Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mitt första inlägg

Tråden skapades och har fått 406 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-07-25 15:36

Hejsan Alla 99Mac-folk.

Tjenixen alla 99macare. Här kommer en katt bland hermelinerna
Är en inrotad PC människa som testar på lite mac användning, och har ju tusen ??? runt detta.
Humf säger ni, men hoppas ni kommer stå ut med mina kanske för er självklara saker men som för mig kanske ter och ser sig lite underliga och mystiska ut ;):rolleyes:
Ha de gott alla och lev väl.
MVH Ankie

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2005-07-26 13:00

Hej, intresserad av macOS. Har pillat med linux och bsd lite grand men vill ha något mer användarvänligt.

Hej! Mitt första inlägg....

Ja, då får man väl ge sig till känna då. Eftersom jag sitter mycket vid datorn och skapar och ibland drabbas av ide torka på vad som ska bli nästa konstverk. Hoppas jag här träffa på andra som använder Macen som "konstnärs skapare". Själv använder jag CS2 paketet och Painter IX, när jag skapar mina konstverk.

Presentationsinlägg

Det här är också ett första inlägg.

Tycker det här är en bra site, där jag funnit mycket lärorikt. Just nu söker jag om lämpliga skannrar, för att digitalisera några av alla våra gamla diabilder. Jag har redan hittat många kunniga inlägg och massor av tips.

Bo

Hejhej. Nu tar jag mig äntligen i kragen och presenterar mig. Har tagit klivet över från pc-platformen till OSX och powerbook 15". Har precis börjat jobba på "allvar" med fotografi och grafisk formgivning.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-09-04 14:33

Ny medlem

Har ägt Mac sedan 1984

  • Oregistrerad
  • 2005-09-04 15:34

Tjenare! Philip heter jag och har nu skaffat mig en Power Mac G4. Har tidigare bara testat en iBook då och då och kört lite PowerPoint på. Så nu ska jag sätta mig in i det här. Ägare sedan ungefär ett år tillbaka också till en iPod.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-09-06 00:58

Även jag ny här på Forumet. Förstår egentligen inte varför jag skriver här. Men det är väl för att det står "Mitt första inlägg". Även om detta inte är mitt första inlägg, så hoppas jag på en lång tid framför mig med min beställda iBook 12".

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-09-06 11:20

Tjena!!

Hallå folket!!

här kommer ju en liten presentation av mig, en nybliven iBook ägare.. Så ny att jag inte fått datorn än=) Apple Store verkar inte jobba särskilt efektivt, betalade datorn i Torsdags och dom har fortfarande inte registrerat min betalning, så jag ser fram emot ca. två veckors väntetid, passar på att lära mig så mkt som möjligt innan.
Har aldrig haft eller jobbat med mac, så detta ska bli väldigt spännande. Har ni några bra tips så är det bara att skriva till mig, behöver alla tips jag kan få...
Återkommer säkert med frågor när dom uppkommer, verkar vara ett bra ställe att få svar på.

Hälsningar

Magnus

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-09-06 22:36

Hej, jag är också ny på 99mac!

Har i dagarna blivit godkänd och får äntligen chans att kunna skapa diskussioner. Jag är tjej och ägare av imac g3, g4, g5 och emac. Använder mac både i arbetet och privat. Hoppas kunna lära mig ännu mer om mina datorer genom detta forum. Ska bli kul! Bra att det finns tjejer här också, är nästan ensam i min krets att gilla datorer.

Hälsn. Ingela

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-09 16:54

Hej jag heter Boppa och...

...har genom åren, lite ofrivilligt, blivit den som alla ber om hjälp av när deras burkar bökar. Annars är min huvudsyssla grafisk formgivare. Men det ska installeras, kopplas ihop, uppdateras, nätverkas och fixas. Å på den lilla designbyrå där jag jobbar har det fallit på mig, då dom andra inte kan ett skit. Asså inte ett skit!. Jag har fått lära mig själv för att få saker gjorda och har mina "proffs-vänner" jag kan ringa och fråga ibland. Men man vill inte störa allt för ofta, och då får man söka på det berömda nätet. Så det är inte helt omöjligt att jag nu i framtiden kommer att kasta in lite frågor då och då med hopp om hjälp i min bisyssla som "mac-killen", "hackern" eller "datateknikern", som dom brukar kalla mig. Vilket jag inte alls kan stå för och inte heller tycker är särskilt roligt. Men ett nödvändigt ont.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2005-09-10 13:01

Nu har man gått o blivit Mac-användare... ^^ Efter att varit PC-användare i 15 år och aldrig rört en mac så ska det bli intressant och se hur nöjd man blir med sin nya Ibook som beställdes igår.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-09-11 18:33

nybliven 99mac'are som behöver bli övertygad.

hej

jag med

mag måste också skriva nåt... Hej på er!

  • Medlem
  • International user
  • 2005-09-22 17:49

Har en 3,5 månaders 20" Imac G5 med Elgato Usb 2.0 , men gissa om jag har problem. Krasch när man använder datorn. Datorn startar inte upp. Osv. Osv...

Det känns som jag har en hel del läsning franför mig i detta forum för att lösa problemet.

Vad säger supporten. Tja detta kommer jag skriva en krönika om i framtiden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-22 22:35

Ny

Det är här man ska skriva nåt alltså.....

Gillar mac mer o mer o hoppas lära mig ännu mer här!

Kul Johan, hoppas du inte lär dig för mycket Mac så att du kan allt, isf måste du börja med någon hobby

  • Oregistrerad
  • 2005-09-24 18:45

första inlägg

Har en blå g3:a som fungerar alldeles utmärkt, har dock beställt en powerbook nu som jag ser fram emot..

  • Oregistrerad
  • 2005-09-28 15:17

Hej hej, har precis blivit med en 12" Pbook och den slår min stora pcburk med hästlängder vad gäller allting! Kommer dock att använda pc och mac parallellt och får på så vis det bästa av två världar! Har dock en känsla av att Pbooken kommer användas betydligt mer...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-30 12:56

Ännu en rookie

Jag har varit mac användare i jobbet dom senaste 10 åren men har inte (av anledningar jag inte riktigt kan förklara) switchat i hemmet fören nu.
Allt jag behöver veta om denna fantastiska värld tycks det finnas duktiga medmänniskor som kan hjälpa mej med här.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2005-09-30 16:03

FÖrsta inägget

Precis bytt från PC, tackar!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-09-30 19:39

Ok, första inlägget!
Skriver det på min nya PowerBook G4 12".

Är 25 år och studerar Interaktionsdesign på K3, Malmö Högskola.
Körde Mac på gymnasiet för en massa år sen. Då var det inget jag älskade precis.
Bomber och CD-skivor i papperskorgen (något som förövrigt måste vara den sämsta Interaktionsdesignen någonsin...).
har varit lite tveksamt inställd till Mac, men nu när många klasskompisar kör Mac och jag har fått se Os X på nära håll, så slog jag till. Ska göra mitt ex-jobb om ett halvår och jag ville ha en liten, smidig och pålitlig laptop (något min förra Fujitsu-Siemens inte riktigt orkade vara...).

Jag kommer att använda datorn till webbutveckling och lite andra elekroniska projekt med sensorer och Arduinoboard. Jag har stora förhoppningar på den.

Har fått mycket hjälp från det här forumet under de hhär första två dagarna och räknar med att jag kommer att få det i framtiden också.

Ha det!

/Pontus

  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2005-09-30 20:45

Tjaa, första inlägget...

Är en kille, trots det något missvisande nicket, som just nu går tredje året på gymnasiet. Jag har dock ingen egen mac, inte ens egna erfarenheter av mac men har blivit (efter att ha surfat runt på diverse teknik/dator sidor där mac ständigt lovordats för sitt gränssnitt bla) allt mer sugen på at byta från PC till Mac. Mina kompisar är däremot inte lika övertygade om att det är smart att byta "ner" sig till en Mac.

Fast det här bytet är inte riktigt actuellt än. Jag har fortfarande tillgång till datorer i min närhet, inte förän nästa vårtermin är jag behov av en ny dator och då är det förmodligen en mac typ iBook som det blir att inhandla.

Så jag är här för att reca. Kolla upp hur läget är, lära mig det man bör lära sig om systemet osv... Sen går det också en massa rykten om Apples övergång till Intel processorer som jag försöker få klarhet i.

Aja det var ett första inlägg från mig

Ursprungligen av alice1:

Mina kompisar är däremot inte lika övertygade om att det är smart att byta "ner" sig till en Mac.

Vad gör de med sina datorer?
Vill man spela en massa spel med god prestanada och använda exempelvis TeamSpeak för att snacka med dom man spelar med under tiden så ska man helt klart inte köra Mac.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-01 03:08

mitt första inlägg

Hej alla kära mac användare - tänk att det skulle ta sån lång tid innan jag fick reda på detta forum
och bara liksom av en slump dvs genom en av mina kunder som tipsade mig - efter att troget ha kört på mac sen 1992......
Nåväl nu är jag med och skall övertala min son att gå med han har just blivit lycklig ägare av en sprillans ny Pbook 15 " 1,67 Mhz osv - dock tog det lång tid av spänd förväntan inte minst genom apples dåliga avtal med leverantören som kör ut - som inte kan ange klockslag när paketet kommer med den nya burken - det tog 1 o 1/2 dag att få P-booken levererad - jag tycker apple borde ändra sina leveransavtal så man kan få ett mer exakt klockslag ...

Nåväl nu är paketet levererat så nu är det lugnt

så jag säger god natt till toner av Django Reinhatrs Nuage och släcker min lilla Pbook av lite äldre modell G4 1,25 mhz

Vi sers o hörs

Günter

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-05 18:41

Hej,

jag skall också skriva något. Har alltid varit kluven till hur forum funkar och att man får högre status för att man skriver fler inlägg. De som skriver mycket på kort tid för att få många inlägg är ofta dåliga på att söka information eller helt enkelt lata... Ni som däremot är gurus skall nu inte misstolka detta, det är sådana som ni som gör det hela värt att läsa.

Gällande Mac har jag precis köpt en PB 1.6Ghz, 128/1.5/100 och skall testa denna värld. Är uppväxt på Linux men jag måste säga att användarvänligheten är vanebildande redan (1.5 vecka).

Verkar vara ett riktigt bra forum!

/Martin

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-10-05 23:21

Hej,
Jag är ny på forumet, men har använt Mac i säkert 15 år. Köpte min första Mac, en Mac Classic, när jag var student i Lund. Har nu en ny iBook som jag använder till i princip allt, både i jobbet och privat. Jobbar för tillfället på en arbetsplats med Windows-nätverk. Har dock valt att använda min privata Mac på jobbet i stället för den PC som finns på mitt kontor. Det blir enklast så. Inga problem att ansluta till Windows-nätverket från min iBook.

Så, nu har jag skrivit mitt första inlägg.

/Måsse

Lurker ger upp...

alltså, sidan blir ju så lång om man inte skriver inlägg, dessutom har jag blivit riktigt nyfiken på ryktena om nya PBs, så jag skriver väl ett inlägg så jag kan se alla filer.

Läser mest inlägg, men jobbar rätt mycket och skriva tar ju liksom tid. Ska försöka hinna med ett inlägg till innan jul.

Kanske

liin

Hej, hej - ny medlem också jag

nybliven macägare men har arbetat i många år med Mac i studiomiljö, nyfiken på all kunskap som finns.. ses

/m

Bevaka tråden