Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Copyswede avgiftsbelägger surfplattor

Tråden skapades och har fått 294 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-15 20:19
Ursprungligen av aceone:

Jag känner till STIM!
Poängen här är att det dröjer inte länge för än man hittar på nya saker att beskatta oss vanliga människor med nya avgifter och vi bara sitter och godtar allt!

Du verrkar ju göra allt för att slippa stödja musiker och andra kreativa iaf! Så här skrev du tidigare i tråden "Förvånar mig inte. Köper externa diskar i Polen då det är billigare för mig och semester på köpet."

Köper du verkligen så många externa diskar (CS avgift á100 per disk) att du får semestern betald? Konstigt att gnälla över en avgift som du inte ens betalar.

Ursprungligen av aceone:

Nej det är helt väg att gå. Copyswede hänger inte med. Man kan tro att du kanske tom är sympatisör för Copyswede.

Jag sympatiserar med musikerna och upphovsmännen. Det tror jag de flesta gör innerst inne men folk verkar ju verkigen ha missförstått varför privatkopieringsavgiften finns, vad den går ut på och vilka som de pengarna går till.

Senast redigerat 2013-06-15 21:39
Ursprungligen av Gordy:

Troligen ja.

Är du på riktigt? Flera av mina vänner köper hårddiskar för att lagra stora mängder av egenproducerad video och foto.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-15 20:21
Ursprungligen av maskh:

Är du på riktigt? Flera av mina vänner köper hårddiskar för att lagra stora mängder av egenproducerad video och foto.

Ja men lär väl som de flesta andra också kopiera andras material till sina diskar?

Ursprungligen av Gordy:

Ja men lär väl som de flesta andra också kopiera andras material till sina diskar?

Utan tillåtelse, nej. Med tillåtelse, ja. Varför ska vi betala en avgift för det?

  • Medlem
  • International user
  • 2013-06-15 20:26
Ursprungligen av Gordy:

Du bvrkar ju göra alalt för att slippa stödja musiker och andra kreativa iaf! Så här skrev du tidigare i tråden "Förvånar mig inte. Köper externa diskar i Polen då det är billigare för mig och semester på köpet."

Köper du verkligen så många externa diskar (CS avgift á100 per disk) att du får semestern betald? Konstigt att gnälla över en avgift som du inte ens betalar.

Vad är det för resonemang?
Jag mördar inte människor, får jag inte gnälla över straffskalan relaterat till det?

Ursprungligen av Gordy:

Jag sympatiserar med musikerna och upphovsmännen. Det tror jag de flesta gör innerst inne men folk verkar ju verkigen ha missförstått varför privatkopieringsavgiften finns, vad den går ut på och vilka som de pengarna går till.

Det är nog du som missuppfattar. Privatkopiering är förlegat, ingen kopierar kassettband längre.
Varför ska jag betala till artister bara för att jag köper en hårddisk?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-15 20:29
Ursprungligen av zappee:

Fast nu räcker det inte att några få tycker något är bra för att skaparen ska överleva..

Skaparen ska överleva? Låter grymt men antar att du menar att skaparen ska kunna leva på sitt verk och jo det kan det göra om de få fansen är generösa mecenater.

Ursprungligen av zappee:

Problemet är att kulturfolket tror det och gör det enkelt för sig och skyller allt på fildelning.

Inte alls men självklart har fildelning drabbat en hel del filmare och musiker negativt med inställda projekt, inga eller sämre förskott och lägre budgetar etc.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-15 20:33
Ursprungligen av zappee:

Vad är det för resonemang?
Jag mördar inte människor, får jag inte gnälla över straffskalan relaterat till det?

Lugna ned dig. Det var inte riktat till dig.

Ursprungligen av zappee:

Privatkopiering är förlegat, ingen kopierar kassettband längre.
Varför ska jag betala till artister bara för att jag köper en hårddisk?

Det handlar inte om kassettband, folk kopierar fortfarande i stor skala. Elektronikföretagen och konumenterna tjänar på det då är det inte mer än rätt att de som kopieras kompenseras.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-15 20:34
Ursprungligen av Gordy:

Du bvrkar ju göra alalt för att slippa stödja musiker och andra kreativa iaf! Så här skrev du tidigare i tråden "Förvånar mig inte. Köper externa diskar i Polen då det är billigare för mig och semester på köpet."

Köper du verkligen så många externa diskar (CS avgift á100 per disk) att du får semestern betald? Konstigt att gnälla över en avgift som du inte ens betalar.

Jag sympatiserar med musikerna och upphovsmännen. Det tror jag de flesta gör innerst inne men folk verkar ju verkigen ha missförstått varför privatkopieringsavgiften finns, vad den går ut på och vilka som de pengarna går till.

Jag sympatiserar också med upphovsmännen. Om det finansierar resan har inte med saken att göra. Skrev att det är inkl. semester. Klart att jag har rätt att gnälla för att det kommer nya utgifter hela tiden. Vi blir rent utsagt rånade. Tänk till lite nu. Hur mycket vill du betala. Köper du en produkt betalar du för produkten. Inget annat!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-15 20:35
Ursprungligen av maskh:

Utan tillåtelse, nej. Med tillåtelse, ja. Varför ska vi betala en avgift för det?

OK så du tycker inte att de som kopieras ska kompenseras för det? Även om kompensationen i många fall är betydligt lägre än den egentliga "skadan".

  • Medlem
  • International user
  • 2013-06-15 20:39
Ursprungligen av Gordy:

Inte alls men självklart har fildelning drabbat en hel del filmare och musiker negativt med inställda projekt, inga eller sämre förskott och lägre budgetar etc.

Nix, undersökningar pekar på det motsatta.

Ursprungligen av Gordy:

Det handlar inte om kassettband, folk kopierar fortfarande i stor skala. Elektronikföretagen och konumenterna tjänar på det då är det inte mer än rätt att de som kopieras kompenseras.

Nix, folk sitter inte och kopierar cd-skivor till sin iPod i stor skala
Antar att du tycker ISPs ska betala till artister också?
Det är ju trots allt genom deras förbindelser all musik på Spotify streamas.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-06-15 20:40
Ursprungligen av Gordy:

OK så du tycker inte att de som kopieras ska kompenseras för det? Även om kompensationen i många fall är betydligt lägre än den egentliga "skadan".

Var i ligger "skadan" om någon kopierar en CD-skiva till en iPod?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-15 20:41
Ursprungligen av aceone:

Jag sympatiserar också med upphovsmännen.

Det låter faktiskt inte så.

Ursprungligen av aceone:

Om det finansierar resan har inte med saken att göra. Skrev att det är inkl. semester.

Du skrev och semester på köpet, men spelar ingen större roll.

Ursprungligen av aceone:

Klart att jag har rätt att gnälla för att det kommer nya utgifter hela tiden. Vi blir rent utsagt rånade. Tänk till lite nu. Hur mycket vill du betala. Köper du en produkt betalar du för produkten. Inget annat!

Jo det gör du faktiskt du betalar ju moms och diverse andra avgifter när du köper hårddisken.
Privatkopierngsavgiften är dessutom nte så ny den har funnits länge men tekniken har ju ändrats. Sen kan man ju reflektera äver hur lite avgiften syns på produktens utpris. En extern 2TB USB3 disk kan man få för runt 800 inkl. avgift, är det något att bråka om?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-15 20:43
Ursprungligen av zappee:

Nix, undersökningar pekar på det motsatta..

Det kan man ju diskutera.

Ursprungligen av zappee:

Det är ju trots allt genom deras förbindelser all musik på Spotify streamas.

Spotify betalar ju för sig och sina användare.

Jag vet, vi låter Gordy betala alla våra avgifter. Gordy verkar ju gilla dem så mycket med tanke på de ständiga försvarstalen

Ursprungligen av Gordy:

OK så du tycker inte att de som kopieras ska kompenseras för det? Även om kompensationen i många fall är betydligt lägre än den egentliga "skadan".

Skivbolagen och därmed artisterna får hänga med i utvecklingen. Digitala tjänster som Spotify har sett till att möta människors förändrade konsumtionsvanor och minskat det illegala nedladdningen. Tjänsten för film och TV verkar inte riktigt ha nått tillräckligt långt, men det är också på god väg eftersom producenterna känner ett stort tryck att följa med i utvecklingen. Så nej, jag tycker inte att de som kopieras ska kompenseras för det - åtminstone inte på det sätt som det sker idag.

Jag och mina vänner ska inte tvingas betala en avgift för att köpa lagringsmedia på vilket vi enbart lagrar sådant som vi själva har producerat. Varför ska Sony och ett gäng artister få betalt av mig för att jag fotograferar och spelar in video? Fullständigt orimligt.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-15 20:47
Ursprungligen av zappee:

Var i ligger "skadan" om någon kopierar en CD-skiva till en iPod?

Beror på om det är till sin egen iPod man kopierar den.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-15 20:49
Ursprungligen av maskh:

Jag och mina vänner ska inte tvingas betala en avgift för att köpa lagringsmedia på vilket vi enbart lagrar sådant som vi själva har producerat. Varför ska Sony och ett gäng artister få betalt av mig för att jag fotograferar och spelar in video? Fullständigt orimligt.

Som jag skrivit tidigare så går en mindre del av Copyswedeavgiften till musiker/artister för även skådespelare, fotografer,kontnärer m.fl. får merparten så slutagärna haka upp dig på att bara musiker får dina pengar. Sen tror jag inte att Spotify har minskat piratkopieringen så mycket. Spotify har väldigt få betalalande användare sett till mängden nätanvändare som är ute på nätet varje dag.

Ursprungligen av Gordy:

Som jag skrivit tidigare så går en mindre del av Copyswedeavgiften till musiker/artister för även skådespelare, fotografer,kontnärer m.fl. får merparten så slutagärna haka upp dig på att bara musiker får dina pengar.

Varför ska dessa skådespelare, fotografer, konstnärer m.fl. få betalt för att jag önskar lagra sådant som jag själv har producerat? De har ingenting med mina bilder och mina inspelningar att göra.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-15 20:53
Ursprungligen av maskh:

Varför ska dessa skådespelare, fotografer, konstnärer m.fl. få betalt för att jag önskar lagra sådant som jag själv har producerat? De har ingenting med mina bilder och mina inspelningar att göra.

Och du har aldrig någonsin kopierat något annat än dina egna bilder och inspelningar till dina diskar?

Har en direkt fråga till @Gordy: Jobbar du för Copyswede?

  • Medlem
  • International user
  • 2013-06-15 20:57
Ursprungligen av Gordy:

Beror på om det är till sin egen iPod man kopierar den.

Denna avgift handlar om PRIVATkopiering, alltså att man kopierar för eget bruk till t.ex. sin egen iPod.

Att kopiera till någon annans iPod är PIRATkopiering och har INGET med denna avgift att göra.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-15 20:59
Ursprungligen av Mymac4ever:

Har en direkt fråga till @Gordy: Jobbar du för Copyswede?

Nej.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-15 21:01
Ursprungligen av zappee:

Att kopiera till någon annans iPod är PIRATkopiering och har INGET med denna avgift att göra.

Det kan ju diskuteras för privatkopiering ger ju rätt att kopiera till vänner och att låna ut fysiska skivor har ju gjorts länge.

Ursprungligen av Gordy:

Och du har aldrig någonsin kopierat något annat än dina egna bilder och inspelningar till dina diskar?

Nu försöker du kringgå frågan. Vi försöker igen; varför ska dessa skådespelare, fotografer, konstnärer m.fl. få betalt för att jag önskar lagra sådant som jag själv har producerat?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-15 21:28
Ursprungligen av Gordy:

Det låter faktiskt inte så.

Du skrev och semester på köpet, men spelar ingen större roll.

Jo det gör du faktiskt du betalar ju moms och diverse andra avgifter när du köper hårddisken.
Privatkopierngsavgiften är dessutom nte så ny den har funnits länge men tekniken har ju ändrats. Sen kan man ju reflektera äver hur lite avgiften syns på produktens utpris. En extern 2TB USB3 disk kan man få för runt 800 inkl. avgift, är det något att bråka om?

Vet att det inte är en ny avgift. Känner till den sedan tidigare. Tycker att Copyswede har fel oavsett deras idéer. Tycker att det fortfarande är fel att vi ska betala för något som de tycker. Jag tycker att alla som är sympatisörer med Copyswede ska betala skatt till mig.

Semestern följer med, har kul! Herregud, ska vi märka ord nu också?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-15 21:44
Ursprungligen av maskh:

Nu försöker du kringgå frågan. Vi försöker igen; varför ska dessa skådespelare, fotografer, konstnärer m.fl. få betalt för att jag önskar lagra sådant som jag själv har producerat?

De får inte betalt för att du önskar lagra sådant du själv har producerat utan för att du köper en extern hårddisk som det är lagstadgad privtkopieringsavgift på, om detta är ett sådant stort problem för dig så kan du ju utan större problem slippa betala denna hundring.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-15 21:50
Ursprungligen av aceone:

Vet att det inte är en ny avgift. Känner till den sedan tidigare. Tycker att Copyswede har fel oavsett deras idéer. Tycker att det fortfarande är fel att vi ska betala för något som de tycker.

Men du betalar väl inte? Liknande avgifter finns i många andra länder.

Ursprungligen av aceone:

Semestern följer med, har kul! Herregud, ska vi märka ord nu också?

Det var du som drog upp det på ett sådant sätt att det framstod som om du tjänade in så mycket att semestern bev betald, men ärligt talat är externa hårddiskar ens speciellt billiga i Polen?

  • Medlem
  • International user
  • 2013-06-15 21:53
Ursprungligen av Gordy:

De får inte betalt för att du önskar lagra sådant du själv har producerat utan för att du köper en extern hårddisk som det är lagstadgad privtkopieringsavgift på, om detta är ett sådant stort problem för dig så kan du ju utan större problem slippa betala denna hundring.

Thanks for stating the obvious. Kan du försöka svara på frågan nu?

Ursprungligen av Gordy:

De får inte betalt för att du önskar lagra sådant du själv har producerat utan för att du köper en extern hårddisk som det är lagstadgad privtkopieringsavgift på, om detta är ett sådant stort problem för dig så kan du ju utan större problem slippa betala denna hundring.

Tack för konstaterandet. Vi andra har redan listat ut det här. Kan du svara på frågan nu?

Jag kan slippa den här avgiften genom att handla min hårddisk från ett land som inte har avgiften.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-15 22:05
Ursprungligen av maskh:

Jag kan slippa den här avgiften genom att handla min hårddisk från ett land som inte har avgiften.

Jag har svarat på frågan det beror som sagt på att det privatkopieras en hel del i detta land. Sen kan du nog får tag i icke privatkopieringsavgiftsbelagda externa hårddiskar även i Sverige. Finns säkert importörer som inte betalar avgiften.

Bevaka tråden