Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Copyswede avgiftsbelägger surfplattor

Tråden skapades och har fått 294 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Gordy:

Väldig konstig jämförelse eftersom Copyswede representerar en stor del av de som levererar innehåll till bl.a några av Telias tjäster . Som Telia de facto tjänar stora pengar på.

Vilka tjänster tänker du på då?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-07-20 15:50
Ursprungligen av BlackSmp:

Vilka tjänster tänker du på då?

Telias videobutikstjänst bl.a.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-07-20 16:27
Ursprungligen av Gordy:

Telias videobutikstjänst bl.a.

Vad har det med iPhone som mp3-spelare att göra?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-07-20 17:27
Ursprungligen av lappen71:

Vad har det med iPhone som mp3-spelare att göra?

Vem har sagt att detta endast gäller iPhone som mp3 spelare?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-07-20 17:29
Ursprungligen av Anderlind:

Och det är då helt ok att sådana som mig och många andra som köper sin musik/film att behöva betala för att kunna säkerhetskopiera våra foton/dokument?

Hur tänker du?

Hur tänker du? Har du verkligen bara säkerhetskopior på dina foton och dokument på dina diskar? De flesta har inte det.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-07-20 17:30
Ursprungligen av Gordy:

Vem har sagt att detta endast gäller iPhone som mp3 spelare?

Citat:

Det är föreningen Copyswede, som ska skydda svenska upphovsrättsorganisationers intressen, som stämmer bolaget, skriver di.se.
Enligt svensk lag omfattas MP3-spelare av ersättningssystemet

M.a.o Copysweden

Ursprungligen av Gordy:

Telias videobutikstjänst bl.a.

Men den betalar ju redan Telia rättighetsinnehavarna för... Eller menar du att de inte betalar för den?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-07-20 17:39
Ursprungligen av lappen71:

M.a.o Copysweden

Nej! Observera ordet mediaspelare.
"I stämningsansökan till Södertörns tingsrätt skriver Copyswede att organisationen redan 2008 försökte förhandla med företrädarer för mobiltelefonsbranschen om att de skulle betala privatkopieringsersättning för telefoner med inbyggd mediaspelare."

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-07-20 17:41
Ursprungligen av BlackSmp:

Men den betalar ju redan Telia rättighetsinnehavarna för... Eller menar du att de inte betalar för den?

Telia betalar till bolagen medan Copyswede betalar även till medverkande m.fl.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-07-20 17:47
Ursprungligen av Gordy:

Nej! Observera ordet mediaspelare.
"I stämningsansökan till Södertörns tingsrätt skriver Copyswede att organisationen redan 2008 försökte förhandla med företrädarer för mobiltelefonsbranschen om att de skulle betala privatkopieringsersättning för telefoner med inbyggd mediaspelare."

Men det har alla fall ingenting med Telias videobutiktjänst att göra.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-07-20 17:50
Ursprungligen av lappen71:

Men det har alla fall ingenting med Telias videobutiktjänst att göra.

Jo.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-07-20 17:56
Ursprungligen av Gordy:

Jo.

Så Telias videobutik distribuerar olagligt och kopierat material då alltså menar du.
Intressant!!!

Ursprungligen av Gordy:

Hur tänker du? Har du verkligen bara säkerhetskopior på dina foton och dokument på dina diskar? De flesta har inte det.

För de av oss som av etiska skäl undviker material kontaminerat av att ha producerats av personer som stödjer Copyswede, STIM, SAMI och annan beskyddarverksamhet så är det förstås lite opraktiskt att även vi måste betala.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-07-20 18:02
Ursprungligen av John A:

För de av oss som av etiska skäl undviker material kontaminerat av att ha producerats av personer som stödjer Copyswede, STIM, SAMI och annan beskyddarverksamhet så är det förstås lite opraktiskt att även vi måste betala.

Med andra ord så vill du inte stödja de flesta svenska skådespelare, musiker, manusförfattare , dansare , fotografer m.fl. Eftersom de flesta är med i någon eller flera av dessa organisationer. Men jag antar att du ändå kollar på och lyssnar på en hel del av deras arbete?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-07-20 18:05
Ursprungligen av Gordy:

Med andra ord så vill du inte stödja de flesta svenska skådespelare, musiker, manusförfattare , dansare , fotografer m.fl. Eftersom de flesta är med i någon eller flera av dessa organisationer. Men jag antar att du ändå kollar på och lyssnar på en hel del av deras arbete?

Dom ska få betalt för sitt faktiska arbete genom att sälja sin alster inte att tjäna pengar på en påhittad kollektiv avgift.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-07-20 18:10
Ursprungligen av lappen71:

Dom ska få betalt för sitt faktiska arbete genom att sälja sin alster inte att tjäna pengar på en påhittad kollektiv avgift.

Nu är det ju så att det ofta är TV-bolagen etc. som säljer alstren och de delar motvilligt med sig till de medverkande. Copyswede balanserar upp det hela.

Att intäkter förloras på grund av kopiering är inget påhitt. Hur många har inte kopierat film och musik istället för att köpa original? De flesta.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-07-20 18:12
Ursprungligen av Gordy:

Nu är det ju så att det ofta är TV-bolagen etc. som säljer alstren och de delar motvilligt med sig till de medverkande..

Det är inte mitt problem och det ska inte drabba oss som köper en iPhone.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-07-20 18:16
Ursprungligen av Gordy:

Att intäkter förloras på grund av kopiering är inget påhitt. Hur många har inte kopierat film och musik istället för att köpa original? De flesta.

Den kopiering som kan tänkas ha en påverkan på ekonomin är den som sker i Asien.
Bättre att Copysweden byter namn till CopyAsien och flyttar där problemet finns.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-07-20 18:17
Ursprungligen av lappen71:

Det är inte mitt problem och det ska inte drabba oss som köper en iPhone.

Klart det är ditt poblem om du är intresserad av så bra innehåll som möjligt i dina tekniska prylar, men det är du kanske inte?
Sen blir en iPhone knappast dyrare på grund av detta.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-07-20 18:30
Ursprungligen av Gordy:

Klart det är ditt poblem om du är intresserad av så bra innehåll som möjligt i dina tekniska prylar, men det är du kanske inte?
Sen blir en iPhone knappast dyrare på grund av detta.

Nej det är INTE mitt problem att dom inte får betalt för sina alster och det ligger heller inte på mitt ansvar att se till att dom får det genom en påhittad avgift.

Ursprungligen av Gordy:

Med andra ord så vill du inte stödja de flesta svenska skådespelare, musiker, manusförfattare , dansare , fotografer m.fl. Eftersom de flesta är med i någon eller flera av dessa organisationer.

Jag är beredd att stödja dem monetärt när de säljer en vara eller tjänst till mig. Ren välgörenhet lämnar jag till andra mer lämpade organisationer.

Ursprungligen av Gordy:

Men jag antar att du ändå kollar på och lyssnar på en hel del av deras arbete?

Helst inte. Får jag reda på att de är medlemmar i dessa organisationer så undviker jag om möjligt att göra det.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-07-20 18:35
Ursprungligen av lappen71:

Nej det är INTE mitt problem att dom inte får betalt för sina alster och det ligger heller inte på mitt ansvar att se till att dom får det genom en påhittad avgift.

De flesta moderna mediakonsumenter inser att det är en bra ide att stödja de som gör det man gillar, men de flesta kommer inte till skott. Då är den här lösningen hyfsat bra, avgiften är inte mer påhittad än de flesta andra avgifter och kostnader.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-07-20 18:38
Ursprungligen av John A:

Jag stödjer dem monetärt när de säljer en vara eller tjänst till mig. Ren välgörenhet lämnar jag till andra mer lämpade organisationer.

Köper du allt du gillar? Välgörenheten är nog omvänd i många fall.

Ursprungligen av John A:

Helst inte. Får jag reda på att de är medlemmar i dessa organisationer så undviker jag om möjligt att göra det.

Helst inte? Antar att du inte är särskilt aktiv när du kollar? För de flesta kulturskapare är som sagt med i någona av de organisationer som du verkar ogilla.

Ursprungligen av Gordy:

De flesta moderna mediakonsumenter inser att det är en bra ide att stödja de som gör det man gillar, men de flesta kommer inte till skott. Då är den här lösningen hyfsat bra, avgiften är inte mer påhittad än de flesta andra avgifter och kostnader.

I alla andra branscher säljer man en vara eller tjänst och tar då ut ett pris. Du säger att TV-bolagen inte betalar tillräckligt mycket. Det är rent skitsnack. Det är inte TV-bolagen som bestämmer priserna. Det är du som säljare som gör det. Det är du som medverkande som har rätt att kräva den lön du vill ha. Lyckas du inte sälja till det pris du vill ha eller kan få den lön du vill ha så tar du ett annat jobb.

Det är så det fungerar i alla andra branscher. Man straffbeskattar inte en annan bransch för att man själv misslyckas med att ta betalt för sina varor.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-07-20 18:42
Ursprungligen av Gordy:

De flesta moderna mediakonsumenter inser att det är en bra ide att stödja de som gör det man gillar, men de flesta kommer inte till skott. Då är den här lösningen hyfsat bra, avgiften är inte mer påhittad än de flesta andra avgifter och kostnader.

Du skrev att jag svamlar men nu ser vi vem det är som verkligen svamlar.
En kollektiv avgift som ingen vet vem pengarna går till,allra minst jag,är inte en hyffsat bra lösning utan en katastrof.

Ursprungligen av lappen71:

Den kopiering som kan tänkas ha en påverkan på ekonomin är den som sker i Asien.
Bättre att Copysweden byter namn till CopyAsien och flyttar där problemet finns.

Stämningen gäller eventuellt bortfall från privatkopieringsersättningen, där CopySwede anser att mediaspelare likt telefoner och surfplattor ska inkluderas. Det är inte samma sak som piratkopering.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-07-20 18:46
Ursprungligen av lappen71:

Du skrev att jag svamlar men nu ser vi vem det är som verkligen svamlar.
En kollektiv avgift som ingen vet vem pengarna går till,allra minst jag,är inte en hyffsat bra lösning utan en katastrof.

Jag undrade vad du babblade om tidigare men nu svamlar du och du har en konstig definition av ordet katastrof kan man konstatera.Pengarna går till upphovsmän och medverkande vilket du verkar ha missat.

Vänligen håll diskussionen saklig. Håller ni inte med om varandras åsikter så får ni ta fram källor, bättre underbyggda argument, eller släppa det och gå vidare...

*Tråd rensad*

Ursprungligen av Gordy:

Hur tänker du? Har du verkligen bara säkerhetskopior på dina foton och dokument på dina diskar? De flesta har inte det.

Vad spelar det för roll vad de flesta inte har?

På mina interna och externa hårddiskar finns egna foton och dokument samt lagligt köpt musik, film och spel. Varför ska jag då vara tvungen att betala en avgift till Copyswede för att ha möjlighet att lagra dessa filer? För att vara schyst mot några artister, skådespelare m.fl. som vill få in lite extra pengar som de egentligen inte bör ha någon som helst rätt till?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-07-20 18:53
Ursprungligen av John A:

I alla andra branscher säljer man en vara eller tjänst och tar då ut ett pris. Du säger att TV-bolagen inte betalar tillräckligt mycket. Det är rent skitsnack. Det är inte TV-bolagen som bestämmer priserna. Det är du som säljare som gör det.

Tror du ja men nör det gäller TV produktioner så är det ofta take it or leave it som gäller och rigida budgetar. Många produktioner görs på skosnörebudgetar i förhoppning om att produktionerna ska generaa mer pengar i efterskott ller genom att ge extrajobb, men det sker ju inte alltid. Så Copyswede är inte så dumt.

Ursprungligen av John A:

Det är du som medverkande som har rätt att kräva den lön du vill ha. Lyckas du inte sälja till det pris du vill ha eller kan få den lön du vill ha så tar du ett annat jobb..

Lätt för dig att säga men i verkligheten så tvingas många acceptera dåliga villkor.

Ursprungligen av John A:

Det är så det fungerar i alla andra branscher. Man straffbeskattar inte en annan bransch för att man själv misslyckas med att ta betalt för sina varor.

Apple Telia Samsung Google LG MS Nokia m.fl är delvis också i samma bransch de har alla olika distributionstjänster.

Bevaka tråden