Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mitt första inlägg

Tråden skapades och har fått 406 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2005-12-01 09:38

Hej,

Här kommer ett hej till.
Hittade det här forumet efter att ha köpt en Mac Mini. Är annars en PC-användare men blev sugen på att prova på Macvärlden. Lite av en forumentusiast är jag väl också.

  • Medlem
  • Lidköping
  • 2008-11-28 11:26

Tack till 99.se

Hej.
Hade problem med min gamla iMac 20". Skärmen började visa regnbågens färger och andra oväntade mönster.
Sökte problemet och fann svaret på 99 ans forum. Fyra överhettade kondensatorer som hade kolapsat. Hade att välja på nytt moderkort (6- 8000 kr) eller lödning (500 kr). Det valet var lätt och nu funkar den gamle som om den var ny.
Den som söker skola finna...............:D :):)

Ursprungligen av JacJac:

Hej.
Hade problem med min gamla iMac 20". Skärmen började visa regnbågens färger och andra oväntade mönster.
Sökte problemet och fann svaret på 99 ans forum. Fyra överhettade kondensatorer som hade kolapsat. Hade att välja på nytt moderkort (6- 8000 kr) eller lödning (500 kr). Det valet var lätt och nu funkar den gamle som om den var ny.
Den som söker skola finna...............:D :):)

Kul att du fått hjälp här. Det finns många kunniga här. Jag hör inte till dom ännu men jag arbetar på det. Välkommen att ställa fler frågor om du vill. Om det är svårt att veta var du ska ställa frågan så kan du kolla under OM 99.SE där det finns en sitemap.

Hej! är en ny medlem här och jag har för tillfället ingen mac. Men planerar att köpa än när pengarna räcker till och det lär bli när det nya året börjar ta fart! Måste säga att jag gillar den här sidan skarpt och när jag väl får min mac så får ni räkna med en massa frågor

  • Medlem
  • International user
  • 2005-12-01 19:42

Men Hej och välkommen så länge ändå.

Yes!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-02 15:54

le pastisse de dijon a oui, gratui. montmarte pomme de terre. le macintosh depardieu.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-03 08:24

Hej, faktiskt andra inlägget detta men spelar nog ingen roll antar jag!?

Har precis fått hem min 17" Powerbook, vilket är min första Mac någonsin. Jag har bestämt mig att mer eller mindre konvertera till Mac nu i samband men flytt till Australien där jag ska studera design och reklam. Tyvärr så lär det komma en eller fler dumma nybörjarfrågor nu i början men hoppas att ni kan leva med det tills jag förstått mig på det här med mac

Ciao så länge!

Välkommen, vi behöver mer mat här

Kort presentation

Hej,

Mitt namn är Mattias, och jag blev medlem så sent som i slutet av förra året (men har av någon underlig anledning hållt mig passiv vad det gäller inlägg än så länge).

Jag studerar till civilingenjör i medieteknik på Linköpings Universitet, och är om ett halvår klar med studierna - och därmed också redo för examensarbete. Vi arbetar en hel del i *nix-miljöer på universitetet då vi programmerar ganska mycket grafiska tillämpningar (vr etc.) och det var så jag halkade in på Mac-spåret från början. Nu har jag gått och suktat efter en bärbar Mac (med modern hårdvara) sedan i slutet av november 2005, så jag hoppas att dagens keynote har något sådant i sitt sköte.

Ja, är det något annat som jag glömt så får ni fråga. Vi hörs!

/ Mattias

Hej, det tog lite tid men nu har jag till slut skaffat mig en Mac. Tänkte köpa en i somras men då kom ju nyheten om apple/intel så jag vill vänta lite. När de nu lanserats kunde jag ju inte vänta till slutet av februari/mars så jag slog till på en iBook för att ha något att börja på Sen är det nog bra att vänta lite så man hör att de nya burkarna är lika bra som alla hoppas.

iBooken är helt suverän förresten, har bara använt den i två dagar men gillar den skarpt!

Hej,

Detta blir mitt första inlägg tillika min presentation här. Fann detta forum mkt intressant.
Heter Manfred och arbetar på ett dataföretag och har varit i Mac cirkusen i 3år snart.

Datorn där hemma är en liten Mac mini 1.42GHz, 1GB ram och tillhörande krimkrams.

Mvh

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-30 17:05

Hallå.

Kalle heter jag. Har haft samma mac i snart 5 år(dual 500 MHz g4, 512 sdrram), men den funkar lika bra fortfarande (förutom fläktarna som låter nått fruktansvärt). Har fortfarande inte lärt mig hur terminalen fungerar men så länge macen funkar är jag nöjd.
Använder datorn till studier.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-25 12:51

Tja, varför inte

Nybliven ägare av en iMac intel. Tidigare kört windows men sedan 98 är jag en hängiven linux fanatiker. Nu undrar jag varför jag inte börjat med mac tidigare, men men mycket kvar att lära, känns som julafton

Ursprungligen av grobros:

Nybliven ägare av en iMac intel. Tidigare kört windows men sedan 98 är jag en hängiven linux fanatiker. Nu undrar jag varför jag inte börjat med mac tidigare, men men mycket kvar att lära, känns som julafton

Välkommen.

Jag antar att du redan har bekantat dig med verktygsprogrammet Terminal.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-04 20:08

Hallå, första inlägget så får väl säga lite. Studerande vid Chalmers och skall snart byta till mac. Antagligen en Macbook Pro.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-03-05 16:08

Hej jag heter Olov och är snart en glad Mac-ägare..
Jag läser konstvetenskap på Umeå Universitet och har under mina studier använt mac mycket i skolans datorlab.
I höstas köpte jag en iPod med färgskärm och det är nog den som är anledningen till attt jag nu sitter och väntar på leverans av min beställda macbook pro...

Ursprungligen av beat:

Hej jag heter Olov och är snart en glad Mac-ägare..
Jag läser konstvetenskap på Umeå Universitet och har under mina studier använt mac mycket i skolans datorlab.
I höstas köpte jag en iPod med färgskärm och det är nog den som är anledningen till attt jag nu sitter och väntar på leverans av min beställda macbook pro...

Bra början med iPod som du följer upp med en ännu bättre macbook, grattis och välkommen!:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-05 16:13

Wilkommen - du kommer må bra i själen när du får din dator - med något trolskt i blicken kommer då stå som ett fån på torget i Umeå och tänka på din mac - ungefär som Venus de Milo

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2006-03-12 15:49

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=94857http://www.99mac.se/forum/

  • Oregistrerad
  • 2006-03-12 18:46

Mac? Jag?

Hej,
Så var det dags för mitt första inlägg. Jag har ju inte ens någon mac men blivit ganska sugen på sistone. Känner för lite omväxling från XP helt enkelt. Kanske får det bli en iBook-efterföljare om de får bra pris/prestanda...

/Gustav

Hejsan hejsan.

Tänkte presentera mig nu när jag har en minut eller två över (barnen sover). Jag har använt mac ett par år även om jag även slinker över till Linux ibland (och suck! windows när spelhumöret tar över). Jobbar som multimedialärare på gymnasienivå. Använder då förståss mac.

Hemma använder jag en mac mini (d.ä) samt en iBook.

/Pär

Ursprungligen av chickenjump:

Hejsan hejsan.

Tänkte presentera mig nu när jag har en minut eller två över (barnen sover). Jag har använt mac ett par år även om jag även slinker över till Linux ibland (och suck! windows när spelhumöret tar över). Jobbar som multimedialärare på gymnasienivå. Använder då förståss mac.

Hemma använder jag en mac mini (d.ä) samt en iBook.

/Pär

Varmt välkommen hit Pär.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-06 17:00

Presentation av Valfrid

<snipp>

(flyttat till presentationstråden)

Senast redigerat 2006-04-06 18:19
Ursprungligen av Jonas Valfridsson:

Hej på er!

Jag har haft min MacBook Pro i någon vecka nu. Det blev en sådan tillslut efter inrådan från personer på 99musik.se, vilka flera säkert hänger här också. Jag är mycket glad över att jag har möjlighet att köra XP på macen också. Ett tungt själ för PC var för mig att jag hade massor av program och spel sedan den tiden, och att byta ut allt lagligt skulle gå på lika mycket som en MacBook med plusmeny.

Jag heter samma sak som mitt nick, är 26 och utbildad kompositiör, för tillfället bosatt i Paris. Eftersom jag är ovan Mac användare hoppas jag kunna få lite hjälp här ibland. Själv kan jag bidra med kunskap om musik, men då skulle väl ni hänga på 99musik istället...

Och jag har redan ställt några frågor om iWeb, om någon råkar vara slick med det programmet. http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=96105

bisous

Välkommen hit du också.

Skapa gärna nya diskussioner i presentationsforumet om ni vill.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-06 18:18

Aha! Det fanns ett sånt. Och jag som spotlightade först och allt. Nåja, fram med sax och klister...

Min svarsrepertoar, so far...

- 24"
- Inte alls
- flytta på dig, nu är det min tur
- nej tack!
-

Frågorna?

- SHIT, vad stor den är!
- F-n, den måste vara skitdyr!!
- Men va säger frugan då?
- Aha, är det den här du kan köra XP på - har du installerat XP?
- Är du nöjd då?
------------------------------

För övrigt, kul att vara här - among the good guys....

  • Medlem
  • Hultsfred
  • 2007-10-07 11:56

Ny användare!

hmm, funderat ett tag nu om jag ska skriva något i tråden..o va fan jag provar!

Walter Hultman, det är jag det.
sitter och väntar på mina första apple produkter! förhopningsvis anländer de nu på måndag! en iMac 24" och en Ipod Touch! ska bli strålande kul! inte nog med det så sitter jag och annonserar som en galning efter en ibook eller powerbook som extra dator när man ska iväg (så jag slipper sitta på denna fula PC laptopen som jag skriver detta på).

Kommer från Hultsfred i mörkaste Småland. och mina intressen.. ja jag kan lista lite hemsidor om ni vill kolla mer
hemmabio - http://www.minhembio.com/xiramis
hårdrocksbandet - http://www.ouat.se
musiktidningen - http://www.bandaren.se
filmprojekt - http://www.kajplats74.se

Ha det gött!

Nytt blod

Det är alltid lika roligt att läsa inläggen från nytillkomna macanvändare. Fast du har smaskat till rätt så ordentligt du! Här sitter jag som hållit på med Mac sedan -93 och blir lite smått avundsjuk på prylarna som ramlar in hos dig inom de närmaste dagarna (hoppas vi) Jag har ett par burkar hemma som är helt OK och ett par iPod. Men det som du plockat ihop toppar väl det mesta!
Hoppas prylarna blir till belåtenhet och att allt funkar som det är tänkt! Burkarna är grymt snygga men det är det man kan göra med dom som är det riktigt fina!
Håkan

  • Medlem
  • 2007-10-11 16:07

.iso

Hej!

Hur öppnar man en .iso fil?

  • Medlem
  • 2007-10-12 13:28
Ursprungligen av azohn:

Hej!

Hur öppnar man en .iso fil?

Öppnar (monterar) gör du genom att dubbelklicka på filen.
Är det en film-ISO så kan du dra och släppa den på VLC direkt.
Vill du bränna den så dra och släpp den på Toast eller på "Skivverktyg" som finns i Verktygsmappen i din Programmapp, eller ännu enklare: Control-klicka (motsvarande högerklick) på filen och välj "Öppna med..." och välj där Skivverktyg.

Bevaka tråden