Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Copyswede avgiftsbelägger surfplattor

Tråden skapades och har fått 294 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-16 01:32
Ursprungligen av aceone:

Du har 0-koll på Polska priser, utbud eller butiker.

I så fall kan du kanske länka till någon riktigt billig webbutik med fantastiskt utbud i Polen? Borde ju inte vara så svårt för dig?

Ursprungligen av aceone:

Har jag fel om musiken?
Kom fram ut din bubbla och lev lite så ska du se vad som har hänt de senaste 10 åren om musiken, världen och marknaden.

Det är nog du som får göra en dementi för enligt den länk du själv länkade till så har musikförsäljningen i Sverige gått ned ungefär 500000000 kronor på 10 år.

För min del handlar det inte om att det rör sig om en krona eller hundra kronor, eller att pengarna går till kulturindustrin eller hem för hemlösa hundar. Avgiften slår fel och är anpassad för 80-talsteknik. Att vi ens kan kopiera en DVD idag är ett hack, det ska egentligen inte gå; och det är inte en isolerad händelse. I dagsläget liknar avgiften närmast välgörenhet.

Det borde vara helt självklart att man måste anpassa systemet när förutsättningarna förändras.

Jag vet inte hur man löser kulturindustrins problem. Det känns som om den ligger ganska illa till om man knappt kan försörja sig inom den idag. Tänk då hur det kommer att se ut om tio år när resten av världen har fortsatt att utvecklas.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-16 01:56
Ursprungligen av John A:

För min del handlar det inte om att det rör sig om en krona eller hundra kronor, eller att pengarna går till kulturindustrin eller hem för hemlösa hundar. Avgiften slår fel och är anpassad för 80-talsteknik. Att vi ens kan kopiera en DVD idag är ett hack, det ska egentligen inte gå; och det är inte en isolerad händelse.

Men det går och massvis av folk har hundratals filmer på sina hårddiskar. Både från egen kopiering men även från inspelning från Smart-TV laglig nedladdning från internet och Kabelbox.

Ursprungligen av John A:

I dagsläget liknar avgiften närmast välgörenhet.

Nej då har du missförstått vad välgörenhet går ut på.

Ursprungligen av John A:

Det borde vara helt självklart att man måste anpassa systemet när förutsättningarna förändras..

Det har ju som sagt skett kontinuerligt.

Ursprungligen av John A:

Jag vet inte hur man löser kulturindustrins problem. Det känns som om den ligger ganska illa till om man knappt kan försörja sig inom den idag. Tänk då hur det kommer att se ut om tio år när resten av världen har fortsatt att utvecklas.

Kulturbranschen har varit tuff sedan dag 1 och utvecklats i takt med resten av världen och sm sagt vissa grenar inom den drar ju in stora pengar medan andra går back ofta är det s.k. kvalitetskultur som går mindre bra och den skulle inte överleva utan statligt stöd,mecenater, upphovsrättsintäkter, entusiaster och kulturintresserade.

Ursprungligen av Gordy:

Det är nog du som får göra en dementi för enligt den länk du själv länkade till så har musikförsäljningen i Sverige gått ned ungefär 500000000 kronor på 10 år.

Fram till 70-talet hade vi en en rätt omfattande varvsindustri i Sverige, men så blev konkurrensen för hård och varven fick det sämre. Staten gick in med stöd för att hålla igång verksamheten, men det var ett dött lopp redan från början. Man anpassade sig inte till verkligheten och till slut fick man slå igen.

Hur länge ska musikbranschen behöva livsuppehållande system innan det oundvikliga är ett faktum?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-16 02:07
Ursprungligen av John A:

Fram till 70-talet hade vi en en rätt omfattande varvsindustri i Sverige, men så blev konkurrensen för hård och varven fick det sämre. Staten gick in med stöd för att hålla igång verksamheten, men det var ett dött lopp redan från början. Man anpassade sig inte till verkligheten och till slut fick man slå igen.

Ganska lustigt att du drar upp varvsindustri och statsunderstöd för det är ju rätt välkänt att Kinesiska och Syd Koreanska varvsföretag fått enorma stöd från staten för att knäcka konkurrenterna.

Ursprungligen av John A:

Hur länge ska musikbranschen behöva livsuppehållande system innan det oundvikliga är ett faktum?

Vad är ett faktum? Musik är fortfarande extremt populärt men klart att försäljningsintäkterna sjunkit i takt med att det blivit lättare att kopiera och illegalt ladda ned musik gratis.

Ursprungligen av Gordy:

Men det går och massvis av folk har hundratals filmer på sina hårddiskar. Både från egen kopiering men även från inspelning från Smart-TV laglig nedladdning från internet och Kabelbox.

Nej då har du missförstått vad välgörenhet går ut på.

Det har ju som sagt skett kontinuerligt.

Kulturbranschen har varit tuff sedan dag 1 och utvecklats i takt med resten av världen och sm sagt vissa grenar inom den drar ju in stora pengar medan andra går back ofta är det s.k. kvalitetskultur som går mindre bra och den skulle inte överleva utan statligt stöd,mecenater, upphovsrättsintäkter, entusiaster och kulturintresserade.

Välkommen till resten av världen. De flesta branscher är tuffa. Skillnaden är att i andra branscher så har man inte rätt att försörja sig. Kan man inte leva på de varor och tjänster som man förmedlar så går man omkull och får ta ett annat jobb. Sånt är livet. Livet är tufft.

Ursprungligen av Gordy:

Vad är ett faktum? Musik är fortfarande extremt populärt men klart att försäljningsintäkterna sjunkit i takt med att det blivit lättare att kopiera och illegalt ladda ned musik gratis.

Du har säkert inte missat att Spotify är tokpopulärt, för att inte tala om allt annat som slåss om konsumenternas pengar. För tio år sedan köpte man musik, nu köper man appar. Världen kretsar inte kring kulturindustrin; nu får den konkurrens och kommer envist fortsätta att skylla ifrån sig. Kopiering, fildelning. Allt är någon annans fel, vi behöver inte anpassa oss.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-16 02:36
Ursprungligen av John A:

Du har säkert inte missat att Spotify är tokpopulärt,

Tokpopulärt är nog att ta i de flesta betalar ju inte för den fulla versionen och det finns poulärare musiktjänster som Pandora och Grooveshark m.fl. Intkterna från Spotify och andra strömmande musiktjänster är inräknade i 2012 års musikförsäljning ligger fortfarande långt efter 2002 års försäljning då pengarna dessutom var mer värda.

Ursprungligen av John A:

för att inte tala om allt annat som slåss om konsumenternas pengar. För tio år sedan köpte man musik, nu köper man appar. Världen kretsar inte kring kulturindustrin; nu får den konkurrens och kommer envist fortsätta att skylla ifrån sig. Kopiering, fildelning. Allt är någon annans fel, vi behöver inte anpassa oss.

Med anpassa menar du att den ska lägga sig platt? Sen har nog de flesta råd att köpa både ett par appar och ett musikalbum, men eftersom det är så lätt att kopiera och ladda ned musik gratis så köps det mindre än förr trots att musik är populärt i de flesta åldersgrupper.
Tro det eller ej men världen kretsar till stor del forfarande runt kulturindustrin som har en mycket stark ställning jorden runt fast du kanske inte har läst någon tidning eller varit inne på någon kultursite på siste?

Ursprungligen av Gordy:

Tokpopulärt är nog att ta i de flesta betalar ju inte för den fulla versionen och det finns poulärare musiktjänster som Pandora och Grooveshark m.fl. Intkterna från Spotify.....

Vad har Pandora med copyswede att göra? Finns Pandora i Sverige?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-16 02:48
Ursprungligen av keptang:

Vad har Pandora med copyswede att göra? Finns Pandora i Sverige?

Vi pratade om populära streamingtjänster och Pandora har betydligt fler användare än Spotify en del av dessa i Sverige. Även om den inte finns här officiellt.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-16 03:57
Ursprungligen av John A:

Skillnaden är att i andra branscher så har man inte rätt att försörja sig. Kan man inte leva på de varor och tjänster som man förmedlar så går man omkull och får ta ett annat jobb. Sånt är livet. Livet är tufft.

Förstår inte riktigt vart du vill komma? Det är ju inte direkt så att kulturmänniskor generellt tjänar stora pengar eller är garanterade inkomster så Jantelagen slår väldigt snett.. Copyswede pengarna är ju till största delen en kompensation för uteblivna intäkter.
Sen ditt prat om att man iinte har rätt att försörja sig i andra branscher om man inte kan leverera, missade du verkligen att jag påpekade att massvis av it och teknikbolag lever endast på grund av riskkapitalpengar inte på grund av att de producerar något folk vill ha eller ens kommer att vilja ha. Hundratals miljoner satsades t.e.x. i boo.com med extremt dåligt utfall tycker du att det var rätt?

Väldigt många teknokrater framställer sig ofta som direkt kulturfientliga men sen sitter ni ändå och njuter av kulturbranschens produkter när tillfälle ges.

Ursprungligen av Gordy:

Förstår inte riktigt vart du vill komma? Det är ju inte direkt så att kulturmänniskor generellt tjänar stora pengar eller är garanterade inkomster så Jantelagen slår väldigt snett.. Copyswede pengarna är ju till största delen en kompensation för uteblivna intäkter.

Jag förstår fullt ut att folk i kulturbranschen har det tufft och knappt går runt. Jag tycker att det är starkt av dem som trots svårigheter står ut och väljer att göra det de tror på. Men där tar personligt ansvar vid. Sälj en produkt. Våga ta betalt. Ingen tvingar någon att sälja låtar på iTunes för 9 kronor styck eller gratis mot reklam i Spotify. Systemet med intäkter i efterhand genom intresseorganisationer är så korrupt att det inte längre fungerar. Det folkliga stödet vacklar. Hela kulturbranschen får dåligt rykte. Inte konstigt att folk ser sig om efter andra nöjen.

Ursprungligen av Gordy:

Sen ditt prat om att man iinte har rätt att försörja sig i andra branscher om man inte kan leverera, missade du verkligen att jag påpekade att massvis av it och teknikbolag lever endast på grund av riskkapitalpengar inte på grund av att de producerar något folk vill ha eller ens kommer att vilja ha. Hundratals miljoner satsades t.e.x. i boo.com med extremt dåligt utfall tycker du att det var rätt?

Nej. Har jag påstått det?

Ursprungligen av Gordy:

Väldigt många teknokrater framställer sig ofta som direkt kulturfientliga men sen sitter ni ändå och njuter av kulturbranschens produkter när tillfälle ges.

Själv föredrar jag creative commons just för att undvika den teknikfientliga kulturbranschen. Kultur är tur nog inte något monopol. Men visst, ibland hittar jag något som jag uppskattar från kulturbranschen. Det betalar jag mer än gärna för. Men där ska transaktionen ta slut. Jag fick en produkt, upphovsmannen fick pengar. Det är det enda rättvisa system vi har.

Senast redigerat 2013-06-16 05:01
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-16 10:15
Ursprungligen av Gordy:

I så fall kan du kanske länka till någon riktigt billig webbutik med fantastiskt utbud i Polen? Borde ju inte vara så svårt för dig?

Det är nog du som får göra en dementi* för enligt den länk du själv länkade till så har musikförsäljningen i Sverige gått ned ungefär 500000000 kronor på 10 år.

* Dementia is a loss of brain function that occurs with certain diseases. It affects memory, thinking, language, judgment, and behavior.

Music Sales In 2012 Prove Digital Is Rising, CDs Are Dead And ... Vinyl Is Alive Once Again?
http://www.huffingtonpost.com/2013/01/09/musi...

Ge dig! Hur mycket ska du ha det sista ordet sagt?
Erkänn att du har fel, du har inte hittat någon Polsk butik. Jag behöver inte ge dig något, har inget att bevisa för dig.

Gordy är du Per Gessle och lite putt för att ingen vill lyssna på din musik längre och inte får någon ersättning. Man kan börja tro det. Säkert lite ledsen över att allt är digitalt idag. Helst av allt vill du beskatta alla som inte delar din åsikt.
Ta och res lite, upplev världen så får du ett uppvaknade eller sitter du i din källare och vågar inte krypa ut. Att du är

Ursprungligen av aceone:

* Dementia is a loss of brain function that occurs with certain diseases. It affects memory, thinking, language, judgment, and behavior.

Dementi är ett svenskt ord.

dementi

det att påstå att ett tidigare uttalande inte är sant; det att ta tillbaka ett tidigare uttalande
Några veckor senare kom dementin från företaget.
Jämför: förnekande, förnekelse
Besläktade ord: dementera

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-16 11:04

Snälla! Förstår du inte at jag driver med dig! Du måste märka ord hela tiden! Lägg ner nu och inse att du har inte alltid rätt!

COPYSWEDE avskaffa maffiametoder påtvingad skatt!

Say what?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-16 12:16
Ursprungligen av Capeman:

Dementi är ett svenskt ord.

dementi

det att påstå att ett tidigare uttalande inte är sant; det att ta tillbaka ett tidigare uttalande
Några veckor senare kom dementin från företaget.
Jämför: förnekande, förnekelse
Besläktade ord: dementera

Dementi är väl ett ord från Dementera som i sin tur kommer från franska Démentir som kommer från nego - Latin.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-16 12:17
Ursprungligen av Capeman:

Say what?

Fel person! Sorry!

Dementi är väl ett ord från Dementera som i sin tur kommer från franska Démentir som kommer från nego - Latin.

Ursprungligen av aceone:

Fel person! Sorry!

Dementi är väl ett ord från Dementera som i sin tur kommer från franska Démentir som kommer från nego - Latin.

Ja, menade bara att det var ett även i Sverige använt ord. Lät som om du trodde Gordy menade det engelska ordet "dementia".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-16 12:21
Ursprungligen av Capeman:

Ja, menade bara att det var ett även i Sverige använt ord. Lät som om du trodde Gordy menade det engelska ordet "dementia".

Capeman - Stämmer bra det!

Gorby: Skulle du kunna svara på två frågor? 1) Bör företag och upphovsmakare som kringgärdar sina produkter med DRM och därmed saboterar min lagliga rätt till privatkopiering få ta del av Copyswedes avgifter? 2) Finns det någon annan industri som du anser borde få liknande ersättning när den åsamkas inkomstbortfall i form av utebliven försäljning? Mina ungar har t.ex. använt sina storasyskons skor löpande allteftersom föregående syskon växt ur dem, vilket säkert åsamkat stora ekonomiska förluster hos skotillverkarna. Bör de få ersättning - t.ex. en avgift på vägarna, eftersom det i huvudsak är där skorna används - på grund av det? Om inte, varför inte?

Ursprungligen av aceone:

Dementi är väl ett ord från Dementera som i sin tur kommer från franska Démentir som kommer från nego - Latin.

Troligen men det du citerade, "dementia" , avsåg sjukdomen som vi kallar demens vilket är något helt annat

  • Medlem
  • International user
  • 2013-06-16 21:31
Ursprungligen av Gordy:

Jo jag förstår att ni inte gillar avgiften men ni verkar inte förstå varför den behövs. Trots att flera av er säger er sympatisera med muiker och upphovsrättsmän

Varför behövs den?
För att de stackars musikerna inte kan försörja sig själva?

Ursprungligen av Gordy:

Jag tycker ersättningen totalt sett är för låg sett till hur omfattande kopieringen är men jag tycker själva nivån på Privatkopieringsavgiften är rätt OK nu.

Ska du visa några siffror på denna OMFATTANDE kopiering eller ska du fortsätta slingra dig?


Strunta i att bemöta argumenten så kommer personerna till slut tröttna, tror och hoppas jag.

Senast redigerat 2013-06-17 13:58
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-06-17 00:27
Ursprungligen av Gordy:

Delvis ja mycket beroende på vårt avlånga land vårt klimat och att vi har högre moms än många andra länder. Moms gillar du säkert inte heller?

Det är inte en fråga om för eller emot. Det är en fråga om principer.
Moms är en 'avgift' på nästan alla varor och tjänster. Denna 'avgift' (Mervärdesskattelag (1994:200)) är stiftad av vår demokratiskt valda riksdag. Hanteringen av moms sköts av myndigheter, inte privata firmor.

Det är fel att en privat aktör driver in ”skatter” som de sedan kan disponeras fritt utan full redovisning.
Det är fel betalt för något man redan betalat för.
Det är fel betalt för något man får göra fritt/gratis.

Självklart ska de som producerar alster ta betalt för sina verk. Men inte via Copyswede. Och nu när privatkopieringen minskar (Netflix,Spotify,iTunes,YouTube,StoryTel,playtjänster & digitala bibliotekstjänster) borde väl avgifterna isåfall minska?
Jag vet ingen som bränner CD-skivor, spelar in tv på VHS/DVD eller kopierar från ovan nämnda tjänster.

Kommer inte på någon vettig bilanalogi, men ska vi betala alkoholskatt på socker till ”Alcoswede”? Eller fordonsskatt på wunderbaumgranar till BilSweden?

Senast redigerat 2013-06-17 00:47
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-06-17 01:08

Dessutom, vari ligger logiken att avgiften för en 4TB hårddisk är den samma som en 80GB? Den förstnämnda kan i runda slängar användas för att privatkopiera 50ggr så många LP-skivor. Ett tecken på att det sköts av klåpare och inte av svenska politiker. Föreställ er att man bara betalar skatt/moms på de första 8 litrarna när man tankar bilen, eller moms endast på allt under 80kr?
Inte i konsumentledet ännu, men det är möjligt att lagra data i DNA, typ 700TB/g. Man kan duplicera en köpt bild/bok med sin skrivare, ska även den beläggas med avgift?

Nej det är dags att avveckla den här gamla stofilen. Vilket parti vill ha min röst nästa år?

Ursprungligen av reboot81:

Dessutom, vari ligger logiken att avgiften för en 4TB hårddisk är den samma som en 80GB? Den förstnämnda kan i runda slängar användas för att privatkopiera 50ggr så många LP-skivor. Ett tecken på att det sköts av klåpare och inte av svenska politiker. Föreställ er att man bara betalar skatt/moms på de första 8 litrarna när man tankar bilen, eller moms endast på allt under 80kr?
Inte i konsumentledet ännu, men det är möjligt att lagra data i DNA, typ 700TB/g. Man kan duplicera en köpt bild/bok med sin skrivare, ska även den beläggas med avgift?

Nej det är dags att avveckla den här gamla stofilen. Vilket parti vill ha min röst nästa år?

Fast maxavgifter är iofs ingenting ovanligt. I detta fall så innebär det i princip att hårddiskar belastas med samma avgift eftersom alla numera är större än 80 GB.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-06-18 09:19

Detta tolkar jag som jag vill. Eftersom jag inte kan välja bort avgiften - den tvingas på mig - så tar jag den som ett "carte blanche" att kopiera så mycket som jag vill.
Att säga att detta täcker bara "tillåten privatkopiering" är bara löjligt, och dessutom oärligt eftersom det drabbar dom som inte kopierar alls.

Om privatkopieringen är "tillåten" - varför skall jag då betala på detta sättet? Det är väl lika tillåtet att skicka en hundring i ett kuvert, för de som till äventyrs skulle vilja göra det? Och om man tar något utan att betala, så är det väl INTE tillåtet?

Men den som tar betalt för något som inte levereras - den är en TJUV!
Lika mycket tjuv som den som tar utan att betala, till och med ännu mera eftersom det inte går att välja bort.
Har vi samma avgifter på kopieringsmaskiner?

Det första spridandet av copyright-material som jag personligen kommer ihåg, var från "roliga timmen" på lördagar i småskolan under femtiotalet - då satt min lärare och "spred material" genom högläsning ur en bok.
Inte fan fick författaren någon ersättning för det!
Det saknar relevans att det troligen var tillåtet enligt svensk lag - det gör det inte mera "rätt".
Nordkorea, Kina och Burma har också lagar där de ensidigt bestämmer vad som är tillåtet.
Det saknar också relevans att författarna troligen inte hade något emot högläsningen - det viktiga är i så fall om de var tillfrågade - och det var de inte.

Hur petig kan man bli? Enskilda måste själva få välja om de vill kopiera tillåtet material, och betala för vad som kostar.
Betalar de inte så är det inte tillåtet, och då skall de skyldiga ställas till svars - inte alla andra.
Det har heller ingen betydelse att det är svårt eller dyrt att få tag på de skyldiga.

För i så fall kan vi ju översätta det på andra fenomen, som t.ex. att en del politiker tar mutor.
Det är både svårt och dyrbart att bevisa vilka det gäller, men det fixar vi lätt genom att slänga alla politiker i fängelse, så är den saken klar!

Vad har högläsning med kopiering (digital såsom analog) att göra?

Alltså, jag gillar inte Copyswede mer än de flesta här men föredrar när man argumenterar på ett vettigt sätt med relevanta argument...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-06-18 09:32

Kopieringsmaskiner var en bra jämförelse. Man kan ju kopiera upphovsrättsskyddade böcker med dem….

Bevaka tråden