Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Copyswede avgiftsbelägger surfplattor

Tråden skapades och har fått 294 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-07-20 18:57
Ursprungligen av maskh:

Vad spelar det för roll vad de flesta inte har?

På mina interna och externa hårddiskar finns egna foton och dokument samt lagligt köpt musik, film och spel. Varför ska jag då vara tvungen att betala en avgift till Copyswede för att ha möjlighet att lagra dessa filer? För att vara schyst mot några artister, skådespelare m.fl. som vill få in lite extra pengar som de egentligen inte bör ha någon som helst rätt till?

Sorry men 100% rättvisa kommer aldrig existera.
Klart de har rätt till pengarna om majoriteten använder sina enheter till att streama kopiera och kolla på andras verk.

Ursprungligen av Gordy:

Sorry men 100% rättvisa kommer aldrig existera.
Klart de har rätt till pengarna om majoriteten använder sina enheter till att streama kopiera och kolla på andras verk.

Det är ingenting annat än övergrepp och maffiametoder att tvinga alla att betala för något som några gör.

Hoppas du får betalt av upphovsrättsindustrin för att ge ditt stöd till sådana metoder.

Ursprungligen av Gordy:

Köper du allt du gillar? Välgörenheten är nog omvänd i många fall.

Om jag vill ha något och den som distribuerar det tar ut en avgift för distributionen så är jag beredd att betala. Det är ett ganska enkelt koncept.

Ursprungligen av Gordy:

Helst inte? Antar att du inte är särskilt aktiv när du kollar? För de flesta kulturskapare är som sagt med i någona av de organisationer som du verkar ogilla.

Ibland finns det sociala och praktiska komplikationer, men allt eget initiativ är borta.

Ursprungligen av Gordy:

Tror du ja men nör det gäller TV produktioner så är det ofta take it or leave it som gäller och rigida budgetar. Många produktioner görs på skosnörebudgetar i förhoppning om att produktionerna ska generaa mer pengar i efterskott ller genom att ge extrajobb, men det sker ju inte alltid. Så Copyswede är inte så dumt.

Lätt för dig att säga men i verkligheten så tvingas många acceptera dåliga villkor.

Det där är inget som är unikt för den branschen. I massor med andra branscher råder samma problem. Take it or leave it. Vet du vad de gör? De tar jobben eller så gör de något annat.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-07-20 19:11
Ursprungligen av Gordy:

Jag undrade vad du babblade om tidigare men nu svamlar du och du har en konstig definition av ordet katastrof kan man konstatera.Pengarna går till upphovsmän och medverkande vilket du verkar ha missat.

Jag har inte missat något men ingen vet verkligen att pengarna distribueras på ett rättvist sätt.

*Tråd rensad: §1.5, §1.6*

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-07-20 19:24
Ursprungligen av maskh:

Det är ingenting annat än övergrepp och maffiametoder att tvinga alla att betala för något som några gör.

Några? De flesta kollar ju som sagt på andras verk i sina mobiler.

Ursprungligen av maskh:

Hoppas du får betalt av upphovsrättsindustrin för att ge ditt stöd till sådana metoder.

Det får jag inte.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-07-20 19:26
Ursprungligen av John A:

Om jag vill ha något och den som distribuerar det tar ut en avgift för distributionen så är jag beredd att betala. Det är ett ganska enkelt koncept.

Lika enkelt som att den som distribuerar ska betala till de som ligger bakom innehållet och det är det det handlar om här.

Ursprungligen av John A:

Ibland finns det sociala och praktiska komplikationer, men allt eget initiativ är borta.

Hur menar du nu?

Ursprungligen av Gordy:

Några? De flesta kollar ju som sagt på andras verk i sina mobiler.

Så mycket enklare det vore om man tog betalt för tillgång till verket då, inte för mobilen.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-07-20 19:28
Ursprungligen av lappen71:

Jag har inte missat något men ingen vet verkligen att pengarna distribueras på ett rättvist sätt.

Copyswede deras medlemsorganisationer revisorer och skatteverket lär veta. Men som sagt 100% rättvisa existerar i princip inte i något enda sammanhang.

Ursprungligen av Gordy:

Hur tänker du? Har du verkligen bara säkerhetskopior på dina foton och dokument på dina diskar? De flesta har inte det.

Kan du besvara frågan? Eller trollar du bara?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-07-20 19:30
Ursprungligen av John A:

Så mycket enklare det vore om man tog betalt för tillgång till verket då, inte för mobilen.

Hur många skulle betala för att titta på fotografier? Eller för youtubeklipp? Nyhetssändningar? etc.

Ursprungligen av Gordy:

Lika enkelt som att den som distribuerar ska betala till de som ligger bakom innehållet och det är det det handlar om här.

Det finns ingen annan bransch där köparen bestämmer priset.

Ursprungligen av Gordy:

Hur menar du nu?

Att branschens beteende fått mig att helt tappa intresse för den. Jag hyser dock hopp eftersom det blir allt mer vanligt förekommande att man inte är med i dessa organisationer utan inser att man kan klara sig med ärliga metoder.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-07-20 19:32
Ursprungligen av Anderlind:

Kan du besvara frågan? Eller trollar du bara?

Copyswede handlar inte bara om film och musik även fotografer och andra än filmare och musiker får ersättning från Copyswede.

Ursprungligen av Gordy:

Hur många skulle betala för att titta på fotografier? Eller för youtubeklipp? Nyhetssändningar? etc.

Är det bra fotografier så kan man ställa ut dem och ta betalt för det, alternativt ta fotografierna på uppdrag åt någon och då få lön för utfört arbete.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-07-20 19:41
Ursprungligen av John A:

Det finns ingen annan bransch där köparen bestämmer priset.

Jo faktiskt finns det många branscher där köparen är med och bestämmer priset det är rätt vanligt.

Ursprungligen av John A:

Att branschens beteende fått mig att helt tappa intresse för den. Jag hyser dock hopp eftersom det blir allt mer vanligt förekommande att man inte är med i dessa organisationer utan inser att man kan klara sig med ärliga metoder.

De som inte är med i dessa organisationer är tyvärr ofta de som utnyttjas av vissa företag och personer med inte så ärliga intentioner så förstår inte riktigt din vinkling.
Den bransch du pratar om är väldigt mångfacetterad och innehåller tiotusentals företag och mängder av organisationer så genom att prata om dess beteende som ett så gör du det väldigt enkelt för dig. Känns som om du och andra vill rättfärdiga er och ett visst beteende på detta vis.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-07-20 19:46
Ursprungligen av John A:

Är det bra fotografier så kan man ställa ut dem och ta betalt för det, alternativt ta fotografierna på uppdrag åt någon och då få lön för utfört arbete.

Hur många går på fotoutställningar jämfört med hur många som kollar på foton på nätet? Många av de fotografer som får pengar från Copyswede får det som ersättning för att deras foton använts i TV program nyhetsinslag och pjäser etc.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-07-20 19:54
Ursprungligen av Gordy:

Copyswede deras medlemsorganisationer revisorer och skatteverket lär veta. Men som sagt 100% rättvisa existerar i princip inte i något enda sammanhang.

Det är något som jag inte accepterar och det borde inte någon.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-07-20 19:59
Ursprungligen av lappen71:

Det är något som jag inte accepterar och det borde inte någon.

Antar att du i så fall spenderar en hel del tid grubblandes över vart pengar du betalat till företag myndigheter och organisationer som inte heller detaljredovisar vart deras överskott tar vägen?
Sorry men 100% rättvisa är en utopi.

Ursprungligen av Gordy:

Hur många går på fotoutställningar jämfört med hur många som kollar på foton på nätet?

I så fall är det kanske helt enkelt en dålig bransch att ge sig in i.

Ursprungligen av Gordy:

Många av de fotografer som får pengar från Copyswede får det som ersättning för att deras foton använts i TV program nyhetsinslag och pjäser etc.

Vilket jag menar är högst oetiskt. De ska ta betalt för att utföra jobbet eller när TV-bolaget licensierar fotografiet. Att de har laglig rätt till att göra detta är makabert. Min förhoppning är att detta ändras framöver.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-07-20 20:10
Ursprungligen av John A:

I så fall är det kanske helt enkelt en dålig bransch att ge sig in i.

De flesta branscher är dåliga att ge sig in i även om man är riktigt bra på det man gör. Inte många företagare och frilansare dansar på rosor direkt.

Ursprungligen av John A:

Vilket jag menar är högst oetiskt. De ska ta betalt för att utföra jobbet eller när TV-bolaget licensierar fotografiet. Att de har laglig rätt till att göra detta är makabert. Min förhoppning är att detta ändras framöver.

Din förhoppning kommer inte infrias vilket de flesta kreatörer är glada för. Gör du förresten något kreativt själv?

Ursprungligen av Gordy:

De flesta branscher är dåliga att ge sig in i även om man är riktigt bra på det man gör. Inte många företagare och frilansare dansar på rosor direkt.

Det är ju förstås tråkigt, vad jag dock inte kan förstå är varför just kulturbranschen ska ha andra villkor än alla andra branscher.

Ursprungligen av Gordy:

Din förhoppning kommer inte infrias vilket de flesta kreatörer är glada för. Gör du förresten något kreativt själv?

Jag arbetar som programutvecklare. Majoriteten av det jag producerar delas som fri och öppen programvara. Jag får trots det en anständig lön varje månad. Jag får ingen ersättning från försäljning av telefoner, CD-skivor eller hårddiskar; trots att min programvara kan kopieras till dem. Jag klarar mig rätt bra ändå.

Ursprungligen av Gordy:

Copyswede handlar inte bara om film och musik även fotografer och andra än filmare och musiker får ersättning från Copyswede.

Och varför ska jag betala för det? För att lagra mina egna foton och dokument?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-07-20 20:37
Ursprungligen av John A:

Det är ju förstås tråkigt, vad jag dock inte kan förstå är varför just kulturbranschen ska ha andra villkor än alla andra branscher.

Nej det är inte tråkigt. Många branscher och organisationer har olika villkor och speciella förmåner. Det gäller verkligen inte bara kulturbranschen. Att idrotten av alla de slag subventioneras och njuter av alla möjliga förmåner har inte slagt dig? Eller många exportbranscher som det pumpas in miljarder i trots magra resultat och utsikter.

Ursprungligen av John A:

Jag arbetar som programutvecklare. Majoriteten av det jag producerar delas som fri och öppen programvara. Jag får trots det en anständig lön varje månad.

Varför delar du inte allt du utvecklar fritt? Du verkar inte leva upp till din egen höga etik.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-07-20 20:38
Ursprungligen av Anderlind:

Och varför ska jag betala för det? För att lagra mina egna foton och dokument?

Majoriteten av datoranvändare lagrar inte bara foton och dokument på sina diskar. Tror förövrigt du gör en nettovinst liksom de flesta andra alltså det material från andra du får laglig tillgång till genom Stim Copyswede etc. överstiger det du betalar.

Ursprungligen av Gordy:

Nej det är inte tråkigt. Många branscher och organisationer har olika villkor och speciella förmåner. Det gäller verkligen inte bara kulturbranschen. Att idrotten av alla de slag subventioneras och njuter av alla möjliga förmåner har inte slagt dig? Eller många exportbranscher som det pumpas in miljarder i trots magra resultat och utsikter.

Ingen annan bransch kräver ersättning vid försäljning av telefoner, CD-skivor och hårddiskar för att deras produkter kan användas på dem. Det närmaste är finansieringen av public service, som visserligen är tvivelaktig men där diskuterar man i alla fall en framtida omarbetning.

Ursprungligen av Gordy:

Varför delar du inte allt du utvecklar fritt? Du verkar inte leva upp till din egen höga etik.

Därför att vissa saker utvecklas för internt bruk och inte har någon praktisk användning utanför organisationen.

Det känns som om vi bara kastar samma argument fram och tillbaka. Jag avslutar min medverkan med lite passande creative commons-kultur: http://xkcd.com/386/
God kväll allihop.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-07-20 21:03
Ursprungligen av John A:

Ingen annan bransch kräver ersättning vid försäljning av telefoner, CD-skivor och hårddiskar för att deras produkter kan användas på dem.

Inte så kontigt för de flesta andra branscher har ju inte drabbats på samma negativa sätt av dessa kopieringstekniker.

Ursprungligen av John A:

Det närmaste är finansieringen av public service, som visserligen är tvivelaktig men där diskuterar man i alla fall en framtida omarbetning.

Moderaterna och andra högerpartier vill det ja lite av en våt dröm för dom, de har ju heller aldrig varit så intresserad av public service och dess kvaliteter. De tycker ju TV4 och TV 5 m.fl. kommersiella kanaler är lika bra och heltäckande som SVT..
Plus att kommersiella kanaler sällan granskar politiker lika mycket och lika bra som SVT.

Ursprungligen av John A:

Därför att vissa saker utvecklas för internt bruk och inte har någon praktisk användning utanför organisationen.

Vad är det för organisation du jobbar för. Är det den som ger dig din lön så att du kan ge bort dina program?

Ursprungligen av Gordy:

Majoriteten av datoranvändare lagrar inte bara foton och dokument på sina diskar. Tror förövrigt du gör en nettovinst liksom de flesta andra alltså det material från andra du får laglig tillgång till genom Stim Copyswede etc. överstiger det du betalar.

Vilket material får jag tillgång till genom Stim Copyswede etc.? Låter trevligt att få tillgång till mer än det jag redan köper.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-07-20 21:37
Ursprungligen av Anderlind:

Vilket material får jag tillgång till genom Stim Copyswede etc.?.

Det som spelas offentligt och ligger "fritt" på nätet etc.
Sen så är ju en hel del musik och filmproduktioner delvis finansierade med Stim och Copyswedepengar.

Ursprungligen av Gordy:

Det som spelas offentligt och ligger "fritt" på nätet etc.
Sen så är ju en hel del musik och filmproduktioner delvis finansierade med Stim och Copyswedepengar.

Det är knappast ett svar på min fråga, bara skräptext.
Vilket material har jag tillgång till och var hämtar jag det?

Tack och bock.

Bevaka tråden