Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Copyswede avgiftsbelägger surfplattor

Tråden skapades och har fått 294 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-15 22:11
Ursprungligen av Gordy:

OK så du tycker inte att de som kopieras ska kompenseras för det? Även om kompensationen i många fall är betydligt lägre än den egentliga "skadan".

Jag piratar eller fildelar inte.

Jag har köpt många CD-skivor som jag rippat för att kunna lyssna på dem i min iPhone. Jag har aldrig delat med mig av dessa filer.

Hur har upphovsrättsinnehavare lidit skada av att jag lyssnar på mina CD i min iPhone?
Tycker du att mitt beteende är på något sätt fel eller omoraliskt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-15 22:11
Ursprungligen av Gordy:

De får inte betalt för att du önskar lagra sådant du själv har producerat utan för att du köper en extern hårddisk som det är lagstadgad privtkopieringsavgift på, om detta är ett sådant stort problem för dig så kan du ju utan större problem slippa betala denna hundring.

Det är av princip jag tycker det är fel det Copyswede gör. Borde du ha förstått vid det hör laget! Det handlar inte bara om en hundring nu, vad tror du händer om ett, två, tre, fyra år. Då är vi uppe i flera hundra.

Om någon säger hoppa. Hoppar du då?

Ursprungligen av Gordy:

Jag har svarat på frågan det beror som sagt på att det privatkopieras en hel del i detta land. Sen kan du nog får tag i icke privatkopieringsavgiftsbelagda externa hårddiskar även i Sverige. Finns säkert importörer som inte betalar avgiften.

Det piratkopieras en hel del inom i princip alla västerländska industriländer. Det svarar fortfarande inte på min fråga om varför skådespelare ska ha rätt att få ersättning för lagringsmedia där jag bara lagrar sådant som jag själv producerat. Varför ska Mikael Persbrandt få betalt för att jag behöver lagra mina utrymmeskrävande personliga foto och videoarkiv?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-15 22:16
Ursprungligen av Gordy:

Du verrkar ju göra allt för att slippa stödja musiker och andra kreativa iaf! Så här skrev du tidigare i tråden "Förvånar mig inte. Köper externa diskar i Polen då det är billigare för mig och semester på köpet."

Jag är själv kreativ och stöder många kreativa oavsett om det är musik, film, musik eller annat på olika sätt. Prenumerera på musik, köper musik, film, foto mm. Bara för att det finns en extern, extra avgift som jag inte håller med om betyder inte att jag godkänner avgiften. Semester på köpet. Tolka det som du vill!

Köper du verkligen så många externa diskar (CS avgift á100 per disk) att du får semestern betald? Konstigt att gnälla över en avgift som du inte ens betalar.

Jag köper även externa hårddiskar här hemma i Sverige. Så visst har jag rätt at gnälla. Många vet nog vad den avgifter går ut på men folk är trötta på att man alltid ska lägga till nya avgifter.

Jag sympatiserar med musikerna och upphovsmännen. Det tror jag de flesta gör innerst inne men folk verkar ju verkigen ha missförstått varför privatkopieringsavgiften finns, vad den går ut på och vilka som de pengarna går till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-15 22:21
Ursprungligen av Gordy:

Men du betalar väl inte? Liknande avgifter finns i många andra länder.

Det var du som drog upp det på ett sådant sätt att det framstod som om du tjänade in så mycket att semestern bev betald, men ärligt talat är externa hårddiskar ens speciellt billiga i Polen?

Jag får en skön semester vad är fel med det. Om jag köper många hårddiskar eller inte vad gör det dig för skillnad. Ja det är billigare där med hårddiskar. Mycket är billigare i Polen än här. Sverige är över lag ett dyrt land.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-15 22:23
Ursprungligen av maskh:

Varför ska Mikael Persbrandt få betalt för att jag behöver lagra mina utrymmeskrävande personliga foto och videoarkiv?

Om det tröstar dig så kan du vara rätt säker på att av din betalda privatkopieringsavgift så går inte ens ett öre till Persbrandt.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-15 22:27
Ursprungligen av aceone:

Sverige är över lag ett dyrt land.

Delvis ja mycket beroende på vårt avlånga land vårt klimat och att vi har högre moms än många andra länder. Moms gillar du säkert inte heller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-15 22:29
Ursprungligen av Gordy:

Om det tröstar dig så kan du vara rätt säker på att av din betalda privatkopieringsavgift så går inte ens ett öre till Persbrandt.

Kan du sluta slingra dig och svara? Du tycker ju att det här är etiskt och moraliskt bra så då kan du väl tala om varför. Och vi talar om principer, inte belopp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-15 22:34
Ursprungligen av Gordy:

Delvis ja mycket beroende på vårt avlånga land vårt klimat och att vi har högre moms än många andra länder. Moms gillar du säkert inte heller?

Det har inget att göra med vårt klimat. Sverige är en liten marknad vilket du vet. Vad gillar du då "Gordy" som är en Copyswede sympatisör. Tydligen har du inte förstått vad folket skriver i forumet och varför de inte gillar att betala den extra avgiften. Copyswede hänger inte med tekniken.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-15 22:47
Ursprungligen av aceone:

Det har inget att göra med vårt klimat. Sverige är en liten marknad vilket du vet.

Sverige är en rätt stor och hårt konkurrensutsatt marknad för elektronik. Jag tippar på att det går att hitta rätt mycket elektronikprodukter billigare i Sverige än i Polen som är betydligt folkrikare än Sverige..

Ursprungligen av aceone:

Tydligen har du inte förstått vad folket skriver i forumet och varför de inte gillar att betala den extra avgiften.

Jo jag förstår att ni inte gillar avgiften men ni verkar inte förstå varför den behövs. Trots att flera av er säger er sympatisera med muiker och upphovsrättsmän.

Ursprungligen av aceone:

Copyswede hänger inte med tekniken.

Det är just det Copyswede gör. Förr i tiden kopierade man till kassetter och CD nu kopieras det till/från hårddisk och surfplattor. Klart privatkopieringsavgiften då följer tekniken.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-15 22:52
Ursprungligen av pesc:

Jag piratar eller fildelar inte.

Tycker du att mitt beteende är på något sätt fel eller omoraliskt?

Nej men du är säkert inte en typisk musikkonsument.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-15 23:17
Ursprungligen av Gordy:

Nej men du är säkert inte en typisk musikkonsument.

Men det är ju exakt mitt beteende som avgiften ska "kompensera" för. Inte piratkopiering.

Har du något bra svar på min andra fråga? Vilken skada lider upphovsrättsinnehavaren av att jag lyssnar på mina köpta CD i min iPhone? Det verkar som du tycker att ersättningen dessutom är för låg så vad borde den rätta ersättningen vara?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-15 23:31
Ursprungligen av pesc:

Men det är ju exakt mitt beteende som avgiften ska "kompensera" för. Inte piratkopiering.

Inte bara ditt beteende utan en mängd andra beteenden som utlåning/kopiering åt vänner etc.

Ursprungligen av pesc:

Har du något bra svar på min andra fråga? Vilken skada lider upphovsrättsinnehavaren av att jag lyssnar på mina köpta CD i min iPhone?

Ingen direkt och det gör ju inte du heller om du inte kopierar till en extern hårddisk. iPhone/iPod har inte belagts med Privatkopieringsavgift.

Ursprungligen av pesc:

Det verkar som du tycker att ersättningen dessutom är för låg så vad borde den rätta ersättningen vara?

Jag tycker ersättningen totalt sett är för låg sett till hur omfattande kopieringen är men jag tycker själva nivån på Privatkopieringsavgiften är rätt OK nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-15 23:38
Ursprungligen av Gordy:

Sverige är en rätt stor och hårt konkurrensutsatt marknad för elektronik. Jag tippar på att det går att hitta rätt mycket elektronikprodukter billigare i Sverige än i Polen som är betydligt folkrikare än Sverige..

Jo jag förstår att ni inte gillar avgiften men ni verkar inte förstå varför den behövs. Trots att flera av er säger er sympatisera med muiker och upphovsrättsmän.

Det är just det Copyswede gör. Förr i tiden kopierade man till kassetter och CD nu kopieras det till/från hårddisk och surfplattor. Klart privatkopieringsavgiften då följer tekniken.

Sverige är en rätt stor och hårt konkurrensutsatt marknad för elektronik. RÄTT!
Jag tippar på att det går att hitta rätt mycket elektronikprodukter billigare i Sverige än i Polen som är betydligt folkrikare än Sverige. FEL!!
Man hittar ett mycket större och rikare utbud på elektronikprodukter billigare i Polen än i Sverige! Polen är inget U land om du nu trodde det.
Moms, Jo jag betalar moms då jag handlar eller utför arbeten.
Många förstår men Copyswede är en föråldrad organisation som inte inte hänger med i teknikens utveckling och hur användarna konsumerar produkterna. nej ingen sitter och kopierar över musik till en sutfplatta för att sprida vidare. Det är bevisat att musik och film försäljning har ökat tack var den den digitala frammarschen.

Gordy, jag vet att du och Copyswede gillar varandra

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-15 23:49
Ursprungligen av aceone:

Sverige är en rätt stor och hårt konkurrensutsatt marknad för elektronik. RÄTT!
Jag tippar på att det går att hitta rätt mycket elektronikprodukter billigare i Sverige än i Polen som är betydligt folkrikare än Sverige. FEL!!
Man hittar ett mycket större och rikare utbud på elektronikprodukter billigare i Polen än i Sverige! Polen är inget U land om du nu trodde det.

Jag vet självklart att Polen inte är ett u-land, men så billig är inte elektronik där, känner några polacker som jobbar i Sverige ibland som hellre köper med sig elektronik från Sverige och Tyskland än köper elektronik i Polen.[/quote]

Ursprungligen av aceone:

Många förstår men Copyswede är en föråldrad organisation som inte inte hänger med i teknikens utveckling och hur användarna konsumerar produkterna. nej ingen sitter och kopierar över musik till en sutfplatta för att sprida vidare.

Hur vet du det?
Som sagt Copyswede hänger med.

Ursprungligen av aceone:

Det är bevisat att musik och film försäljning har ökat tack var den den digitala frammarschen.

Det är faktiskt inte bevisat för det säljs färre album fysiskt och digitalt ihopräknat idag än för 10 år sedan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-15 23:58
Ursprungligen av Gordy:

Jag vet självklart att Polen inte är ett u-land, men så billig är inte elektronik där, känner några polacker som jobbar i Sverige ibland som hellre köper med sig elektronik från Sverige och Tyskland än köper elektronik i Polen.

Jag känner också några Polacker i och utanför Polen och de köper i Polen. Ett större utbud finns det i Polen än i Sverige. SANT!

Hur vet du det?
Som sagt Copyswede hänger med.

Du är så hängiven till Copyswede!

Det är faktiskt inte bevisat för det säljs färre album fysiskt och digitalt ihopräknat idag än för 10 år sedan.[/quote]

Det är faktiskt bevisat tvärtom att att det säljer med fysiskt musik och film idag än för 10 år sedan.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-16 00:06
Ursprungligen av aceone:

Jag känner också några Polacker i och utanför Polen och de köper i Polen. Ett större utbud finns det i Polen än i Sverige. SANT!

OK Upp till bevis länka till någon Polsk webbutik med större utbud och lägre priser än i Sverige.

Ursprungligen av aceone:

Det är faktiskt bevisat tvärtom att att det säljer med fysiskt musik och film idag än för 10 år sedan.

'Om vi håller oss till musik? Var har du beviset för det du påstår?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-16 00:18
Ursprungligen av Gordy:

OK Upp till bevis länka till någon Polsk webbutik med större utbud och lägre priser än i Sverige.

'Om vi håller oss till musik? Var har du beviset för det du påstår?

Se där! Du tror inte på mig, då får du ta reda på det själv. Du som vet allt om Polen.
Om vi håller oss till musik, då är det faktiskt din tur upp till bevis Gordy eftersom du envisas med Copyswede har rätt!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-16 00:27
Ursprungligen av aceone:

Se där! Du tror inte på mig, då får du ta reda på det själv. Du som vet allt om Polen.
Om vi håller oss till musik, då är det faktiskt din tur upp till bevis Gordy eftersom du envisas med Copyswede har rätt!

Du påstod att elektonik i Polen var billigare och det fanns ett större och rikare utbud än i Sverige > Upp till bevis!
Du påstod också följande "Det är faktiskt bevisat tvärtom att att det säljer med fysiskt musik och film idag än för 10 år sedan." > Upp till bevis!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-16 00:38
Ursprungligen av Gordy:

Du påstod att elektonik i Polen var billigare och det fanns ett större och rikare utbud än i Sverige > Upp till bevis!
Du påstod också följande "Det är faktiskt bevisat tvärtom att att det säljer med fysiskt musik och film idag än för 10 år sedan." > Upp till bevis!

Gordy! Jag behöver inte bevisa ett skit för dig!
Varsågod, använd Google hitta din webbutik i Polen som inte har något elektroniskt utbud. Polacker handlar elektronik i Sverige eftersom vi har ett så brett utbud och är så billiga. Jojo! Du får t.o.m. Polackerna att skratta!

Jag har läst din trådar och du försvara starkt Copyswede och har väldigt mycket förutfattade meningar om saker och ting. Gör dig själv en tjänst och res till Polen då får du upptäcka något nytt.

Här ska jag behöva göra ditt jobb för att du inte orkar.
Musikforsaljningsstatistik år 2012 (gäller bara Sverige)
http://www.ifpi.se/dokument-och-statistik/mus...

Nej jag tycker att det är maffiametoder och fel att en privatorganisation ska bestämma över mig att jag har en skyldighet för att alla som köper en iPhone, iPad, Mac eller en extern hårddisk måste bestraffas. De kopierar! Socialstyrelsen rekommenderar ät 7 - 8 brödskivor om dagen. Har du sett det?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-16 00:45
Ursprungligen av aceone:

Gordy! Jag behöver inte bevisa ett skit för dig!
Varsågod, använd Google hitta din webbutik i Polen som inte har något elektroniskt utbud.

Jag googlade lite hittade inga större pris eller utbudsskillnader mot Sverige men du kanske har någon bra kontakt i en liten källarlokal?

Ursprungligen av aceone:

Musikforsaljningsstatistik år 2012 (gäller bara Sverige)
http://www.ifpi.se/dokument-och-statistik/mus...

Duktig du var! Jämför nu 2012 med 2002 och tänk dessutom på att 1 SEK är mindre värd idag än för 10 år sedan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-16 00:51

Du hittade inget för hade du sett utbudet och priserna. Du är otroligt patetiskt.
Tro vad du vill men är inte van att resa det märker jag och att du sitter i en källare ja det är upp till dig. Jag bryr mig inte!

Du hänger uppenbarligen inte med, lever i en liten bubbla.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-06-16 00:51
Ursprungligen av Gordy:

1. Mycket eftersom de är bland de upphovsrättsorganisationer som betalar ut Copyswede pengar till sina anslutna medlemmar.

2. Framgångsrika up'n'coming artister kan få rätt mycket pengar från Copyswede om de är medlemmar i någon anknuten upphovsrättsorganistion.

3. Antar att du värdesätter bilder på din familj rätt högt? Vad spelar då en hundring extra för att säkerhetskopiera dom för roll? Speciellt om du vet att största delen av den hundringen går till aktiva fotografer. Sen kan man ju tycka att externa hårddiskar är ectremt billiga även med Copyswedeavgiften inräknad. 800 för en 2TB USB3 disk är inte mycket att bråka om.

4. Självklart får de upphovsmännen som kopieras (och spelas och säljer mest) mer pengar från Copyswede det är ju så samhället funkar men som sagt en del pengar går till stipendier och till mindre framgångsrika upphovsmän och för dom är säkert den inkomsten av stort värde.

1. Dumheter.

2. Mer dumheter,

3. En hundring extra spelar ingen roll alls, förutom att det är vansinnigt att den hundringen går till artister för att jag gör backup på mina egna bilder. Alla artister bör med samma logik betala mig en hundring var för jag tycker det.

4. Ointressant. Att stjäla pengar för att lotta ut en liten del av dem gör det inte rätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-16 00:54

Att Gordy arbetar med Copyswede är jag uppenbart!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-16 01:00
Ursprungligen av aceone:

Du hittade inget för hade du sett utbudet och priserna.

Jag såg utbudet och priserna som sagt ingen större skillnad mot Sverige.

Ursprungligen av aceone:

Tro vad du vill men är inte van att resa det märker jag och att du sitter i en källare ja det är upp till dig. Jag bryr mig inte!

Jag märker det. Surt sa räven.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-16 01:01
Ursprungligen av aceone:

Att Gordy arbetar med Copyswede är jag uppenbart!

Det gör jag som sagt inte.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-16 01:04
Ursprungligen av Json_81:

1. Dumheter.

2. Mer dumheter,

3. En hundring extra spelar ingen roll alls, förutom att det är vansinnigt att den hundringen går till artister för att jag gör backup på mina egna bilder. Alla artister bör med samma logik betala mig en hundring var för jag tycker det.

4. Ointressant. Att stjäla pengar för att lotta ut en liten del av dem gör det inte rätt.

1. På vilket sätt då? Det stämmer ju till 100%.

2. Inte alls däremot så var ditt påstående om att pengarna bara räckte till tuggummi, rena dumheter.

3. Nej de pengarna går inte till artister utan till fotografer.

4. Det stjäls inga pengar och stipendier brukar inte lottas ut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-16 01:06
Ursprungligen av Gordy:

Jag såg utbudet och priserna som sagt ingen större skillnad mot Sverige.
UPP TILL BEVIS!!

Jag märker det. Surt sa räven.

Du har inte sett något för då hade du svarat på ett annat sätt. Tycker inte synd om dig. Lev du i din källare och tro att vi har ett faktiskt utbud i vårt fina land Sverige.

Är din räv sur? WTF! Har det med mig att göra?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-16 01:11
Ursprungligen av aceone:

Du har inte sett något för då hade du svarat på ett annat sätt. Tycker inte synd om dig. Lev du i din källare och tro att vi har ett faktiskt utbud i vårt fina land Sverige.

Antar att du menar fantastiskt men vad är så fantastiskt med polska butiker och deras priser? Där jag har kollat så är det väldigt snarlikt svenska marknaden. men du kanske har ngon dealer som säljer direkt från någon långtradare.

Har du förresten jämfört musikförsäljningen i Sverige 2012 och 2002 än? Man kan lugnt konstatera att du hade ordentligt fel.

Senast redigerat 2013-06-16 01:27
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-16 01:16
Ursprungligen av Gordy:

Antar att du menar fantastiskt me nvad är så fantastiskt med polska butiker och deras priser? Där jag har kollat så är det väldigt snarlikt svenska marknaden. men du kanske har ngon dealer som säljer direkt från någon långtradare.

Har du förresten jämfört musikförsäljningen i Sverige 2012 och 2002 än? Man kan lugnt konstatera att du hade ordentligt fel.

Mohaha!!!
Du har 0-koll på Polska priser, utbud eller butiker. Vet inte var du köper ditt stuff ifrån eller vilken långtradare du letar/refererar till. (Det är nog lite synd om dig ändå, eller inte).

Har jag fel om musiken?
Kom fram ut din bubbla och lev lite så ska du se vad som har hänt de senaste 10 åren om musiken, världen och marknaden.

Bevaka tråden