Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Copyswede avgiftsbelägger surfplattor

Tråden skapades och har fått 294 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-07-20 21:47
Ursprungligen av Anderlind:

Vilket material har jag tillgång till och var hämtar jag det?

Det svarade jag på.

Ursprungligen av Gordy:

Det svarade jag på.

Nej.
Du verkar läsa väldigt dåligt.

Vilket material?
Var hämtar jag det?

Tack.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-07-20 21:57
Ursprungligen av Anderlind:

Nej.
Du verkar läsa väldigt dåligt.

Vilket material?
Var hämtar jag det?

Det har jag som sagt redan svarat på. Att du inte vill förstå är nog mest ditt problem.

Ursprungligen av Gordy:

Det har jag som sagt redan svarat på. Att du inte vill förstå är nog mest ditt problem.

Du har fortfarande inte svarat på 2 väldigt enkla frågor, vad är det som är så svårt?

Igen. Fjärde gången.
Vilket material?
Var kan jag hämta det?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-07-20 22:00
Ursprungligen av Anderlind:

Du har fortfarande inte svarat på 2 väldigt enkla frågor, vad är det som är så svårt?

Igen.
Vilket material?
Var kan jag hämta det?

Börjar bli tjatigt nu men om du går tillbaka några inlägg så ser du mitt svar.Som jag trots ditt tjafs är övertygad om att du faktiskt har förstått.

Ursprungligen av Gordy:

Börjar bli tjatigt nu men om du går tillbaka några inlägg så ser du mitt svar.Som jag trots ditt tjafs är övertygad om att du faktiskt har förstått.

Jag ser fortfarande inte vilket material eller några länkar till det.

Femte gången gillt? Kan du dela med dig?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-07-20 22:03
Ursprungligen av Anderlind:

Jag ser fortfarande inte vilket material eller några länkar till det.

Som sagt "Det som spelas offentligt och ligger "fritt" på nätet etc."

Ursprungligen av Gordy:

Som sagt "Det som spelas offentligt och ligger "fritt" på nätet etc."

Och vad är det? Jag har frågat 5ggr utan att få något svar.

Finns det listor/länkar?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-07-20 22:16
Ursprungligen av Anderlind:

Och vad är det? Jag har frågat 5ggr utan att få något svar.

Finns det listor/länkar?

Streamar du inte musik,film etc.? Laddar du inte ned gratis musik från lagliga sidor? Köper från iTunes etc. Då kanske du förstår?

Ursprungligen av Gordy:

Streamar du inte musik,film etc.? Laddar du inte ned gratis musik från lagliga sidor? Köper från iTunes etc. Då kanske du förstår?

Köper min musik på fysisk media osv..
Förstår fortfarande inte vilken musik eller något som jag betalar för som jag har laglig rätt till att ta del av?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-07-20 22:30
Ursprungligen av Anderlind:

Köper min musik på fysisk media osv..
Förstår fortfarande inte vilken musik eller något som jag betalar för som jag har laglig rätt till att ta del av?

http://www.stim.se/sv/MUSIKFORLAG/Musik-pa-in...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-07-21 00:30
Ursprungligen av Gordy:

Du skriver att de inte har anpassat sig men det är ju det dom har.

Att folk ofta inte är beredd att betala mer än korvören för sådant de streamar kopierar eller laddar ned beror till stor del på piratkopiering, utan den tillgången på gratisgott så skulle folk gladeligen betala mer. Nu så ska ju inte copyswedeavgiften kompensera för piratkopiering men självklart så finns det ett samband.

Det vet du? Jo, eller hur.

Ursprungligen av Gordy:

Att bli nedtrampad av illegal konkurrens kanske du tycker ok men det gör inte som skapar och finansierar det som laddas kopieras och streamas.

De får helt enkelt anpassa sig, vilket är det jag skrev. Vad jag tycker är egentligen oväsentligt men det är fakta, där av parallellen mot vanliga företag. Kan man inte leverera en produkt som målgruppen vill ha så får man stå där med mössan i hand och utan pengar. Då har man två val, anpassa sin produkt och/eller priset eller lägga ner. Precis som alla företagare. Tough.

Dock är det inte ok att en privat organisation ska komma och ställa massa krav på att återförsäljarna ska ta ut extra betalt av mig som kund. Speciellt inte när produkten som ska avgiftbeläggas inte nödvändigtvis kommer att användas för ett ändamål som faller inom ramen för privatkopiering.

Ursprungligen av Anderlind:

Och det är då helt ok att sådana som mig och många andra som köper sin musik/film att behöva betala för att kunna säkerhetskopiera våra foton/dokument?

Hur tänker du?

Det finns en Ändra-knapp har jag sett.

Det är helt skruvat.

Ursprungligen av Gordy:

Med andra ord så vill du inte stödja de flesta svenska skådespelare, musiker, manusförfattare , dansare , fotografer m.fl. Eftersom de flesta är med i någon eller flera av dessa organisationer. Men jag antar att du ändå kollar på och lyssnar på en hel del av deras arbete?

Jag stödjer dem. När jag i någon form betalar för deras arbete, t ex köp av musik/bok/biobiljett.

Jag anser inte det vara ok att de stjäla pengar från mig, nej.

Ursprungligen av Gordy:

Helst inte? Antar att du inte är särskilt aktiv när du kollar? För de flesta kulturskapare är som sagt med i någona av de organisationer som du verkar ogilla.

Som vanligt har du god insikt i vad en helt främmande person har för artistisk smak. Märkligt.

Ursprungligen av Gordy:

Tror du ja men nör det gäller TV produktioner så är det ofta take it or leave it som gäller och rigida budgetar. Många produktioner görs på skosnörebudgetar i förhoppning om att produktionerna ska generaa mer pengar i efterskott ller genom att ge extrajobb, men det sker ju inte alltid. Så Copyswede är inte så dumt.

Återigen - Buhu.

Det är en verklighet som vi alla lever i men du menar att artister i olika former inte ska leva i samma verklighet? De ska på något sätt vara skyddade av någon "inkomstfallskärm" om de inte får den intäkten för sina alster som de tycker den är värd?

Du verkar leva i samma låtsasvärld.

Ursprungligen av Gordy:

Varför delar du inte allt du utvecklar fritt? Du verkar inte leva upp till din egen höga etik.

Ah, så de kreatörer som du så ödmjukt talar för här delar sitt levebröd helt fritt utan att ta något betalt för det? Deras lön är alltså bara den summan som de får in från Copyswede?

Då förstår jag. Då är dessa kreatörer du syftar på jubelidioter.

Senast redigerat 2013-07-21 23:27
Ursprungligen av Gordy:

Telia betalar till bolagen medan Copyswede betalar även till medverkande m.fl.

Nu har jag iofs kommit lite efter i debatten men nu är du ute och cyklar och det har som helst ingenting med privatkopiering att göra

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-07-21 01:27
Ursprungligen av zinned:

Det vet du? Jo, eller hur.

Ja.

Ursprungligen av zinned:

De får helt enkelt anpassa sig, vilket är det jag skrev. Vad jag tycker är egentligen oväsentligt men det är fakta, där av parallellen mot vanliga företag. Kan man inte leverera en produkt som målgruppen vill ha så får man stå där med mössan i hand och utan pengar. Då har man två val, anpassa sin produkt och/eller priset eller lägga ner. Precis som alla företagare.

Finns fler val än de du drar upp. Men de flesta företag är oftast inte så drabbade av illegal konkurrens som musik och filmbolag är.Tänk dig själv om arkitektsfirmors specifika ritningar som tagit tusentals timmar att ta fram skulle ges gratis till uppdragsgivaren av någon som stulit dom från arkitektfirmans dator. Arkitektfirman skulle stämma uppdragsgivaren direkt och troligen vinna men ett filmbolag som ser sin film bli piratkopierad miljontals gånger kan knappt göra något för tt få stopp på piratkopieringen..

Ursprungligen av zinned:

Dock är det inte ok att en privat organisation ska komma och ställa massa krav på att återförsäljarna ska ta ut extra betalt av mig som kund. Speciellt inte när produkten som ska avgiftbeläggas inte nödvändigtvis kommer att användas för ett ändamål som faller inom ramen för privatkopiering.

Inte nödvändigtvis? De flesta använder sina digitala enheter till sådant som ligger inom ramen för vad Copyswede och STIM avgifter etc. ska gälla.

Ursprungligen av zinned:

Jag stödjer dem. När jag i någon form betalar för deras arbete, t ex köp av musik/bok/biobiljett.

Någon form kan vara Copyswede avgiften.
Ditt "varma" stöd lyser verkligen igenom i dina affekterade texter..

Ursprungligen av zinned:

Jag anser inte det vara ok att de stjäla pengar från mig, nej.

Buhu!

Ursprungligen av zinned:

Som vanligt har du god insikt i vad en helt främmande person har för artistisk smak. Märkligt.

Nu tolkar du underligt igen.

Ursprungligen av zinned:

Det är en verklighet som vi alla lever i men du menar att artister i olika former inte ska leva i samma verklighet? De ska på något sätt vara skyddade av någon "inkomstfallskärm" om de inte får den intäkten för sina alster som de tycker den är värd?

Inte alls, de flesta kulturskapare är sjukt underbetalda men jobbar ändå på. Till stor del för att de älskar det dom gör, men givetvis så är ju framtida större intäkter och royalties etc. en bra morot för dom. Även om moroten sällan blir av sådan storlek som de förtjänar.

Ursprungligen av zinned:

Ah, så de kreatörer som du så ödmjukt talar för här delar sitt levebröd helt fritt utan att ta något betalt för det? Deras lön är alltså bara den summan som de får in från Copyswede?

Nej.

Senast redigerat 2013-07-21 23:27
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-07-21 01:28
Ursprungligen av BlackSmp:

Nu har jag iofs kommit lite efter i debatten men nu är du ute och cyklar och det har som helst ingenting med privatkopiering att göra

Copyswede handlar inte bara om privatkopiering.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-07-21 01:51
Ursprungligen av Gordy:

Ja.

Nej. Bara du som kan tänka dig att svara "ja" på en sådan sak. Allt för att trolla.

Ursprungligen av Gordy:

Finns fler val än de du drar upp. Men de flesta företag är oftast inte så drabbade av illegal konkurrens som musik och filmbolag är.Tänk dig själv om arkitektsfirmors specifika ritningar som tagit tusentals timmar att ta fram skulle ges gratis till uppdragsgivaren av någon som stulit dom från arkitektfirmans dator. Arkitektfirman skulle stämma uppdragsgivaren direkt och troligen vinna men ett filmbolag som ser sin film bli piratkopierad miljontals gånger kan knappt göra något för tt få stopp på piratkopieringen..

Vi talar om privatkopiering, inte piratkopiering. Om en artist vill ha ersättning för utebliven intäkt pga piratkopiering får de gå den juridiska vägen. För de lagringsmedium jag köper ska jag inte betala någon extra avgift till någon artist. Det gör jag när jag köper deras material.

Ursprungligen av Gordy:

Inte nödvändigtvis? De flesta använder sina digitala enheter till sådant som ligger inom ramen för vad Copyswede och STIM avgifter etc. ska gälla.

Det vet inte du och fördelningen av de som gör det och de som inte gör det är ovidkommande.

Ursprungligen av Gordy:

Någon form kan vara Copyswede avgiften.

Absolut inte. Deras intänkt från mig ska endast vara det jag får betala för varan, t ex en musikskiva. Det är det jag köper och det jag ska betala för. Ett lagringsmedium jag väljer att köpa i min lokala butik, som används för massor av saker som inte rör artisters material, ska inte vara föremål för en prisökning pga att artister inte tycker de får tillräckligt betalt.

Ursprungligen av Gordy:

Buhu!

Där medgav du att du är en hycklare. Du anser att vi stjäl pengar från artisterna men när de orättmätigt stjäl pengar från oss så är det, enligt dig, helt ok.

Ursprungligen av Gordy:

Nu tolkar du underligt igen.

Inte alls men du saknar normal läsförståelse.

Ursprungligen av Gordy:

Inte alls, de flesta kulturskapare är sjukt underbetalda men jobbar ändå på. Till stor del för att de älskar det dom gör, men givetvis så är ju framtida större intäkter och royalties etc. en bra morot för dom. Även om moroten sällan blir av sådan storlek som de förtjänar.

Hahahahahahahaha...du är för rolig

För att följa ditt tankesätt så anser jag att jag, och andra i samma situation, ska få betalt från alla som köper fotbollar. Jag hoppas att en dag kunna bli stor världsstjärna inom fotbollen så jag ska få betalt av fotbollskonsumenterna tills dess att jag når den nivån.

Du behöver verkligen en realitycheck.

Om man som artist anser sig vara underbetald så får man väl se till att ta mer betalt för sina alster! Nähä, ingen ville betala de summorna...vad gör jag nu? Ja, då får man göra som alla andra människor - agera. Antingen så accepterar man att vara underbetalt då man får göra det man trivs med i hopp om att det blir bättre framöver eller så får man ju sadla om och göra något mer välbetalt. Så fungerar det. Inte ska man sitta o böla med mössan i näven och kräva att någon ska samla in pengar åt dig pga att ingen ville ha dina alster. Jag ska inte skänka pengar till någon "stackars" artist för att denne någon inte har förståndet att inse att han behöver agera. Speciellt inte när det gäller en produkt han inte ens är involverad i att skapa och sälja.

Pajaserier.

Ursprungligen av Gordy:

Nej.

Det är precis det du sa.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-07-21 02:22
Ursprungligen av zinned:

Vi talar om privatkopiering, inte piratkopiering. Om en artist vill ha ersättning för utebliven intäkt pga piratkopiering får de gå den juridiska vägen. För de lagringsmedium jag köper ska jag inte betala någon extra avgift till någon artist. Det gör jag när jag köper deras material.

Men du och de flesta andra köper ju inte allt material ni kopierar konsumerar och uppskattar och en stor del av copyswede ersätningen kommer ju från företag som vidaresänder andras material. Precis som alla olika kommersiella radiostationer som måste betala stim för att få spela musik och därigenom tjäna pengar på att sälja reklam m.m.

Ursprungligen av zinned:

Det vet inte du och fördelningen av de som gör det och de som inte gör det är ovidkommande.

Jag vet och fördelningen är verkligen inte ovidkommande när det gäller en diskussion som denna.

Ursprungligen av zinned:

Absolut inte. Deras intänkt från mig ska endast vara det jag får betala för varan, t ex en musikskiva. Det är det jag köper och det jag ska betala för. Ett lagringsmedium jag väljer att köpa i min lokala butik, som används för massor av saker som inte rör artisters material, ska inte vara föremål för en prisökning pga att artister inte tycker de får tillräckligt betalt.

Som sagt de flesta lagrar material skapat av andra på sina diskar. De som skapat materialet bör kompenseras för detta. Om materialet saknar värde eller intresse för den som lagrat det så skulle de troligen inte lagra det överhuvudtaget.

Ursprungligen av zinned:

Där medgav du att du är en hycklare. Du anser att vi stjäl pengar från artisterna men när de orättmätigt stjäl pengar från oss så är det, enligt dig, helt ok.

Så Buhu betyder det? Då är ju du en ännu större hycklare i så fall så mycket som du har Buhuat.

Ursprungligen av zinned:

För att följa ditt tankesätt så anser jag att jag, och andra i samma situation, ska få betalt från alla som köper fotbollar. Jag hoppas att en dag kunna bli stor världsstjärna inom fotbollen så jag ska få betalt av fotbollskonsumenterna tills dess att jag når den nivån.

Det är inte i närheten och det vet du.

Ursprungligen av zinned:

Om man som artist anser sig vara underbetald så får man väl se till att ta mer betalt för sina alster! Nähä, ingen ville betala de summorna...vad gör jag nu? Ja, då får man göra som alla andra människor - agera. Antingen så accepterar man att vara underbetalt då man får göra det man trivs med i hopp om att det blir bättre framöver eller så får man ju sadla om och göra något mer välbetalt. Så fungerar det. Inte ska man sitta o böla med mössan i näven och kräva att någon ska samla in pengar åt dig pga att ingen ville ha dina alster. Jag ska inte skänka pengar till någon "stackars" artist för att denne någon inte har förståndet att inse att han behöver agera.

De flesta känner sig väl underbetalda och utnyttjade åtmisntone någon gång oavsett bransch och det är ju helt ok att tycka det, eller? Men de som är i kulturbranschen är ju ofta löjligt dåligt betalda sett till hur mycket tid de lägger ned, de du pratar om agerar ju och har starkt stöd från de flesta som förstått hur detta går till, men inte alla är så förstående ofta för att de inte har förstått vad detta går ut på. Stackars oframgångsrika artister får inte pengar av dig utan pengarna går till de som rönt viss framgång och vars alster/medverkan kopierats eller vidaresänts. Sen handlar det inte om att folk inte vill ha alstren utan mer om hur de som skapar och medverkar på alstren ska kompenseras när ny teknik införs. Privatkopieringsavgifter har funnits under en lång period och tidigare kostat folk mer därför är det rätt ironiskt att det gnälls mer nu.

Sen kan vi ta en mattelektion om du ett år betalar 300 kronor i Copyswede avgifter så blir det knappt ens ett öre i snitt från dig till de som får pengar från Copyswede. Förstår att det stör dig hårt men lifes a b....h for tight b......s

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-07-21 09:44
Ursprungligen av Gordy:

Men du och de flesta andra köper ju inte allt material ni kopierar konsumerar och uppskattar och en stor del av copyswede ersätningen kommer ju från företag som vidaresänder andras material.

Du har inte den blekaste aning om hur jag får tag i mitt material. Som vanligt så kommer du med gissningar, aningar, estimeringar och insinuationer och kallar det sedan för fakta. Du är helt enkelt oförmögen att föra en diskussion på en vuxen nivå.

Ursprungligen av Gordy:

Jag vet och fördelningen är verkligen inte ovidkommande när det gäller en diskussion som denna.

Som sagt de flesta lagrar material skapat av andra på sina diskar. De som skapat materialet bör kompenseras för detta. Om materialet saknar värde eller intresse för den som lagrat det så skulle de troligen inte lagra det överhuvudtaget.

Jo. Copyswede har ingen rätt att avgiftsbelägga lagringsmedium och fördelningen av de som sparar privatkopierat material på dessa jämte de som inte gör det är verkligen ovidkommande då det finns många som inte lagrar piratkopierat material på dessa. Även om jag hade lagrat DRM-fria låtar på extern disk som jag själv använder för att spela upp musiken så har Copyswede ingen rätt att ta extra betalt för det. Jag har redan betalat för materialet och spelar upp det från vilket lagringsmedium jag så önskar.

Ursprungligen av Gordy:

Det är inte i närheten och det vet du.

Jo, det är EXAKT samma sak. Jäkla fjanterier med andra ord.

Ursprungligen av Gordy:

De flesta känner sig väl underbetalda och utnyttjade åtmisntone någon gång oavsett bransch och det är ju helt ok att tycka det, eller? Men de som är i kulturbranschen är ju ofta löjligt dåligt betalda sett till hur mycket tid de lägger ned, de du pratar om agerar ju och har starkt stöd från de flesta som förstått hur detta går till, men inte alla är så förstående ofta för att de inte har förstått vad detta går ut på. Stackars oframgångsrika artister får inte pengar av dig utan pengarna går till de som rönt viss framgång och vars alster/medverkan kopierats eller vidaresänts. Sen handlar det inte om att folk inte vill ha alstren utan mer om hur de som skapar och medverkar på alstren ska kompenseras när ny teknik införs. Privatkopieringsavgifter har funnits under en lång period och tidigare kostat folk mer därför är det rätt ironiskt att det gnälls mer nu.

Återigen, buhu. Du fortsätter påstå att jag ska skänka bidrag till missförstådda och underbetalda artister. Så fungerar inte världen, lilla vän. Är man kreatör och skapar material som man sedan önskar sälja så är värdet för varan inget annat än det folk är villiga att betala. Om folk sedan inte vill betala för varan så har man ingen som helst rätt att sitta och gnälla och tycka att gemene man minsann ska skänka pengar från kostnaden av lagringsmedium till dessa "stackars" artister. Dessa får helt enkelt inse att ingen vill ha deras material eller betala deras priser och sedan agera utifrån det.

Damn, vi som då tvingas bli bestulna på dessa pengar har ju inte ens har fått ta del av dessa artisters material som vi då betalar för. Hur får vi tillgång till det?

Ursprungligen av Gordy:

Sen kan vi ta en mattelektion om du ett år betalar 300 kronor i Copyswede avgifter så blir det knappt ens ett öre i snitt från dig till de som får pengar från Copyswede. Förstår att det stör dig hårt men lifes a b....h for tight b......s

Hahaha! Ja, kan du inte vara så snäll att ta en matematiklektion med mig Beskriv i detalj ditt felaktiga påstående ovan, beskriv igen hur det blir knappt ett öre från mig till de som får pengar från Copyswede.

För övrigt så struntar väl jag högaktningsfullt i hur många ören av pengarna som sedan går vidare från Copyswede. Det får artisterna gråta över. Det jag bryr mig om är att jag blir bestulen på pengar av Copyswede.

I min bransch finns det gott om piratkopierade slitdelar. Dessa tillverkas av silver, koppar och mässing. Om Copyswedes modell skulle överföras på vår bransch skulle alla svarvar, borrmaskiner, fräsar och fleroperationsmaskiner som säljs i Sverige beläggas med en avgift för att de teoretiskt sett skulle kunna användas till att framställa kopior av våra slitdelar på.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-07-21 19:57
Ursprungligen av pmarriott:

I min bransch finns det gott om piratkopierade slitdelar. Dessa tillverkas av silver, koppar och mässing. Om Copyswedes modell skulle överföras på vår bransch skulle alla svarvar, borrmaskiner, fräsar och fleroperationsmaskiner som säljs i Sverige beläggas med en avgift för att de teoretiskt sett skulle kunna användas till att framställa kopior av våra slitdelar på.

Underlig analogi.
Är det inte tullar på sådana slitdelar om de importeras från länder utanför EU.?

Ursprungligen av Gordy:

Underlig analogi.
Är det inte tullar på sådana slitdelar om de importeras från länder utanför EU.?

Vad är det för underligt med den? Modellen är i grunden en straffavgift som drabbar alla köpare på grund av ett fenomen som bara är aktuellt på en begränsad andel av sålda enheter.
Och vad gör en tullavgift på några procent när en piratdel kan kosta 10-60 % av en originaldetalj? Dessutom tillverkas det mesta i vårt fall inom EU, närmare bestämt Tjeckien eller Italien. Det som kommer från Kina är billigt skräp som brukar åka ut fortare än det kom in.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-07-21 22:17
Ursprungligen av pmarriott:

Vad är det för underligt med den? Modellen är i grunden en straffavgift som drabbar alla köpare på grund av ett fenomen som bara är aktuellt på en begränsad andel av sålda enheter.

Låter ungefär mer som tullar fungerar.

Ursprungligen av pmarriott:

Och vad gör en tullavgift på några procent när en piratdel kan kosta 10-60 % av en originaldetalj? .

Och vad är en copyswedeavgift? När privatgjorda kopior både lagliga och olagliga kostar NOLL kronor!

Ursprungligen av pmarriott:

Dessutom tillverkas det mesta i vårt fall inom EU, närmare bestämt Tjeckien eller Italien. Det som kommer från Kina är billigt skräp som brukar åka ut fortare än det kom in.

Äh det finns bra produkter i den kategorin från Kina också även om så klart de billigaste inte är något vidare. Italienarna och Tjeckerna importerar sälert rätt mycket från Kina och mest sätter sitt namn på.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-07-21 22:28
Ursprungligen av Gordy:

Klart det är ditt poblem om du är intresserad av så bra innehåll som möjligt i dina tekniska prylar, men det är du kanske inte?
Sen blir en iPhone knappast dyrare på grund av detta.

Förklara för mig hur den lagligt inköpta skivan av AC/DC på iTunes blir bättre av att copysweden tar ut sin kollektiva straffavgift?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-07-21 22:28
Ursprungligen av zinned:

Du har inte den blekaste aning om hur jag får tag i mitt material. Som vanligt så kommer du med gissningar, aningar, estimeringar och insinuationer och kallar det sedan för fakta

.
Nu hittar du på igen.

Ursprungligen av zinned:

Copyswede har ingen rätt att avgiftsbelägga lagringsmedium och fördelningen av de som sparar privatkopierat material på dessa jämte de som inte gör det är verkligen ovidkommande då det finns många som inte lagrar piratkopierat material på dessa. Även om jag hade lagrat DRM-fria låtar på extern disk som jag själv använder för att spela upp musiken så har Copyswede ingen rätt att ta extra betalt för det. Jag har redan betalat för materialet och spelar upp det från vilket lagringsmedium jag så önskar.

Copyswede gäller privatkopiering och det rä faktiskt så att de flesta har material på sina diskar som är producerat av Copyswede och STIM etc. anslutna medlemmar och använder sina datorenheter till att titta och lyssna på material som inte är egenproducerat.
Ditt resonemang är lite som att du har köpt din bil och vill därför inte betala för vägunderhåll och bensin etc..

Ursprungligen av zinned:

Återigen, buhu. Du fortsätter påstå att jag ska skänka bidrag till missförstådda och underbetalda artister.

Nej du skänker inget du betalar för att du utyttjar deras arbete och verk etc.

Ursprungligen av zinned:

Så fungerar inte världen, lilla vän. Är man kreatör och skapar material som man sedan önskar sälja så är värdet för varan inget annat än det folk är villiga att betala. Om folk sedan inte vill betala för varan så har man ingen som helst rätt att sitta och gnälla och tycka att gemene man minsann ska skänka pengar från kostnaden av lagringsmedium till dessa "stackars" artister. Dessa får helt enkelt inse att ingen vill ha deras material eller betala deras priser och sedan agera utifrån det.

Du har helt missförstått vad Copyswedeavgiften gäller, den går nämligen till kreatörer som är uppskattade och används eller medverkar i olika produktioner.

Ursprungligen av zinned:

Hahaha! Ja, kan du inte vara så snäll att ta en matematiklektion med mig Beskriv i detalj ditt felaktiga påstående ovan, beskriv igen hur det blir knappt ett öre från mig till de som får pengar från Copyswede.

"I snitt" borde du förstå vad det betyder, eller?

Ursprungligen av zinned:

Det jag bryr mig om är att jag blir bestulen på pengar av Copyswede.

Du blir inte bestulen.

Nog nu. Den här diskussionen leder ingenstans.

*Tråd låst*

Bevaka tråden