Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mitt första inlägg

Tråden skapades och har fått 406 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Första inlägg!
Nu: stationär AMD 600MHZ / Windows från 1999.
Snart: ny 12" iBook.

Hur snart? Ja, det berör på... jag vill helst vänta på Tiger, men det kanske blir då April. Eller, är det fel att vänta?

Jag tänker använda dator framst till ljudinspelning (Garage Band & Traktion), och hoppas att även denna dator håller sig i fem år.

Glömde säga: första Mac-erfarenhet var i 1989 på skolan (i Irland)...

Senast redigerat 2005-01-24 10:25
  • Oregistrerad
  • 2005-01-24 11:27

Hej alla Mac:are!

En liten presentation av mig:

Jag är (huu...) en omvänd switcher, dvs jag har bytt från ett mångårigt Macande till PC-träsket, och det är faktiskt rätt OK (som att svära i kyrkan eller...)

Skämt åsido, eftersom jag gått med i detta forum så finns det lite Mac kvar i mig än. Jag har nu varit utan Mac i tre år och känner att det är dags för en ny maskin...

Mina macar genom åren har varit:

1. PowerBook 100 (kult!)
2. Mac Classic (Mc-hjälmen - klart cool burk)
3. Mac Performa 460 (sämsta Macen nånsin - uschiamej)
4. Mac Quadra 840 AV (high-tech på sin tid. Gick lös på 57.000 spänn ny i butik...)
5. Apple IIvx (på jobbet, klart överskattad maskin...)
6. Mac Performa 6320 (på jobbet. Återigen - Performa-serien är jättetråkiga)
7. iMac (original Bondi, rev. B. Mycket kompetent dator på sin tid. Fick Pc-kompisarna att bli gråa av avund...)
8. PowerBook G3 (Wallstreet). Svart. Cool. Har den kvar än bara för att den är så...rätt)!

Japp, lite Mac-historia alltså. Sen 4 år är vi på jobbet helt Pc-fierade och jag fick till slut ge upp, och skaffade bärbar Pc istället. Funkar kanon (trots alla Mac:ares klagomål på Pc) men såååååå osexig och anonym. (Däremot öppnar sig en helt ny spel-värld ). Det ena utesluter inte det andra alltså.

Så, vad skall man skaffa för Mac nu? Några tips? Någon som har bra tips hur man får sin mac att fungera bra i Pc-nätverk (Novell), och hur bra är egentligen mjukvaru-pc:arna som de kränger nu?

Gott mos

/a.

Ny medlem

Hej alla mac:are
Jag är 38 år jobbar på ett tryckeri och har använd mac i ca 8 år.
jag kommer i håg när man satt och jobbade i en Lc maskin eller Fx så det har ju hänt en del.
Nu har jag en gammal G4 med OS X i och den är "lite" seg är det ngn som har ett bra knep för att speeda upp den lite.
Har uppdaterad till 10.3.7 så där kanske problemet ligger.

Äntligen inne...

Foppapoppa (inte han med båtbenet) är 34 år och har har haft Mac sedan -93 då jag började ett nytt jobb och där firman körde på gamla PLUS-maskiner. (Ingen hårddisk utan bara diskett). Tyckte det var kul, köpte en Performa 200, bytte till en Performa 400 efter någon månad. LC 630, Beige G3, Orange iBook och nu 12" G4 PB. Ändå är det otroligt vad lite man kan trots så många år med Apple... Kan det bero på att den fungerar som den ska, som ett verktyg som går och går och går och går och går och går och går och går och går.....

Ha det gott

Foppapoppa

Sen 1986

Jag började med en Mac+ och en extern hårddisk på hela 20 MB. Snart fanns en laserwriter, en fantastisk maskin med en otroligt pris. Sen dess har jag varit mac trogen. Ganska driftsäkra har de varit men nog tror jag att man vid det här laget väntat många månader på omstarterna.

Fortfarande tycker jag det satsas alltför lite på att göra program och system mer tillförlitliga. Många dyra och etablerade program hänger sig som Ni vet i tid och otid.

Vi kör ett ganska stort och omfattande ekonomisystem med server och 4-6 samtidiga användare. Det fungerarde ganska bra och vi hade lärt oss vissa egenheter som vi på olika sätt undviker. Vi påtalar alla dessa fel för supportavdelningen hos programleverantören och han uppmanar oss att uppgradera programmet.

Vi bestämmer oss för att inte uppgradera ett tag men till slut ser vi oss mer eller mindre tvingande att uppgradera eftersom varje kontakt med supporten innebär uppmaning att uppgradera. Till slut uppgraderar vi och finner att en del av det vi påpekat förbättrats men nya fel upptäcks.

Vissa sk förbättringar genomförs av mer spektakulära orsaker i stället för att få programmen att fungera bättre.

Jag har köpte ett kartprogram för ca ett halvår sedan. Fungerade riktigt bra och jag var nöjd med vad programmet kunde göra.

Men helt plötsligt slutade programmet fungera. Det vägrade att starta. I dock kan man se att det verkar starta men efter 5 sek stoppar det. Jag tar bort alla filer från min hårddisk som hör till programmet och laddar in programmet på nytt. Samma elände. Förnyad kontakt med support och där får jag förslag att genomföra ganska knepiga kommandon i terminal. Jag genomför allt som de föreslår men programmet går ändå inte att starta.

Jag frågar mig hur kan vi datakonsumeter acceptera detta? Jag har alltså uppfyllt allt jag ska göra betalat snällt vad som begärts för programmet och får inte igång det!

Tänk om vi köpte en bil som fungerar i 6 månader och helt plötsligt slutar fungera och vägrar starta! Och ingen kan få igång den!

Pengarna tillbaka, nä aldrig i livet!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-24 21:58

hej hopp

Hemsidesnovis

Jag är innehavare av en PB G4 17´. Det är min tredje mac sedan -94 då jag började min bana med en performa 630 med TV-kort. Därefter införskaffades en beg. 9500 som forfarande står och tuffar och går i vårt Airport-nätverk. G4an används dagligen i mitt jobb som konstnär och konstadministratör. Trycksaker och bilder fixas i Indesign och Photoshop. Nu håller jag sakta men säkert att lära mig att göra "riktiga hemsidor" i Freeway Pro. Ett enkelt och intuitivt program tills man passerat grottstadiet, då det blir mer komplicerat bl.a. pga. den engelska tutorialen till det svenska programmet. Nåja, lär väl återkomma i den frågan.
Ha det från Johan

Martin

Hej..

Började min karriär med en Mac classic, 2mb intern minne o 40 mb hdd och hd 1.4mb drive system 7.1 (med bla stuntcopter, loderunner) va i kontakt med några mac plus o grejer också.. sen fick vi hem en IIcx tror ja den hette.. med 15" färgskärm som kunde visa 256färger i 640*480 den hade mc68030 cpu på 16 mhz o grejer..

men då va man ju ganska novis, och lode runner mitt absoluta favoritspel fungerade inte alls bra på den. så jag fick farsan att byta tillbaka till classicen, något som jag ångrade väldigt mycket, efter något år när kompisar också fick mac och det började komma riktiga spel o sånt.. prince of persia i färg va riktigt läckert på mac..

efter något år o lite till kom LCIII "pizzakartongen" och då blev det en sån, sicka ruskiga spel man kunde spela.. VETTE! Hellcats pacific, pac in time ( nån som kommer ihåg spelet karnival? )osv osv..

efter det blev det en powermacintosh av de tidiga modellerna, den hade en risc ppc 601 tror jag på typ 66 mhz o hette 6100/66 tror jag..

till den hade vi en extern 4x cdrom och det var hightech, men vi hade inte en enda datacdskiva, va inne på tradition o alla kostade typ 700-1000kr då..

men det tuffaste va helt klart att den hade ett pci kort i sig med 80486 på 33 eller 66 mhz och 8 mb ram, genom att trycka alt+enter så switchade den till dos på mindre än en sekund, man kunde partitionera hddn till dos också... så kunde man spela lite dos spel...

sen bytte farsan jobb och då blev det ingen mer mac... snyft.. pc laptop 486 dx4 100 mhz.. och fick för första gången konvertera till windows..

men sen kändes det som marknaden försvann för mac, man kunde inte ens vara halvseriös gamer o ha mac, många bytte till ibm cp och det kändes sorgset men tvunget att byta..

men man har ju alltid haft ett väldigt gott öga till apple, följt med lite i hårdvaruutvecklingen och sådär..

nu när mac mini har kommit så får jag faktiskt göra en del kraftansträngningar för att kunna hejda mig från att köpa den..

det som jag stör mig så förjordat på är bara prisskillnaden i sverige gentemot usa, hade vi haft usas priser hade ja troligen köpt en mac för länge sen för jag är så nyfiken på dom, men nu känns det som det krävs en hel del mod för att göra dte..

känner inte en enda person som har mac nämligen.

väl mött Martin

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-01-25 09:18

Japp, då var man validerad och klar, då.

Vet inte om jag vågar skriva något här, äger nämligen ingen Mac, men väl en Dell Inspiron (Linux) och ett eget hopplock (vad hette det där företaget som startades upp bland prostituerade och alkoholister i USA?) och min enda, och mest favoriserade ägodel är en iPod mini.

Tanken är väl att jag (när det kan bli aktuellt, vi låter det vara odefiniterat) ska byta till Mac jag också, efter år av påtryckningar från nillon

Men som det är just nu så är jag mer intresserad av att jämföra Mac mot PC i generella lag.

"If it runs Linux, use it"

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2005-01-25 15:20

Hej

Har aldrig haft en Mac men kände mig tvungen att beställa en mini när jag såg den. Viste inte vad jag skulle ha den till men har nu kommit på att jag kan ha den i bilen. När den inte är i bilen så får den vara musik och DVDspelare. Har köpt en 7 tums pekskärm och väntar nu bara på att min Mac ska komma.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2005-01-25 17:53

Första gången jag kom i kontakt med Mac var runt 1990, då jag gick på KTH och vi av någon anledning skulle lära oss CAD på Mac. Det jag kommer ihåg av detta är att man fick upp bomber på skärmen hela tiden när något gick fel. Sedan dess har jag varit avigt inställd till allt vad Mac heter ända tills jag för något år sedan fick se en laptop med OS X i aktion.

Jag har kört Linux/FreeBSD/Solaris i 10 år men jag har alltid saknat ett snyggt enhetligt GUI. Det enda jag använt windows till är att hobbyklippa film från träffar med Svansk Land Rover Klubb (Enthusiasmen/fanatismen bland Mac ägare verkar för övrigt vara den samma som man stöter på hos Land Rover ägare... )

Nu är en Mac Mini på ingång (vågar man hoppas att den levereras på fredag som utlovat???). Den är mindre, snyggare och tystare än min Shuttle PC som jag använder idag. Dessutom har den snyggt GUI, FreeBSD och videoredigeringsmöjligheter så jag hoppas den ska passa mig... Det enda minus som jag kan se är snabbheten och diskutrymme men man får väl göra något annat medans den kodar film och diskutrymme har jag tillräckligt på min solaris filserver...

/Anders

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-01-26 11:05

Komplettering av maskinpark

Japp då skall man åka och hämta sin G5 1.8 med Office samt Adobe creative suite.
Antager att det finns lite annat i den oxå. Skall bli roligt att se vad som har hänt sedan -86 när man kom i kontakt med Mac första ggn, då kördes det ramdisk samt Darkcastle för hela slanten, nja kanske att man gjorde en del skolarbeten på dom oxå. Nog om detta, jag är en pc-tekniker samt konsult inom detta område(IT) sedan tidigt 90-tal och har väl inte jobbat särkilt mycket med mac sedan lcIII tiden så detta skall bli spännande att knyta bekantskap med igen.
Detta forum har redan rett ut en del saker för mig och jag ser fram emot att både kunna ta och ge råd och idéer i framtiden.
Tackar så länge och på återhörande.
/Peter Alvo

  • Medlem
  • Svedala
  • 2005-01-26 17:56
Ursprungligen av grwl:

Tanken är väl att jag (när det kan bli aktuellt, vi låter det vara odefiniterat) ska byta till Mac jag också, efter år av påtryckningar från nillon

Bättre sent än aldrig!

Inte ska väl jag...

Ja, jag inser att man måste väl bidra med något även om jag försöker hålla igen eftersom jag har utvecklat mitt sinne för frikoppling och är medveten om att så är fallet. Frikoppla talorganet från tankesmedjan och låta det flöda fritt och försöker omsätta det vid tangentbordet.

Trevligt att vara här.

1989 tror jag var första gången jag träffade mac. Jag gjorde musik på en gammal Atari som hela tiden hängde sig och fick rådet attt skaffa nånting rejält. Det gjorde jag. Och det hängde sig lite mer rejält också. Med finess. Har något slags minne av ett antal bomber på skärmen. CxII, Qudra-nånting, Powerbook 145 (?) en svart Powerbook, en blå G3 och nu är det mest på jobbet där jag har en G4 och en G5. Fattar fortfarande ganska lite, men bomberna har lämnat mig.

Just nu rör sig mina funderingar kring synkning av en P910 och OSX som inte fungerar. Jag gjorde testet om det gick mellan en Z1010 innan eftersom jag ville veta innan jag la en massa pengar på en P910. Så nu sitter jag här med en telefon och en dator utan kontakt. Man kan nog läsa sig till det här nånstans.

Ta hand om er allihop och ha en fin kväll.

Min livskamrat har släpat hem en pc i vårt hem och den kan man lägga patiens på. Man måste vara öppen för förändringar.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-01 09:05

Hej!

Väntar på min Mac mini

Jag är inbiten PC-användare och funderar på en mac mini... Vad mer finns det att säga:-)

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2005-01-27 22:07

inte många macar här...

Och ett första inlägg då.... för att få plocka alla de söta frukter som här växa. Jag jobbar i Moldavien och jag har hört talas om att det lär finnas nån annan snubbe här som har mac. Men mestadels är attityden att "mac e skit för det är ju ingen annan som använder dom". Synd, va? Måste åka till Bukarest för att få en skymt av de bländvita skönheterna...

Jag ser att alla verkar skriva vad de har för prylar, ok så gör väl jag det med. Jag köpte min iBook G4 i somras och är helt nöjd. Praktisk att resa med, funkar så bra och är snygg att titta på.

Men förresten, nu kom jag på en grej som någon här kanske kan hjälpa mig med: Hur får man Works att använda andra språk? Jag har försökt ställa in rumänskt tangentbord, men det funkar inte. Med Textredigerare går det utmärkt, men detta program är ju så begränsat i övrigt. Borde jag kanske ställa denna fråga i något annat forum?

Hejdå

Vill bara komma in i klubben så man kan läsa och skriva på denna supersida.
Har mac. Varför? Ja det säger väl sig självt...
Hoppas detta räcker.
Lovar skriva mer givande i framtiden.

Hallå ja

Hej på er all glada..
Måste som sagt skriva ett litet meddelande så här kommer det!!

Är idag ingen Mac användare men är super sugen på en Mac mini, så räkna med att
det kommer mera

Ha det gött!! Häls: Janne

Hej!
Jag är nygammal medlem i 99mac. Mac-användare sen -91. Har haft lite problem med inloggningen på forum. Men nu är jag igång. Jag har precis skaffat mig en iMac G5 20". Helnöjd. Men så strålande vacker är väl den inte. Min Cube + 15" Apple-skärm håller fortfarande måttet. Min frus iMac G4 15" också. Även om den nya Macen är kompakt så är ju skärmen rätt tjock.
Jag har några små problem i den nya iMacen. Dels får jag inte mina .Mac-program Virex och BackUp att fungera i den nya miljön. Ska skriva ett mejl om det till supporten på .Mac.
Dels får jag skrivbordsbilden lite fel en den upplösning som krävs för skärmen. Bilden blir liksom lite för liten i förhållande till skärmen.

OK. Det var allt. Kanske någon duktig 99mac-medlem har tips eller lösningar på mina problem. Men då ligger jag väl i fel diskussion?

Jaha, då har man hittat ett nytt tidsfördriv: 99mac.se.
Satt och läste berättelsen/tråden om jakten på den stulna PB:n, vilket var intressant läsning.

Vem är nu jag då? 18 årig gymnasist (internationell handel) som rycker in in juni...En möjlig (läs trolig) switcher som är riktigt sugen på en mac mini, dock är inte min plånbok lika sugen på det...

Ser fram emot en skön tid här på forumet

/Rickard Axelsson

Senast redigerat 2005-02-05 20:24
  • Oregistrerad
  • 2005-01-29 19:45

Hej på er alla Mac fanatiker

Jag är en inbiten Pc användare, som börja bli riktigt sugen på att köpa en Powerbook.
Tänkte läsa lite här på forumet innan jag vågar att köpa en Powerkook 17

Inlägg

Hej

Det är tydligen så att man måste komma in med ett inlägg. Dock har jag problem med min Powerbook 17". Musen, DVD brännaren och lite annat smått och gott. Det är väl så att jag ska ta upp det i respektive forum.

VH Andre

Ny Medlem

Hej och tack för infon som finns här.
Blev just medlem för att ta reda på varför min musik på bildspelet som gjordes i IDVD hackade vid bildbyte. Svaret hittade jag macintouch. Det är fel på dvd spelaren inte på IDVD.....
Testade på grabbens PS-2 och på den funkade det utmärkt.
Har kört alla macar sen 86. Vet inte hur många som minns plussen. 400k disketter som man skyfflade mellan operativsystem och program. Köpte en lös diskdrive 400k x 2, wow. Lite senare kom en hårddisk med fantastiska 20meg och priset hade gått ner tll otroligt låga 20,000:- så det vara bara att slå till. Den skulle ju räcka resten av livet!
Sen kom macintosh II otrolig maskin. Uppgradrade moderkortet till FX (den hängde med bra) O.sv os.v
Sitter just nu med en Powerbook G-14 17 tum och njuter av den.........

  • Oregistrerad
  • 2005-02-07 06:52

ett inlägg skrever väl jag också här då...

Tjo..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-07 19:02

Ett inlägg kommer lastat...

  • Oregistrerad
  • 2005-02-07 19:11

Tjenare!

Har precis beställt min första Mac (en Mac mini) och kan knappt vänta tills jag får den!

Tack för ett väldigt trevligt forum!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-11 04:32

På gymnasiet fick jag lära mig BASIC på ABC 80. Det var verkligen dötrist! Jag bestämde mig för att aldrig någonsin hålla på med datorer (som min far). Ja, såtillvida de inte blev radikalt bättre och mänskligare. Men mänskliga datorer var ren science fiction så det kändes som en helt säker brasklapp.

Efter gymnasiet (85) jobbade en klasskompis med att sälja en ny datormodell. Jag fick använda den en hel del och insåg att den mänskliga dator jag drömt om faktiskt redan var ett faktum. Helt otroligt. Ryktet sa dock att den var oerhört komplex att programmera, i någon mening det logiska priset för att den var enkel att använda.

Att det var en sådan man skulle använda om man alls skulle använda en dator stod dock helt klart. I matteutbildningen på universitetet (86) ingick tyvärr en del programmering på UNIX och det var precis lika trist som på gymnasiet. Faktiskt ännu mer själadödande nu när man använt en Mac.

Så för min mentala hälsas skull undvek jag alla datorkurser efter det. Gick dock en kurs i C++ senare (93) men läste in den på egen hand och gjorde alla övningarna hemma på macen. Det gick bra men kändes som fusk för kursen blev ju betydligt enklare för mig. Trista kompendier om EMACS behövde jag ju inte ens köpa, än mindre läsa och lära mig.

Så efter en massa roliga kurser i matematik, fysik, logik och teoretisk filosofi var det dags för kneg 97. Jag nappade på ett erbjudande som macprogrammerare, och på den vägen är det. Mitt rebelliska avståndstagande från min fars yrkesval varade alltså inte så länge...

Däremot håller jag fast vid att inte hålla på med datorer som ger mig samma stenåldersvibbar som ABC 80 gav mig. Och då finns faktiskt inget annat alternativ än Macintosh än till denna dag.

PS. Läser just nu Revolution in The Valley: The Insanely Great Story of How The Mac Was Made av Andy Hertzfield, en mycket intressant bok som jag rekommenderar till alla macintresserade.

Senast redigerat 2005-02-11 04:54
  • Oregistrerad
  • 2005-02-11 10:43

Tjena!

Tänkte försöka byta till Mac nån gång och då vill man ju läsa på lite först.

Bevaka tråden