Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mitt första inlägg

Tråden skapades och har fått 406 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-11-16 16:46

привет

Привет всем макинтошам!

  • Medlem
  • 2004-11-17 01:02

Mors alla.
Då sitter man här då... Med en splitter ny PB G4... och väntar på att batteriet ska ladda upp nångång!!!!

Tjena, får väl ta och skriva en rad eller två antar jag:

jag är:

- Inflyttad Göteborgare
- Blivande PB 15"-ägare efter lite drygt 10 år med PC under bältet. Och jag ser fram emot bytet.
- F.d webbproducent som trillade ur branchen när "bubblan" sprack.
- allmänt trevlig.

har följt diskussionerna ett bra tag här utan att delta själv, och det verkar finnas enorm kunskap om ämnet, vilket kanske kommer komma väl till pass när min PB anländer

Hej alla

hej alla glada o oglada 99:or
Nu har jag hittat hit,.

jag är en tjomme som är inne på mitt 40onde år tionde,men inte är jag ledsen för det.

Passar på att önska alla en trevlig sommar.

Ett första inlägg om vem jag är... ok, MJ-Peter står för Motorjournalen-Peter, det vill säga Peter Sundfeldt, programledare och testförare på TV-programmet Motorjournalen, Kanal 5. Har alltid använt Mac, skriver mina manus på en PB 12", hemma står en eMac och musik/bilder lagrar jag i en iPod photo.
Måste ändra användarnamn/signatur till mitt vanliga namn, varför vara anonym?

Ny medlem i Mac99

Hej!
Har jobbat med Mac sedan 1988, på mac plus-tiden alltså. Är nu anställd på ett forskningsinstitut i Solna, där man från början gick in för Mac, eftersom det mesta arbetet gällde redigering av rapporter, böcker etc och man ansåg att Macken har (hade?) stora fördelar gentemot PC. Vi har just börjat titta lite på Tiger, men är lite misslynta över att man tycks ha övergett AppleTalk i detta operativsystem. Det trasslar till det för oss, eftersom vi inte på en gång kan byta ut alla 68 mackar som nu är i bruk. Det är allt från G3 till G5 och alla kan inte köra Tiger. Vi har bl a stora databaser som går på Foxpro, och det programmet trivs inte alls tillsammans med op system senare är 8.6. Det betyder att 8.6-datorerna lätt måste kunna kommunicera med de nyaste mackarna, vilket dom alltså får besvär med om dessa nya har Tiger. Jag vet att finns omvägar att gå, men vi har också konstaterat lite trassel med dessa omvägar, bl a när det gäller skrivardelning.
Lite långt första inlägg kanske

Hälsn från Sten
:rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2005-06-09 13:40
Ursprungligen av Sten Wiksten:

Hej!
Har jobbat med Mac sedan 1988, på mac plus-tiden alltså. Är nu anställd på ett forskningsinstitut i Solna, där man från början gick in för Mac, eftersom det mesta arbetet gällde redigering av rapporter, böcker etc och man ansåg att Macken har (hade?) stora fördelar gentemot PC. Vi har just börjat titta lite på Tiger, men är lite misslynta över att man tycks ha övergett AppleTalk i detta operativsystem. Det trasslar till det för oss, eftersom vi inte på en gång kan byta ut alla 68 mackar som nu är i bruk. Det är allt från G3 till G5 och alla kan inte köra Tiger. Vi har bl a stora databaser som går på Foxpro, och det programmet trivs inte alls tillsammans med op system senare är 8.6. Det betyder att 8.6-datorerna lätt måste kunna kommunicera med de nyaste mackarna, vilket dom alltså får besvär med om dessa nya har Tiger. Jag vet att finns omvägar att gå, men vi har också konstaterat lite trassel med dessa omvägar, bl a när det gäller skrivardelning.
Lite långt första inlägg kanske

Hälsn från Sten
:rolleyes:

Var har du fått det ifrån...att Apple skulle ha släppt stödet för AppleTalk i Tiger?
Det har de inte. Kör tiger nu och behövde igår skriva ut på min gamla LW630. Det funkade precis lika bra som tidigare över AppleTalk/Ethernet. Köp Tiger du. Den är överlägsen.

Tiger och Apple talk

Kjelle!
Det har jag fått från Apple support
Citat ur Mac Worlds diskussionsforum:

”Traditionell fildelning via Appletalk är borttaget ur Tiger och det är endast AFP, alltså Appletalk-fildelning över tcp/ip som fungerar med Tiger. Denna fildelning som server dök upp först med OS 9 och som klient med OS 8.1

En gammal Mac IIfx (trotjänare) som rullar med system 7.6 samt en beige G3 under OS 8.6.
Dessa burkar var åtkomliga utan problem i Panther.
När jag nu försöker ansluta till dem säger en dialogruta: "Filhanteraren använder en inkompatibel version av AFP-protokollet. Du kan inte ansluta till den".
Efter ett samtal med Apple support säger de att Appletalk är borttaget i Tiger.

- För att en Tiger-mac ska kunna ansluta mot mot en äldre Mac som är fildelad måste den äldre Macen köra OS 9 eller nyare.

- För att en äldre Mac ska kunna ansluta mot en Tiger-Mac som är fildelad måste den äldre Macen kör OS 8.1 eller nyare.

Kör man OS 7.x i någon form är det alltså stopp med fildelning med Tiger-Macar.”

Min egen kommentar:
Man kan då ha en 10.3 mac som spindeln i nätet och nå denna såväl från gamla macdatorer som från tiger-macken. Är det som i vårt fall fråga om stora datamängder blir det både arbetskrävande och tidskrävande för nätverket, som i vårt fall är ganska långsamt. Sen krävs det ju också att man har en 10.3 dator som står och skräpar nånstans utan att någon anväder den...
Hälsningar

Sten W

ett första inlägg

Macanvändare sedan 1986. Då var det Mac II, 40Mb HD, 1Mb Ram, 13" färgskärm för 65 000:-, installerades av tekniker och jag fick en bjudlunch på köpet!

Nu har jag en iMAC G5 och en iMAC DV hemma, Dual G5 och PB 12" på jobbet. Tillsammans kostar dessa inte mycket mer än min genom tiderna dyraste, en Mac IIfx.

MVH/Strajder

Tja allihopa... första inlägget här och är helt "grön" mac användare men det verkar lovande

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-10 21:53

Jag måste alltid slå upp pärmen med kvitton för att se när jag köpte min första mac. Som stals. Men före den var jag ute på nätet via en Teleguide, ett av Telias stora misstag. Internet med bara text, inga bilder....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-13 19:02

hejhej

  • Oregistrerad
  • 2005-09-14 13:55

Hej hej

Nån gång måste ju vara den första....
Har mest kollat runt i forumen innan för att få hjälp men nu är det dags att ge sig till känna.

/ Linus

  • Oregistrerad
  • 2005-09-15 21:52

Min första

Sådär, nu skriver jag mitt första inlägg också. Har beställt en ibook 14". Min första Mac! Jag har alltid haft PC men nu har jag sålt bort min stationära och bytt ut den mot en bärbar Ibook istället.

Håll i hatten

Johan

Oh Första inlägget

Richard Johansson
Har lurkat i snart ett år.
Har lekt lite med bilder och film på min Powerbook G4 mest innom fallkärmshoppning som jag brinner för.
Ganska färsk när det gäller mac men sitter dagligen på min pc på jobbet och lider.
Tack för ett bra forum.
Hörs

  • Medlem
  • Hedemora
  • 2005-10-18 20:34

..

Hej hej!

Hej

Hej allihopa!

Hejhej

Hej hej, trevligt med ett macforum. Ser fram emot intel-snack om ett år.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-22 15:49

hej och hå

jag sparkar mig genom skolan med den absolut första revision av vita-gråa iBookar, som jag haft sedan 2001. med häpnandsväckande 500 MHz och 384 MB ram samt en helt ny 5400 RPM 80 GB hårddisk äger den det mesta, och Tiger flyter fint. Om man gillar att öppna datorer borde man definitivt köpa en gammal iBook för några kronor, stoppa in en ny hårddisk, fylla den med musik, och ta med den överallt. Det gör jag i alla fall.

Hejsan hejsan.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-25 08:28

Hej hallå
Första inlägget från min sida!
Letar med stor iver efter en PowerBook / iBook
Så snart kan jag titulera Mac-användare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-30 23:30

Hejsan

Jag har precis gått över från ett långt användande av diverse pcs till min allra första mac och jag måste erkänna att det känns bra. Så otroligt mkt mer intuitivt och smart. Jag älskar min iBook G4!

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-11-01 13:18

Jag antar att jag inte skall vara sämre.

Hej alla. Jag har haft Mac ett bra tag, och just nu sitter jag med en PB 12". Jag är aktiv på en rad andra forum runt om på Internet med, och hoppas att jag kommer få stort utbyte av 99mac.se!

Yeah

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-11-07 18:27

Nyligen insläppt bland hermelinerna

...så skulle man alltså skriva något. Personligt.

Jag är stolt ägare till en G3a som jag nog haft i tio år snart. Det är inte klokt så dyr den var då och hur lite den är värd idag. Jag kör OS 9.2 (fortfarande....herregud)

Till vardags jobbar jag som informatör i den statliga sektorn. Där använder vi minsann pc. Det går nästan lika snabbt idag som mac gjorde för tio år sedan. Fast inte sökningen, förstås.

Jag har hunnit bli 58 år och bor i Skåne.
Egentligen är jag inget större datafreak.
Det är roligare att flugfiska.

  • Medlem
  • 2004-11-12 08:46

Ensam i PC-land

Efter tretton år i Mac-land, med datasupport vid min sida inom två minuter, sitter jag ensam bland massa PC´s. Nu är det upp till mig att fixa det här. Det går åt helvete. Jag har så mycket att lära.
99mac kan liva upp. I lean on you.
/anla

  • Medlem
  • 2004-11-15 09:33

Inlägg .. sådärja

Nu är första inlägget avklarat!

  • Medlem
  • 2004-11-17 04:33

copy"Jaha, vill man titta på bilder måste man skriva ett inlägg. Så då gör jag väl det---"

Ursprungligen av mr_walker:

Måste skriva nåt

man får visst inte vara för kort här..skriver lite mer för säkerhets skull...

Digitalfoto

Finns det något speciellt forum för lite mer professionella mac/digitalfotodiskussioner?

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2004-11-30 20:48

Här kommer det... Första inlägget. iMac G5 20" och precis inkopplat bredband 10mbit.

/apples

Bevaka tråden