Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mitt första inlägg

Tråden skapades och har fått 406 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-04-25 20:11

Så uppmanad, första inlägg.

Första inlägget.
Känns ganska rörigt på den här siten än så länge faktiskt. Men det beror nog på att jag inte tagit mig tid. Wa.

Jag bara måste ...

Sitter och skall precis gå över till mac...eller jag skall gå tillbaka.. efter en massa år..

/Rickard

Ny

Skaffade Mac Mini för en månad sedan och har inte satt igång min PC sedan dess.

Ny här, ny med Mac sen i julas. Innan dess hade jag bara sett en enda dator med Mac OS på, resten Windows. Nu har hela min klass iBook G4 som vi får låna från skolan, och sedan köpa beg när vi går ut :D.
Mac OS X är så mycket skönare än Windows XP har jag kommit fram till. Och lättare.
Det här verkar vara ett forum som man kan spendera en hel del tid på om man vill, får se hur mycket jag hinner bakom allt skolarbete...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-04-26 23:00
Ursprungligen av mr_walker:

Måste skriva nåt

Då är jag med också...

Tja ba alla glada powerbook 12 sd 1.5 as nöjd

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-04-26 23:45

Inlägg #1

Yippee nu är jag medlem och efter den här pärsen ska jag iväg och söka i forumen. Jag hamnade här på 99mac när jag letade efter en förklaring till att vissa MacOS program får en generisk MacOSX "applikationsikon" på en MacOSX maskin med eller utan Classic miljö. På vissa maskiner blir ikonen rätt efter att man bygger om skrivbordet för classic. På andra funkar det inte.

Önska mig lycka till

Kör Panther på en 12" Al PB. Snart Tigerdags...

Classic II

OK !Jag erkänner min classic II har gjort sitt.Frågan är var jag hittar den nya classic II an?Mini eller eMac?Tillsvidare så släpar jag mig fram på en XP pc.

Ny medlem presenterar sig

Hej ! Jag är egentligen en pcanvändare. Har upplevt alla de besvär som dylika har. Krascher låsningar etc. Tänkte att min dotter ska slippa detta "helvete" och tänker skaffa en iBook till henne. Just nu letar jag beg. Samtidigt blir jag mer o mer sugen på att konvertera. Lilla mini skulle sitta som en smäck! Om jag behöll en pc hoppas jag att den ska fungera bra i ett nätverk med ev två macar.
Ev tips och synpunkter mottas gärna. Just nu har jag nätverk med två pc över router för fyra. Funderar på att ha trådlöst till iBooken. Slut presentation

  • Oregistrerad
  • 2005-04-27 14:22

ehj ehj

  • Oregistrerad
  • 2005-04-27 15:03

mitt också

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-04-27 23:32

Halloj

Sitter framför en ruskigt snabb wintel och är kreativ. Omringad av 3 sköna G3-G4 macar samt 2 äldre (8500, 9500) på golvet i mer eller mindre gott skick. Nu är det så att jag funderar på en ny G5:a och undrar såklart på fel ställe om det har blitt nån riktig speed i Macarna när det t ex gäller att plöja igenom en mapp med ca 15 000 tusen bilder?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-04-27 23:36

Vill också tillägga...

har aldrig haft problem med min wintel. För precis som med OS9 får man ju pilla lite innan allt är bra. Däremot händer det ofta att OSX hickar när det får för många instruktioner...men jag misstänker att det är snarare cpu:n som får hicka när den ska plöja igenom mina mappar

- eboe

Jahaja! Blir väl att man måste skriva något då!

Sitter för närvarande på en peze men funderar på att övergå till Mac.
Har en PB 15" i tankarna.. bara nu ekonomin tillåter

God morgon!

Jag fick precis min prylfeber att gå över, då min PSP entrade min dörrmatta. Dock så fick jag snart feber på nytt, denna gång en Macfaber. Jag läste prylguidens recension av en Mac mini och blev frälst. Så nu försöker jag hitta olika sätt att finasiera mitt inköp av en sådan. Har en PC till salu om någon vill ha ;D

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-02 09:04

Måste skriva något.

Vill nog gärna skriva något.
50 år och grafisk formgivare. Jobbar proffessinellt som läromedels/bokformgivare sedan 30 år. MacOS är helt oslagbart i det sammanhanget. Har jobbat med Mac sedan slutet av 80-talet. Första maccen var en Fx (tror jag den hette), 25 Mhz och 70 Mb hårddisk. Nu är det annat. Köper väl en ny PowerMac rätt snart med Tiger. När kommer de över 3.0 Ghz? Kör 20 Gb Ipod med hela skivsamlingen på. Är egentligen ingen teknikfreak men jag gillar saker som fungerar och är lätta att förstå sig på.

Lev väl alla maccister.

Hälsar AndersW.

  • Medlem
  • Borgholm
  • 2005-05-02 16:23

Även jag vill skriva nå't ...

... som ett första inlägg!

Hepp!

Så var det gjort!

  • Medlem
  • Svenljunga
  • 2005-05-03 07:31

God morgon!

En liten första rad!

  • Medlem
  • Köping
  • 2005-05-18 23:10

mitt första det känns...bra

Hej!

Jag är ny användare av mac en power G5

Min första fundering är ... jag brukar använda musen med vänster pek, och bara markera ikonerna för att med höger kunna använda retur tangenten, men det funkar inte.

I början på nittiotalet var jag på en mac kurs för säljare (jag har lämnat branschen för många är sedan) då tipsade mactjejen om detta sätt att använda musen och returtanget. I pc världen funkar det men herregud här då???

kan någon berätta hur??

Mattti j

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-05-19 00:39

Mitt första inlägg

Hej alla!

Är en man på 44 år som är mer eller mindre självlärd på datorer, började med en LO-dator. En HP-Vectra på 200 MHz. Det blev mycket "Try and error" i början, men trägen vinner till slut.
Gick över till mac när iMac globe kom och har aldrig ångrat mig för en sekund. Sitter o suktar på en ny iMac 2.0 GHz 20", kanske till hösten...

Mvh ArtoV

  • Oregistrerad
  • 2005-05-22 18:06
Ursprungligen av Matti j:

Min första fundering är ... jag brukar använda musen med vänster pek, och bara markera ikonerna för att med höger kunna använda retur tangenten, men det funkar inte.

Du kanske försöker öppna en fil eller starta ett program?
Jag brukar dubbelklicka eller trycka kommando-O.
På Macen är det (oftast) skillnad på Retur (vid bokstäverna) och Enter (vid siffrorna). Visste du det?

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-05-03 18:52

Hej jag heter Freddy och jag jobbar pa Apple. Tankte det kunde va nyttigt att kolla in detta forumet lite...

Hej

Hej :rolleyes: :eek:

Jag vill kunna titta på bilder!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-05-08 22:06

Jag vill oxå kunna titta på bilder.. !

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-05-09 20:41

Tacka Apple?

För sex sju år sedan skulle nog ingen min närhet tro att jag skulle
sitta vid en dator. Men sen jag köpte min första och hittills
enda I Mac G3 450 dv+ har jag åkt dit, börjat plugga
Grafisk Medieproduktion och sitter alldeles för mycket
framför datorn.
Men om Apple och deras datorer inte funnits
så skulle jag nog fortfarande vara datorlös.

så man vet inte om man skall tacka dem eller inte?

Anders

Ursprungligen av RoedeOrm:

Jag vill kunna titta på bilder!

Jag med..

Hej alla!

Ska köpa en ny bärbar dator och står nu i valet och kvalet - PC eller Mac?

Hoppas 99mac ger mig svaret

  • Medlem
  • Österåker
  • 2005-05-11 00:08

Gammal men ny

Hej alla 99macare !
Det gläder mig att få räknas bland Er. Har läst många kloka inlägg på Ert Forum.
Jag kallar mig Geronten, därför att jag är mycket gammal. Bor i 08-området.
Trots att jag hållit mig till Mac sedan 1984. är jag inte någon Mac-expert, men intresserad användare.
Under min aktiva tid klarade jag det mesta med HyperCard och PageMaker.
Min senaste dator är en iMac 15tum Superdrive, som jag köpte från AppleStore i maj 2002.
Kör med nativt Panther (10.3.9).

Välkommen till 99mac Geronten! Det glädjer mig att se att användare i alla möjliga åldrar har nytta av forumet. Din långa erfarenhet kommer vara hela forumet till nytta.

Bevaka tråden