ursprungligen av ErrkaPetti:

En liten upplysning:

Gigantisk skillnad på batteritiden (bättre) mellan iOS 6.0 beta 4 och GM-versionen!

Avsevärd skillnad!!!

Återstår bara att fixa till den taskiga Appstoren i is 6.0...

Hua mig! 3 timmar och sjutton minuter med Magellan, Tweetbot, iDraw samt lite fix i Adobe Photoshop Touch - 74% batteri kvar sedan fulladdat!
Dramatisk skillnad på batterieffektivitet mellan Beta och GM! Hur är det möjligt?

Senast redigerat 2012-09-16 11:03
Ursprungligen av ErrkaPetti:

Dramatisk skillnad på batterieffektivitet mellan Beta och GM! Hur är det möjligt?

Så har det väl varit med alla iOS-betor hittills? En del verkar ju tro att de är någon sorts VIP-versioner av iOS, men de finns ju till för att hitta fel och har således en hel massa debug-flaggor och loggning aktiverat. Plus då att det såklart fixats mer än bara ett par buggar vid varje release.

Ursprungligen av Samuel K:

Så har det väl varit med alla iOS-betor hittills? En del verkar ju tro att de är någon sorts VIP-versioner av iOS, men de finns ju till för att hitta fel och har således en hel massa debug-flaggor och loggning aktiverat. Plus då att det såklart fixats mer än bara ett par buggar vid varje release.

Samuel, jag vet naturligtvis att Betaversionerna av iOS har sämre batteritid än GM.

Men, jag har kört iOS i flera år med allsköns olika betor, inklusive iOS 4, iOS 5 samt nu, iOS 6 på mina tre olika iPads.
iOS 6 har i beta haft extremt dålig batteritid på min iPad 3/4G/64GB, därav förvåningen att batteriet nu hållt över 11 timmars intensivt användande (samt 13 timmars standby)... Har aldrig upplevt det bättre än såhär på varken iPad 1 eller iPad 2...

iOS 6 i GM är strömsnålare än tidigare versioner... Bara min lilla åsikt...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-16 21:46
Ursprungligen av Samuel K:

Så har det väl varit med alla iOS-betor hittills? En del verkar ju tro att de är någon sorts VIP-versioner av iOS, men de finns ju till för att hitta fel och har således en hel massa debug-flaggor och loggning aktiverat. Plus då att det såklart fixats mer än bara ett par buggar vid varje release.

Det känns som du blandar ihop saker samt att du vill ha en vy som på en 50" monitor men att den ska få plats i fickan. Man kan inte få allt. Dessutom så kan du ju få en vy där du kan scrolling genom alla kommande events. Men men, smaken e som baken.

Irriterande; inte ens i version 6 kan jag välja vart jag ska skapa en ny kontakt. Bara förvalda kontot tillåts. Sen kan man inte flytta kontakter mellan konton när de väl skapats. Mycket irriterande!

Apple hade kunnat lösa det här med veckonummer precis så enkelt som dom har gjort i Mountain Lion, bara en liten notis i månadsvy. Tycke r fortfarande att kalendern i iPhonen är fantastiskt dålig.

Ursprungligen av westerlu77:

Apple hade kunnat lösa det här med veckonummer precis så enkelt som dom har gjort i Mountain Lion, bara en liten notis i månadsvy. Tycke r fortfarande att kalendern i iPhonen är fantastiskt dålig.

Nåja, med kalendern så finns det i alla fall möjlighet att använda en icke-Apple app som ger oss det som vi vill ha

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-16 18:00
Ursprungligen av westerlu77:

Apple hade kunnat lösa det här med veckonummer precis så enkelt som dom har gjort i Mountain Lion, bara en liten notis i månadsvy. Tycke r fortfarande att kalendern i iPhonen är fantastiskt dålig.

Vad är det som gör den så "fantastiskt dålig"? Jag tycker den fungerar perfekt, vill man sedan ha veckonummer så är det ju inte svårare än att man prenumererar på en kalender som integrerar veckonummer i din vy. Vad är det egentligen du tycker är så dåligt?

Ursprungligen av zinned:

Vad är det som gör den så "fantastiskt dålig"? Jag tycker den fungerar perfekt, vill man sedan ha veckonummer så är det ju inte svårare än att man prenumererar på en kalender som integrerar veckonummer i din vy. Vad är det egentligen du tycker är så dåligt?

Jag tycker också att kalendern är toppen, men jag håller med om att det där med veckonummer är för dassigt. Jag prenumererar på en kalender för att få veckonummer, men det innebär att alla dagarna ser ut att innehålla något även om de bara innehåller ett veckonummer, vilket gör månadsvyn helt kass.

Jag använder själv Saisuke för att det finns många bra olika vyer, t.e.x månadsvy. Tyvärr är den ganska ful vilket Apple däremot brukar vara bra på. Just månadsvy där man ser vad som är vad och inte bara prickar skulle jag framförallt ha. Veckovyn kan man heller inte använda om man som jag har låst telefonen, orkar inte med när telefonen jämt vänder sej..

För att återgå till topic.

Panorama funkar riktigt bra tycker jag i iOS 6, någon som testat det i dagsljus?
Provade lite inomhus här ikväll och det verkar som den funktionen gör ett riktigt bra jobb.

Ursprungligen av keptang:

För att återgå till topic.

Panorama funkar riktigt bra tycker jag i iOS 6, någon som testat det i dagsljus?
Provade lite inomhus här ikväll och det verkar som den funktionen gör ett riktigt bra jobb.

Jodå, det blev bra. Jag trodde att jag hade kvar fotot så jag hade tänkt att lägga upp det via en annan mycket önskad funktion - möjligheten att ladda upp foton via safari - men tydligen så slängde jag bort fotot

Hur som helst - nu har jag raderat alla mina panorama appar:)

edit: nej, panoramabilderna verkar inte överföras automatisk via bildströmmen. Men om du skapar en delad bildström så kan du föra över dem där. Så då har jag utnyttjat tre nya vardagsfunktioner i ios6. Ingen revolution men en förenklad vardag är en bra sammanfattning för ios6

Senast redigerat 2012-09-17 05:32
Ursprungligen av BlackSmp:

Jodå, det blev bra. Jag trodde att jag hade kvar fotot så jag hade tänkt att lägga upp det via en annan mycket önskad funktion - möjligheten att ladda upp foton via safari - men tydligen så slängde jag bort fotot

Hur som helst - nu har jag raderat alla mina panorama appar:)

edit: nej, panoramabilderna verkar inte överföras automatisk via bildströmmen. Men om du skapar en delad bildström så kan du föra över dem där. Så då har jag utnyttjat tre nya vardagsfunktioner i ios6. Ingen revolution men en förenklad vardag är en bra sammanfattning för ios6[ATTACH="CONFIG"]34959[/ATTACH]

Panoramabilderna synkas i bildströmmen för mig.

Ursprungligen av pmarriott:

Panoramabilderna synkas i bildströmmen för mig.

Ok, då kanske jag plockade bort den från bildströmmen själv och glömde bort det. Jag tyckte att det var lite konstigt.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jodå, det blev bra. Jag trodde att jag hade kvar fotot så jag hade tänkt att lägga upp det via en annan mycket önskad funktion - möjligheten att ladda upp foton via safari - men tydligen så slängde jag bort fotot

Hur som helst - nu har jag raderat alla mina panorama appar:)

edit: nej, panoramabilderna verkar inte överföras automatisk via bildströmmen. Men om du skapar en delad bildström så kan du föra över dem där. Så då har jag utnyttjat tre nya vardagsfunktioner i ios6. Ingen revolution men en förenklad vardag är en bra sammanfattning för ios6[ATTACH="CONFIG"]34959[/ATTACH]

Parkering på Storheden, av alla ställen i Luleå att prova panorama.

Funkar det bara horisontelt, eller kan man göra panorama på höjden också?

Ursprungligen av Johan Nilsson:

Parkering på Storheden, av alla ställen i Luleå att prova panorama.

Funkar det bara horisontelt, eller kan man göra panorama på höjden också?

Vad göra när jag väntar på att plocka upp frugan från hennes jobb:)

bara horisontellt.

Ursprungligen av keptang:

För att återgå till topic.

Panorama funkar riktigt bra tycker jag i iOS 6, någon som testat det i dagsljus?
Provade lite inomhus här ikväll och det verkar som den funktionen gör ett riktigt bra jobb.

Jag har tagit några bilder med den och den fungerar klart bättre än andra liknande funktioner jag har provat på andra kameror.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag har tagit några bilder med den och den fungerar klart bättre än andra liknande funktioner jag har provat på andra kameror.

Det var så jag kände också, det blev rätt direkt. Andra panorama-appar har jag testat förut och tyckt att det mesta varit skräp.

Bevaka tråden